BIP Gminy Stawiski

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XXIV/12 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach

z dnia: 30 marca 2012 roku
w sprawie:

miejsce – Urząd Miejski w Stawiskach (sala konferencyjna)

Stan radnych Rady Miejskiej w Stawiskach – 15.

Obecnych na sesji zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1 do protokołu) – 13 radnych.

W sesji udział wzięli sołtysi, którzy podpisami na liście obecności (stanowiącej załącznik nr 2 do protokołu), potwierdzili swoje uczestnictwo w obradach oraz zaproszeni goście – lista obecności (stanowi załącznik nr 3 do protokołu).

Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach Barbara Rzadka przewodniczyła obradom rady. Otworzyła XXIV Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach.

Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka na podstawie listy obecności stwierdziła quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał (13 radnych obecnych).

Następnie przedstawiła porządek obrad XXIV Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.

1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.

2. Przyjęcie protokołu z obrad XXIII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27.02.2012r.

3. Interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.

4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie miedzy sesjami.

5. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach za 2011 rok.

6. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na terenie Gminy Stawiski w roku 2011.

7. Informacja o stanie bezpieczeństwa za 2011 rok w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

8. Informacja w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2011 rok.

9. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Stawiski do kontynuacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 7.1.1 – Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok.

11.  Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w sołectwie Poryte Szlacheckie Gmina Stawiski.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w sołectwie Zaborowo Gmina Stawiski.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013 roku.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Stawiski.

15.  Odpowiedzi na interpretacje, zapytania radnych i wolne wnioski.

16.   Informacje.

17.  Zamkniecie obrad sesji.

Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka zwróciła się do Burmistrza i do radnych z zapytaniem o uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Głos zabrał Burmistrz, przedstawił pismo Nr ORG.0003.1.2012 z dnia 29 marca 2012r. (stanowi ono załącznik nr 4 do niniejszego protokołu). Z pisma wynikały przyczyny zwrotu części otrzymanej dotacji na pomoc materialną dla uczniów za lata 2010 i 2011 oraz powody zmiany redakcyjnej projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok.

Wobec powyższego Burmistrz wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad jako pkt 10 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Stawiski na lata 2012 – 2021.

Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka poddała wniosek zgłoszony przez Burmistrza pod głosowanie Rady. W wyniku głosowania: 13 radnych głosowało „za” przyjęciem zmian w porządku obrad.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że Rada przyjęła zmiany jednogłośnie, po czym przedstawiła porządek po zmianach:

1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.

2. Przyjęcie protokołu z obrad XXIII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27.02.2012r.

3. Interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.

4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.

5. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach za 2011 rok.

6. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na terenie Gminy Stawiski w roku 2011.

7. Informacja o stanie bezpieczeństwa za 2011 rok w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

8. Informacja w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2011 rok.

9. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Stawiski do kontynuacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 7.1.1 – Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Stawiski na lata 2012 – 2021.

11.  Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w sołectwie Poryte Szlacheckie Gmina Stawiski.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w sołectwie Zaborowo Gmina Stawiski.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego
w 2013 roku.

15.  Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Stawiski.

16.  Odpowiedzi na interpretacje, zapytania radnych i wolne wnioski.

17.   Informacje.

18.  Zamknięcie obrad sesji.

Następnie Przewodnicząca poddała porządek pod głosowanie Rady po dokonanych zmianach. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. W wyniku głosowania 13 radnych głosowało ”za” przyjęciem porządku obrad.

Przewodnicząca przeszła do realizacji dziennego porządku obrad XXIV Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.

Przebieg obrad

 

Pkt 2. Przyjęcie protokołu z obrad XXIII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27.02.2012r.

Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka poinformowała, że protokół obrad XXIII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27 lutego 2012r. był wyłożony na posiedzeniach komisji, które odbyły się przed sesją w dniu 29 marca i 30 marca br. Jak dotychczas nie wpłynęły żadne uwagi co do jego treści, wobec czego Przewodnicząca poddała protokół pod głosowanie Rady.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. 12 radnych głosowało „za” jego przyjęciem, 1 radny „wstrzymał się” od głosu w tej sprawie.

Protokół oznaczony Nr XXIII/12 został przyjęty przez Radę.

Pkt 3. Interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.

Radny Sławomir Chodnik  zapytał, jaki jest stan zaawansowania rekultywacji wysypiska odpadów w Stawiskach i kiedy jest przewidywany termin zakończenia realizacji tego zadania?

Przewodnicząca Rady wnioskowała o zamontowanie 3 nowych lamp oświetlenia ulicznego na kolonii sołectwa Dzierzbia tzw. Rutce. Uzasadnieniem wniosku Przewodniczącej były odnotowane ostatnie kradzieże na tym terenie.

Pkt 4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie miedzy sesjami.

Sprawozdanie przedstawił Burmistrz (załącznik nr 5 do protokołu).

Pkt 5. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach za 2011 rok.

Sprawozdanie przedstawiła pani Izabela Łoszewska Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach (załącznik nr 6 do protokołu).

Pkt 6. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na terenie Gminy Stawiski w roku 2011.

Sprawozdanie przedstawiła pani Izabela Łoszewska Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach (załącznik nr 7 do protokołu).

Pkt 7. Informacja o stanie bezpieczeństwa za 2011 rok w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

Sprawozdanie przedstawił Waldemar Mikucki oddelegowany z Komendy Państwowej Powiatowej Straży Pożarnej w Kolnie (Informacja stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

W zakresie informacji prowadzono dyskusję.

Burmistrz wnioskował do pracownika KPPSP w Kolnie, aby przekazał wniosek do Komendanta, celem jego pozytywnego rozpatrzenia w sprawie właściwego, zdaniem Burmistrza, kwalifikowania wyjazdów w zakresie odśnieżania. Ze statystyk wynika, że PSP w Łomży zalicza wyjazdy odśnieżenia dróg, co jest następnie wpisywane do rejestru wyjazdów strażackich i liczone jako akcja ratownicza.

Burmistrz podkreślił, że z tego też względu statystyki Gminy Stawiski są zaniżane w województwie, co zaliczyć należy do prewencji i zapobiegania. W Komendzie Powiatowej PSP styka się to z oporem, a w rezultacie z niezaliczeniem wyjazdu do akcji ratowniczej.

Waldemar Mikucki zapewnił, że o fakcie tym poinformuje komendanta.

Radny Andrzej Kiciński uważał, że najmniejsza liczba zdarzeń, to mniej wypadków i lepiej dla społeczeństwa.

Radny Sławomir Chodnik poparł zdanie swojego przedmówcy. Wyjazd strażaków na akcje ratownicze to nieszczęście i tragedia ludzka, tak więc lepiej, żeby gmina była na ostatnim miejscu w tej dziedzinie.

Burmistrz był innego zdania niż jego przedmówcy. Argumentował, aby radni wyobrazili sobie, ile nieszczęść może przytrafić się na nieodśnieżonej drodze. Odśnieżanie jest akcją prewencyjną straży. Jest tu mowa o zdarzeniach, które miały miejsce, a nie o potencjalnych zdarzeniach.

Rada dalszej dyskusji nie prowadziła.

Pkt 8. Informacja w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego za 2011 rok.

Informacje przedstawił Sylwester Chojnowski p.o. Komendanta Powiatowego Policji w Kolnie (Informacja stanowi załącznik nr 9 do protokołu).

Sylwester Chojnowski poinformował, że od 16 lutego br. pełni obowiązki Komendanta Policji w Kolnie do czasu wyboru. Wyraził podziękowanie za dotychczasową pomoc finansową, po czym dodał, że zależy mu na dobrej współpracy na przyszłość.

Radny Jan Kurzątkowski wnioskował o nocne patrole w terenie gminy z uwagi na kradzieże, jakie miały miejsce w ostatnim czasie.

p.o. Komendanta Sylwester Chojnowski odpowiedział, że tego typu służba jest brana pod uwagę.

Radny Tomasz Chojnowski zabrał głos w związku z przedstawioną informacją. Stwierdził, że skoro statystyki policyjne są pomniejszane, to dobrze świadczy o naszej gminie. Następnie nawiązał do wzmożonego ruchu na drodze E-61 przez Stawiski. Kierowcy tirów wjeżdżający i wyjeżdżający do Stawisk nie zachowują należytej prędkości. W mieście funkcjonuje nieformalne przejście dla pieszych w miejscu niedozwolonym tj. naprzeciwko parku. Policja karała starsze osoby mandatami pieniężnymi za niewłaściwe przejście. Problem jest trudny do rozwiązania. Zdarzył się incydent, kiedy w tym miejscu przechodziły osoby, które były pod wpływem alkoholu i policjanci nie zareagowali we właściwy sposób. Innym razem za takie same przewinienie policjanci karali przechodniów.

Radny wnioskował o rozważne podejście do problemu, stosowanie procedury pouczenia, a nie wypisywania mandatów pieniężnych.

p.o. Komendanta Sylwester Chojnowski stwierdził, że nie będzie prowadził polemiki z radnym na ten temat. Mundur policjanta jest widoczny i niewłaściwe zachowanie nie przynosi policji sympatii i chwały. Jeżeli chodzi o kwestie przejść, są one oznakowane i cała trasa jest monitorowana przez Komendę Główną Policji. Akcje są planowane w poszczególnych dniach i godzinach. Ponadto zostaną przekazane odpowiednie dyspozycje do pionu ruchu drogowego w zakresie wjazdu i wyjazdu ze Stawisk.

Radny Lech Ramotowski poruszył problem, z jakim borykają się rolnicy na dojazdowych drogach do pól i łąk. Zdaniem radnego funkcjonariusze policji nadmiernie przeprowadzają kontrolę pojazdów rolniczych.

p.o. Komendant Sylwester Chojnowski odpowiedział, że problem jest dokładnie znany. Praca funkcjonariusza policji odbierana jest często jako przesadna nadgorliwość, a przecież prawo należy przestrzegać.

Radny Józef Rudzki nawiązał do przekazywania dotacji na utrzymanie Policji przez Gminę Stawiski. Zapytał komendanta czy znana jest przyszłość funkcjonowania Posterunku Policji w Stawiskach? Radny dociekał, dlaczego Komendant Wojewódzki chce zlikwidować Posterunek Policji?

p.o. Komendanta Sylwester Chojnowski odpowiedział, że od 16 lutego br. pełni obowiązki komendanta do czasu powołania. Nie znane mu są zamysły i plany Komendanta Wojewódzkiego odnośnie sprawy funkcjonowania Posterunku Policji w Stawiskach. Przyznał jednak, że z pozytywnym nastawieniem Rady Miejskiej w Stawiskach nie będzie problemu z pozostawieniem posterunku i jego dofinansowaniem.

Burmistrz zabrał głos w tej kwestii. Powiedział, że gmina Grabowo i Mały Płock nie przekazują dotacji na utrzymanie posterunku w Stawiskach, który między innymi obsługuje również ich tereny.

Stanisław Sokołowski – sołtys sołectwa Sokoły wnioskował, aby funkcjonariusze policji podczas rutynowych kontroli drogowych nie żądali okazania dokumentów, ponieważ rolnicy najczęściej nie zabierają ich ze sobą wyjeżdżając do prac polowych.

p.o. Komendanta Sylwester Chojnowski odpowiedział, że policja nie organizuje specjalnych akcji polegających na karaniu rolników. Prosił obecnych na sali sołtysów o rozpropagowanie informacji wśród rolników, aby wyjeżdżali do pracy w pole sprawnym sprzętem, posiadali dokumenty i nie byli pod wpływem alkoholu, co w przyszłości powinno przynieść mniej uwag i komentarzy. Dalszej dyskusji nie podjęto.

     Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka w tym miejscu zarządziła 15 minutowa przerwę w obradach.

Po przerwie Przewodnicząca Rady wznowiła obrady.

Pkt 9. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Stawiski do kontynuacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 7.1.1 – Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej.

Projekt uchwały przedstawiła Barbara Rzadka. Następnie otworzyła dyskusję wokół projektu.

Burmistrz nawiązał do uzasadnienia projektu w/w uchwały. Rada dyskusji w tym punkcie nie prowadziła.

Przewodnicząca Rady poddała projekt uchwały pod głosowanie Rady.

W wyniku głosowania: 13 radnych głosowało „za” jego przyjęciem.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/116/12 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 marca 2012r. w sprawie przystąpienia Gminy Stawiski do kontynuacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 7.1.1 – Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt.10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Stawiski na lata 2012 – 2021.

Iwona Ofman Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały. Następnie Przewodnicząca otworzyła dyskusję wokół projektu.

Radny Tomasz Chojnowski zapytał, czy pismo, które otrzymali radni jest uzasadnieniem do projektu powyższej uchwały?

Burmistrz odpowiedział, że uchwała w sprawie zmian w budżecie i zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej są ze sobą ściśle powiązane. Do czego uzasadnieniem jest przedmiotowe pismo.

Rada dyskusji nie podejmowała. Przewodnicząca Rady poddała projekt uchwały pod głosowanie Rady.

W wyniku głosowania: 11 radnych głosowało „za”, 2 radnych „przeciw”.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XXIV/117/12 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 marca 2012r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Stawiski na lata 2012 – 2021 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt 11. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok.

Iwona Ofman Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały.

Następnie Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję wokół projektu.

Jako pierwszy głos zabrał Burmistrz. Omówił proponowane zmiany w budżecie gminy na podstawie dokumentacji zebranej w sprawie zwrotu części dotacji na pomoc materialną dla uczniów w wysokości 20% otrzymanej kwoty dotacji za lata 2010 i 2011 w kwocie 223.375zł.

Zdaniem Burmistrza nieskutecznie zaskarżona decyzja Wojewody Podlaskiego została wydana w sprzeczności z dotychczasowymi interpretacjami prawa wydanymi przez naczelne organy administracji: Ministra Finansów i Ministra Edukacji Narodowej.

Przedstawił pismo Ministerstwa Edukacji Narodowej w Warszawie, z którego jasno i precyzyjnie wynika, że gminy nie muszą dokładać 20% całej kwoty przeznaczonej na pomoc materialną w trybie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. Wejście w życie nowej ustawy o finansach publicznych nie powinno powodować zmian w zakresie dotowania stypendiów i zasiłków uczniowskich polegających na ponoszeniu przez gminy co najmniej 20% kosztów realizacji zadania. Na skutek stanowiska MEN gmina Stawiski nie angażowała do wypłaty świadczeń materialnych dla uczniów wkładu własnego. Problem ten dotyczy 297 gmin.

Po wejściu w życie art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych samorządy miały wątpliwości czy zachodzi konieczność zapewnienia 20% wkładu własnego do wypłacanych na podstawie ustawy o systemie oświaty stypendiów i zasiłków szkolnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało stanowisko w tej sprawie, z którego wynikało, że świadczenia te nie wymagają od gmin takich środków.

Odmienną do Ministerstwa Edukacji Narodowej interpretację przepisów wydało Ministerstwo Finansów. Wobec czego Wojewoda wystąpił o zwrot nadmiernie pobranych dotacji przez gminę za 2010 i 2011 rok.

Gmina odwołała się od decyzji Wojewody i jak wynika z informacji przekazanej przez Burmistrza Minister Finansów utrzymał w mocy decyzję Wojewody Podlaskiego.

W postępowaniu administracyjnym decyzja Ministra Finansów utrzymująca w mocy Decyzję Wojewody Podlaskiego o zwrot części dotacji jest ostateczna.

Z uzasadnienia do decyzji, która nakazuje gminie zwrot dotacji, wynika, że zadania realizowane w zakresie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów są zadaniami własnymi jednostek samorządu terytorialnego.

W piśmie z dnia 23 lipca 2010 roku Minister Edukacji Narodowej jasno określił, że gminy nie dokładają 20% a Kurator Oświaty w Białymstoku pismem z dnia 19 marca 2012r. stwierdza brak zaangażowania środków własnych gminy w wysokości co najmniej 20% wartości zadania w 2011 roku, co stanowi naruszenie prawa polegającego na pobieraniu dotacji z budżetu państwa w nadmiernej wysokości.

I transza dotacji na 2012 rok opiewa na 315 tys. zł, zatem należy zabezpieczyć 20% tj. 63 tys. zł w budżecie gminy, II transza dotacji wpłynie na jesieni i również trzeba będzie zabezpieczyć 20% wkładu własnego.

Gmina Stawiski zapowiedziała Wojewodzie Podlaskiemu w piśmie 23 marca br., że prosi o wstrzymanie egzekucji, ponieważ ma zamiar złożyć pozew zbiorowy z innymi gminami, które mają taki sam problem.

Radny Tomasz Chojnowski - Powołał się na przepis art. 90r ustawy o systemie oświaty działający od 1 stycznia 2005r., który zakłada, że na realizację zadań w zakresie wypłaty dla uczniów świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym gmina otrzymuje z budżetu państwa dotację celową do zadań własnych. Zgodnie z tym artykułem dotacja ma służyć dofinansowaniu zadań, a nie ich pełnemu sfinansowaniu. W związku z wejściem w życie przepisu od dnia 1 stycznia 2010r. art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych dofinansowanie do w/w zadań, jakie pochodzi z dotacji z art. 90r ustawy o systemie oświaty nie może przekraczać 80% pełnych kosztów realizacji zadania w roku budżetowym.

Zdaniem radnego komentarze zawarte w systemie prawnym LEX są jasne, to nie były informacje z jakiegoś spotkania.

Burmistrz zwrócił uwagę radnemu, że powoływał się na stanowisko Ministra Edukacji zawarte w piśmie, a nie na informację z jakiegoś spotkania. Następnie odczytał artykuł prasowy z portalu internetowego Serwis Samorządowy PAP „Posłowie o stypendiach”, z którego wynika, że rząd powinien znieść konieczność zapewnienia wkładu własnego gmin przy pomocy materialnej dla uczniów. Posłowie chcą też podniesienia kryterium dochodowego.

Ponadto Burmistrz zaznaczył, że sąd stwierdzi, kto ma rację Minister Finansów czy Minister Edukacji Narodowej. W tej sprawie zapadnie wyrok w przyszłości Burmistrz zamierza złożyć skargę do WSA na decyzję Ministra Finansów.

Radny Sławomir Chodnik odniósł się do wypowiedzi Burmistrza, że powołuje się na pismo z MEN z 2010 roku, ale w Polsce obowiązuje prawo, które zatwierdzane jest przez Sejm RP, który ma władzę ustawodawczą. Pomysł kolejnej sprawy w sądzie radny uznał za przerażający ze względu na ilość spraw podczas kadencji Burmistrza. Jest to narażanie gminy na kolejne koszty finansowe.

Wykładnią dla sprawy powinno być Ministerstwo Finansów a nie Ministerstwo Edukacji. Od dnia 1 stycznia 2010r. działa przepis, że dofinansowanie nie może przekroczyć 80% pełnych kosztów realizacji zadania w roku budżetowym. Ministerstwo Finansów zarządza finansami państwa i Burmistrz nie powinien powoływać się na stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Radny Józef Rudzki wtrącił, że skoro tak powinno być, to MEN należy zlikwidować.

Radny Sławomir Chodnik odpowiedział radnemu, że jeżeli radny posiada takie kompetencje to może rozpoczynać procedurę rozwiązania. Po czym dodał, że obawia się o kolejne sprawy gdyż wiąże się to z wysokimi kosztami sądowymi. Sprawa w sądzie to ryzyko. Przyznał, że zbędne są spory z Ministerstwem Finansów na drodze sądowej, wykładnia Trybunału Konstytucyjnego jest oczywista. Zwrócił się z prośbą do Burmistrza, aby wysłuchał go do końca i przyjął zgłaszane przez niego uwagi, albo w swoim uporze trwał i składał sprawę do sądu. Wybór należy do Burmistrza, chociaż pomysł zdobędzie poparcie wśród większości radnych.

Na co Burmistrz odpowiedział, że codziennie rosną odsetki w kwocie ok. 80 złotych.

Zapytał radnego - Czy pan tego nie rozumie?

Radny Sławomir Chodnik odparł, że Burmistrz nie zna decyzji, jak radny będzie głosował w przedmiotowej sprawie.

Burmistrz nawiązał do kwoty odsetek. Zapytał radnego – Czy kwota odsetek nie przeraża radnego?

Na co radny odpowiedział, że w dalszym ciągu to przerażający jest fakt, że Gmina Stawiski znów będzie w sądzie.

Przewodnicząca Rady w tym miejscu wyraziła swoje stanowisko. Stwierdziła, że Rada powinna przyjąć proponowane zmiany w budżecie gminy a następnie dotacje zwrócić.

Burmistrz tłumaczył, że gdyby Gmina Stawiski dołożyła 20% do stypendium w 2010r. to teraz musiałaby zarezerwować 124.853,50 zł a w 2011 r., żeby pełną dotację wykorzystać dołożyć 20%
144 tys. zł to razem daje 268.853,50zł wkładu własnego. Dokładając wtedy byśmy oddali 268 tys. zł a dzisiaj z odsetkami mamy oddać 223.375zł.

Radny Andrzej Kiciński zapytał Burmistrza, czy gmina nie mogłaby wystąpić do sądu z innymi gminami, co zdecydowanie pomniejszyłoby koszty.

Trudno jest przewidzieć, jakie będą koszty. Stoimy zawsze pomiędzy wyborem. Jeżeli prawo jest niezborne, dopóki dochodzi do różnej interpretacji prawa, dopóty będą możliwości wyboru.

Radny Sławomir Chodnik zaznaczył, że jest za tym, aby gmina angażowała w budżecie środki na stypendium, ponieważ takie są obowiązujące przepisy. Stypendium jest potrzebne, społeczeństwo jest ubogie, widać to po uczniach w szkole. Są to dobrze wydawane pieniądze.

Nawiązał do zamysłu złożenia pozwu w tej sprawie. Gmina nie musi stwarzać precedensu. O tym wspomniał już radny Andrzej Kiciński. Można przecież doprowadzić do spotkania kilku gmin, aby pomniejszyć koszty sądowe. Zwrócił się do Burmistrza z pytaniem – Czy jest w stanie zagwarantować, aby gmina wygrała sprawę.

Burmistrz podkreślił, że dopóki nie ma prawomocnego wyroku w tej sprawie, to dyskusja wydaje się zbędna. Gmina Stawiski nie pójdzie do sądu w imieniu, np. 30 gmin. Gmina Stawiski jest suwerenna i może występować we własnym imieniu.

Burmistrz zwrócił uwagę radnemu Chodnikowi, że nie rozumie zmian prawa i pewnych sytuacji.

Radny Sławomir Chodnik odparł, aby Burmistrz powstrzymał się od wypowiedzi, czy radny rozumie, czy nie rozumie. W tej sprawie monitował u Przewodniczącej, aby zwróciła uwagę Burmistrzowi.

Radny Tomasz Chojnowski – Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że dotacja nie jest dostateczna do sfinansowania stypendium i taką wykładnię popiera Ministerstwo Finansów.

Radny zwrócił się do Burmistrza z prośbą, aby z każdą sesją nie przekreślał i nie pomniejszał poziomu.

Radny uważał, że przedstawił problem stypendium z punktu widzenia prawa, a z wyliczeń Burmistrza wychodzi, że gmina jest na plusie 40 tysięcy złotych. Czy w gminie pracuje ktoś cwańszy niż Trybunał Konstytucyjny?

Radny Józef Rudzki stwierdził, że jest to sprawa trudna i niejednoznaczna. Występują luki w prawie. Brakuje dokładnych zapisów w tej kwestii, ponieważ są dwa stanowiska Ministra Finansów i Ministra Edukacji Narodowej. Natomiast jeżeli chodzi o wyroki, które przytoczył radny Tomasz Chojnowski to nie trzeba ich brać pod uwagę. Radny podał przykład jako przedsiębiorca była taka sytuacja, że mógł płacić, ale nie musiał.

Burmistrz wspomniał sytuacje, kiedy to radnemu Tomaszowi Chojnowskiemu zależało na podjęciu uchwały w sprawie stypendium dla uczniów, skoro gmina musi angażować 20% wkładu własnego, wobec czego staje się gmina socjalną.

Radny Sławomir Chodnik nawiązał do wypowiedzi radnego Józefa Rudzkiego, że dyskusja nie powinna brnąć w tę stronę. Radny zauważył, że to nie jest sprawa wykładni dwóch ministrów, że nie podjęli jednomyślnego stanowiska w tej sprawie, ponieważ zebrani myślą, że tak naprawdę jest.

Mówimy o konkretnym przepisie prawa. Po czym zwrócił się prośbą do Przewodniczącej Rady po raz kolejny, aby zwróciła uwagę Burmistrzowi, aby nie imputował radnemu, że czegoś nie rozumie.

Przewodnicząca Rady odpowiedziała, że nie ma wpływu i nie nakaże Burmistrzowi, co ma mówić.

Burmistrz stwierdził, że w 2010 roku instytucje kontrolne nie żądały wkładu własnego od gminy.

Nadzór prawny Wojewody nie monitował w tej sprawie i nie należy szukać winnych w gminie.

Radny Andrzej Kiciński zaapelował, aby Rada zajęła się realizacją porządku obrad sesji. Zaznaczył, że jako radni jesteśmy za mali, aby rozstrzygać i roztrząsać takie sprawy. To nie są kompetencje Rady. Dzisiaj należy podjąć decyzję o zwrocie dotacji wraz z odsetkami w kwocie 223.375zł.

Radny Tomasz Chojnowski zapytał Burmistrza, o jakim stypendium toczył Burmistrz dyskusję.

Burmistrz odpowiedział, że o pomocy socjalnej.

Na co radny odpowiedział, że nawiązał przecież do stypendium naukowego i sportowego. Radny poczuł, że Burmistrz wytyka mu sprawę stypendium i atakuje przy okazji błędów popełnionych przy stypendium socjalnym. Jeśli gmina osiągnie dochód, to sukces przypisywany jest dla jednej osoby, ale jak trzeba oddać pieniądze, to jest porażka i nie ma winnego.

Na co Burmistrz odpowiedział, że bierze pełną odpowiedzialność za taki stan rzeczy. Podkreślił, że Rada jest tworem kolegialnym i nie stawia się w stan oskarżenia Rady. W stan oskarżenia można postawić Burmistrza.

Burmistrz nie posiada kompetencji, aby sam mógł dokonać zmian w budżecie, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, to kompetencja Rady.

Po czym zapytał radnego Tomasza Chojnowskiego – Czy tego nie rozumie?

Radny Tomasz Chojnowski odpowiedział, że rozumie. Jest członkiem organu kolegialnego, który stoi przed sytuacją, kiedy musi podjąć decyzję o zwrocie 223.375 zł za błędy organu wykonawczego.

Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję, po czym poddała uchwałę pod głosowanie Rady.

W wyniku głosowania: 13 radnych głosowało „za”,

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/118/12 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 marca 2012r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt 12. Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w sołectwie Poryte Szlacheckie Gmina Stawiski.

Projekt uchwały przedstawiła Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach.

Przewodnicząca poinformowała, że w związku z pisemną rezygnacją złożoną w dniu 12.03.2012r. przez Andrzeja Cwalinę pełniącego funkcję sołtysa w Sołectwie Poryte Szlacheckie zachodzi konieczność zarządzenia wyborów sołtysa w Sołectwie Poryte Szlacheckie.

Przewodnicząca otworzyła dyskusję w temacie uchwały. Rada dyskusji nie podjęła.

Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję, po czym poddała uchwałę pod głosowanie Rady.

W wyniku głosowania: 13 radnych głosowało „za”,

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/119/12 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 marca 2012r. w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w sołectwie Poryte Szlacheckie Gmina Stawiski  stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt 13. Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w sołectwie Zaborowo Gmina Stawiski.

Projekt uchwały przedstawiła Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach. Następnie odczytała uzasadnienie do projektu przedmiotowej uchwały. Z którego wynikało, że Rada podejmowała już uchwałę o zarządzeniu wyborów sołtysa, jednak do skutecznego wyboru nie doszło. Konieczność obsady funkcji sołtysa wymaga przeprowadzenia ponownych wyborów w szczególności, że w dniu 22.03.2012r. do urzędu wpłynęło pismo o zarządzenie wyborów sołtysa w Sołectwie Zaborowo podpisane przez mieszkańców Zaborowa.

Przewodnicząca otworzyła dyskusję w temacie uchwały. Rada dyskusji nie podjęła.

Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję, po czym poddała uchwałę pod głosowanie Rady.

W wyniku głosowania: 13 radnych głosowało „za”.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/120/12 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 marca 2012r. w sprawie zarządzenia wyborów Sołtysa w sołectwie Zaborowo Gmina Stawiski  stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt 14. Podjęcie uchwały w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013 roku.

Przewodnicząca otworzyła dyskusję w temacie uchwały.

Radny Tomasz Chojnowski przytoczył uzasadnienie do powyższej uchwały. Stwierdził, że chciałby, aby sołtysi mieli możliwość we własnym zakresie realizowania swoich zamierzeń i planów dotyczących danego sołectwa. Odrzucenie tej uchwały to gwarancja, że sołtysi nie musieliby chodzić do władz samorządowych zgłaszać swoich problemów, prosić, występować z wnioskami, gdyż sami dysponowaliby przydzieloną przez Radę pulą pieniężną. Nawet jeśli jeden sołtys wyrazi chęć mobilizacji swojej wsi, to Rada powinna mu to umożliwić.

Burmistrz odpowiedział, że należy zastanowić się na co konkretnie sołectwo mogłoby przeznaczyć te środki. Na kopanie rowów i równanie dróg nie można go przydzielić. Fundusz nie sprawdzi się w małych miejscowościach, np. Żelazki czy Kuczyny. Są miejscowości na terenie gminy, gdzie nie ma świetlic, więc trudno będzie realizować takie zadania. Poza tym Gmina stara się realizować wnioski zgłaszane przez sołtysów do budżetu. Nazewnictwo fundusz sołecki nic nie zmieni.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że podjęte przez Radę dwie wcześniejsze uchwały mówią same za siebie czy sprawowanie funkcji sołtysa jest miłe, łatwe i przyjemne.

Radny Sławomir Chodnik stwierdził, że nie zgadza się ze stanowiskiem Burmistrza w przedmiotowej sprawie. Fundusz sołecki pozwala budować więź społeczeństwa obywatelskiego. Były czasy, że gmina otrzymywała środki rozdzielane przez Komitet Centralny. Polska przeszła zmiany i w gminach społeczność lokalna danego sołectwa może decydować o rozdziale środków finansowych. Fundusz konsolidowałby społeczność w określonym celu. Na zebraniu wiejskim można wymienić zdania, wypracować stanowisko. Każdy ma prawo mieć swoje zdanie, na tym polega właśnie demokracja.

Radny Jan Kurzątkowski zwrócił się z pytaniem, na jakie konkretnie cele można przeznaczyć środki z funduszu sołeckiego? Po czym dodał, że dla wsi najbardziej potrzebny jest remont dróg.

Burmistrz odpowiedział, że remontu dróg nie można realizować w ramach środków finansowych z funduszu sołeckiego.

Stanisław Sokołowski sołtys wsi Sokoły uważał, że aktywny sołtys poradzi sobie, z rozwagą wydatkuje środki w porozumieniu z Burmistrzem.

Następnie głos zabrał Jan Zelkowski zaznaczył, że wiele gmin wyodrębnia fundusz sołecki, co ma pozytywny wpływ na integrację mieszkańców wsi. Zaszło dużo zmian w dziedzinie życia społecznego i coraz bardziej jest to odczuwalne. Ludzie zamykają się w sobie, brakuje działalności społecznej, kulturotwórczej na wsiach, a te środki umożliwiłyby realizacje takich zadań. Uchwała skierowana jest do sołtysów i oni powinni zabrać głos w tej sprawie. Czy są zainteresowani szerzeniem powyższej działalności?

Radny Tomasz Chojnowski zauważył, że w gminie funkcjonuje system z którego wynika, że najpierw to należy „dogadać się” z Burmistrzem. Teraz sołtysi przychodzą i proszą Burmistrza, a mogą przecież sami decydować o przeznaczeniu środków.

Przewodnicząca Rady wyszła z propozycją, aby sołtysi do następnego marca 2013 roku przemyśleli temat i określili się na zebraniach wiejskich, co dane sołectwo chciałoby realizować z funduszu. Na zebraniu wybraliby cele do realizacji. Przewodnicząca stwierdziła, że jeżeli sołtysi wyrażą wolę, to Rada taki fundusz wyodrębni.

Radny Tomasz Chojnowski stwierdził, że jest to długoterminowa praca domowa. Lepiej zdaniem radnego będzie, kiedy Rada na jutrzejszej sesji nadzwyczajnej przyjmie fundusz, co umożliwi sołtysom działanie. Pomysł Przewodniczącej zdaniem radnego nie ma racji bytu. Nie zadaje się sołtysom pracy domowej na rok. Rada musi podjąć uchwałę do końca marca br.

Następnie głos zabrał Sławomir Chodnik. Z wyliczeń dla miasta Stawiski wynika, że do dyspozycji byłaby kwota 70 tys. zł. Na rewitalizację parku to za mało, ale na urządzenie placu zabaw wystarczy.

Na co Burmistrz odpowiedział, że z funduszu nie można przeznaczać środków na plac zabaw. Nie można z tych środków realizować zadań innych jednostek.

Radny Sławomir Chodnik odniósł się do Burmistrza, że wszystko cokolwiek powie i jaki by nie podał przykład, argument i pomysł, to wszystko zostanie zanegowane przez Burmistrza.

Burmistrz odparł, że jeśli zrodzi się pomysł spotkania seniorów, to pomysł ten uzyska jego aprobatę, gdyż mieści się to w katalogu wydatków z funduszu. Ponadto Burmistrz dodał, że jeśli zostaną podane inne przykłady, które mieszczą się w tym zakresie, to Burmistrz je zatwierdzi.

Następnie Burmistrz zwrócił się do radnego Tomasza Chojnowskiego odnośnie ustalania terminu sesji. Stwierdził, że Rada ma dwie możliwości: wyczerpania porządku obrad sesji lub jej przerwanie i ustalenie kolejnego terminu posiedzenia.

Radny Józef Rudzki miał również uwagę do radnego Tomasza Chojnowskiego odnośnie zwołania sesji nadzwyczajnej. Skoro tak bardzo zależało radnemu na wyodrębnieniu funduszu, to należało na początku sesji wnioskować o wycofanie tego punktu z porządku obrad. W tej chwili dyskusja w tym temacie jest bezsensowna.

Na co radny Tomasz Chojnowski odrzekł, że uważał, że merytoryczna dyskusja nakłoni większość radnych do odrzucenia przedmiotowej uchwały i umożliwienie sołtysom działalność. Zdaniem radnego sytuacja, jaka w tej sprawie wynikła, to kolejna kompromitacja Rady, kiedy zostanie podjęta błędna uchwała. Zdaniem radnego sołtysi na tej sesji zostali postawieni w sytuacji, podczas której zabiera im się wszelkie możliwości do działania.

Przewodnicząca Rady zapytała, dlaczego radny uważa, że uchwała ta jest błędna.

Na co radny odrzekł, że błędem jest niewłaściwe podejście do obywateli w nowoczesnym państwie prawa.

Radny Stefan Chmielewski zauważył, że skoro nie ma możliwości prawnej, aby środki z funduszu przeznaczyć na remonty dróg, to środki te skazane są na przepadanie.

Radny Tomasz Chojnowski zapytał, co ma na myśli radny Chmielewski.

Radny Stefan Chmielewski odpowiedział, że środki te nie zostaną wykorzystane.

Zdaniem Jolanty Pieńkowskiej sołtys wsi Wysokie Duże większa wieś skorzysta, a mniejsze wioski na tym stracą.

Następnie głos zabrał radny Andrzej Kiciński. Stwierdził, że kwestia funduszu nie jest omawiana po raz pierwszy. Fundusz sołecki działa od 2009 roku, tak więc sołtysi znają dokładnie temat. Gdyby było zainteresowanie ze strony sołtysów, zgłosiliby je do Burmistrza dużo wcześniej.

Zdanie swojego przedmówcy poparł radny Jan Kurzątkowski mówiąc, że sołtysi mieli bardzo dużo czasu na organizację, mobilizację i wnioski do Burmistrza w tej sprawie.

Radny Tomasz Chojnowski zapytał Skarbnika Gminy, jak naprawdę wygląda to w budżecie, czy niewykorzystane pieniądze przepadają, czy też przechodzą na rok następny.

Iwona Ofman Skarbnik Gminy odpowiedziała, że zarezerwowane środki finansowe w budżecie gminy na 2013 rok nie przechodzą do budżetu roku 2014, ponieważ budżet jest planem rocznym.

Sołtys wsi Sokoły Stanisław Sokołowski przypomniał, że w latach osiemdziesiątych istniał fundusz drogowy przeznaczany na remont dróg.

Mirosław Włodkowski sołtys wsi Mieczki Sucholaszczki podkreślił, że dyskusja dotyczy funduszu wiejskiego i o tym powinni dyskutować sołtysi. Przypomniał zebranym, że dwadzieścia cztery lata temu fundusz wiejski wykorzystał na budowę szkoły, która obecnie jest na sprzedaż. Problem, z jakim borykał się sołtys, zgłaszał do Burmistrza w roku ubiegłym i nadal nie jest on rozstrzygnięty. Uważał, że sprawa ta zostanie rozstrzygnięta w geodezji, jednak nadal sprawa pozostała bez rozpatrzenia, gdyż trudno jest wyznaczyć pale geodezyjne. Zdaniem sołtysa droga powinna być wytyczona dawno.

Obecnie mieszkańcy nie korzystają z drogi, muszą objeżdżać odcinek o długości 5 km. Sołtys stwierdził, że życzyłby sobie załatwiania zgłaszanych wniosków i problemów.

Burmistrz przypomniał sołtysowi, że z Kierownikiem ZGKiM był w terenie. Od kierownika otrzymał sygnał, że sołtys rezygnuje z przepustu, po to, aby wykopać rów melioracyjny. Takie były wówczas ustalenia.

Sołtys powiedział, aby Burmistrz nie mówił, że on zrezygnował z przepustu. Mowa była o tym, że najpierw miał być wykonany wykop, a następnie przepust, co nie zostało zrobione do dzisiaj. Sołtys podsumował, że w miejscowości zachodzi potrzeba budowy 10 przepustów.

Dalszej dyskusji nikt nie podjął.

Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję, po czym poddała uchwałę pod głosowanie Rady.

W wyniku głosowania: 11 radnych głosowało „za”, 2 „przeciw”

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XXIV/121/12 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 marca 2012r. w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013 roku stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt 15. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Stawiski.

Projekt uchwały przedstawiła Barbara Rzadka. Następnie otworzyła dyskusję wokół projektu.

Radny Tomasz Chojnowski przekazał istotne informacje związane z w/w projektem uchwały. Mówił o zmianach, jakie zaszły w ustawie o ochronie zwierząt. Wspomniał o szczególnym okrucieństwie wobec zwierząt, o karach za wyrządzone czyny na zwierzętach. Sprawca czynu może otrzymać wyrok do 3 lat pozbawienia wolności, sąd może orzec od 500 zł do 100 tys. zł kary grzywny i zakaz posiadania zwierząt na 10 lat.

Radny pytał czy projekt został zaopiniowany przez wszystkie niezbędne podmioty?

Burmistrz powołał się na art. 33 ustawy o samorządzie gminnym, który mówi: Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. W uzasadnieniu do uchwały czytamy, że projekt uchwały został przesłany do 1 lutego i podmioty nie wniosły żadnych zastrzeżeń do programu.

Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję, po czym poddała uchwałę pod głosowanie Rady.

Radny Sławomir Chodnik opuścił obrady sesji o godz. 1420 po uprzednim zwolnieniu się u Wiceprzewodniczącego Rady.

Obecnych podczas głosowania 12 radnych.

W wyniku głosowania: 12 radnych głosowało „za”.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/122/12 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 marca 2012r. w sprawie przyjęcia Programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pkt 16. Odpowiedzi na interpretacje, zapytania radnych i wolne wnioski.

Burmistrz udzielił odpowiedzi na zadane pytanie:

Teren został przekazany wykonawcy firmie MPO Sp. z o.o. w Białymstoku. Prace są wykonywane.

Obecnie kładziona jest warstwa izolacyjna, warstwa ziemna i nasadzanie drzew. Termin realizacji zadania to15 czerwca 2012r.

Jeżeli chodzi o wniosek złożony przez Przewodniczącą Rady Burmistrz powiedział, że wniosek przyjmuje, jednak nie podał terminu realizacji.

Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka wnioskowała w imieniu mieszkanki Stawisk o zamontowanie lustra przy wyjeździe z ulicy Strażackiej w Stawiskach.

Pkt 17. Informacje.

Burmistrz przedstawił dwie informacje:

1) Pismo pt.”Jakie tereny przylegające do ulicy wolno zasiedzieć” autor Marek Domagalski;

2) Pismo dot. warunków jakie gmina Stawiski musi spełnić, aby móc zgłosić kąpielisko w miejscowym akwenie wodnym w Stawiskach;

Radny Jan Kurzątkowski wnioskował o sprzątnięcie rowów przydrożnych, gdyż leżą na nich ścięte gałęzie z drzew, co zagraża bezpieczeństwu na drodze Stawiski – Jurzec.

Jan Zelkowski reprezentujący Zarząd Powiatowej Izby Rolniczej w Kolnie w swoim wystąpieniu poruszył problemy nurtujące polskich rolników członków Unii Europejskiej.

Pierwsza kwestia dotyczyła ubezpieczenia zdrowotnego rolników po zmianach od 1 lutego 2012 roku.

Z własnych środków składkę zdrowotną zobowiązani są opłacać rolnicy prowadzący gospodarstwo rolne o powierzchni gruntów rolnych 6 ha fizycznych i więcej, w wysokości 1 zł miesięcznie za każdy hektar przeliczeniowy od każdej osoby ubezpieczonej w gospodarstwie.

Druga kwestia dotyczyła reformy emerytalnej wydłużającej czas pracy do 67 lat. Rząd RP zrobi wszystko, aby reforma powiodła się, została wdrożona, chociaż większości społeczeństwa pomysł ten się nie podoba.

Trzecia kwestia dotyczyła podatku dochodowego od wartości sprzedaży.

Na koniec Jan Zelkowski złożył życzenia na zbliżające sie święta Wielkanocne do życzeń dołączyła się Przewodnicząca Rady i Stanisław Sokołowski.

Pkt.18 Zamknięcie obrad sesji.

Po zrealizowaniu przyjętego porządku obrad Przewodnicząca zamknęła obrady XXIV Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.

 

Protokołowała
Przewodnicząca Rady Miejskiej
M.M
Barbara Rzadka
Data dodania:
Data upublicznienia: środa, 23 maj 2012 14:37
Opublikował(a): Jarosław Laskowski
Zaakceptował(a): Jarosław Laskowski
Artykuł był czytany: 2228 razy