Protokół Nr XXVII/12 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach
z dnia: 30 sierpnia 2012 roku
miejsce – Urząd Miejski w Stawiskach (sala konferencyjna)
Stan radnych Rady Miejskiej w Stawiskach – 15. Obecnych na sesji 13 radnych zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1 do protokołu).
W sesji udział wzięli sołtysi, którzy podpisami na liście obecności (stanowiącej załącznik nr 2 do protokołu) potwierdzili swoje uczestnictwo w obradach oraz zaproszeni goście – lista obecności (stanowi załącznik nr 3 do protokołu).
Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach Barbara Rzadka przewodniczyła obradom Rady. Otworzyła XXVII Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach. Na podstawie listy obecności stwierdziła quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.
W dalszej kolejności Przewodnicząca Rady przedstawiła porządek obrad XXVII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z obrad XXVI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 22.06.2012r.
3. Interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie miedzy sesjami.
5. Przedstawienie informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Stawiski; o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej; o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury za I półrocze 2012roku.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Stawiski.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok.
8. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Stawiski.
9. Odpowiedzi na interpretacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
10. Informacje.
11. Zamkniecie obrad sesji.
Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka zwróciła się z zapytaniem, czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.
Radni nie wnieśli żadnych wniosków do proponowanego porządku obrad, wobec czego Przewodnicząca Rady poddała porządek sesji pod głosowanie. Rada w głosowaniu 13 ”za” porządek przyjęła celem realizacji.
Przebieg obrad
Pkt 2. Przyjęcie protokołu z obrad XXVI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 22.06.2012r.
Przewodnicząca poinformowała Radę, że protokół został wyłożony do wglądu na posiedzeniu Komisji Oświaty w dniu 29 sierpnia 2012r. i jak dotychczas do protokołu nie wpłynęły żadne uwagi. W tym miejscu głos zabrał radny Sławomir Chodnik. Radny stwierdził, że została zapisana niepełna jego wypowiedź w kwestii wykonania budżetu za 2011 rok.
Jest zapis: Radny Sławomir Chodnik poruszył kwestię zadłużenia gminy. Radny negatywnie odniósł się do wykonania budżetu. Pogratulował radnym, którzy przyjmowali ten budżet gospodarności i ekonomicznego podejścia do problemu.
Radny podkreślił, że w tym momencie wyraźnie odnosił się do ostatniego zaciągniętego kredytu, do wysokości spłat rat i odsetek. Roczna kwota raty spłaty kredytu wynosi 60 tys. zł, odsetki 150 tys. zł. Wobec tego radny zgłosił wniosek jako poprawkę do protokołu celem sprostowania zapisu.
Przewodnicząca poddała wniosek radnego o zmianę zapisów w protokole pod głosowanie Rady.
W wyniku głosowania: 7 „za”, 2 „przeciw”, 4 „wstrzymało się” od głosu.
Przewodnicząca stwierdziła, że Rada wniosek radnego Sławomira Chodnika przyjęła. Po czym Przewodnicząca poddała protokół pod głosowanie Rady.
Protokół oznaczony Nr XXVI/12 został przyjęty przez Radę jednogłośnie.
Pkt 3. Interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
Radny Sławomir Chodnik złożył zapytania:
1 zapytanie dotyczyło wypadku samochodu służbowego, który wydarzył się 31 lipca br. Radny zapytał co auto robiło o godz. 22 w terenie? Kto prowadził auto? Radny prosił o przedstawienie wszystkich okoliczności z tym związanych.
2 zapytanie - Dlaczego p. Bożena Waszkiewicz nadal pełni obowiązki dyrektora Szkoły Podstawowej w Stawiskach? Zgodnie z art. 36 ustawy o systemie oświaty – Do czasu powierzenia stanowiska dyrektora organ prowadzący może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tej szkoły, jednak nie dłużej niż na okres 10 miesięcy. Radny podkreślił, że p. Bożena Waszkiewicz pełni powierzone obowiązki dłużej niż 10 miesięcy, co jest niezgodne z przepisami ustawy o systemie oświaty.
3 zapytanie - Z jakich powodów w Szkole Podstawowej w Stawiskach nie został utworzony trzeci oddział w klasie I? Liczba uczniów, którzy przyjdą do szkoły w tym roku, jest identyczna jak uczniów, którzy przeszli do klasy IV - 54 dzieci. Jak dotychczas w klasach było po 18 dzieci. W tym roku szkolnym zostały utworzone oddziały 27 osobowe. Zdaniem radnego pewne jest, że taki podział odbije się na jakości kształcenia. Radny pytał, dlaczego w szkole nie może być utworzony trzeci oddział 18 – osobowy, podając argument, że na terenie gminy funkcjonują szkoły o takiej liczbie uczniów.
4 zapytanie – Radny prosił o racjonalną odpowiedź z uzasadnieniem faktu utworzenia dodatkowego etatu w świetlicy szkolnej. Jest to niezrozumiałe dla radnego, że organ prowadzący tworzy dodatkowy etat w świetlicy, a nie widzi potrzeby utworzenia trzeciego oddziału klasy I. Czy o podjęciu powyższych decyzji przesądziły wyłącznie rozgrywki personalne, z uwagi na fakt, że jedną z nauczycielek, które miały objąć klasę I jest żona radnego Sławomira Chodnika. W odczuciu radnego obecna dyrektor, prywatnie żona Burmistrza Stawisk, jest narzędziem do szykanowania radnego i jego rodziny w miejscu pracy, z racji opozycyjnej działalności w stosunku do Burmistrza Stawisk.
5 zapytanie - Dlaczego został ograniczony etat w bibliotece w Szkole Podstawowej w Stawiskach?
Pkt 4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie miedzy sesjami.
Sprawozdanie przedstawiła Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy Stawiski (załącznik nr 4 do protokołu).
Pkt 5. Przedstawienie informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Stawiski; o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej; o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury za I półrocze 2012 roku.
Radny Sławomir Chodnik poruszył kwestię wydatków budżetowych na zakup środków czystości w placówkach oświatowych na terenie gminy. Zastanawiające jest, zdaniem radnego, jak można posprzątać szkołę za kwotę 100 zł czy 200 zł., takie kwoty widnieją w wykonaniu budżetu. Skąd dyrektorzy biorą pieniądze na zakup środków czystości? Ponadto radny zauważył, że z wykonania budżetu wynika i zakup materiałów biurowych również opiewa na kwotę 200 – 300 zł w szkołach. Radny podał przykład, że w bibliotece szkolnej nie ma możliwości skorzystania z drukarki, ponieważ brakuje toneru.
Zdaniem radnego doszło do absurdu. W bibliotece brakuje toneru, a dyrektor szkoły korzysta z prywatnej kancelarii prawnej i wydaje na to 500 zł. Czy dyrektor jest niekompetentny, że musi korzystać z porad? Czy nie wystarczą usługi prawnika zatrudnionego w urzędzie?
W tym miejscu Przewodnicząca Rady zaznaczyła, że w szkołach przeprowadzane są kontrole Sanepidu i jak dotychczas nie było żadnych uwag ani zaleceń co do stanu ich czystości.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy ustosunkowała się do wypowiedzi radnego. Niskie wydatki na środki czystości są dlatego, że dyrektorzy tych placówek dokonują zakupu środków czystości ze środków pozabudżetowych. To samo dotyczy zakupu materiałów biurowych. Szkoły biorą udział w unijnych projektach i w ramach posiadanych funduszy można zakupić zarówno materiały biurowe jak i środki czystości. Z uzyskanych informacji wynika, że w szkole znajdują się zapasy środków czystości.
Jeśli chodzi o obsługę prawną gminy i jednostek jej podległych, jesteśmy na etapie prowadzenia negocjacji z radcą prawnym, który ma zawartą z nami umowę. Jeżeli mamy na myśli rozprawy sądowe to radca prawny nie reprezentuje jednostek organizacyjnych gminy w sądzie, może świadczyć dyrektorom i kierownikom tych jednostek tylko porady prawne.
Radny Sławomir Chodnik odpowiedział, że z odpowiedzi pani Sekretarz nie wynika w całości jak ona to przedstawia. Radny chciałby dowiedzieć się czy dyrektorzy zakupują środki czystości z funduszu Rady Rodziców. Wątpliwości radnego są uzasadnione, pytał dyrektorów i oni nie potrafili mu tego wyjaśnić. Jako nauczyciel ma on problemy z wydrukowaniem dokumentów w szkole, ponieważ pani dyrektor powiedziała, że nie dokona zakupu toneru, bo ktoś drukował przepisy na sałatki i ciasta.
Radny podkreślił, że gdyby trzeba było zapłacić za poradę prawną ok. 500 zł, to nikt prywatnie nie poniósłby takich kosztów. Pani Bożena Waszkiewicz na pytanie radnego podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej odpowiedziała, że korzystała z usługi prawnej. Radny zapytał kto poniósł koszty tej usługi. Padła odpowiedź, że gmina za to płaci. Ja państwu przypominam, że pytałem, ile kosztują obsługi prawne dla pani dyrektor Bożeny Waszkiewicz na poprzedniej sesji. Z wymijającej odpowiedzi Burmistrza wynikało, że był niezorientowany, bo to sprawa dyrektora.
Mówimy o pani dyrektor Bożenie Waszkiewicz, która jest prywatnie żoną Burmistrza Stawisk Marka Waszkiewicza. Czy widzi pani, ile to nastręcza kłopotów i trudności. Na posiedzeniu Komisji Oświaty udowodniłem pani dyrektor Waszkiewicz, że mijała się z prawdą albo nie mówiła prawdy.
Jeżeli na posiedzeniu Rady Pedagogicznej mówi, że szkoła nie płaci za porady prawne, z których ona korzysta, tylko gmina, a teraz okazuje się, że poszło to z wydatków szkoły. W każdej spornej sprawie pani Bożena Waszkiewicz dzwoni do prawnika, a uzyskaną wiedzę wykorzystuje przeciwko nauczycielom.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy odpowiedziała, że nie ustosunkuje się do poruszanej kwestii, gdyż nie była wówczas obecna na posiedzeniu w szkole. Jeżeli chodzi o niskie wydatki na zakup środków czystości i materiałów biurowych z uzyskanych informacji wynika, że dyrektorzy posiadają środki pozabudżetowe. Jeśli chodzi o materiały biurowe, to dziwi fakt, że w bibliotece brakuje toneru. Zainteresuje się tym osobiście i sprawdzi jak jest faktycznie.
Jeżeli chodzi o poradę prawną koszt ok.500 zł nie była to drobna usługa, tylko dotyczyło sprawy, która jest jeszcze nierozstrzygnięta. Wyrok nie jest ostateczny.
Radny Sławomir Chodnik zapytał – Czy pani Sekretarz uważa za słuszne, aby pozyskiwane środki które wygospodaruje szkoła np. z festynów, dochody od firm ubezpieczeniowych, darowizny były przeznaczane na cele nieedukacyjne?
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy odpowiedziała, że nie jej rolą jest decydowanie na co szkoła przeznacza środki finansowe pozyskane spoza budżetu gminy.
Z czym nie zgodził się radny twierdząc, że właśnie pani Sekretarz jest odpowiedzialna za sprawy oświaty w gminie.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy odpowiedziała, że jej kompetencja w tym zakresie ogranicza się do wnioskowania do burmistrza celem zapewnienia środków finansowych przez organ prowadzący. Natomiast decydowanie na co zostaną przeznaczone środki finansowe spoza budżetu leży w kompetencji dyrektorów.
Sekretarz nie może ingerować na co szkoła ma wydatkować pozyskane przez siebie środki. To również dotyczy straży, jeżeli straż pozyska środki poza budżetem, tutaj nikt nie ingeruje, na co zostaną wydatkowane.
Radny Sławomir Chodnik podkreślił, że skoro jest pani odpowiedzialna za sprawy oświaty w gminie, to informuje panią, że w szkole na wiele rzeczy brakuje.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy odpowiedziała, że w jej przekonaniu środki finansowe w pełni zaspakajają potrzeby szkół a dyrektorzy nie monitowali w tej sprawie.
Pkt 6. Podjęcie uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Stawiski.
Projekt uchwały przedstawiła Przewodnicząca Rady Miejskiej Barbara Rzadka.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy powiedziała, że Rada jest zobowiązana, aby podjąć uchwałę w sprawie podziału Gminy Stawiski na okręgi wyborcze. Rada Miejska musi dokonać podziału gminy na 15 stałych jednomandatowych okręgów wyborczych. Zmiany będą dotyczyły miasta Stawiski. W mieście powstanie 5, a na terenach wiejskich 10 jednomandatowych okręgów. Zgodnie z przepisami prawa nie ma obowiązku konsultowania granic okręgów, ale wskazane jest, aby skonsultować z mieszkańcami granice tych okręgów, dlatego też chcielibyśmy przeprowadzić konsultacje w tej sprawie. Uchwała, która obowiązuje w gminie, jest nieaktualna, wobec powyższego przedstawiono niniejszy projekt. Chcielibyśmy przeprowadzić konsultacje w mieście Stawiski. Przygotowany projekt zawiera podział miasta na 5 okręgów. Po dokonanych zmianach wyborcy będą mieli możliwość oddania głosu na jednego kandydata na radnego a nie jak było dotychczas, że w mieście Stawiski była możliwość głosowania na 5 kandydatów na radnych. Jednak, żeby taką uchwałę podjąć należy najpierw przyjąć tę uchwałę, dzięki której będziemy mogli przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami.
Radny Tadeusz Zalewski przytoczył treść paragrafu 7 ust.2 Wyniki konsultacji mają charakter opiniodawczy i nie są wiążące dla organów Gminy Stawiski, po czym stwierdził, że dyskusja z mieszkańcami nic nie wniesie do projektu, ponieważ zgłaszane uwagi nie zostaną uwzględnione.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy powiedziała, że charakter każdych konsultacji jest opiniotwórczy.
Dalszej dyskusji nikt nie prowadził. Przewodnicząca Rady poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania: 13 radnych „za” jednogłośnie.
Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXVII/128/12 z dnia 30 sierpnia 2012r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt 7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok.
Projekt uchwały przedstawiła Iwona Ofman Skarbnik Gminy.
Radny Mariusz Zabielski zgłosił zastrzeżenie do wydatków w budżecie na wykonanie przystanków autobusowych dla dzieci dojeżdżających do szkół w miejscowościach Chmielewo i Mieszołki. Radny przyznał, że o ile przystanek w Chmielewie jest potrzebny, bo jest to przelotowa trasa i należy zapewnić bezpieczeństwo oczekującym dzieciom, to w Mieszołkach jest to wydatek zbędny. Radny uzasadnił swoją wypowiedź argumentując małą liczbą dzieci uczęszczających do szkoły z tej miejscowości. Poza tym radny dodał, że przystanek stanie się miejscem zgromadzeń miejscowych spożywających alkohol. Sołectwo Mieszołki ma nową drogę asfaltową za ok. 1 300.000 zł, a z tego tytułu gminie pozostaje spłacać kredyt, dlatego też zdaniem radnego dla sołectwa Mieszołki z budżetu gminy już wystarczy.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy odpowiedziała, że nie będzie odnosiła się co do stwierdzenia radnego, że przystanek będzie miejscem do picia. Docelowo w każdej miejscowości powinien stanąć przystanek niezależnie od liczby uczniów dojeżdżających do szkół. Mieszkańcy Skrody Małej wyszli z inicjatywą i dzięki wspólnej pracy został wykonany przystanek. Wyraziła nadzieję, że mieszkańcy Chmielewa i Mieszołk wykażą się pomocą jak w Skrodzie Małej. Ponadto dodała, że radni z tych miejscowości wnioskowali o wykonanie przystanków.
Radny Sławomir Chodnik nawiązał do demokracji ustroju politycznego, jaki jest w Polsce, gdzie źródło władzy stanowi większość obywateli. Jeżeli chodzi o samorząd gminny, przekłada się to na władzę Rady Miejskiej. W gminie Stawiski, zdaniem radnego, sytuacja jest zupełnie odwrotna. Najpierw dokonuje się zmian, wykonywane są roboty rzeczowe a później każe się za to płacić. Szczegółowo chodzi o zmiany w budżecie dotyczące wydatków w oświacie. Zwiększenie dotyczy przeprowadzonego remontu w szkole na kwotę ok. 20.000zł. Nie twierdzę, że wydatki są niepotrzebne. W innych placówkach oświatowych również występują potrzeby a dyrektorzy nie prowadzą remontów. W szkole w Stawiskach dyrektor postępuje tak, że najpierw przeprowadza remont a później składa wniosek w sprawie zwiększenia o 20 tys. zł. Remont w szkole został wykonany, a dzisiaj Rada ma zdecydować o środkach finansowych na ten cel. Jako dyrektor w szkole wskazywałem na jej wiele potrzeb, ale nie mogłem ich zrealizować nie z uwagi na swoje lenistwo czy niechęć, tylko z powodu braku środków finansowych. Byłem ograniczony finansowo i musiałem przestrzegać wydatków w budżecie. Wówczas obowiązywała dyscyplina budżetowa, mogłem dysponować środkami, które miałem zabezpieczone w budżecie a dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej.
Następnie radny podał przykład z posiedzenia poprzedniej Sesji Rady, która odbyła się 22 czerwca br. Podczas dyskusji radny Tomasz Chojnowski zauważył, że w szkole w Stawiskach bywa zimno, wówczas burmistrz odpowiedział, że jeżeli chodzi o temperaturę w szkole, to w tej sprawie nie dotarły do niego żadne uwagi ani monity od uczniów, ani od nauczycieli i rodziców. Radny podkreślił, że to żadna tajemnica, że w niektórych klasach jest zimno, o tym wiadomo jest od 30 lat.
Radny Sławomir Chodnik wnioskował o normalne podejście do gospodarowania środkami budżetowymi. Najpierw potrzeby należy planować, później zgłaszać je do organu prowadzącego, to jest kolejność, która nie została zachowana. Nie kwestionuje remontu, że był on niepotrzebny, zwraca uwagę na sposób jego przeprowadzenia. Czy tylko przywilej ma jedna z dyrektorek pani Bożena Waszkiewicz? Wcześniej to byłoby nie do pomyślenia, takie zachowanie.
Po czym zwrócił się do pani Agnieszki Rutkowskiej z pytaniem - Czy pani zdaje sobie sprawę jaki to jest sposób postępowania? Jest przecież pani odpowiedzialna za oświatę.
Jestem przekonany, że gdybym ja to zrobił jako dyrektor, to zostałbym odwołany z pełnionej funkcji.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy odpowiedziała, że p.o dyrektor Bożena Waszkiewicz została zdyscyplinowana. Nie miałam wiedzy w tym temacie, że w dniu zgłoszenia wniosku do organu prowadzącego jakiekolwiek prace zostały rozpoczęte. Wiedzę taką powzięłam dwa dni temu. Podkreślam zdyscyplinowałam panią dyrektor, a poza tym jest ona osobą pełniącą obowiązki. Gdyby była inna sytuacja, nie wiem, czy nie zastanowiłabym się nad ostrzejszym rozwiązaniem.
Radny Sławomir Chodnik wnioskował, aby Rada nie była ponownie zaskakiwana. Obywatele wybrali nas po to, abyśmy sprawowali władzę. Podkreślam nie neguje zrealizowanych potrzeb, mówię o kolejności ich wykonywania. Poruszam to dlatego, gdyż później słyszymy w mieście stwierdzenie, że ”Pan burmistrz nam dał. Dał nam dotacje, dał nam na remont, dał nam na wszystko”. Państwo się zastanówcie czy to tak powinno być? Kim wobec takiego stanu rzeczy jest Rada ? Czy są to maszynki - chłopcy i dziewczynki do podnoszenia rąk w trakcie głosowania? Jeżeli tak, to przynajmniej wygłosiłem swoje zdanie.
Następnie głos zabrał radny Mariusz Zabielski. Miał wątpliwości do wydatków w dziale gospodarka komunalna i ochrona środowiska. Wydatek w wysokości 3.700 zł – opinie i wykonanie map dotyczące zatrzymania naturalnego spływu wód w miejscowości Sokoły. Radny zapytał - Czy wydatki poniesione przez gminę na sporządzenie map zatrzymają naturalny spływ wód? Radny podkreślił, że woda z góry zawsze popłynie w dół i nic jej nie zatrzyma.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy odpowiedziała, że gdyby to zależało od organu wykonawczego, powyższe zlecenie nie zostałoby zrealizowane. Są to wydatki na życzenie mieszkańców Sokół. Sprawy te rozstrzygają się w wielu instytucjach. Samorządowe Kolegium Odwoławcze zarzuciło gminie brak opinii rzeczoznawcy. Gmina jest zmuszona ponosić dodatkowe koszty. Wobec takiego stanu rzeczy Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy zwróciła się do radnego Mariusza Zabielskiego, aby jako radny pomógł gminie rozwiązać konflikt między mieszkańcami we wsi Sokoły i doprowadzić sprawy do ugody.
Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka poparła stanowisko pani Sekretarz, aby sprawą również zainteresował się sołtys wsi Sokoły i wspólnie spróbowali pogodzić zwaśnione strony, aby gmina nie ponosiła dodatkowych kosztów.
Dalszej dyskusji nikt nie prowadził. Radni pytań do budżetu nie zgłaszali. Wobec tego przewodnicząca rady zamknęła dyskusję i poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania: 12 radnych głosowało „za” , 1 radny „wstrzymał się „ od głosowania.
Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXVII/129/12 z dnia 30 sierpnia 2012r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt 8.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Stawiski.
Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy podkreśliła, że przyjęcie uchwały jest jednoznaczne z zatwierdzeniem zmian Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Stawiski.
W 2010 roku Rada Miejska w Stawiskach po przyjęciu uchwały o przystąpieniu do prac nad zmianami zainicjowała procedurę zmian studium w zakresie pod lokalizację przyszłych farm wiatrowych.
Następnym etapem będzie opracowanie projektów miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego Gminy i Miasta Stawiski dla w/w inwestycji.
Rada dyskusji w tym temacie nie prowadziła. Radni nie mieli żadnych pytań.
Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania: 13 radnych „za” – jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XXVII/130/12 z dnia 30 sierpnia 2012r. w sprawie uchwalenia zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt 9. Odpowiedzi na interpretacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy:
Odp. 1 „Wszystko co miałam do powiedzenia, powiedziałam policji z uwagi na fakt, iż byłam w tej sprawie przesłuchiwana. Trwa postępowanie wyjaśniające, dlatego też nie będę wypowiadała się w tej kwestii. Jeżeli jest pan zainteresowany, proszę na najbliższej sesji pytanie to skierować do Burmistrza Stawisk. Dopóki trwa postępowanie, to żadnych wyjaśnień składać nie będę.”
Odp. 2 Po konsultacjach z radcą prawnym doszliśmy do wniosku, że w związku z tym, że trwa sprawa w sądzie, nie znamy jej rozstrzygnięcia, tak więc czekamy i nie dokonujemy żadnych zmian na tym stanowisku. Do dnia rozstrzygnięcia tej sprawy nadal powierzyłam pełnienie obowiązków dyrektora szkoły dla pani Bożeny Waszkiewicz. Nie jest to novum w gminie Stawiski. Kilkakrotnie powierzało się pełnienie obowiązków, bo nie było innego wyjścia. Obecnie sytuacja w tych instytucjach została wyjaśniona.
Radny Sławomir Chodnik zwrócił się do pani Agnieszki Rutkowskiej Sekretarza Gminy z prośbą aby udzielała odpowiedzi zgodnie z prawem oświatowym. Dlatego dochodziło do tych sytuacji, ponieważ organ prowadzący nie ogłaszał konkursów na dyrektora szkoły. Ponadto radny dodał, że nie można powierzyć pełnienia obowiązków dyrektora szkoły powyższej 10 miesięcy.
Radny podkreślił, że dyrektor może być tylko z konkursu, wówczas burmistrz powierza mu obowiązki na 5 lat lub krócej. W razie sytuacji losowej burmistrz może powierzyć pełniącego obowiązki na okres 10 miesięcy. Jest po to czas na zorganizowanie konkursu, dyrektor musi być z konkursu.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy – W praktyce mogliśmy zobaczyć to jak było w szkole w Porytem i w gimnazjum. Panie, które pełniły obowiązki dyrektora, złożyły swoje kandydatury w konkursie, nie było zainteresowania. Poza tym dyrektor pełniący obowiązki ma takie same uprawnienia jak dyrektor z konkursu.
Pani Sekretarz powiedziała, że w szkole w Stawiskach taka sytuacja będzie trwała jeszcze kilka miesięcy. Na pewno wszystko wyjaśni się do końca roku szkolnego 2012/2013.
Odp. 3 W momencie zatwierdzania arkuszy organizacyjnych została mi przedstawiona informacja, że w klasach pierwszych będzie 44 uczniów. Wobec tego liczebność byłaby następująca 15, 15, 14. Nie należy porównywać się do szkół, gdzie dzieci jest mało. Stwierdziłam, że dwa oddziały po 22 dzieci będą racjonalnymi oddziałami.
Ponadto przyglądałam się pracy nauczyciela w świetlicy z jakim trudem musi zmierzyć się każdego dnia, aby zapewnić bezpieczeństwo przebywającym tam uczniom. Biorąc też pod rozwagę, uwagi i sugestie z poprzedniego roku podjęłam decyzję o zwiększeniu godzin na świetlicy.
Radny Sławomir Chodnik – Jak można odbierać to inaczej, jak zagrania przeciwko mnie i mojej rodzinie?
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy raz jeszcze podkreśliła, że nie posiadała wiedzy na ten temat. Zatwierdziła dwa oddziały. Co do jakości nauki pani Sekretarz stwierdziła, że uczyła się w szkole podstawowej, gdzie w klasie uczniów było ponad 30 i nie miało to negatywnego wpływu na jej edukację. Ponadto dodała, że przyjmuje uwagi i sugestie radnych, analizuje sytuację i wyciąga wnioski. Po czym podała przykład zatrudnienia na pełen etat higienistek w szkole i gimnazjum w Stawiskach.
Przy podejmowaniu decyzji nie sugeruje się rozgrywkami personalnymi. Nie jest do nikogo uprzedzona, nie sugerowała się żadnym nazwiskiem nauczyciela, nie jest od przydzielania godzin dla nauczycieli, zatwierdza natomiast liczbę ogólnych godzin w szkole. Podsumowując zaznaczyła, że przydział godzin dla nauczycieli należy do kompetencji dyrektora danej placówki oświatowej a nie do organu prowadzącego.
Odp. 4 W związku z otrzymaną informacją od dyrektora szkoły, że w zupełności wystarczy pięć godzin pracy dziennie w bibliotece szkolnej etat w bibliotece szkolnej został ograniczony.
Radny Sławomir Chodnik ustosunkował się do udzielonych odpowiedzi. Zapytał Panią Sekretarz, czy uważa, że to jest zupełny przypadek, że on jako radny opozycyjny w stosunku do władz i burmistrza jest szykanowany w szkole. Pełniąc funkcję radnego jest chroniony i w żaden sposób nie można go pozbawić pracy, tak więc radny uważa, że szykanuje się jego rodzinę.
Radny powiedział, że o tym jak jest traktowany w miejscu pracy, będzie informował organ prowadzący na piśmie. Zaznaczył, że sytuacja jest nienormalna i czas najwyższy ją zakończyć. Żona burmistrza jest dyrektorem w szkole, co wpływa na negatywne relacje z radnym i jego rodziną. Radny zapytał Panią Sekretarz, czy chce ona wszystkim obecnym na sali wmówić, że jest to tylko przypadek? Czy myśli, że wszyscy tutaj obecni są nieświadomi? Czy ludzie są na tyle naiwni, że nie wiedzą, co się dzieje?
Podsumowując radny zaznaczył, że nie ma pewności stwierdzenie Pani Sekretarz, że uczyła się w ponad 30 – osobowej klasie, to jest dobrze, bo gdyby uczyła się w 15 - osobowej klasie, to może byłaby dwukrotnie lepiej wykształcona.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy – Raz jeszcze podkreśliła, że nie wnika, nie narzuca i nie zamierza tego robić, jeśli chodzi o przydziały godzin dla nauczycieli w poszczególnych szkołach na terenie gminy Stawiski. Jej rolą jest ustalenie ogólnej liczby godzin w szkole, natomiast kto, jakie zajęcia będzie prowadził, to nie są jej kompetencje.
Powtórzyła raz jeszcze, że na dzień zatwierdzania arkusza takiej wiedzy nie posiadała.
Radny Sławomir Chodnik argumentował, że można jeszcze wszystko zmienić jest na to czas.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy zaznaczyła, że nie będzie zmieniała podjętej decyzji na dzień przed rozpoczęciem roku szkolnego.
Pkt 10. Informacje.
Przewodnicząca Rady nawiązała do wypowiedzi radnego Sławomira Chodnika i podzieliła się swoimi spostrzeżeniami i uwagami na temat przydziału godzin przyrody w Szkole Podstawowej w Porytem. Poinformowała, że godzin przyrody powinno być tyle, ile przewiduje arkusz organizacyjny. Liczba godzin języka polskiego czy matematyki, jej zdaniem jest zbyt mała. Jest nauczycielem z 30 – letnim stażem pracy i nie zadawala ją osobiście liczba godzin języka polskiego, którego naucza.
Następnie Przewodnicząca Rady przedstawiła:
· Informację dotyczącą oświadczeń majątkowych składanych Burmistrzowi Stawisk i Przewodniczącej Rady Miejskiej w Stawiskach oraz przedłożoną w tej sprawie analizę z Urzędu Skarbowego w Kolnie.
· podanie pana Andrzeja Olszewskiego zam. Poryte w sprawie remontu domu, który jest jego prywatną własnością.
W kwestii podania Andrzeja Olszewskiego Przewodnicząca Rady stwierdziła, że do kompetencji radnych nie należy zabezpieczenie warunków socjalno–bytowych obywateli przed zbliżającą się zimą jeśli chodzi o prywatne budynki. O to powinien dbać każdy właściciel.
Sołtys wsi Mieczki Sucholaszczki Mirosław Włodkowski poinformował, że po raz kolejny zgłasza wniosek o wykonanie przepustu na drodze. Powiedział, że kilka razy zgłaszał ten fakt do Pana Burmistrza, który niestety do dzisiaj nie załatwił jego wniosku.
Rolnicy muszą objeżdżać ok. 4 km drogi, aby dojechać do swoich pól. Sołtys argumentował, że przepust jest niezbędny dla mieszkańców wsi, a dotychczasowy nie nadaje się do użytku.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy odpowiedziała, iż w chwili obecnej nie ustosunkuje się do wniosku sołtysa z uwagi na fakt, iż nie zna sprawy w terenie. W najbliższym czasie postara się zbadać jak wygląda to faktycznie na gruncie.
Radny Mariusz Zabielski poinformował o bardzo złym stanie technicznym mostu w Sokołach, który grozi zawaleniem. Radny wnioskował o przeznaczenie środków finansowych na jego remont. Ponadto wnioskował również o poszerzenie wjazdu zlokalizowanego przy krzyżu w tej miejscowości.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy poinformowała zebranych, że od dnia 01 września br. zostaną przestawione zegary i lampy uliczne będą paliły się w terenie w godzinach od 20.00 – 22.00, natomiast w mieście Stawiski od 20.00 - 24.00.
Ponadto dodała, że w związku z remontem nawierzchni drogi krajowej 61 w mieście Stawiski (ul. Łomżyńska i ul. Zjazd) wykonywanym na zlecenie GDDKiA O/B-stok przez firmę BIK- Projekt z Łomży została uszkodzona część chodników i krawężników. Firma dokona naprawy uszkodzonych elementów. Pozyskany destrukt z remontu cząstkowego drogi krajowej 61 zostanie przeznaczony do uzupełnienia poboczy i zjazdów na drodze gminnej relacji Lisy – Mieszołki - Sokoły.
Radny Stefan Chmielewski wnioskował, aby w miejscowości Wysokie Małe tam, gdzie u rolników odbywa się odbiór mleka, wykonać pobocza, gdyż są one wypłukane i należy je poprawić.
Agnieszka Rutkowska Sekretarz Gminy odpowiedziała, że gmina nie będzie wyróżniać gospodarzy, aby nie doszło do konfliktu wśród mieszkańców. Jeżeli zapadnie pozytywna decyzja, to zakres prac będzie obejmował wszystkich gospodarzy.
Sołtys wsi Hipolitowo Ireneusz Banach wnioskował o zabranie znaku ograniczającego wjazd na most na drodze gminnej relacji Hipolitowo – Wilczewo.
Pkt 11. Zamkniecie obrad sesji.
W związku z wyczerpaniem wszystkich punktów porządku obrad sesji, Przewodnicząca podziękowała zebranym za udział i zamknęła obrady XXVII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
Protokołowała | Przewodnicząca Rady Miejskiej |
M.M | Barbara Rzadka |