Protokół nr XX/11 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach
z dnia: 27 grudnia 2011 roku
początek godz1205 koniec 1340
miejsce – Urząd Miejski w Stawiskach (sala konferencyjna)
Stan radnych Rady Miejskiej w Stawiskach – 15.
Obecnych na sesji zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1 do protokołu)– 13 radnych.
Oprócz radnych w sesji wzięli udział sołtysi, którzy podpisami na liście obecności (stanowiącej załącznik nr 2 do protokołu), potwierdzili swoje uczestnictwo w obradach oraz Burmistrz Stawisk Marek Waszkiewicz, Skarbnik Gminy Iwona Ofman - lista obecności (stanowi załącznik nr 3 do protokołu).
Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach Barbara Rzadka przewodniczyła obradom Rady. Otworzyła XX Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach. Powitała radnych, sołtysów oraz zaproszonych gości.
Stwierdzenie quorum.
Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka na podstawie listy obecności stwierdziła quorum, obrady są prawomocne.
Następnie Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka przedstawiła porządek obrad XX Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z obrad XIX Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 16.12.2011r.
3. Interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok.
6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Stawiski na 2012r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia opłat za odbiór odpadów komunalnych z terenu Gminy Stawiski.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
9. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia dopłat do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz odbioru odpadów komunalnych realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Stawiskach.
10. Podjęcie uchwały w sprawie określenia warunków odpłatności za pomoc w formie posiłku udzielonego w ramach programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.
11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad sprawowania pogrzebu przez Gminę Stawiski.
12. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
13. Informacje.
14. Zamknięcie obrad sesji.
Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka zwróciła się do radnych i Burmistrza z zapytaniem o uwagi do porządku obrad.
Do porządku obrad uwag nie zgłoszono, wobec czego Przewodnicząca poddała pod głosowanie porządek obrad. W głosowaniu wzięło udział 13 radnych.13 radnych głosowało za jego przyjęciem.
Następnie Przewodnicząca przeszła do realizacji dziennego porządku obrad.
Przebieg obrad
Pkt 2. Przyjęcie protokołu z obrad XIX Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 16 grudnia 2011r.
Przewodnicząca Rady Barbara Rzadka poinformowała, że protokół obrad Rady Miejskiej
w Stawiskach z dnia 16 grudnia 2011r. był udostępniony na Wspólnym posiedzeniu komisji
i jak dotychczas nie wpłynęły żadne uwagi, wobec czego Przewodnicząca poddała protokół pod głosowanie.
W głosowaniu wzięło udział 13 radnych, 12 radnych głosowało za,1 wstrzymał się od głosu.
Protokół oznaczony Nr XIX/11 został przyjęty przez Radę.
Pkt 3. Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Tomasz Chojnowski:
1 zapytanie dotyczyło zakładki na stronie internetowej gminy Stawiski – forum. Zapytanie zostało złożone, ale nie w języku polskim, lecz z użyciem słów z języka rosyjskiego i białoruskiego.
2 zapytanie dotyczyło organizacji szkolenia z zakresu obsługi kas fiskalnych dla bezrobotnych ze względu na możliwość przyszłego zatrudnienia w dwóch centrach handlowych, które mają powstać w Łomży.
Radny Tomasz Chojnowski wnioskował do Burmistrza o podjęcie działań zmierzających do zainteresowania mieszkańców udziałem w szkoleniu.
Radny Sławomir Chodnik zapytał- Kiedy zostaną opublikowane oświadczenia majątkowe władz gminy na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Stawiskach?
Radna Barbara Rzadka wnioskowała o wyjaśnienie kwestii naprawy oświetlenia ulicznego w miejscowości Poryte na ulicy Kossaka i Słonecznej.
Pkt 4. Sprawozdanie Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
Sprawozdanie przedstawił Burmistrz, stanowi ono załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt 5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok.
Projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy Iwona Ofman.
Przewodnicząca otworzyła dyskusje wokół projektu uchwały. Rada dyskusji nie podjęła.
Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję i poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania: 13 radnych „za”.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XX/95/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27 grudnia 2011r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt 6 Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Stawiski na 2012 rok.
Projekt uchwały przedstawiła Przewodnicząca Rady.
Przewodnicząca otworzyła dyskusje wokół projektu uchwały. Rada dyskusji nie podjęła.
Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję i poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania: 13 radnych „za”.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta
Uchwała Nr XX/ 96/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27 grudnia 2011r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt.7 Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia opłat za odbiór odpadów komunalnych z terenu Gminy Stawiski.
Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały, po czym otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały.
Rada dyskusji nie prowadziła wokół projektu, dyskusja została więc zamknięta.
Wobec tego Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu wzięło udział 13 radnych, 2 radnych głosowało ”za”, 5 radnych głosowało „przeciw”,6 radnych „wstrzymało się od głosu”.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała nie została podjęta.
Pkt.8 Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały, po czym otworzyła dyskusję wokół niego.
Jako pierwszy głos zabrał radny Sławomir Chodnik w swoim wystąpieniu w przedmiocie uchwały stwierdził, że nie jest możliwa merytoryczna dyskusja w tym temacie z uwagi na fakt, iż radni nie otrzymali kalkulacji kosztów złożonych przez ZGKiM w Stawiskach. Radny dodał, że trudno jest zatwierdzić stawki zaproponowane przez zakład z podstawowego względu, że nadal brakuje egzekucji regulaminu i objęcia umowami większości gospodarstw na terenie gminy Stawiski. Z danych przedstawionych przez Kierownika ZGKiM w Stawiskach wynika, że nikły procent jest objęty egzekucją ścieków na oczyszczalnie miejską. Bardzo mało wzrosła liczba zawartych umów w stosunku do roku ubiegłego. Zawartych zostało 86 nowych umów, a dalej około 430 gospodarstw nie jest objętych umowami. Gdyby wszyscy mieszkańcy płacili, to koszty byłyby mniejsze.
Regulamin nie jest przestrzegany, zaproponowane stawki są obciążające dla tych, którzy muszą płacić. Sytuacja nie jest do zaakceptowania, gdyż znaczna część społeczeństwa w ogóle nie płaci, a druga część ponosi coraz to wyższe koszty.
Przewodnicząca Rady przypomniała radnym, że na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 12 grudnia br. przedstawiła Radzie kalkulacje koszów stawek, które obowiązują w tym roku i które są zaplanowane na rok przyszły. Przewodnicząca poinformowała wówczas Radę, że pracownik merytoryczny dokonuje weryfikacji.
Burmistrz stwierdził, że Rada ma obowiązek przyjęcia stawek kalkulacyjnych, które zostały zweryfikowane. Uzasadnienie do uchwały przygotował pracownik merytoryczny, który w ten sposób wyraził oświadczenie woli wobec powyższego dyskusja nad kosztami przedstawionymi w kalkulacjach jest zbędna. Koszty zostały zweryfikowane i bezcelowe jest szukanie winnych, że ściągalność jest niska lub za mało jest zawartych umów.
Zdaniem Burmistrza 86 zawartych umów to jest dużo.
Radny Sławomir Chodnik argumentował, że trudno odnosić się do projektu uchwały, jak nie są znane składniki kalkulacji. Do weryfikacji radni mieli uwagi merytoryczne, poprzedni kierownik gospodarki komunalnej mocno się tłumaczył. Dla Burmistrza 86 nowych umów jest dużo, ale dla radnego jest to mała ilość. Od poprzedniego roku nie mogę dowiedzieć, ile faktycznie gospodarstw funkcjonuje na terenie gminy.
Burmistrz odpowiedział radnemu, że w styczniu 2012 roku ukażą się wyniki spisu rolnego i wówczas dane będą powszechnie znane. Jak dotychczas możemy działać na podstawie danych statystycznych i zgromadzonych w Urzędzie Miejskim w Stawiskach.
Radny Sławomir Chodnik odpowiedział, że Burmistrzowi powinno zależeć na aktualnych danych, gdyż są to realne dochody dla gminy.
Burmistrz stwierdził, że w tym celu prowadzona jest działalność poprzez zakład gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, który podjął odpowiednie działania. Niektóre z nich zakończyły się postępowaniami prokuratorskimi. W zakresie tym robione jest bardzo dużo.
Jeżeli chodzi o poprzednie głosowanie Rady, to w wyniku tej decyzji 170 tys. zł pozostanie w gminie.
Radny Sławomir Chodnik, że treść regulaminu powinna być stosowana.
Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie w rozdziale II Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości
§ 2.Pkt.11 Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia pisemnej umowy z zakładem będącym gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
PKt.12 Właściciel nieruchomości ma obowiązek przedstawić do wglądu upoważnionym organom samorządowym aktualną umowę zawartą z uprawnionym podmiotem w zakresie odbioru odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz opłaty za tego rodzaju usługę. Dowody uiszczania opłat należy przechowywać przez okres 3 lat.
W tym miejscu glos zabrał Andrzej Ofman - p.o Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Stawiskach powiedział, że po weryfikacji zostało zawartych 86 umów.
Dalszej dyskusji radni nie prowadzili.
Przewodnicząca raz jeszcze przedstawiła projekt uchwały, po czym poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych, 9 radnych głosowało „za”, 2 radnych „przeciw”, 1 „wstrzymał się od głosu”, 1 nie brał udziału w głosowaniu.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XX/ 97/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27 grudnia 2011r. w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodnicząca zarządziła 10 minutową przerwę w obradach Rady.
Po przerwie obrady zostały wznowione.
Przewodnicząca wyjaśniła, że w trakcie przerwy konsultowała się z radcą prawnym. W związku z tym, iż Rada nie przyjęła uchwały w pkt 7 dotyczącej opłat za odbiór odpadów komunalnych z terenu Gminy Stawiski tytuł projektu z pkt.9 ulegnie zmianie.
Pkt. 9 Rada będzie realizowała w następującym brzmieniu:
Pkt.9 Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia dopłat do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Stawiskach.
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały. Rada dyskusji w tym temacie nie prowadziła. Przewodnicząca poinformowała zebranych, że w wyniku ustaleń Rady, stawka za wodę będzie wynosiła 2,50 zł za 1 m 3 , za ścieki 4,50 zł za 1 m3
Po czym zamknęła dyskusję wokół projektu uchwały. Następnie poddała projekt uchwały pod głosowanie Rady.
W wyniku głosowania 9 radnych głosowało „za”, 4 radnych „przeciw”
Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XX/ 98/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27 grudnia 2011r. w sprawie ustalenia dopłat do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Stawiskach stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt.10 Podjęcie uchwały w sprawie określenia warunków odpłatności za pomoc w formie posiłku udzielonego w ramach programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.
Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały po czym otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały. Rada dyskusji nie podjęła. Wobec powyższego Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie Rady.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. W wyniku głosowania 13 radnych głosowało „za” podjęciem niniejszej uchwały.
Uchwała Nr XX/ 99/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27 grudnia 2011r. w sprawie określenia warunków odpłatności za pomoc w formie posiłku udzielonego w ramach programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania ”stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt.11 Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad sprawowania pogrzebu przez Gminę Stawiski.
Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały, po czym otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały. Rada dyskusji nie podjęła. Wobec powyższego Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie Rady.
W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. W wyniku głosowania 13 radnych głosowało „za” podjęciem niniejszej uchwały.
Uchwała Nr XX/ 100/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 27 grudnia 2011r. w sprawie ustalenia zasad sprawowania pogrzebu przez Gminę Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt.12 Odpowiedzi na interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
Burmistrz Marek Waszkiewicz odpowiedział, że w Polsce językiem urzędowym jest język polski i tylko na takie zapytania Burmistrz będzie udzielał odpowiedzi.
Jeżeli chodzi o zapytanie 2 Burmistrz odpowiedział, że z dniem 01 stycznia 2012 roku gmina rozpocznie realizację projektu pt. „Mój kierunek na lepsze jutro – podniesienie kwalifikacji” finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zapraszamy osoby bezrobotne lub nieaktywne zawodowo zameldowane na terenie gminy Stawiski do zgłaszania się do udziału w projekcie.
Osoby zakwalifikowane do udziału w projekcie będą w nim uczestniczyć do 31 maja 2012 roku. Uczestnictwo w projekcie jest bezpłatne.
Okres realizacji projektu: 01.01.2012 r. – 31.05.2012 r. szkolenia: spawacz, sprzedawca z modułem obsługi kasy fiskalnej, agroturystyka.
Projekt prowadzą : Kierownik- Agnieszka Rutkowska oraz współpracownicy Iwona Ofman, Iwona Niedźwiedzka.
Na pytanie radnego Sławomira Chodnika Burmistrz odpowiedział, że po przeprowadzeniu rozmowy z Zastępcą Burmistrza, niezwłocznie zostanie udzielona radnemu odpowiedź w terminie zgodnie ze Statutem Gminy.
Jeżeli chodzi o zapytanie Przewodniczącej Rady, zgłoszenie zostanie przekazane pracownikowi merytorycznemu i sprawdzone przez odpowiednie służby.
Pkt.13 Informacje.
Przewodnicząca Rady przekazała życzenia noworoczne przysłane przez Barbarę Kudrycką pełniącą funkcję Posła RP
Następnie Przewodnicząca Rady złożyła wszystkim obecnym noworoczne życzenia.
Pkt.14 Zamknięcie obrad sesji.
Po zrealizowaniu przyjętego porządku obrad Przewodnicząca zamknęła obrady XX Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
Protokołowała | Przewodnicząca Rady Miejskiej |
M.M | Barbara Rzadka |