Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stawiski.
§ 2.
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomosci w urządzenia służące do gromadzenia odpadów stałych i płynnych oraz utrzymywania tych urzadzeń w odpowiednim stanie sanitarnym.
- Powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające w gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na odpady na terenie nieruchomości, należy poddać segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów niezbepiecznych,odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów.
- Wyselekcjonowane frakcje odpadów komunalnych,nadające się do odzysku i dalszego wykorzystania /szkło,makulatura,PET/ należy umieszczać odrębnie w przeznaczych do tego celu i oznakowanych specjalnie pojemnikach do segregacji zbiórki odpadów komunalnych,rozmieszczonych na terenie miasta i gminy.
- Odpady komunalne ulegające biodegradacji należy gromadzić oddzielnie w pojemnikach ustalonych z odbiorcą odpadów.W mieście na terenach zabudowy jednorodzinnej i na wsi odpady kuchenne mogą być poddane procesowi kompostowania z przeznaczeniem kompostu na użytek własny.
- Odpady roślinne powstałe w wyniku pielęgnacji zieli,drzew,krzewów podlegają umieszczeniu na składowisku odpadów komunalnych bądź kompostowaniu, jeśli właściciele nieruchomości mają taką możliwość.
- Zabrania się umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do segregacji zbiórki surowców wtórnych oraz odpadów innych niż rodzaj frakcji opisanej na pojemniku.
- Odpady niebezpieczne powstające w odpadach komunalnych gospodarstw domowych /baterie i akumulator,lakiery,farby,świetlówki itp./ należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych.Odpady te należy zwracać do punktów ich zbiórki.
- Odpady wielkogabarytowe /stare meble,wymieniane drzwi,okna,urządzenia z łazienek,kuchni,itp./ należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych i umieszczać na terenie nieruchomości w miejscach dostępnych do odbioru.
- Odpady powstałe z remontów /gruz/ należy gromadzić oddzielnie od pozostałych odpadów na terenie nieruchomości w miejscach umożliwiających odbiór jednostce wywozowej.
- Odpady komunalne płynne,jeżeli nieruchomość nie jest podłączona do sieci kanalizacyjnej,powinny być gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych /szambach/ a ich opróżnianie winno nastapić przez uprawniony podmiot,z wyprzedzeniem wykluczającym przepełnienie zbiornika/szamba/.
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia pisemnej umowy z zakładem będącym gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
- Właściciel nieruchomości ma obowiązek przedstawić do wglądu upoważnionym organom samorządowym aktualną umowę zawartą z uprawnionym podmiotem w zakresie odbioru odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz opłaty za tego rodzaju usługę.Dowody uiszczania opłat należy przechowywać przez okres 3 lat.
- Właściele nieruchomości mają obowiązek oznaczenia budynku,lokalu i pomieszczeń znajdujących się na terenie nieruchomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu tabliczek informacyjnych zawierających nazwę ulicy i numer porządkowy nieruchomości.
§ 3.
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota,śniegu lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości i bezpośrednio przy jej granicy.
- Właściciele nieruchomości lub inne podmioty wskazane ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminie zobowiązani są także do usuwania na bieżąco sopli i nawisów śniegu z dachu,stwarzających zagrożenie dla przechodniów.
- Obowiązek oczyszczania chodnika ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika.
- Zakazuje się zgarniania śniegu,lodu lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię lub zieleń przyuliczną.
- Właściciele nieruchomości zobowiązani sa do systematycznego sprzątania terenu nieruchomości , a w szczególności dojść do budynków , punktów gromadzenia odpadów.
- Błoto,śnieg,lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych oraz dróg publicznych należy gromadzić poza terenem przystanku komunaikacyjnego w sposób nie utrudniający zatrzymanie się pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów.
§ 4.
- Mycie samochodów powinno się odbywać w miejscach do tego celu wyznaczonych.
- Właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy czystą wodą na swoim terenie pod warunkiem,że powstające ścieki odprowadzone są do kanalizacji miejskiej lub zbiorników bezodpływowoych po przejściu przez łapacz oleju i odstojnik.
- Naprawy samochodów powinny być przeprowadzone w doraźnych specjalistycznych wartasztatach.
- Właściciel samochodu może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w odrębie nieruchomości pod warunkiem ,że czynności te nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.
§ 5. Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomości przeznacza się pojemniki,worki i kosze na śmieci.
§ 6.
- Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane pojemniki o pojemności typu MGB 120 oraz MGB 1100.
- Do gromadzenia odpadów komunalnych na drogach publicznych służą kosze uliczne o pojemności od 30 do 50 litrów.
§ 7. Ustala się minimalną pojemność urządeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych,uwzględniając następujące normy :
- dla budynków mieszkalnych 20 l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą nieruchomość
- dla szkół – 3 l na każde dziecko i pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l
- dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal
- dla lokali gastronomicznych – 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej 1 pojemnik 120 l,
- dla punktów handlowych poza lokalem – 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej 120 l na każdy punkt.
§ 8. O rodzaju ustawionych na terenie nieruchomości pojemników decyduje właściciel nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową.
§ 9.
- Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym,porządkowym i technicznym,a w szczególności utrzymania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał dezynfekowania.
- Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawić w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników jednostki wywozowej w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.
- Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego wydzielonym,na równej powierzchni,w miarę możliwości utwardzonej,zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
- Zabrania się umieszczania w pojemnikach na odpady komunalne: śniegu,lodu,gruzu,gorącego żużla i popiołu,odpadów niebezpiecznych,medycznych oraz spalania odpadów komunalnych.
§ 10. Ustala się następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości:
- z koszy w miejscach publicznych oraz zbiorników bezodpływowych, w regularnych odstępach czasu uniemożliwiających rozkład nagromadzonych odpadów i ich przepełnienie,
- z pojemników na odpady komunalne w sposób zgodny z uchwałą Nr 156/XLVIII/06 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 24 stycznia 2006 r. w sprawie ustalenia opłat za przyjęcie odpadów na składowisku gminnym w Stawiskach,
- z worków na śmieci, w sposób uniemożliwiający ich przepełnienie.
§ 11. Liczba pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane przez właściciela nieruchomości, a ich eksploatacja i opróżnienie musi być prowadzone w sposób gwarantujący,że nie nastąpi rozkład biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych,przepełnienie pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego.
§ 12. Miejscem składowania odpadów komunalnych na terenie gminy jest :
- wysypisko odpadów komunalnych w Stawiskach /przy drodze Stawiski – Poryte/
- stacja zlewna przy oczyszczalni ścieków w Stawiskach , ul.Ogrodowa
§ 13. Ustala się maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegracji dopuszczonych do składowania na składowisku :
- Skierowanie w roku 2010 na składowisko nie więcej niż 75 % /wagowo/całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
- Do 31 grudnia 2013 roku nie więcej niż 50 %.
- Do 31 grudnia 2020 roku nie więcej niż 35 %.
§ 14. Właściciele lub opiekunowie psów i innych zwierząt domowych są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad nimi wykluczającej zagrożenie lub uciążliwość dla ludzi albo zanieszczyszczenia przez nie pomieszczeń i miejsc przeznaczonych do wspólnego i publicznego użytku , a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.
§ 15. Utrzymujący psy są zobowiązani do :
- Utrzymania tych zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości/ hałas lub odory/ dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.
- Oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji,na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego.
§ 16.
- Na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy,natomiast psy ras uznawanych za agresywne oraz inne psy mogące stanowić zagrożenie dla ludzi,mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu.
- W przypadku zastosowania odpowiedniego oznakowania nieruchomości przez właściciela nieruchomości zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użyteczności publicznej,placówek handlowych lub gastornomicznych.
§ 17.
- Właściciele lub opiekunowie psów są zbowiązani do niezwłocznego usuwania spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych i innych pomieszczeniach służących do użytku publicznego,a także na terenach użytku publicznego takich jak chodniki,parki,skwery,ulice,place zabaw dla dzieci ze szczególnym uwzględnieniem piaskownic.
- Zakazuje się wyprowadzenia psów i innych zwierząt domowych na tereny placów zabaw dla dzieci.
§ 18.
- Na innych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych – w niniejszym regulaminie.
- Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić :
- gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego regulaminu i nie powodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
- nie powodowanie przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, uciążliwości takich jak hałas : odory czy podobne,
- przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno – epidemiologicznych.
§ 19. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji co najmniej raz w roku. Deratyzację powinno się przeprowadzać w miejscach i pomieszczeniach takich jak : śmietniki, altany na pojemniki, korytarze piwniczne, węzły cieplne, przyłącza wodociągowe.