Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski
Załącznik
do Uchwały Nr 86/XXVII/04
Rady Miejskiej w Stawiskach
z dnia 08 lipca 2004r.
PLAN ROZWOJU LOKALNEGO
GMINY STAWISKI
STAWISKI, CZERWIEC 2OO4
WSTĘP
I.
OBSZAR I CZAS REALIZACJI PLANU ROZWOJU LOKALNEGO
II.
AKTUALNA SYTUACJA SPOŁECZNO– GOSPODARCZA NA OBSZARZE GMINY STAWISKI– ANALIZA
1. Położenie i powierzchnia Gminy Stawiski
2. Struktura demograficzna
3. Środowisko przyrodnicze
4. Turystyka
5. Zagospodarowanie przestrzenne gminy – infrastruktura techniczna
5.1. KOMUNIKACJA
5.2. GOSPODARKA WODNO- ŚCIEKOWA
5.3. ELEKTROENERGETYKA
5.4. GOSPODARKA ODPADAMI
6. Gospodarka
7. Sfera społeczna
7.1. BEZROBOCIE
7.2. SZKOLNICTWO
7.3. OCHRONA ZDROWIA
8. PLANOWANIE ZADAŃ GMINY NA LATA 2004– 2013
9. POWIĄZANIE ZADAŃ Z INNYMI DZIAŁANIAMI REALIZOWANYMI NA TERENIE GMINY STAWISKI
10. OCZEKIWANE WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘĆ PLANU ROZWOJU LOKALNEGO
11. SYSTEM WDRAŻANIA PLANU, SPOSOBY MONITOROWANIA, OCENY I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
WSTĘP
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski jest dokumentem przedstawiającym aktualną sytuację społeczno- gospodarczą gminy i wyznaczającym na tej podstawie zamierzenia, plany– w zakresie kompetencji samorządu gminnego– na najbliższe lata.
Obowiązek posiadania Planu Rozwoju Lokalnego wynika z procedur Zintegrowanego Programu operacyjnego Rozwoju Lokalnego (ZPORR), który już w roku 2004 ma rozpocząć finansowanie różnego rodzaju inwestycji, wśród których znajdują się również inwestycje samorządu gminnego.
ZPORR stanowi uzupełnienie sektorowych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju. Dysponuję środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zatem działania realizowane w ramach ZPORR mają mieć na celu tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów życia społecznego w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi kraju.
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski będzie stanowić załącznik do wniosków o dofinansowanie zamierzeń samorządu gminnego w ramach ZPORR.
Podstawę opracowania Planu Rozwoju Regionalnego Gminy Stawiski stanowiły:
1. Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego,
2. Plany i programy zadaniowe Gminy Stawiski uchwalane przez Radę Miejską w Stawiskach,
3. Wytyczne Unii Europejskiej dotyczące zasad korzystania z funduszy strukturalnych.
Celem nadrzędnym opracowania Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski jest wskazanie zamierzeń własnych samorządu gminnego, planowanych do realizacji przy wsparciu z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
I. OBSZAR I CZAS REALIZACJI PLANU ROZWOJU LOKALNEGO
Plan Rozwoju Lokalnego swoim zasięgiem obejmuje obszar gminy Stawiski, na którym zaplanowano realizację zadań gminnych, mających na celu podniesienie konkurencyjności infrastruktury gminy i zarazem regionu.
Czas realizacjo zadań wynikających z Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski ściśle współgra z unijnymi okresami programowania finansowego. W związku z tym zadania do realizacji w ramach Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski ujęto w dwóch czasookresach. Pierwszy czasookres dotyczy lat 2004– 2006 i zawiera szczegółowe przedstawienie zadań do realizacji wraz z ich finansowaniem. Drugi– to lata 2007– 2013, w którym perspektywicznie ujęto zadania sprzyjające dalszemu podniesieniu konkurencyjności gminy, a które zostaną uszczegółowione i rozszerzone podczas aktualizacji Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski w roku 2006.
Na podstawie samorządu gminnego wytypowano trzy główne obszary wsparcia rozwoju. Są to:
1. obszar rozwoju społecznego,
2. obszar rozwoju infrastrukturalnego,
3. obszar rozwoju ekologicznego.
II. AKTUALNA SYTUACJA SPOŁECZNO– GOSPODARCZA NA OBSZARZE GMINY STAWISKI– ANALIZA
1. Położenie i powierzchnia Gminy Stawiski
Gmina Stawiski położona jest w północno – zachodniej części Województwo Podlaskiego i stanowi jedną z sześciu gmin Powiatu Kolneńskiego. Graniczy z gminami: Mały Płock, Piątnica, Jedwabne, Przytuły, Grabowo i Kolno
Przez Gminę Stawiski przebiega ważny szlak komunikacji drogowej, wiodący na Pojezierze Suwalsko- Augustowskie.
W skład Gminy Stawiski wchodzą: miasto Stawiski i 35 (trzydzieści pięć) wsi – Zabiele, Dzięgiele, Romany, Skroda Mała, Barżykowo, Kuczyny, Michny, Tafiły, Chmielewo, Rogale, Sokoły, Romany, Mieszołki, Cedry, Lisy, Dzierzbia, Budziski, Poryte, Hipolitewo, Budy Stawiskie, Budy Poryckie, Wilczewo, Ignacewo, Zaborowo, Karwowo, Zalesie, Wysokie Małe, Wysokie Wielkie, Jurzec, Cwaliny, Mieczki, Żelazki, Rostki.
Gmina Stawiski zajmuje powierzchnię 16555ha, z czego 12394ha to użytki rolne (75% ogólnej powierzchni gminy); 3150ha to lasy (19% ogólnej powierzchni gminy) i 1011ha pozostałych gruntów użytkowych i nieużytków, co stanowi 6% ogólnej powierzchni gminy.
Obszar Gminy Stawiski stanowi 18% powierzchni Powiatu Kolneńskiego i 0,8% ogólnej powierzchni Województwa Podlaskiego
2. Struktura demograficzna
Ludność gminy Stawiski (wg stanu na 31 grudnia 2002r.) liczy 6737, z tego 3398 mężczyzn i 3339 kobiet. Ogólna liczba ludności gminy stnowi17% ludności Powiatu Kolneńskiego i 0,56% ogólnej ludności Województwa Podlaskiego.
Gęstość zaludnienia, tj. liczba mieszkańców na 1km² powierzchni wynosi 41, przy średniej w powiecie 43 i województwie – 60, co wskazuje na słabe zaludnienie.
Analizując dane statystyczne, należy stwierdzić, iż w gminie następuje ciągły spadek liczby ludności. Od 1997r. do 2003r. liczba ludności gminy spadła o 423 osoby.
Według ostatniego Rocznika Statystycznego Województwa Podlaskiego z 2003r. przyrost naturalny w Gminie Stawiski na 1000 mieszkańców wynosi –0,2, a saldo migracji na pobyt stały –22.
3. Środowisko przyrodnicze
Według podziału fizyczno- geograficznego (J. Kondracki), gmina Stawiski położona jest w obrębie Wysoczyzny Kolneńskiej (mezoregion Nizina Północno- Podlaska).
Powierzchnia gminy charakteryzuje się stosunkowo dużym urozmaiceniem form morfologicznych, co powoduję, że gmina na znacznych obszarach posiada dość atrakcyjne krajobrazowo tereny.
Większą część terenu gminy zajmuje wysoczyzna moreny ablacyjnej, położona na wysokości ok. 125,0 – 175,0 m npm.
Pod względem geologicznym obszar gminy Stawiski położony jest w zasięgu prekambryjskiej platformy wschodnioeuropejskiej, w obrębie jednostki zwanej Wyniesieniem Mazursko- Suwalskim.
Na terenie gminy występują niewielkie złoża kruszywa naturalnego– piasek, żwir, kreda. Teren gminy Stawiski położony jest na obszarze zlewni rzeki Narwi, przez północno- wschodnią część gminy przebiega główny dział wodny, oddzielający zlewnię rzeki Pisy od zlewni rzeki Biebrzy. Część środkowa i północno- zachodnia odnawiana jest przez rzekę Dzierzbię, która jest lewostronnym dopływem Skrody.
Teren gminy nie jest jednolitym obszarem pod względem reżimu wód gruntowych. Doliny rzeczne i obniżenia terenu, w obrębie których wody tworzą ciągły poziom przepuszczalny o zwierciadle swobodnym i są ściśle powiązane z poziomem lustra wody w rzekach. Przez większą część roku w obrębie tych obszarów wody gruntowe występują płycej niż 1,0m. wody te charakteryzują się z reguły dużymi wahaniami uzależnionymi od poziomu wody w rzekach oraz intensywności i okresu trwania opadów atmosferycznych.
Na obszarach wysoczyznowych wody gruntowe utrzymują się przeważnie na głębokości poniżej 4,0m, ale mogą pojawić się płycej w okresach intensywnych i długotrwałych opadów atmosferycznych.
Obszar gminy charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem warunków glebowych. Gleby występują w postaci drobno powierzchniowej mozaiki brak jest dominacji określonej grupy gleb. Do najlepszych gleb należy zaliczyć gleby brunatne pszenno- żytnie i pszenno- dobre, w klasach IIIa i IIIb. W gminie jednak zdecydowanie przeważają gleby żytnio- ziemniaczane i zbożowo- pastewne w kl. IVa i IVb, co stwarza średnie warunki do produkcji rolnej.
Lasy i zadrzewienia stanowią 19% powierzchni gminy – 3150ha, z czego do prywatnych właścicieli należy 2245ha, zaś 905ha to lasy państwowe administrowane przez Nadleśnictwo Łomża. Obszary leśne w przypadku starszych drzewostanów (powyżej 40 lat) charakteryzują się odpornością na antropopresję, przy jednocześnie korzystnym mikroklimacie wnętrza lasu i dużej atrakcyjności widokowej.
W przypadku młodszych drzewostanów odporność roślinności, zwłaszcza w warstwie runa i podszytu, a także zewnętrznej warstwy glebowej jest zmniejszona. Zwiększone jest zagrożenie pożarowe. Panują gorsze warunki mikroklimatyczne, a duże zwarcie drzewostanów znacznie utrudnia ich penetrację.
Według podziału Polski na regiony klimatyczne (W. Okołowicz) Gmina Stawiski położona jest w regionie klimatycznym mazurskim, charakteryzującym się średnią temperaturą powietrza w styczniu –4,1ºC oraz w lipcu +18,0ºC. Zima trwa na tym terenie około 109 dni, zaś lato 85 dni w roku.
Średnia roczna temperatura na obszarze gminy jest znacznie niższa od temperatur większości terenów Polski i wynosi około +6,2ºC. Średnio w ciągu roku obserwuje się około 134 dni przymrozkowych, co jest charakterystyczne dla północno- wschodniej Polski.
Na terenie gminy Stawiski brak jest większych źródeł zagrażających czystości wód powierzchniowych i gruntowych. Na wsi ścieki sanitarne odprowadzane ą głównie do przydomowych zbiorników bezodpływowych z przeznaczeniem do wywożenia (do oczyszczalni ścieków w Stawiskach). Miasto Stawiski posiada prawidłowo rozwiązaną gospodarkę ściekową opartą na zbiorczym systemie kanalizacyjnym z mechaniczno- biologiczną oczyszczalnią ścieków pracująca w technologii osadu czynnego.
Zagrożeniem dla wód gruntowych jest funkcjonujące składowisko odpadów komunalnych , zlokalizowane w wyrobisku po eksploatacji kruszywa, bez żadnego uszczelnienia jego dna.
Na terenie gminy nie ma obiektów przemysłowych, które w poważnym stopniu miałyby wpływ na pogorszenie warunków aerosanitarnych. Piekarnie, masarnia, zakład mechaniczno- produkcyjno- usługowy. i mieszalnia pasz praktycznie nie mają wpływu na stan sanitarny powietrza atmosferycznego.
Gmina posiada składowisko odpadów komunalnych spełniające wymogi formalno- prawne, dopuszczone do użytkowania do 2006r,, a następnie rekultywacja i całkowite zamknięcie w 2009r. Gmina Stawiski planuje budowę nowego składowiska odpadów komunalnych.
Szerszy opis środowiska przyrodniczego Gminy Stawiski znajduje się w STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA I GMINY STAWISKI, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 185/ XXXVIII/02 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 11 czerwca 2002r.
4. Turystyka
Teren gminy Stawiski charakteryzuje się zróżnicowanymi strefami krajobrazowymi, wynikającymi z bogatego ukształtowania powierzchni terenu i walorów przyrodniczych.
O atrakcyjności turystycznej gminy decyduje przede wszystkim czyste, nieskażone środowisko naturalne, bogactwo lasów, czyste wody, ale również zabytki kultury, które decydują o charakterze miasta Stawiski i przypominają o bogatej i różnorodnej historii tychże terenów.
Do najciekawszych obiektów kulturowych na obszarze miasta Stawiski, wpisanych do rejestru zabytków Województwa Podlaskiego, należy zaliczyć kościół parafialny p.w. Św. Antoniego i klasztor franciszkanów (obecnie plebania) z XVII/ XVIIIw. oraz pozostałości zespołu dworskiego rodziny Kisielnickich z charakterystyczną bramą wjazdową. Na terenie gminy również można wskazać atrakcję turystyczne, jak choćby Aleja Kasztanowa w Dzierzbi, w miejscu dawnego zespołu dworskiego; cmentarz choleryczny i zespół kościoła parafialnego p.w. NMP i Św. Wojciecha z XIXw. w Porytem; zespół kościoła parafialnego p.w. Nawiedzenia NMP z XIXw. czy też kaplica wotywna „Kalwaria” z XVIIw. w Romanach. Na terenie gminy Stawiski znajduję się również rezerwat przyrody DZIERZBIA (71ha), gdzie można spotkać duże bogactwo fauny i flory, z bobrowymi żeremiami na czele. W rezerwacie DZIERZBIA planowane jest również wykonanie ścieżek pieszych edukacyjnych, co z pewnością przyczyni się do podniesienia atrakcyjności turystycznej tego terenu.
W większości stan zabytków na terenie gminy Stawiski wymaga dużych nakładów finansowych, których obecnie samorząd nie posiada, aby ratować dziedzictwo kulturowe.
Mimo bogactwa walorów środowiska przyrodniczego i zasobów kultury oraz sporego ruchu komunikacyjnego, brak jest dobrze wykształconej infrastruktury i informacji turystycznej. Na terenie gminy Stawiski nie ma miejsc noclegowych, które mogłyby przyjąć ewentualnych turystów, nie ma też ani jednego gospodarstwa agroturystycznego.
Identyfikacja problemów w zakresie turystyki:
- brak infrastruktury turystycznej,
- brak bazy informacyjnej,
- zły stan dróg lokalnych,
- zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego odpadami komunalnymi
5. Zagospodarowanie przestrzenne gminy – infrastruktura techniczna
5.1. KOMUNIKACJA
Obsługę komunikacyjną gminy Stawiski zapewnia system dróg o znaczeniu regionalnym, powiatowym i lokalnym – gminnym. Na obszarze gminy brak jest linii kolejowej.
Przez gminę Stawiski przebiega ważny szlak komunikacyjny – droga krajowa 61 Warszawa – Łomża – Augustów. Trasa ta prowadzi do przejść granicznych z Litwą.
1. dróg krajowych – 18km
2. dróg wojewódzkich – 23,3km
3. dróg powiatowych – 57,8km
4. dróg gminnych – 116,5 km
Wśród dróg gminnych można wyróżnić:
1. drogi zamiejskie – to 110 km, w tym:
1.1. drogi o nawierzchni twardej – 144 km,
1.2. drogi o nawierzchni gruntowej – 95,9 km, w tym:
1.2.1. ulepszonej (bitumiczna) – 5,4 km,
1.2.2. nieulepszonej (brukowa, żwirowa) – 9,0km;
2. drogi miejskie – to 6,5 km, w tym:
2.1. drogi o nawierzchni twardej – 4,3 km,
2.2. drogi o nawierzchni gruntowej – 2,2 km, w tym:
2.2.1. ulepszonej (bitumiczna) – 1,2 km,
2.2.2. nieulepszonej (brukowa, żwirowa) – 3,1 km.
Tab. nr 1. Drogi gminne na terenie gminy Stawiski – stan techniczny
Lp. | Nr i nazwa drogi-przebieg | długość (km) | stan techniczny |
1. | Dr. nr 104521B dr. nr 61– Dzięgiele– Romany | 5,4 | Droga posiada nawierzchnię bitumiczną na odcinku 0,7km; na odcinku 1,1km nawierzchnię brukowcową, zaś na odcinku 3,6km gruntową, wzmocnioną żwirem.Odcinek żwirowy wymaga profilowania równiarką. Droga wymaga przebudowy nawierzchni na odcinku brukowcowym i żwirowym. |
2. | Dr. nr 104522B Zabiele– Konopki Monety | 1,1 | Droga na całej długości 1,1km posiada nawierzchnię żwirową. Konieczna przebudowa nawietrzni drogi. |
3. | Dr. nr 104523B Michny– Tafiły– Stawiski | 3,2 | Na odcinku 1,1km droga posiada nawierzchnię bitumiczną. Stan techniczny– dobry.Na odcinku 2,1 km droga posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem, która wymaga profilowania równiarką, podsypki i przebudowy nawierzchni na bitumiczną. |
4. | Dr. nr 104524B Tafiły– Rogale | 1,9 | Na odcinku 0,5km droga posiada nawierzchnię brukowcową, a na odcinku 1,4km gruntową, wzmocnioną żwirem.Nawierzchnia drogi na całej długości wymaga przebudowy. |
5. | Dr. nr 104525B Rogale– Cedry | 2,3 | Na całej długości droga posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem. Nawierzchnia wymaga profilowania równiarką i utrwalania powierzchniowego tłuczniem. |
6. | Dr. nr 104526B Chmielewo– Barżykowo | 1,4 | Na odcinku 1,4km droga posiada nawierzchnię bitumiczną.Nawierzchnia posiada spękania i dziury– wymaga powierzchniowej modernizacji. Przebudowy wymagają pobocza. |
7. | Dr. nr 104527B Sokoły– Mieszołki– Lisy | 2,9 | Droga na odcinku 0,8km posiada nawierzchnię brukowcową; na odcinku 2,1km nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Nawierzchnia brukowcowa wymaga przebudowy ze względu na zły stan techniczny. Nawierzchnia żwirowa wymaga utrwalenia nawierzchni tłuczniem. |
8. | Dr. nr 104528B Żelazki– Mieczki– Pieniążki | 2,5 | Droga na odcinku 1,6km posiada nawierzchnię bitumiczną. Stan techniczny dobry.Na odcinku 0,8km droga posiada nawierzchnię brukowcową, wymagającą przebudowy. |
9. | Dr. nr 104529B Jurzec Włościański– Dobrzyjałowo– Cydzyn | 2,0 | Droga 2,0km posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem. Wymaga profilowania równiarką. |
10. | Dr. nr 104530B Cedry– Rostki | 1,7 | Droga na odcinku 0,7 km posiada nawierzchnię brukowcową, na odcinku 1,0km posiada nawierzchnię powierzchniowo utrwaloną.Cała nawierzchnia wymaga przebudowy– zły stan techniczny. |
11. | Dr. nr 104531B Mieczki– Rostki | 2,0 | Droga na całej długości (2,0km) posiada nawierzchnię gruntową wymagającą modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
12. | Dr. nr 104532B Karwowo– Zalesie– Wysokie Małe | 3,7 | Droga na całej długości (3,7km) posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Nawierzchnia drogi wymaga powierzchniowego utrwalenia tłuczniem. |
13. | Dr. nr 104533B Zalesie– dr. nr 61 | 0,7 | Droga (0,7km) posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
14. | Dr. nr 104534B Karwowo– dr. nr 61 | 0,9 | Droga posiada nawierzchnię brukowcową (0,9km). stan techniczny nawierzchni zły– wymagana przebudowa. |
15. | Dr. nr 104535B dr. nr 1856B – Grabówek– dr. nr 1857B | 1,8 | Droga na całej długości (1,8km) posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
16. | Dr. nr 104536B Stawiski– Budy Poryckie | 2,7 | Droga na całej długości (2,7km) posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Nawierzchnia wymaga wyprofilowania, utrwalenia i przebudowy nawierzchni. |
17. | Dr. nr 104537B Stawiski– Budy Stawiskie | 3,2 | Droga na całej długości (3,2km) posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Nawierzchnia wymaga wyprofilowania, utrwalenia i przebudowy nawierzchni. |
18. | Dr. nr 104538B Poryte– Budziski | 3,2 | Droga na odcinku 0,6km posiada nawierzchnię brukowcową; na odcinku 2,6km nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Nawierzchnia brukowcowa wymaga przebudowy; żwirowa wymaga wyprofilowania i utrwalenia powierzchniowego |
19. | Dr. nr 104539B Poryte– Poryte Małe | 1,0 | Droga na całej długości (1,0km) posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żworem.Nawierzchnia wymaga wyprofilowania i powierzchniowego utrwalenia. |
20. | Dr. nr 104540B Dzierzbia– dr. nr 648 | 2,0 | Droga na odcinku 1,5km posiada nawierzchnię brukowcową; na odcinku 0,5km nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Nawierzchnia na całej długości wymaga przebudowy. |
21. | Dr. nr 104541B Dzięgiele– Sokoły | 2,6 | Droga na całej długości (2,6km) posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
22. | Dr. nr 104542B Dzięgiele– Kurkowo | 2,0 | Droga na całej długości (2,0km) posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
23. | Dr. nr 104543B Dzięgiele– Rosochate | 1,8 | Droga na całej długości (1,8km) posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
24. | Dr. nr 104544B Dzięgiele– Tafiły | 2,5 | Droga na całej długości (2,5km) posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką, wyprofilowania, a następnie powierzchniowego utrwalenia. |
25. | Dr. nr 104544B Dzięgiele– Tafiły | 1,0 | Droga na odcinku 0,5km posiada nawierzchnię brukowcową; na odcinku 0,5km nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia brukowcowa ze względu na zły stan techniczny wymaga przebudowy; nawierzchnia gruntowa wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
26. | Dr. nr 104546B Michny– Kurkowo | 3,5 | Na całej długości (3,5km) droga posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
27. | Dr. nr 104547B Chmielewo– Sokolicha | 0,7 | Na całej długości (0,7km) droga posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
28. | Dr. nr 104548B Stawiski– Sokolicha– Dzierzbia | 3,8 | Droga na odcinku 2,0km posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem, zaś na odcinku 1,8km nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia żwirowa wymaga profilowania równiarką; gruntowa– modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
29. | Dr. nr 104549B Barżykowo– Skroda Mała | 3,8 | Na całej długości (3,8km) droga posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
30. | Dr. nr 104550B Barżykowo– dr. nr 647 | 1,5 | Na całej długości (1,5km) droga posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
31. | Dr. nr 104551B Kuczyny– Konopki B. | 1,2 | Na całej długości (1,2km) droga posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
32. | Dr. nr 104552B Skroda Mała– Wiszowate | 0,7 | Na całej długości (0,7km) droga posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
33. | Dr. nr 104553B Skroda Mała– Koziki | 1,2 | Droga na odcinku 1,0 km posiada nawierzchnię brukowcową; na odcinku 0,2km nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia brukowcowa ze względu na zły stan techniczny wymaga przebudowy; nawierzchnia gruntowa modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
34. | Dr. nr 104554B Sokoły– Ramoty | 2,5 | Droga na odcinku 0,3km posiada nawierzchnię brukowcową; na odcinku 2,2 km nawierzchnię gruntową.Utrwalona nawierzchnia brukowcowa wymaga przebudowy; nawierzchnia gruntowa– modernizacji pospółką i powierzchniowego utrwalenia. |
34. | Dr. nr 104554B Sokoły– Ramoty | 2,5 | Droga na odcinku 0,3km posiada nawierzchnię brukowcową; na odcinku 2,2 km nawierzchnię gruntową.Utrwalona nawierzchnia brukowcowa wymaga przebudowy; nawierzchnia gruntowa– modernizacji pospółką i powierzchniowego utrwalenia. |
35. | Dr. nr 104555B Ramoty– Grzymki | 0,9 | Droga (0,9km) o nawierzchni gruntowej. Wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
36. | Dr. nr 104556B Mieczki– Cwaliny– dr. nr 1830B | 1,6 | Droga (1,6km) o nawierzchni gruntowej. Wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
37. | Dr. nr 104557B Mieczki– Jurzec Szlachecki | 2,0 | Droga (2,0km) o nawierzchni gruntowej. Wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
38. | Dr. nr 104558B Jurzec Szlachecki– Cwaliny– Rostki | 4,7 | Droga (4,7km) o nawierzchni gruntowej, wzmocnionej żwirem. Nawierzchnia wymaga wyprofilowania i powierzchniowego utrwalenia. |
39. | Dr. nr 104559B Jurzec Włościański– Karwowo | 4,0 | Droga (4,0km) o nawierzchni gruntowej. Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
40. | Dr. nr 104560B Jurzec Włościański– Łojewek | 2,0 | Droga (2,0km) o nawierzchni gruntowej. Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
41. | Dr. nr 104561B Jurzec Włościański– Kobylin | 2,0 | Droga (2,0km) o nawierzchni gruntowej. Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
42. | Dr. nr 104562B Wysokie Małe– Kołaki– Wietrzychowo | 3,0 | Droga na odcinku 0,2km posiada nawierzchnię brukowcową; na odcinku 2,8km nawierzchnię gruntową,Utrwalona nawierzchnia brukowcowa wymaga przebudowy, zaś nawierzchnia gruntowa modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
43. | Dr. nr 104563B Karwowo– Grabówek | 2,4 | Droga (2,4km) posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
44. | Dr. nr 104564B Zaborowo– Józefowo | 1,3 | Droga (1,3km) posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
45. | Dr. nr 104565B Zaborowo– Kołaki– Wietrzychowo | 1,0 | Droga (1,0km) posiada nawierzchnię gruntową.Nawierzchnia wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
46. | Dr. nr 104566B Ignacewo– Poryte | 1,9 | Droga na odcinku 0,2km posiada nawierzchnię brukowcową utrwaloną. Na odcinku 1,7km nawierzchnię gruntową. Stan techniczny nawierzchni brukowcowej zły i wymaga przebudowy. Nawierzchnia gruntowa wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
47. | Dr. nr 104567B Wilczewo– Poryte | 2,0 | Droga (2,0km) o nawierzchni gruntowej wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
48. | Dr. nr 104568B Hipolitewo– Wilczewo | 0,7 | Droga (0,7km) o nawierzchni gruntowej wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
49. | Dr. nr 104569B Poryte– Józefowo | 2,3 | Droga (2,3km) o nawierzchni gruntowej wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
50. | Dr. nr 104570B Budziski– Korzeniste | 0,5 | Droga (0,5km) o nawierzchni gruntowej wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
51. | Dr. nr 104571B Dzierzbia (Kolonia)– Dzierzbia (Rosochacz) | 2,5 | Droga (2,5km) o nawierzchni gruntowej wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
52. | Dr. nr 104572B Ignacewo– Józefowo | 0,8 | Droga (0,8km) o nawierzchni gruntowej wymaga modernizacji pospółką i wyprofilowania. |
Tab. nr 2. Drogi-ulice gminne na terenie miasta Stawiski - stan techniczny
Lp. | Nr i nazwa drogi-przebieg | długość (km) | stan techniczny |
1. | Dr. nr 104573B ul. 550 – Lecia Stawisk | 0,577 | Na odcinku 0,464km droga- ulica posiada nawierzchnię bitumiczną; na odcinku 0,113km nawierzchnię z kostki brukowej. Stan techniczny nawierzchni bitumicznej i z kostki brukowej bardzo dobry.Do przebudowy 1218m² chodnika, którego stan techniczny w chwili obecnej jest bardzo zły. |
2. | Dr. nr 104574B ul. Długa | 0,370 | Na odcinku 0,340km droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową, z licznymi zagłębieniami i dziurami – nawierzchnia do przebudowy.Na odcinku 0,030km ulica posiada nawierzchnię gruntową, na której konieczna jest modernizacja pospółką i nawierzchniowe utrwalenie.Stan techniczny chodnika (1015m²) jest zły i wymaga przebudowy. |
3. | Dr. nr 104575B ul. Furmańska | 0,245 | Na odcinku 0,245km droga- ulica posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem. Stan techniczny bardzo zły. Konieczne jest utrwalenie nawierzchni ulicy i przebudowa.Chodnik (689m²) wymaga przebudowy. |
4. | Dr. nr 104576B ul. Kossaka | 0,515 | Na odcinku 0,270km droga- ulica posiada nawierzchnię bitumiczną. Liczne pęknięcia i dziury wymagają bieżących napraw stan techniczny nawierzchni bitumicznej zły – wymagana przebudowa.Na odcinku 0,245km ulica posiada nawierzchnię utrwaloną- betonową. Zły stan techniczny– nierówności wymagają wyprofilowania [podsypką i przebudowy nawierzchni.Chodnik (266m²) do przebudowy |
5. | Dr. nr 104577B ul. Kościelna | 0,090 | Na całej długości (0,090km) droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową. Stan techniczny zły– nawierzchnia wymaga przebudowy.Chodnik (125m²) do przebudowy. |
6. | Dr. nr 104578B ul. Kościuszki | 0,149 | Na całej długości (0,1499km) droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową. Stan techniczny zły– nawierzchnia wymaga przebudowy.Chodnik (407m²) do przebudowy. |
7. | Dr. nr 104579B ul. Krótka | 0,219 | Na całej długości(0,219km) droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową. Stan techniczny zły– nawierzchnia wymaga przebudowy.Chodnik (652m²) do przebudowy. |
8. | Dr. nr 104580B ul. Krzywe Koło | 0,043 | Na całej długości(0,043km) droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową. Stan techniczny zły– nawierzchnia wymaga przebudowy.Ulica nie posiada chodnika. |
9. | Dr. nr 104581B ul. Niecała | 0,054 | Na całej długości(0,054km) droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową. Stan techniczny zły– nawierzchnia wymaga przebudowy.Chodnik (54m²) do przebudowy |
10. | Dr. nr 104582B ul. Ogrodowa | 0,350 | Droga- ulica na odcinku 0,290km posiada nawierzchnię brukowcową; na odcinku 0,060km nawierzchnię gruntową, z gruntu rodzimego..Nawierzchnia brukowcowa w złym stanie technicznym– wymaga przebudowy.. nawierzchnia gruntowa wymaga modernizacji pospółką i nawierzchniowego utrwalenia oraz przebudowy.Chodnik (31m²) w chwili obecnej wymaga przebudowy. |
11. | Dr. nr 104583B ul. Parkowa | 0,249 | Na całej długości (0,249km) droga- ulica posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Ulica wymaga wyposażenia w kanalizację deszczową, nową nawierzchnię bitumiczną i wybudowania chodników. |
12. | Dr. nr 104584B ul. Steczkowskiego | 0,147 | Na całej długości (0,147km) droga- ulica posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Ulica wymaga wyposażenia w kanalizację deszczową, nową nawierzchnię bitumiczną i wybudowania chodników. |
13. | Dr. nr 104585B ul. Pocztowa | 0,500 | Na całej długości (0,500km) droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową w złym stanie technicznym. Konieczna jest przebudowa nawierzchni i chodnika. |
14. | Dr. nr 104586B ul. Projektowana | 0,480 | Na całej długości (0,480km) droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową w złym stanie technicznym.Chodnik (1450m²) w chwili obecnej wymaga przebudowy |
15. | Dr. nr 104587B ul. Reymonta | 0,410 | Na całej długości (0,410km) droga- ulica posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Ulica wymaga wyposażenia w kanalizację deszczową, nową nawierzchnię bitumiczną i wybudowania chodników. |
16. | Dr. nr 104588B ul. Sadowa | 0,308 | Na całej długości (0,308km) droga- ulica posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Ulica wymaga wyposażenia w kanalizację deszczową, nową nawierzchnię bitumiczną i wybudowania chodników |
17. | Dr. nr 104589B ul. Smolniki | 0,895 | Droga- ulica na odcinku 0,507km posiada nawierzchnię bitumiczną; na odcinku 0,180km nawierzchnię z kostki betonowej; na odcinku 0,208km nawierzchnię gruntową, w tym 0,130km wzmocnioną żwirem.Nawierzchnia bitumiczna i z kostki betonowej w złym stanie technicznym. Cała nawierzchnia drogi do przebudowy.Chodnik (718 m²) w złym stanie technicznym– do przebudowy. |
18. | Dr. nr 104590B ul. Spokojna | 0,184 | Na całej długości (0,184km) droga- ulica posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Ulica wymaga wyposażenia w kanalizację deszczową, nową nawierzchnię bitumiczną i wybudowania chodników. |
19. | Dr. nr 104591B ul. Strażacka | 0,154 | Na całej długości (0,154km) droga- ulica posiada nawierzchnię bitumiczną.Stan techniczny nawierzchni i chodnika (320m²) bardzo dobry. |
20. | Dr. nr 104592B ul. Utrata | 0,160 | Na całej długości 0,160km droga- ulica posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Konieczna jest przebudowa nawierzchni i chodnika (174m²), które znajdują się obecnie w złym stanie technicznym |
21. | Dr. nr 104593B ul. Wiejska | 0,213 | Na całym odcinku (0,213km) droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową. Stan techniczny bardzo zły– do przebudowy.Chodnik (420m²) w złym stanie technicznym– wymaga przebudowy. |
22. | Dr. nr 104594Bul. Witosa | 0,080 | Na całej długości (0,080km) droga- ulica posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem.Ulica wymaga wyposażenia w kanalizację deszczową, nową nawierzchnię bitumiczną i wybudowania chodników |
23. | Dr. nr 104595B ul. Źródłowa | 0,126 | Na całym odcinku (0,070km) droga- ulica posiada nawierzchnię brukowcową. Stan techniczny bardzo zły– do przebudowy.Chodnik (252m²) w złym stanie technicznym– wymaga przebudowy.Na odcinku 0,056km droga- ulica posiada nawierzchnię gruntową, wzmocnioną żwirem. Konieczna przebudowa nawierzchni. |
Na terenie Gminy Stawiski jest obecnie:
1. 116,5 km dróg gminnych, w tym
- 6,6 km o nawierzchni bitumicznej
- 0,2 km o nawierzchni betonowej
- 11,9 km o nawierzchni brukowej
- 38,7 km o nawierzchni gruntowej, w tym wzmocnione żwirem, żużlem itp. 38,4 km.
Obsługę komunikacyjną gminy zapewnią drogi o charakterze nadrzędnym, to jest odcinki dróg krajowych i wojewódzkich:
- droga krajowa Nr 61 Łomża– Stawiski– Grajewo,
- droga wojewódzka Nr 648 Nowogród– Stawiski– Przytuły,
- droga wojewódzka Nr 647 Dęby– Kolno– Stawiski.
5.2. GOSPODARKA WODNO-ŚCIEKOWA
Zaopatrzenie w wodę w gminie Stawiski odbywa się z własnych ujęć i stacji wodociągowych:
1. miasto Stawiski 2 studnie głębinowe + stacja wodociągowa o wydajności 64m³/ godz,
2. wodociąg wiejski Karwowo 2 studnie głębinowe + stacja wodociągowa 59,2m³/ godz,
3. wodociąg wiejski Sokoły 1 studnia głębinowa+ stacja wodociągowa 41 m³/ godz.
Obecnie do zwodociągowania pozostały pięć wsi i wszyscy mieszkańcy gminy Stawiski będą mieli dostęp do wody ze zbiorowych ujęć.
Miasto posiada mechaniczno- biologiczną oczyszczalnie ścieków opartą o metodę osadu czynnego. Oczyszczalnia posiada duże rezerwy, bowiem obecnie ilość dopływających ścieków kształtuje się w granicach 300 m³/dobę, a jej wydajność wynosi 500 m³/dobę.
W ostatnich latach oczyszczalnia ścieków została zmodernizowana i spełnia obecnie wymogi ochrony środowiska.
Miasto posiada również rozbudowany system kanalizacji sanitarnej z zastosowaniem układu grawitacyjno- pompowego. W chwili obecnej 99,9% miasta jest skanalizowana, a stan techniczny sieci kanalizacyjnej należy określić jako dobry.
Sieć kanalizacji deszczowej usytuowana jest przy ul. Łomżyńskiej i Cedrowskiej, a ścieki deszczowe odprowadzane są kanałami z wlotem do rzeki Dzierzbi lub usuwane powierzchniowo.
5.3. ELEKTROENERGETYKA
Sieć energetyczna na terenie gminy Stawiski podlega Zakładowi Energetycznemu S.A. Białystok. Zasilanie odbywa się z istniejącej stacji transformatorowej RS 15/15 KV w Stawiskach.
Odbiorcy energii elektrycznej obsługiwani są przez posterunek energetyczny w Stawiskach. Ponad 30% sieci SN i NN jest w złym stanie technicznym i wymaga modernizacji, która sukcesywnie od kilku lat odbywa się na terenie gminy.
Na terenie gminy nie występują obiekty ani urządzenia służące do wytwarzania energii elektrycznej przy wykorzystaniu alternatywnych źródeł energii. Gmina nie posiada również sieci gazowej.
5.4. GOSPODARKA ODPADAMI
Gmina Stawiski składuje odpady komunalne na składowisku zlokalizowanym przy drodze wojewódzkiej Nr 648 Nowogród– Stawiski– Przytuły. Lokalizacja gminnego składowiska odpadów komunalnym zgodna jest z miejscowym planem ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Stawiski, zatwierdzonym uchwałą RM Nr 144/XXXV/94 z dn. 26 kwietnia 1994r.
Obszar zajmowany przez składowisko (nr działki geod. 79/2) zajmuje 1,2ha. Właścicielem gruntu jest wspólnota gruntowa miasta Stawiski W chwili obecnej składowisko wypełnione jest w ok. 90%, a szacowane nagromadzenie odpadów na ok. 8,6tys Mg.
Zamknięcie gminnego składowiska odpadów komunalnych planowane jest na 2006r., a do dnia 31 grudnia 2009r. składowisko musi zostać zrekultywowane– decyzja Starostwa Powiatowego w Kolnie Nr RB. 7644– 8/1/02/03 z dn.01 października 2003r.
W roku 2004 gmina Stawiski planuje zakup samochodu do wywozu odpadów komunalnych i pojemników w celu objęcia gospodarką odpadami całego terenu gminy, gdyż w chwili obecnej cyklicznemu i planowemu oczyszczaniu poddane jest jedynie miasto Stawiski.
Zaplanowano również budowę nowego składowiska odpadów komunalnych w gminie Stawiski dla gmin: Mały Płock, Grabowo i Stawiski. Grunt o powierzchni 14,5ha (nr działki geod. 938/2) jest przeznaczony na tę właśnie inwestycję. Grunt pod przyszłą inwestycję budowy składowiska odpadów komunalnych gmina pozyskała od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa.
Szczegółowy opis gospodarki odpadami na terenie gminy Stawiski zawiera Plan Gospodarki Opadami dla Gminy i Miasta Stawiski, stanowiący załącznik do uchwały Nr 83/ XXVII/04 Rady Miejskiej w Stawiskach z dn. 08 lipca 2004r.
Identyfikacja problemów w zakresie infrastruktury technicznej w gminie Stawiski:
- pogarszający się w szybkim tempie stan dróg przy jednocześnie narastającym ruchu samochodowym,
- ograniczone w znacznym stopniu w związku z brakiem odpowiednich środków własnych finansowanie inwestycji infrastrukturalnych,
- niewysoki stopień skanalizowania gminy,
- dekapitalizacja urządzeń melioracyjnych,
- brak alternatywnych źród3eł energii,
- istnienie dzikich wysypisk odpadów,
- niska świadomość ekologiczna społeczności lokalnej,
- niezadowalający poziom segregacji odpadów,
- brak wydzielonych miejsc na składowanie odpadów niebezpiecznych.
6. Gospodarka
Gmina Stawiski należy do typowo rolniczych. Przestrzeń produkcyjna charakteryzuje się znaczną przewagą gleb niskiej jakości, toteż w produkcji roślinnej przeważa uprawa roślin małopracochłonnych– głównie zbóż i ziemniaków. Natomiast w produkcji zwierzęcej dominują hodowla trzody chlewnej i bydła mlecznego.
Rolnictwo w gminie Stawiski związane jest głównie z sektorem prywatnym. W 2003 roku w gminie było 957 gospodarstw rolnych. Średnia powierzchnia gospodarstwa wynosi 18,7ha, przy średniej dla województwa 11,2ha.
W gminie funkcjonuje 153 podmioty gospodarki narodowej (bez rolników indywidualnych), w tym:
- 5 – rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo,
- 5 – przetwórstwo przemysłowe,
- 10 – budownictwo,
- 83 – handel i naprawy,
- 1 – hotele i restauracje,
- 8 – transport, gospodarka magazynowa i łączność,
- 1 – obsługa nieruchomości i firm, nauka,
- 9 – edukacja,
- 1 – ochrona zdrowia i opieka społeczna,
- 30 – pozostała działalność usługowa komunalna, społeczna i indywidualna.
Z podanej ogólnej liczby podmiotów 9 należy do sektora publicznygo, zaś 144 to sektor prywatny.
Wiodącym źródłem utrzymania mieszkańców gminy jest rolnictwo, w którym znajduje zatrudnienie ok. 80% ogółu pracujących w gminie, przy średniej krajowej ok. 34%.
Tab. nr 3. Pracujący w gminie wg rodzaju działalności
Wyszczególnienie | Ogółem | Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo | Przemysł (przetwórstwo przemysłowe) | Usługi rynkowe | Budownictwo | Usługi nierynkowe |
1248 | 11 |
Źródło: US, Rocznik Statystyczny Woj. Podlaskiego 2003
W gminie Stawiski 14 608 ha należy do osób fizycznych, co stanowi
88,24% wszystkich gruntów. Z powierzchni tej 14 197 ha to grunty osób fizycznych, wchodzące w skład gospodarstw rolnych.
Kolejną co do wielkości stanowią grunty Skarbu Państwa w zarządzie PGL Lasy Państwowe– 5,67% powierzchni gminy. Ogółem grunty Skarbu Państwa zajmują 7,71% powierzchni gminy.
Grunty gminy– 425 ha stanowią 2,57% wszystkich gruntów i są to przede wszystkim niewielkie działki (w większości nieużytki) i drogi.
Gmina nie posiada gruntów, które mogłyby stanowić poważną ofertę inwestycyjną.
Tab. nr 4. Struktura własnościowa gruntów w gminie Stawiski (stan na koniec 2003r.)
WYSZCZEGÓLNIENIE | POWIERZCHNIA (Ha) | UDZIAŁ (%) |
Grunty wchodzące w skład zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa | 1,55 | |
Grunty w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Pozostałe grunty Skarbu Państwa | 5,67 | |
Pozostałe grunty Skarbu Państwa | 0,49 | |
Grunty gminy | 2,57 | |
Grunty osób fizycznych nie wchodzące w skład gospodarstw rolnych | 2,48 | |
Grunty kościołów i związków wyznaniowych | 0,13 | |
Grunty wspólnot gruntowych | 0,17 | |
Grunty powiatu | 0,41 | |
Grunty województwa | 0,22 | |
Powierzchnia geodezyjna gminy |
Źródło: Wydział Geodezji - Starostwo Powiatowe w Kolnie
W obecnej chwili gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, co jest bardzo niekorzystne z punktu widzenia potencjalnych inwestorów.
Identyfikacja problemów w zakresie gospodarki w gminie Stawiski.
- niska opłacalność produkcji rolnej,
- duży udział ludności zatrudnionej w rolnictwie,
- brak możliwości rozwijania alternatywnych– pozarolniczych źródeł dochodu
- mały poziom inwestowania przy rosnącej dekapitalizacji majątku trwałego,
- niska aktywność społeczna i przedsiębiorczość,
- brak propozycji dla inwestorów i niskie zainteresowanie inwestorów zewnętrznych terenem gminy,
- brak aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego.
Sfera społeczna
7.1. BEZROBOCIE
Podstawowym problemem sfery społecznej gminy Stawiski jest zjawisko bezrobocia. Z danych Powiatowego Urzędu Pracy (PUP) w Kolnie na koniec 2003r. wynika, iż dotykało ono 441 mieszkańców gminy Stawiski. Stopa bezrobocia w gminie wyniosła 16,5%, przy 16,6% dla powiatu, 14,5% dla województwa i 18% dla kraju.
Na ogół bezrobotnych w gminie Stawiski 85,6% stanowiły osoby długotrwale bezrobotne. Ostatnie kilka lat nie przyniosła żadnych znaczących zmian na lokalnym rynku pracy. Mimo to, w stosunku do 2001r., nasępił niewielki spadek liczby bezrobotnych– liczba bezrobotnych zmniejszyła się do kwietnia 2004r. o 61 osób.
Tab. nr 5. Liczba bezrobotnych w gminie Stawiski w latach 2000- 2004-07-03
Ogółem bezrobotnych | 487 | 487 | 490 | 441 | 426 |
Uprawnieni do zasiłku | 109 | 101 | 75 | 36 | 31 |
Stopa bezrobocia | 16,7 % | 17,5 % | 17,5 % | 16,5 % | 20,4 % |
% uprawnionych do zasiłku | 22,4 | 17,9 | 15,5 | 8,2 | 7,3 |
% długotrwale bezrobotnych | 86,3 | 85,6 | 85,8 | 85,7 | 84,7 |
Źródło: PUP w Kolnie
Najliczniejszą grupę bezrobotnych stanowiły osoby w przedziale wiekowym od 18 do 24 lat. Następnie grupa wiekowa od 25 do 34 lat, zaś najmniej liczna grupa to bezrobotni w wieku od 55 do 59 lat
Wśród bezrobotnych przeważają kobiety, które stanowią 50,46% ogółu bezrobotnych.
Tab. nr 6. Bezrobotni w gminie Stawiski wg wieku (na koniec 2003r.)
Źródło: PUP w Kolnie
Jednym z najważniejszych czynników decydującym o bezrobotności jest wykształcenie. Największy problem w podjęciu pracy mają osoby charakteryzujący się niskim poziomem wykształcenia i stanowią oni najliczniejszą grupę bezrobotnych w gminie. W 2003r. największą grupą bezrobotnych w gminie były osoby z wykształceniem zawodowym – 35,82% ogółu oraz gimnazjalnym i poniżej – 36,28% ogółu.
Grupa osób z wykształceniem wyższym stanowiła 3,77% ogółu bezrobotnych w gminie.
Tab. nr 7. Bezrobotni wg poziomu wykształcenia (na koniec 2003r)
Źródło: PUP w Kolnie
Urząd Miejski w Stawiskach we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Kolnie realizuje zadania wynikające z ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
W 2003r., w ramach aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu, organizowane były prace interwencyjne, roboty publiczne, umowy absolwenckie oraz zatrudnienia absolwentów, a także zawierane umowy o pracę.
W okresie od stycznia do grudnia 2003r. tego typu formami przeciwdziałania bezrobociu objętych zostało 58 osób, co stanowi 13,5% ogółu bezrobotnych w gminie i jednocześnie stanowi wzrost w zatrudnieniu bezrobotnych w stosunku do 2002r o 41 bezrobotnych,
Tab. nr 8. Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu w gminie Stawiski w roku 2003
Razem: 58 bezrobotnych |
7.2. SZKOLNICTWO
W gminie Stawiski funkcjonują następujące szkoły:
1. gimnazjum publiczne,
2. szkoła podstawowa w Stawiskach,
3. szkoła podstawowa w Porytem,
4. szkoła podstawowa w Sokołach,
5. cztery szkoły filialne szkół podstawowych– trzy w Stawiskach i jedna w Porytem
Do szkół podstawowych w Stawiskach, Porytem i Sokołach uczęsczają uczniowie do klas 0– VI, do szkół filialnych w Dzierzbi, Jurcu, Wysokiem Małem i Budach Stawiskich uczniowie z klas 0– III.
Samorząd gminy Stawiski nie prowadzi żadnej szkoły ponadgimnazjalnej.
7.3. OCHRONA ZDROWIA
Główną jednostką prowadzącą na terenie gminy Stawiski działalność w zakresie ochrony zdrowia jest niepubliczny zakład zdrowotny SALUS, w ramach którego działają następujące gabinety:
1. internistyczny,
2. stomatologiczny,
3. ginekologiczny.
Gmina Stawiski realizuje również poprzez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i za pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kolnie zadania z zakresu pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych. Liczba osób niepełnosprawnych na terenie gminy Stawiski na koniec roku 2003 wynosiła– 852 (dane- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Stawiskach).
W 2003r.Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Stawiskach odnotował pomoc w 1024 sprawach –. jest to głównie pomoc opiekuńczo- wychowawcza i prowadzenie gospodarstw domowych (praca socjalna) oraz pomoc osobom bezrobotnym.
Na terenie gminy Stawiski funkcjonuje 1 (jedna) rodzina zastępcza.
Identyfikacja problemów w sferze społecznej gminy Stawiski:
- wysokie bezrobocie,
- mała oferta zatrudnienia – wolna dynamika rozwoju rynku, pracy,
- niska aktywność społeczna mieszkańców gminy,
- duże potrzeby remontowo- modernizacyjne w placówkach oświatowych gminy,
- trudna sytuacja finansowa związana z prowadzeniem szkół podstawowych i gimnazjum,
- rosnące potrzeby na rzecz pomocy osobom niepełnosprawnym,
- brak placówek świadczących specjalistyczną pomoc w zakresie wspierania rodzin dysfunkcyjnych i rodzin w sytuacjach kryzysowych,
- brak obiektu sportowego o charakterze ogólnogminnym.
8. PLANOWANIE ZADAŃ GMINY NA LATA 2004– 2013
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski obejmuje swoim zasięgiem planowanie i realizację zadań wynikających z zakresu samorządu gminnego. Plan ma charakter kilkuletniego dokumentu planistycznego i w związku z tym zawiera szereg różnorodnych zamierzeń.
Zadania do Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski zostały opracowane przez Horyzontalny Zespół Zadaniowy ds. Rozwoju Lokalnego. Przed przystąpieniem do planowania odbyło się również szereg spotkań z przedstawicielami gminnych jednostek organizacyjnych w celu dokładnego sprecyzowania i zhierarchizowania potrzeb lokalnej społeczności gminnej.
Szeroka gama zamierzeń rozwojowych różnych sferach życia lokalnej społeczności gminnej umieszczona w Planie Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski możliwa będzie tylko w przypadku wspierania ich w czasie realizacji środkami funduszy strukturalnych.
PLANOWANIE ZADAŃ W OBSZARZE ROZWOJU SPOŁECZNEGO
1. Urząd Miejski w Stawiskach
Organizowanie zatrudnienia subsydiowanego (prace interwencyjne, roboty publiczne).Wspieranie tworzenia nowych miejsc pracy | . | Aktywizacja osób długotrwale bezrobotnych ze szczególnym uwzględnieniem bezrobotnych powyżej 50. roku życia, kobiet oraz bezrobotnych bez kwalifikacji | Osoby bezrobotne i poszukujące pracy. Pracodawcy.Urząd Miejski | Fundusz Pracy.Fundusze strukturalne.Środki własne pracodawcy. | |||
Adaptacja pomieszczeń i utworzenie Centrum Przeciwdziałania Bezrobociu i Aktywizacji na Rynku Pracy w budynku przy ul. Kossaka w Stawiskach | . | Poprawa obsługi bezrobotnych.Zmniejszenie liczby bezrobotnych.Tworzenie miejsc pracy.Pośrednictwo pracy. | Osoby bezrobotne i poszukujące pracy.Jednostki szkolące. | Fundusze Pracy. Fundusze Strukturalne, Środki Samorządu Gminnego | |||
Wyposażenie Centrum Przeciwdziałania Bezrobociu i Aktywizacji na Rynku Pracy | . | Poprawa jakości świadczonych usług | Podmioty świadczące usługi.Urząd Miejski | Środki samorządu gminnego.Fundusze strukturalne. |
2. Gimnazjum Publiczne w Stawiskach
Adaptacja powierzchni strychowej na cele dydaktyczno- wychowawczo- kulturalne | . | Poprawa jakości nauczania.Rozwój zainteresowań pozaszkolnych wśród dzieci i młodzieży.Przeciwdziałanie patologiom społecznym. | Gimnazjum Publiczne.MENiS | Środki samorządu gminnego.Fundusze strukturalne.Budżet państwa |
3. Szkoła Podstawowa w Stawiskach
Wymiana starych okien w całym budynku szkolnym | . | Poprawa stanu technicznego budynkuOcieplenie budynku | SP Stawiski.MENiS | Budżet szkołyMENiS | |||
Wymiana starych drzwi wewnątrz budynku | . | Poprawa stanu technicznego budynku.Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów | SP Stawiski.MENiS | Budżet szkoły.MENiS | |||
Wymiana podłóg na korytarzach budynku | . | Poprawa stanu technicznego budynku.Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów | SP Stawiski.MENiS | Budżet szkoły.MENiS | |||
Wymiana poszycia dachu | . | Likwidacja zacieków.Ocieplenie budynku | SP Stawiski.MENiS | Budżet szkołyBudżet państwa | |||
Wykonanie elewacji zewnętrznej budynku | . | Zmniejszenie zużycia energii cieplnej.Oszczędności finansowe w utrzymaniu budynku.Zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska | SP Stawiski.MENiS | Budżet szkoły.Budżet państwa | |||
Poprawa estetyki i bezpieczeństwa posesji– odnowienie ogrodzenia szkolnego, wymiana chodników wokół szkoły, pielęgnacja zieleni | . | Prawidłowe zabezpieczenie posesji szkoły.Poprawa estetyki otoczenia | . | . | |||
Wymiana podłóg w pracowniach dydaktycznych | . | Poprawa stanu technicznego budynkuZwiększenie bezpieczeństwa uczniów | . | . | |||
Adaptacja powierzchni strychowej na cele dydaktyczne i wychowawcze | . | Poprawa jakości nauczania.Rozwój zainteresowań pozaszkolnych wśród dzieci i młodzieży.Przeciwdziałanie patologiom społecznym. | . | . | |||
Wymiana mebli w pracowniach dydaktycznych | . | Poprawa stanu pracowni | . | . |
4. Szkoła Podstawowa w Porytem
Wymiana starych okien w całym budynku szkolnym | . | Poprawa stanu technicznego budynku.Ocieplenie budynku | SP Poryte.MENiS | Budżet szkołyMENiS | |||
Wymiana starych drzwi wewnątrz budynku | . | Poprawa stanu technicznego budynku.Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów | SP Poryte.MENiS | Budżet szkołyMENiS | |||
Wymiana podłóg na korytarzach budynku | . | Poprawa stanu technicznego budynku.Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów | SP Poryte.MENiS | Budżet szkoły.MENiS | |||
Wymiana poszycia dachu | . | Likwidacja zacieków.Ocieplenie budynku | SP Poryte | . | |||
Poprawa estetyki i bezpieczeństwa posesji– odnowienie ogrodzenia szkolnego, wymiana chodników wokół szkoły, pielęgnacja zieleni | . | Prawidłowe zabezpieczenie posesji szkoły.Poprawa estetyki otoczenia | SP Poryte | . | |||
Wymiana podłóg w pracowniach dydaktycznych | . | Poprawa stanu technicznego budynku.Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów | SP Poryte | . |
5. Szkoła Filialna SP Stawiski w Jurcu Szlacheckim
Wykonanie ogrodzenia wokół posesji szkoły | . | Prawidłowe zabezpieczenie posesji szkoły.Poprawa estetyki otoczenia | Filia SP Stawiski w Jurcu Szlacheckim | Budżet szkoły.Budżet państwa | |||
Poprawa estetyki i bezpieczeństwa posesji | . | Prawidłowe zabezpieczenie posesji szkoły.Poprawa estetyki otoczenia | Filia SP Stawiski w Jurcu Szlacheckim | Budżet szkoły.Budżet państwa | |||
Wymiana starych okien w całym budynku szkolnym | . | Poprawa stanu technicznego budynku.Ocieplenie budynku | Filia SP Stawiski w Jurcu Szlacheckim | Budżet szkoły | |||
Wymiana starych drzwi wewnątrz budynku | . | Poprawa stanu technicznego budynku.Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów | Filia SP Stawiski w Jurcu Szlacheckim | Budżet szkoły | |||
Wymiana podłóg na korytarzach budynku | . | Poprawa stanu technicznego budynku.Zwiększenie bezpieczeństwa | Filia SP Stawiski w Jurcu Szlacheckim | Budżet szkoły | |||
Wymiana poszycia dachu | . | Likwidacja zacieków. Ocieplenie budynku | Filia SP Stawiski w Jurcu Szlacheckim | Budżet szkoły |
6. Szkoła Filialna SP Stawiski w Budach Stawiskich
Wymiana i modernizacja węzła ciepłowniczego szkoły | . | Zmniejszenie zużycia energii cieplnej i strat przesyłowych | Filia SP Stawiski w Budach Stawiskich | Budżet szkoły. Budżet państwa | |||
Poprawa estetyki i bezpieczeństwa posesji | . | Prawidłowe zabezpieczenie posesji szkoły. Poprawa estetyki otoczenia | Filia SP Stawiski w Budach Stawiskich | Budżet szkoły. Budżet państwa | |||
Wymiana starych okien w całym budynku szkolnym | . | Poprawa stanu technicznego budynkuOcieplenie budynku | Filia SP Stawiski w Budach Stawiskich | Budżet szkoły. | |||
Wymiana starych drzwi wewnątrz budynku | . | Poprawa stanu technicznego budynku. Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów | Filia SP Stawiski w Budach Stawiskich | Budżet szkoły. |
7. Szkoła Filialna SP Poryte w Dzierzbi
Adaptacja pomieszczeń strychowych na cele dydaktyczno- wychowawczo- kulturalne | . | Poprawa jakości nauczania.Rozwój zainteresowań pozaszkolnych wśród dzieci i młodzieży.Przeciwdziałanie patologiom społecznym | Filia SP Poryte w Dzierzbi | Budżet szkoły MENiS | |||
Poprawa estetyki i bezpieczeństwa posesji | . | Prawidłowe zabezpieczenie posesji szkoły. Poprawa estetyki otoczenia | Filia SP Poryte w Dzierzbi | Budżet szkoły | |||
Wymiana starych okien w całym budynku szkolnym | . | Poprawa stanu technicznego budynku. Ocieplenie budynku | Filia SP Poryte w Dzierzbi | Budżet szkoły | |||
Wymiana starych drzwi wewnątrz budynku | . | Poprawa stanu technicznego budynku. Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów | Filia SP Poryte w Dzierzbi | Budżet szkoły | |||
Wymiana poszycia dachu | . | Likwidacja zacieków. Ocieplenie budynku | Filia SP Poryte w Dzierzbi | Budżet szkoły |
8. Gminny Ośrodek Kultury w Stawiskach
Plan modernizacji i rozbudowy siedziby GOK | Poprawa stanu technicznego budynku. Rozwój kół zainteresowań | Samorząd gminy | Środki własne. Budżet państwa. Środki strukturalne | ||||
Przebudowa i modernizacja węzła ciepłowniczego | Zmniejszenie zużycia energii cieplnej i strat przesyłowych | Samorząd gminy | Środki własne. Budżet państwa. Środki strukturalne | ||||
Modernizacja i rozbudowa siedziby GOK, wymiana okien | Poprawa stanu technicznego budynku. Poprawa estetyki i rozbudowa lokalowa | Samorząd gminy | Środki własne. Budżet państwa. Środki strukturalne | ||||
Przebudowa sali kinowej pod działalność czytelni i działalność kulturalno- estradową | Poprawa stanu technicznego budynku. Poprawa estetyki i rozbudowa lokalowa | Samorząd gminy | Środki własne. Budżet państwa. Środki strukturalne | ||||
Poprawa estetyki i bezpieczeństwa posesji | Prawidłowe zabezpieczenie posesji. Poprawa estetyki otoczenia | Samorząd gminy | Środki własne. Budżet państwa. Środki strukturalne |
9. Siedziba Urzędu Miejskiego w Stawiskach
Wymiana okien | Poprawa stanu technicznego budynku. Ocieplenie budynku | Urząd Miejski w Stawiskach | Środki własne | ||||
Wymiana węzła ciepłowniczego | Zmniejszenie zużycia energii cieplnej i strat przesyłowych | Urząd Miejski w Stawiskach | Środki własne. Budżet państwa | ||||
Wymiana drzwi wewnętrznych i posadzek | Poprawa stanu technicznego budynku. Zwiększenie bezpieczeństwa | Urząd Miejski w Stawiskach | Środki własne. Budżet państwa | ||||
Rozbudowa siedziby UM | Poprawa stanu technicznego budynku. Poprawa estetyki i rozbudowa lokalowa | Urząd Miejski w Stawiskach | Środki własne. Budżet państwa | ||||
Budowa podjazdu dla niepełnosprawnych | Poprawa stanu technicznego budynku | Urząd Miejski w Stawiskach | Środki własne. Budżet państwa | ||||
Wykonanie elewacji zewnętrznej | Poprawa stanu technicznego budynku. poprawa eststyki | Urząd Miejski w Stawiskach | Środki własne. Budżet państwa |
10. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Stawiskach
Tworzenie Centrum Integracji Społecznej | Zapewnienie pomocy w powrocie do środowiska osobom wykluczonym społecznie | Samorząd gminny. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej | Środki samorządowe. Środki strukturalne | ||||
Adaptacja pomieszczeń w budynku przy ul. Kossaka w Stawiskach na noclegownię dla bezdomnych i ofiar przemocy w rodzinie | Poprawa stanu technicznego budynku. Poprawa estetyki i rozbudowa lokalowa | Samorząd gminny. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej | Środki samorządowe. Środki strukturalne | ||||
Tworzenie ośrodka profilaktyki i uzależnień | Poprawa jakości usług | Samorząd gminny. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej | Środki samorządowe. Środki strukturalne |
11. Budynek Przychodni zdrowia w Stawiskach
Adaptacja pomieszczeń na gabinety lekarskie | Poprawa jakości świadczonych usług. Rozbudowa lokalowa | Samorząd gminny | Środki własne. | ||||
Wymiana dachu | Likwidacja zacieków. Ocieplenie budynku | Samorząd gminny | Środki własne | ||||
Wykonanie elewacji zewnętrznej | Poprawa stanu technicznego budynku. Poprawa estetyki | Samorząd gminny | Środki własne | ||||
Poprawa estetyki i bezpieczeństwa posesji | Prawidłowe zabezpieczenie posesji. Poprawa estetyki otoczenia | Samorząd gminny | Środki własne |
PLANOWANIE ZADAŃ W OBSZARZE ROZWOJU INFRASTRUKTURALNEGO
1. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna
Adaptacja pomieszczeń na gabinety lekarskie | Zmniejszenie zanieczyszczenia gleby. Poprawa jakości świadczonych usług komunalnychOchrona środowiska | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze UE(przedakcesyjne}SAPARD | ||||
Sieć wodociągowa Cedry- ul. Smolniki | Zmniejszenie zanieczyszczenia gleby. Poprawa jakości świadczonych usług komunalnych.Ochrona środowiska | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze UE(przedakcesyjne}SAPARD | ||||
Sieć wodociągowa Stawiski- Chmielewo, Barżykowo- Kuczyny | Poprawa jakości świadczonych usług komunalnych.Dostęp do zbiorowych ujęć wody | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze UE(przedakcesyjne}SAPARD | ||||
Sieć wodociągowa we wsi Budy Stawiskie | Poprawa jakości świadczonych usług komunalnych. Dostęp do zbiorowych ujęć wody | Samorząd gminny | Środki własne | ||||
Sieć wodociągowa Zalesie- Wysokie Małe- Wysokie Duże | Poprawa jakości świadczonych usług komunalnych. Dostęp do zbiorowych ujęć wody | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne | ||||
Sieć wodociągowa Barżykowo- Skroda Mała | Poprawa jakości świadczonych usług komunalnych. Dostęp do zbiorowych ujęć wody | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne | ||||
Kanalizacja przy ul. Łomżyńskiej | Zmniejszenie zanieczyszczenia gleby. Poprawa jakości świadczonych usług komunalnych. Ochrona środowiska | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne | ||||
Sieć wodociągowa Poryte- Budziski | Poprawa jakości świadczonych usług komunalnych. Dostęp do zbiorowych ujęć wody | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne | ||||
Budowa przydomowych oczyszczalni na terenach wiejskich | Zmniejszenie zanieczyszczenia gleby. Ochrona środowiska | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne |
2. Drogi gminne
Przebudowa drogi Nr 104533B Karwowo- dr. nr 61 | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,9 km | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne | ||||
Przebudowa drogi Nr 104591B (ul. Strażacka) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,154 km, przebudowane chodniki z kostki brukowej | Samorząd gminny | Środki własne. | ||||
Przebudowa drogi Nr 104590B (ul. Spokojna) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,184km, nowe chodniki | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne | ||||
Przebudowa drogi Nr 104588B (ul. Sadowa) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,308km, nowe chodniki, kanalizacja deszczowa | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne | ||||
Przebudowa drogi Nr 104584B (ul.Steczkowskiego) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,147 km, nowe chodniki, kanalizacja deszczowa | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne | ||||
Przebudowa drogi Nr 104583B (ul. Parkowa) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,249km, nowe chodniki, kanalizacja deszczowa | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne | ||||
Przebudowa drogi Nr 104523B Tafiły– Stawiski | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 1,605 km | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi Nr 104558B Jurzec Włościański- Jurzec Szlachecki– Olszewek | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 1,600 km | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogiNr 104528B Mieczki– Mieczki– Pieniążki | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,800 km | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi Nr 104586B (ul. Projektowana) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,480 km, nowe chodniki | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi Nr 104585B (ul. Pocztowa) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,500km, nowe chodniki, kanalizacja deszczowa | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi Nr 104587B (ul. Reymonta) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 410km, kanalizacja deszczowa | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi Nr 104594B (ul. Witosa) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 080km, nowe chodni, kanalizacja deszczowa | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi Nr 104589B (ul. Smolniki) | Odnowa istniejącej nawierzchni na odcinku 0,500km i przebudowa chodników | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi lokalnej w Porytem (ul. Spokojna) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,400km | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi lokalnej w Porytem (ul. Paszki z Radzanowa) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,200 km | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi Nr 104537B Stawiski– Budy Stawiskie | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 3,2 km | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi Nr 104575B (ul. Furmańska) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 245 km, nowe chodni, kanalizacja deszczowa | Samorząd gminny | Środki własne. Fundusze strukturalne. Budżet Państwa | ||||
Przebudowa drogi Nr 104536B Stawiski– Budy Poryckie | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 2,7km | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104556B Mieczki- Cwaliny- dr. Nr 1830 | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 1,390 km | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104522B Zabiele– Konopki Monety | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 1,1 km | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104540B Dzierzbia– dr. nr 648 | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 2,0 km | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104574B (ul. Długa) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 370km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 10457B (ul. Kościelna) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 090km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104578B (ul. Kościuszki) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 149 km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104579B (ul. Krótka) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 219km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104580B (ul. Krzywe Koło) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 043km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104587B (ul. Projektowana) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 410km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104592B (ul. Utrata) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 160 km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104592B (ul. Utrata) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 160 km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104593B (ul. Wiejska) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,213 km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104595B (ul. Źródłowa) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,126 km, nowe chodniki | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104582B (ul. Ogrodowa) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0,350 km, nowe chodni, kanalizacja deszczowa | . | . | ||||
Przebudowa drogi Nr 104581B (ul. Niecała) | Nowa nawierzchnia bitumiczna na odcinku 0, 054km, nowe chodniki, kanalizacja deszczowa | . | . |
PLANOWANIE ZADAŃ W OBSZARZE ROZWOJU EKOLOGICZNEGO
EKOLOGIA
Edukacja ekologiczna mieszkańców gminy | Wzrost świadomości ekologicznej lokalnej społeczności.Zwiększenie zainteresowania selektywną zbiórką odpadów.Zwiększenie odzysku surowców wtórnych.Zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów.Ochrona środowiska | Samorząd gminny.Szkoły. Instytucje z terenu gminy | Budżet gminy.WFOŚiGW.Fundusze sttrukturalne | ||||
Zakup pojazdu do wywozu odpadów komunalnychZakup kontenerów | Likwidacja dzikich wysypisk odpadów.Zwiększenie zainteresowania selektywną zbiórką odpadów.Zwiększenie odzysku surowców wtórnych.Zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów.Ochrona środowiska | Samorząd gminny | Budżet gminy.WFOŚiGW.Fundusze sttrukturalne.Budżet państwa | ||||
Modernizacja Miejskiej Oczyszczalni Ścieków | Ochrona środowiska | Samorząd gminny | Budżet gminy.WFOŚiGW.Fundusze sttrukturalne.Budżet państwa | ||||
Zamknięcie i rekultywacja gminnego składowiska odpadów komunalnych | Ochrona środowiska.Spełnienie wymogów formalno- prawnych i ekologicznych | Samorząd gminny | Budżet gminy.WFOŚiGW.Fundusze sttrukturalne.Budżet państwa | ||||
Tworzenie i wyposażenie zgodnie z określonymi standardami Gminnego Centrum Reagowania Kryzysowego/ Gminnego Centrum Ratownictwa | Wzrost bezpieczeństwa ludności na terenie gminy w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia i zdrowia ludzkiegoZwiększenie skuteczności niesienia pomocy w sytuacjach kryzysowych | Samorząd gminny | Budżet gminy.WFOŚiGW.Fundusze sttrukturalne.Budżet państwa | ||||
Zaprojektowanie i budowa nowego międzygminnego składowiska odpadów komunalnych | . | Samorządy gmin ze związku celowego | Budżet gminy.WFOŚiGW.Fundusze sttrukturalne.Budżet państwa |
PLANOWANIE POZOSTAŁYCH ZADAŃ GMINY
INNE
Zaprojektowanie i budowa Kompleksu Rekreacyjno- Sportowego w Stawiskach | Hala sportowo- widowiskowa na potrzeby miasta i gminy.Możliwość realizacji zadań w zakresie kultury fizycznej.Przeciwdziałanie patologii. | Samorząd gminny | Budżet gminy. MENiS. Fundusze strukturalne | ||||
Modernizacja stadionu miejskiego | Możliwość realizacji zadań w zakresie kultury fizycznej.Poprawa zdrowia fizycznego wśród dzieci, młodzież i dorosłych.Tworzenie i rozwijanie kół sportowych | Samorząd gminny | Budżet gminy. | ||||
Modernizacja oświetlenia ulicznego | Poprawa bezpieczeństwa | Samorząd gminny | Budżet gminy. Fundusze strukturalne | ||||
Ochrona kultury i dziedzictwa | Oznakowanie wszystkich zabytków na terenie gminy | Urząd Miejski | Budżet gminy. Fundusze strukturalne | ||||
Rozwój infrastruktury informatycznej w Urzędzie Miejskim | Uzupełnienie oraz zakup sprzętu komputerowego. Połączenie szerokopasmowe z Internetem | Urząd Miejski | Budżet gminy. Fundusze strukturalne |
9. POWIĄZANIE ZADAŃ Z INNYMI DZIAŁANIAMI REALIZOWANYMI NA TERENIE GMINY STAWISKI
Rozwój społeczno– gospodarczy w skali lokalnej jest bezpośrednio związany z procesami zachodzącymi w otoczeniu społeczności lokalnych. W obecnym systemie gospodarki rynkowej otoczeniem, które może mieć i ma wpływ na wykorzystanie szans rozwojowych jest zarówno otoczenie bliskie, jak i dalsze.
Gospodarka województwa i powiatu wywiera bezpośredni wpływ na procesy zachodzące w gminach. Otoczenie dalsze, w postaci gospodarki kraju i gospodarki światowej we współczesnych czasach ma nie mniejsze znaczenie jak stan gospodarki w najbliższym sąsiedztwie. Procesy społeczne i ekonomiczne, zachodzące w krajach bezpośrednio sąsiadujących z Polską, jak i dalszych, znajdują odbicie w kondycji poszczególnych firm i całych branż gospodarczych.
Ważnymi czynnikami, które warunkują rozwój gminy i które należy brać pod uwagę są:
- Narodowy Plan Rozwoju,
- Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego,
- Strategia Rozwoju Powiatu Kolneńskiego,
- Kontrakt Wojewódzki,
- projekty w ramach programów przedakcesyjnych, np. PHARE 2001, SAPARD. Wszystkie działania związane z realizacją projektów zawartych w Planie Rozwoju Lokalnego są spójne z działaniami realizowanymi na podstawie wyżej wymienionych dokumentów.
10. OCZEKIWANE WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘĆ PLANU ROZWOJU LOKALNEGO
Zakłada się, ze metodą na zbudowanie dobrego Planu Rozwoju Lokalnego jest szczegółowe rozpisanie wcześniej uzgodnionych celów na małe działania rozłożone w czasie i konsekwentnie realizowane z jasno sprecyzowanymi celami, działaniami i rezultatami oraz realnym budżetem. Realizacja planu winna także przynieść określone wskaźniki osiągnięć i efektów, jak:
- poprawa jakości dróg poprzez ich budowę i modernizację
- poprawa jakości środowiska naturalnego w związku ze zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do wód, gleby i atmosfery,
- rozszerzenia oferty w zakresie kultury, sportu i realizacji w związku z modernizacją, remontami czy budową obiektów kultury i sportu,
- poprawa bazy edukacyjnej dla młodzieży w związku z remontem i modernizacją obiektów szkolnych,
- poprawa jakości bazy leczniczej i warunków ekonomicznych funkcjonowania ośrodka zdrowia i gabinetów lekarskich
- poprawa bezpieczeństwa poprzez budowę i modernizację oświetlenia ulicznego,
- poprawa zdrowia mieszkańców w związku z budową ujęć wody i sieci wodociągowej,
- tworzenie infrastruktury technicznej sprzyjającej rozwojowi małej i średniej przedsiębiorczości,
- rozwój infrastruktury niezbędnej dla rozwoju nowoczesnego rolnictwa– budowę dróg, wodociągów i kanalizacji,
- wzrost aktywności zawodowej bezrobotnych,
11. SYSTEM WDRAŻANIA PLANU, SPOSOBY MONITOROWANIA, OCENY I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
Wdrażanie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski odbywać się będzie wraz z uruchomieniem programów strukturalnych Unii Europejskiej. Samorząd gminy Stawiski będzie przygotowywał projekty – zgodnie z zamieszczonymi w PRL zamierzeniami– zachowując obowiązujące procedury ubiegania się o środki unijne.
Zarządzanie i monitorowanie realizacji Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski należy do kompetencji Burmistrza Stawisk, który będzie przedstawiał każdego roku Radzie Miejskiej w Stawiskach informacje na temat wdrażania PRL. Natomiast Rada Miejska w Stawiskach, na podstawie przedłożonych informacji i zawartych w PRL wskaźników realizacji, dokona oceny planu i wskaże dalsze kierunki jego kontynuacji.
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski zamieszczony zostanie na stronach gminnego Biuletynu Informacji Publicznej (BIP). W ten sposób zostanie udostępniony wszystkim mieszkańcom gminy. Ponadto informacje zawarte w planie będą rozpowszechniane w lokalnych mediach przy realizacji kolejnych zamierzeń w nim zawartych.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Sobociński