BIP Gminy Stawiski

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XXXVI/13 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach

z dnia: 22 marca 2013 roku
w sprawie:

miejsce – UM w Stawiskach (sala konferencyjna)

początek sesji 1000 koniec 1430


Stan radnych Rady Miejskiej w Stawiskach – 15. Na sesji obecnych 14 radnych – lista obecności (zał. nr 1 do protokołu). W obradach sesji udziału nie brał radny A. Kiełczewski.

W sesji udział wzięli sołtysi – lista obecności (zał. nr 2 do protokołu) oraz zaproszeni goście – lista obecności (zał. nr 3 do protokołu).

Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach Barbara Rzadka. Otworzyła XXXVI Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach. Na podstawie listy obecności stwierdziła quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał. Następnie przedstawiła porządek obrad XXXVI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.

  1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu obrad XXXIV Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 21.02.2013 r.
  3. Przyjęcie protokołu obrad XXXV Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 25.02.2013 r.
  4. Interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
  5. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Stawisk w okresie między sesjami.
  6. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach za 2012 rok.
  7. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony ofiar Przemocy w Rodzinie na terenie Gminy Stawiski w roku 2012.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność dyrektora Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Stawiskach.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność dyrektora Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Stawiskach.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Stawiski na 2013 rok.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Stawiski na lata 2013 – 2021.
  13. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Stawiski na lata 2010 – 2013.
  14. Podjęcie uchwały w sprawie zasad ustalania i wysokości diet przysługujących radnym Rady Miejskiej w Stawiskach.
  15. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
  16. Informacja w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2012 rok.
  17. Informacja o stanie bezpieczeństwa za 2012 rok w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
  18. Informacja o działalności Lokalnej Grupy Działania Fundacja "Kraina Mlekiem Płynąca" z siedzibą w Małym Płocku.
  19. Informacje.
  20. Zamknięcie obrad sesji.

Przewodnicząca Rady zapytała, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad.

Burmistrz zgłosił wnioski w sprawie zmiany porządku obrad:

I wniosek dotyczył zmiany kolejności punktów porządku obrad. Pkt.16 Informacja
w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2012 rok jako pkt.6 porządku obrad sesji,

Pkt.17 Informacja o stanie bezpieczeństwa za 2012 rok w zakresie ochrony przeciwpożarowej jako pkt.7 porządku obrad sesji,

II wniosek dotyczył rozszerzenia porządku obrad o wprowadzenie dwóch projektów uchwał:

  • Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz warunków udzielenia bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości oznaczonej numerem 750 jako pkt. 18 porządku obrad sesji,
  • Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz warunków udzielenia bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości oznaczonej numerem 771 jako pkt. 19 porządku obrad sesji.

Przewodnicząca poddała I wniosek pod głosowanie Rady. Obecnych podczas głosowania 14 radnych. Rada w głosowaniu 14 "za" – jednogłośnie przyjęła złożony wniosek.

Następnie Przewodnicząca poddała II wniosek pod głosowanie Rady. Obecnych podczas głosowania 14 radnych. Rada w głosowaniu 14 "za" – jednogłośnie przyjęła złożony wniosek.

Wobec przyjętych zmian przez Radę porządek obrad XXXVI Sesji RM przedstawiał się następująco:

  1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu obrad XXXIV Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 21.02.2013 r.
  3. Przyjęcie protokołu obrad XXXV Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 25.02.2013 r.
  4. Interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
  5. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Stawisk w okresie między sesjami.
  6. Informacja w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2012 rok.
  7. Informacja o stanie bezpieczeństwa za 2012 rok w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
  8. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach za 2012 rok.
  9. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony ofiar Przemocy w Rodzinie na terenie Gminy Stawiski w roku 2012.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność dyrektora Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Stawiskach.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność dyrektora Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Stawiskach.
  13. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Stawiski na 2013 rok.
  14. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Stawiski na lata 2013 – 2021.
  15. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Stawiski na lata 2010 – 2013.
  16. Podjęcie uchwały w sprawie zasad ustalania i wysokości diet przysługujących radnym Rady Miejskiej w Stawiskach.
  17. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz warunków udzielenia bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości oznaczonej numerem 750.
  18. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz warunków udzielenia bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości oznaczonej numerem 771.
  19. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
  20. Informacja o działalności Lokalnej Grupy Działania Fundacja "Kraina Mlekiem Płynąca" z siedzibą w Małym Płocku.
  21. Informacje.
  22. Zamknięcie obrad sesji.

Przewodnicząca poddała zatem porządek obrad po zmianach pod głosowanie Rady. Rada jednogłośnie przyjęła porządek celem realizacji.


Przebieg obrad


Pkt 2. Przyjęcie protokołu obrad XXXIV Sesji RM w Stawiskach z dn.21.02.2013 r.

Przewodnicząca poddała protokół pod głosowanie. Protokół oznaczony Nr XXXIV/13 został przyjęty przez Radę głosami: 11 głosów - "za", 2 "przeciw", 1 głos "wstrzymujący".


Pkt 3. Przyjęcie protokołu obrad XXXV Nadzwyczajnej Sesji RM w Stawiskach z dn.25.02.2013 r.

Przewodnicząca poddała protokół pod głosowanie. Protokół oznaczony Nr XXXV/13 został przyjęty przez Radę głosami: 14 głosów - "za"- jednogłośnie.


Pkt 4. Radny Tadeusz Zalewski złożył interpelację. (Interpelacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu).

Radny Lech Ramotowski zapytał, jaki jest stopień zaawansowania budowy wiat przystankowych na terenie gminy Stawiski.

Mieszkanka Stawisk B. Pajer pytała - W jaki sposób zostanie rozpatrzona złożona interpelacja. Przewodnicząca odpowiedziała, że jest taki punkt w porządku obrad, jak odpowiedzi na interpelacje.


Pkt 5. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Stawisk w okresie miedzy sesjami.

Sprawozdanie przedstawił Burmistrz Stawisk Marek Waszkiewicz (Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu).


Pkt 6. Informację w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2012 rok przedstawił Artur Żebrowski – I Z-ca Komendanta KPP w Kolnie (Informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu).

Radny M. Zabielski uważał, że kontrole drogowe policji na terenie gminy Stawiski są wzmożone, wnioskował o ich przeniesienie i realizację na terenie gminy Mały Płock.

Z udzielonej odpowiedzi przez przedstawiciela KPP w Kolnie wynikało, że Komenda Główna Policji zamierza zakup kolejnych radiowozów, w związku z powyższym wszystkie gminy w powiecie będą objęte policyjną kontrolą drogową.

Przewodnicząca Rady zapytała, czy przejście przez jezdnię w miejscu niedozwolonym musi być karane mandatem? Czy za niewłaściwe zachowanie na drodze nie wystarczy pouczenie?

I Z-ca Komendanta KPP w Kolnie odpowiedział, że każde takie przejście stwarza zagrożenie i należy je egzekwować. Faktem jest, iż funkcjonariusz policji ma możliwość pouczenia. Każdy przypadek jest traktowany indywidualnie.

Radny T. Chojnowski zapytał, czy planowany jest montaż bramek pomiaru prędkości na trasie Stawiski – Łomża? Czy w tym zakresie są plany na najbliższe lata?

I Z-ca Komendanta KPP w Kolnie odpowiedział, że bramki i fotoradary pozostają do dyspozycji samorządów, nie leży to w gestii policji, tylko w kompetencji samorządu.


Pkt 7. Informację o stanie bezpieczeństwa za 2012 rok w zakresie ochrony przeciwpożarowej przedstawił A. Trzonkowski (Państwowa Straż Pożarna w Kolnie). Rada w tym punkcie dyskusji nie podjęła (Informacja stanowi załącznik nr 7 do protokołu).


Pkt 8. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach za 2012 rok przedstawiła I. Łoszewska Kierownik OPS (Sprawozdanie stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

Radny T. Zalewski zauważył, że z dożywiania w latach poprzednich korzystało 227 uczniów a z przedstawionych danych wynika, że w 2013 r. korzysta 147 uczniów. Radny zapytał, czym spowodowany jest tak gwałtowny spadek?

I. Łoszewska Kierownik OPS-u odpowiedziała, że od 01 kwietnia 2013r. liczba uczniów korzystających z dożywiania ulegnie drastycznej zmianie.

Rodzice dożywianych dzieci w szkole złożyli pisemne rezygnacje z oferowanej pomocy. Podjętą decyzję tłumaczyli względami osobistymi. Liczba uczniów korzystających z dożywiania w szkole będzie znacznie mniejsza.

Radny S. Chodnik stwierdził, że skoro zmniejszy się liczba dożywianych uczniów, czy istnieje możliwość wprowadzenia posiłku dwu – daniowego. Zdaniem radnego uczniowie nie korzystają z dożywiania, gdyż oferta dożywiania w postaci tylko zupy jest nieatrakcyjna.

I. Łoszewska Kierownik OPS odpowiedziała, że w ramach świadczeń pieniężnych na zakup żywności rodziny potrzebujące otrzymują pomoc w formie rzeczowej i pieniężnej, co się  sprawdza w praktyce. Kiedy dzieci nie chcą uczęszczać na obiady, OPS przyznaje potrzebującym rodzinom świadczenia pieniężne bądź świadczenie rzeczowe w formie żywności.

Radny S. Chodnik zapytał – Czy ze środków przeznaczonych na dożywianie dokonywany jest zakup naczyń jednorazowych?

Radny uzyskał odpowiedź pozytywną.

Radny S. Chodnik zapytał, jak pani Kierownik ocenia potrzeby Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach, w których rozdziałach pomoc jest najbardziej potrzebna?

I. Łoszewska wyraziła swoje obawy, co do zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie pobytu podopiecznych w Domach Pomocy Społecznej. Wcześniej nie było zgłoszenia, obecnie trwa procedura umieszczania kolejnego mieszkańca gminy Stawiski w Domu Pomocy Społecznej.

Radny S. Chodnik zapytał, czy poza tym nie ma innych potrzeb?

I. Łoszewska Kierownik OPS odpowiedziała, że rodziny potrzebujące, które zgłaszają się o pomoc, otrzymują zasiłki okresowe lub celowe. Większa część osób z takiej formy pomocy korzysta w sezonie zimowym. Jeśli rodzina zgłasza się o pomoc i nie spełnia podstawowych kryteriów dochodowych i ustawowych, wówczas przyznawany jest zasiłek specjalny. Pod uwagę brana jest liczba osób w gospodarstwie domowym, sytuacja dochodowa i majątkowa rodziny.

Radny S. Chodnik stwierdził, że największym problemem są osoby samotne, u których próg dochodowy jest wyższy od kryterium finansowego, które jest wymagalne do przydzielenia pomocy. Niejednokrotnie takim osobom brakuje na zakup opału na zimę.

I. Łoszewska Kierownik odpowiedziała, że w przypadkach nie kwalifikujących się na pomoc z OPS-u, pracownicy starają się włączyć w pomoc najbliższą rodzinę.


Pkt 9. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony ofiar Przemocy na terenie Gminy Stawiski w roku 2012 przedstawiła I. Łoszewska Kierownik OPS (Sprawozdanie stanowi załącznik nr 9 do protokołu).


W tym miejscu Przewodnicząca zarządziła przerwę w obradach sesji.

Po przerwie Przewodnicząca wznowiła obrady.


Pkt 10. Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt w/w uchwały i otworzyła dyskusję.

W trakcie przerwy odbyło się spotkanie sołtysów na temat funduszu sołeckiego.

Radny T. Chojnowski wnioskował o odrzucenie uchwały w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku.

Wystąpienie radnego T. Chojnowskiego podczas obrad w przedmiotowej sprawie zawarte jest w dokumentacji stanowiącej załącznik do protokołu nr 10 - strony od 1 do 25.

Sekretarz Gminy przedstawiła stanowisko Burmistrza, które pozwala na realizację zadań zarówno w przypadku wyodrębnienia funduszu sołeckiego, czy też niewyodrębnienia takich środków. Jeśli sołtysi uznają, że chcieliby dysponować funduszem, to Burmistrz poprze takie ustalenia. Pani Sekretarz zaznaczyła, że popiera inicjatywę sołtysów, którzy chcą, aby w ich miejscowości został utworzony fundusz sołecki, którym mogliby dysponować.

Radny J. Kurzątkowski zapytał – Jaka jest wysokość środków finansowych na poszczególne wsie?

Sekretarz Gminy A. Rutkowska poinformowała, że zależy to od liczby stałych mieszkańców w danej miejscowości. Po czym odczytała kolejno wykaz zawierający planowane kwoty funduszu na poszczególne sołectwa.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska zaznaczyła, że gmina w ramach budżetu realizuje wydatki związane z realizacją zadań własnych gminy na terenach wiejskich, a fundusz nie jest wyodrębniony (Gmina pokrywa wydatki związane z zakupem sztandarów, krzeseł, stołów, ogrodzeń, płytek do remiz, remontu świetlic. Gmina wspiera działalność kół gospodyń wiejskich i wiele innych  działań, które przytoczył radny T. Chojnowski), przy czym fundusz nie jest wyodrębniony a Gmina realizuje potrzeby mieszkańców sołectw.

Radny T. Chojnowski dodał, że fundusz daje możliwość rozwoju i sołtys nie musiałby wnioskować do Burmistrza o przeznaczenie środków finansowych na realizację inicjatyw społecznych, które zrodzą się w społeczeństwie. Jeżeli sołectwo będzie miało fundusz, to sami  mieszkańcy zadecydują na co go przeznaczyć.

W tym miejscu o zabranie głosu poprosił S. Sokołowski. Nawiązał do spotkania sołtysów, które odbyło się w trakcie przerwy. Decyzje o wyodrębnieniu funduszu sołtysi wyrazili w głosowaniu. Za utworzeniem funduszu sołeckiego głosowało 11 sołtysów, przeciw 12.

S. Sokołowski zaznaczył, że to Rada podejmuje decyzje w tej kwestii, a nie sołtysi.

Sołtys wsi Cedry J. Zalewski zaznaczył, że na dzisiejszej sesji dowiedział się, jakie działania mogą być finansowe i realizowane z funduszu sołeckiego. Fundusz sołecki stwarza większe możliwości rozwoju, a czy sołtysi z tego skorzystają, to okaże się w przyszłości.

Radny S. Chodnik dodał, że fundusz sołecki zrodził się na wniosek i prośbę Związku Sołtysów w Polsce. W 2009 roku została podjęta ustawa, która umożliwia realizację inicjatyw wiejskich. W Polsce nie wszystkie województwa są jednakowe. Podlaskie jest województwem o najniższym poziomie gospodarczym w kraju. Najważniejszym i najbardziej wymiernym faktem jest aktywizacja społeczeństwa obywatelskiego. Na przestrzeni kilku lat są to duże środki dla miejscowości. Najważniejsze są inicjatywy oddolne, ludzie wiedzą co im potrzeba i właśnie w taki sposób rozwija się społeczeństwo obywatelskie. Na tym właściwie powinna polegać demokracja.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska odpowiedziała, że kwota 403.203,88zł zostanie zabezpieczona w całości na fundusz sołecki we wszystkich miejscowościach. Jeżeli okaże się, że wniosków będzie na mniejszą sumę, wówczas pozostałe środki zostaną przeznaczone na inne cele w ramach budżetu. W przypadku niewyodrębnienia funduszu przez Radę, sołtysi nadal będą mieli możliwość składania wniosków w terminie do 20 października do budżetu na następny rok.

Przewodnicząca Rady zgłosiła wniosek formalny w sprawie podjęcia uchwały dotyczącej wyrażenia zgody na utworzenie funduszu sołeckiego.

Radny T. Chojnowski zwrócił uwagę, że w proponowanym trybie nie można przyjąć przedmiotowej uchwały.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska zaznaczyła, że jeżeli Rada ma zamiar wyrażenia zgody na przyjęcie funduszu, to najpierw należy odrzucić proponowaną uchwałę w sprawie niewyodrębniania funduszu, następnie należy wystąpić z inicjatywą uchwałodawczą o wyrażeniu zgody, po czym złożyć wniosek o wprowadzenie projektu do porządku obrad.

Radny T. Chojnowski  zapytał, czy w powyższej kwestii będzie zwołana następna sesja rady?

Sekretarz Gminy A. Rutkowska odpowiedziała, że z inicjatywą uchwałodawczą można wystąpić w trakcie obrad sesji.

Przewodnicząca Rady podkreśliła, że nie można zmienić porządku obrad w trakcie sesji.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska podkreśliła, że do końca marca br. Rada w formie uchwały jest zobligowana podjąć decyzję dot. funduszu.

W związku z wątpliwościami, które wystąpiły w tym zakresie p. A. Rutkowska Sekretarz Gminy skonsultowała powyższą kwestię z radcą prawnym zatrudnionym w urzędzie.

Następnie Sekretarz Gminy wyjaśniła, że porządek obrad sesji można zmienić bezwzględną większością głosów (8 za).

Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję dotyczącą projektu uchwały w sprawie niewyrażenia zgody i poddała projekt pod głosowanie Rady. Obecnych podczas głosowania 14 radnych,  W wyniku głosowania: Rada w głosowaniu: 0 głosów "za", 13 "przeciw", 1 głos "wstrzymujący" Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie niewyrażenia zgody na utworzenie funduszu została odrzucona.

Wobec powyższego Przewodnicząca Rady zgłosiła wniosek formalny w sprawie rozszerzenia porządku obrad o punkt: Podjęcie uchwały sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku.

Obecnych podczas głosowania 14 radnych. W wyniku głosowania: Rada w głosowaniu: 13 głosów "za", 0 "przeciw", 1 głos "wstrzymujący" wniosek przyjęła.

Przewodnicząca stwierdziła, że wniosek został przyjęty do porządku obrad jako następny pkt.11 do realizacji.


Pkt 11. Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku. Po czym dodała, że warto jest podjąć powyższą uchwałę, aby przekonać się, jak będzie wyglądało to w praktyce. Nadmieniła, że decyzja w tej kwestii należy do Rady i w przyszłości okaże się, czy została podjęta słusznie. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie Rady. Obecnych podczas głosowania 14 radnych.

Rada w głosowaniu: 13 głosów "za", 0 "przeciw", 1 głos "wstrzymujący" Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta (Uchwała Nr XXXVI/185/13 z dnia 22 marca 2013 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku stanowi załącznik do niniejszego protokołu).


Pkt 12. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. A. Kiciński przedstawił projekt w/w uchwały wraz z uzasadnieniem.

Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały. Po przeprowadzeniu analizy przez Komisję Rewizyjną, skargę uznano za niezasadną.

Sekretarz A. Rutkowska dodała, że nawet podczas nieobecności Dyrektora w placówce, związanej najczęściej z wypełnianiem powierzonych obowiązków, uczniowie przebywają stale pod opieką Wicedyrektora i innych nauczycieli.

Dyskusji nie podjęto. Przewodnicząca Rady poddała uchwałę pod głosowanie.

W wyniku głosowania: 14 głosów "za" – jednogłośnie. Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta (Uchwała Nr XXXVI/186/13 z dnia 22 marca 2013 r. rozpatrzenia skargi na działalność dyrektora Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Stawiskach stanowi załącznik do protokołu).


Pkt 13. Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt w/w uchwały i otworzyła dyskusję.

Na posiedzeniu obecny był skarżący M.Gardocki. Według niego w placówce nie podjęto żadnych działań mających na celu wzmożenie działań profilaktycznych młodzieży przed sięganiem po używki. Sekretarz A. Rutkowska odpowiedziała, że na podstawie kontroli doraźnych przeprowadzonych w placówce, pewnym jest, że uczennica spożyła alkohol poza terenem placówki. W takiej sytuacji, opiekę nad dzieckiem wówczas powinni sprawować rodzice. Działania podjęte przez nauczycieli i Dyrektora Gimnazjum zostały przeprowadzone sprawnie i dzięki temu uratowano dziecku życie. Poza tym pani Dyrektor osobiście wnioskowała do pani Sekretarz jako do organu prowadzącego o zorganizowanie w Gimnazjum spotkań uczniów ze specjalistą zajmującym się profilaktyką i terapią uzależnień, co zostało zaopiniowane pozytywnie. Dodała też, że wszelkie działania w Gimnazjum są podejmowane sprawnie i natychmiastowo i jak dotąd, nie było z tym żadnych problemów.

Przewodnicząca Rady dodała, że zarówno w Szkole Podstawowej w Porytem, w której pracuje jako nauczyciel, jak i w Gimnazjum w Stawiskach, przeprowadzono w czasie ferii zimowych działania profilaktyczne, na które to środki przekazała Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w Stawiskach. Uczestniczyli w nich zarówno  uczniowie a zajęcia prowadzili nauczyciele i specjaliści z zakresu profilaktyki.

Radny Jan Kurzątkowski dodał, że winą za sytuację jaka miała miejsce w listopadzie 2012 roku, nie należy obwiniać pedagogów, gdyż ktoś musiał spożyty przez uczennicę alkohol uprzednio sprzedać.

Dalszej dyskusji nie podjęto. Przewodnicząca Rady poddała uchwałę pod głosowanie.

W wyniku głosowania: 14 głosów "za" – jednogłośnie. Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta (Uchwała Nr XXXVI/187/13 z dnia 22 marca 2013 r. rozpatrzenia skargi na działalność dyrektora Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Stawiskach stanowi załącznik do protokołu).


Pkt 14. Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały, po czym otworzyła dyskusję.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska dodała, że uchwałę Gmina ma obowiązek podejmować co roku do końca marca. Aby program nie został odrzucony przez Wojewodę, musi zawierać też zapis o ochronie kotów. Gmina Stawiski ma zawartą umowę ze schroniskiem dla zwierząt w Kolnie. Radny S. Chodnik dodał, że niezrozumiałym dla niego jest fakt, że znacznie większą kwotę w gminie przeznacza się na realizację programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami, aniżeli na zasiłki celowe przyznawane przez Ośrodek Pomocy Społecznej. Opieka nad wyłapywanymi zwierzętami nie powinna kończyć się jedynie na zadaniu, jakie powierza się schronisku. Należałoby według radnego ograniczyć wydatki z tym związane.

Radny L. Ramotowski uważał, że Gmina powinna rozpatrzyć pomysł wprowadzenia obowiązku „czipowania” zwierząt. W tym celu należałoby zasięgnąć informacje z innych gmin oraz zająć się edukacją mieszkańców w tym zakresie.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska odpowiedziała, że co najmniej 4 pobliskie Gminy nie są w najmniejszym stopniu zainteresowane wprowadzeniem takiego działania, gdyż w zupełności wystarcza im dotychczasowe realizowanie programu opieki.

Dalszej dyskusji nie podjęto. Przewodnicząca poddała projekt pod głosowanie. Obecnych podczas głosowania 14 radnych. W wyniku głosowania: 14 głosów "za" – jednogłośnie. Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta (Uchwała Nr XXXVI/188/13 z dnia 22 marca 2013 r. w sprawie przyjęcia Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Stawiski na 2013 rok stanowi załącznik do protokołu).


Pkt 15. Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały, po czym otworzyła dyskusję.

Dyskusji nie podjęto. Przewodnicząca poddała projekt pod głosowanie. Obecnych podczas głosowania 14 radnych. W wyniku głosowania: 11 głosów "za", 3 "przeciw". Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta (Uchwała Nr XXXVI/189/13 z dnia 22 marca 2013 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Stawiski na lata 2013 – 2021 stanowi załącznik do protokołu).


Pkt 16. Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały, po czym otworzyła dyskusję.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska poinformowała, że Gmina otrzymała środki na odnowienie cmentarza z czasów II wojny światowej, znajdującego się we wsi Karwowo. Poza tym planowane jest złożenie wniosku o dofinansowanie renowacji bramy wjazdowej – pozostałości do ówczesnego majątku Kisielickich.

Radny A. Kiciński zapytał, czy Aleja Lipowa wraz ze znajdującym się tam parkiem podworskim ujęte są w ewidencji zabytków.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska odpowiedziała, że oba obiekty objęte są opieką konserwatora zabytków.

Dalszej dyskusji nie podjęto. Przewodnicząca poddała projekt pod głosowanie. Obecnych podczas głosowania 14 radnych. W wyniku głosowania: 14 głosów "za" – jednogłośnie. Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta (Uchwała Nr XXXVI/190/13 z dnia 22 marca 2013 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Stawiski na lata 2010 – 2013 stanowi załącznik do protokołu).


Pkt 17.  Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały, po czym otworzyła dyskusję.

Przewodnicząca Rady zwróciła uwagę radnemu T. Chojnowskiemu, by w przyszłości nie podpisywał projektów uchwał jej imieniem i nazwiskiem, gdyż jest to niezgodne z techniką uchwałodawczą.

Radny T. Chojnowski przedstawił uzasadnienie do uchwały. Dalszej dyskusji nie podjęto.

Przewodnicząca zamknęła dyskusję i poddała projekt pod głosowanie. Obecnych podczas głosowania 15 radnych. W wyniku głosowania: 3 głosy "za", 11 głosów "przeciw", Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała nie została podjęta.


Pkt 18. Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały, po czym otworzyła dyskusję.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska poinformowała, że podana przez nią informacja Radzie w m-cu grudniu ubiegłego roku uległa zmianie. Mieszkańcy mogą składać wnioski o udzielenie bonifikaty w przypadku przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości.

Dalszej dyskusji nie podjęto. Przewodnicząca poddała projekt pod głosowanie. Obecnych podczas głosowania 14 radnych. W wyniku głosowania: 14 głosów "za" – jednogłośnie. Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta (Uchwała Nr XXXVI/191/13 z dnia 22 marca 2013r. w sprawie ustalenia wysokości oraz warunków udzielenia bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości oznaczonej numerem 750 stanowi załącznik do protokołu).


Pkt 19. Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały, po czym otworzyła dyskusję.

Dyskusji nie podjęto. Przewodnicząca poddała projekt pod głosowanie. Obecnych podczas głosowania 14 radnych. W wyniku głosowania: 14 głosów "za" – jednogłośnie. Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta (Uchwała Nr XXXVI/192/13 z dnia 22 marca 2013r. w sprawie ustalenia wysokości oraz warunków udzielenia bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości oznaczonej numerem 771 stanowi załącznik do protokołu).


Pkt 20. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.

Sekretarz A. Rutkowska poinformowała, że realizacja zadania polegającego na budowie wiat przystankowych ze względu na warunki pogodowe przedłuża się. Termin realizacji to przełom kwietnia/ maja br.

Przewodnicząca odpowiedziała, że odpowiedź na interpelacje złożona przez radnego T. Zalewskiego zostanie udzielona w ciągu 21 dni zgodnie ze Statutem Gminy.

Mieszkanka Stawisk B. Pajer zabrała głos w sprawie interpelacji złożonej przez radnego T. Zalewskiego. Nawiązała do faktu, że Gmina Stawiski miała w posiadaniu tereny, które można było przeznaczyć na składowisko śmieci, lecz zostały one sprzedane. Wraz z innymi mieszkańcami nie zgadza się na to, by w pobliżu jej prywatnej posesji „punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych ” został utworzony.


Pkt 21. A. Rutkowska poinformowała o działaniach prowadzonych przez Fundację „Kraina Mlekiem Płynąca” w Małym Płocku. Fundacja działa jako lokalna Grupa Działania  zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 na obszarze 7 gmin: Mały Płock, Kolno, Turośl, Grabowo, Zbójna, Stawiski i Nowogród. Program pozwala na pozyskiwanie środków finansowych i realizację zadań związanych z rozwojem wsi oraz obiektów położonych na terenach wiejskich. Poza tym w ramach Lokalnej Grupy Działania organizowane są konkursy na dofinansowywanie działań mających na celu m.in. odnowę i rozwój wsi, tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw.

W okresie od 08 kwietnia 2013r. na stronie fundacji www.krainamlekiemplynaca-leader.pl będą umieszczane ogłoszenia o naborze wniosków (Informacja z realizacji LSR w 2012r w załączeniu).


Pkt 22. Radny M. Zabielski zwrócił się z prośbą o odśnieżenie drogi na odcinku Romany – Dzięgiele, gdyż trasa ta jest nieprzejezdna m.in. dla pracownika Poczty Polskiej dowożącego korespondencję i prasę.

Radny T. Zalewski poruszył kwestię oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Stawiski.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska poinformowała, że w ramach Programu Sowa organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska gmina Stawiski ma możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie w 45% modernizacji oświetlenia ulicznego.

Radny T. Chojnowski zapytał o lokalizację Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Sekretarz A. Rutkowska odpowiedziała, że w związku z podjęciem uchwały w dniu 28 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów został zawarty zgodnie z przepisami zapis mówiący o tym, że PSZOK zlokalizowany zostanie na terenie Miejskiej Oczyszczalni w Stawiskach przy ulicy Ogrodowej. Teren na to przeznaczony będzie odpowiednio przygotowany pod zbiórkę i selekcję odpadów komunalnych. Prowadzone są też prace w zakresie zmniejszenia ilości frakcji odpadów, by ułatwić mieszkańcom Gminy Stawiski ich segregację. Głos w sprawie zabrała też pani D. Wróblewska, mieszkanka ulicy Ogrodowej, która także negatywnie odnosi się co do wskazanej przez Gminę lokalizacji. Radny S. Chodnik był podobnego zdania. Negatywnie odniósł się co do lokalizowania PSZOK-u w sąsiedztwie terenów zamieszkałych.

Sekretarz Gminy A. Rutkowska poinformowała, że od dnia 26 marca br. rolnicy będą mieli możliwość uzyskania pomocy przy wypełnianiu wniosków na dopłaty. Zapisy w tej sprawie przyjmuje pracownik merytoryczny w UM Stawiski M. Chodnicka (pokój nr 8).


Pkt 23. Zamknięcie obrad sesji.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji, Przewodnicząca zamknęła obrady XXXVI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.

Protokołowała
Przewodnicząca Rady Miejskiej
Małgorzata Mroczkowska
Barbara Rzadka
Data dodania:
Data upublicznienia: czwartek, 9 maj 2013 14:24
Opublikował(a): Jarosław Laskowski
Zaakceptował(a): Jarosław Laskowski
Artykuł był czytany: 1803 razy