Protokół Nr XV/11 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach
z dnia: 30 sierpnia 2011 roku
początek godz.900 koniec 1130
miejsce – Urząd Miejski w Stawiskach (sala konferencyjna)
Stan radnych Rady Miejskiej w Stawiskach – 15.
Obecnych na sesji zgodnie z listą obecności (załącznik nr 1) do protokołu – 15.
Oprócz radnych w sesji wzięli udział sołtysi, którzy, podpisami na liście obecności (stanowiącej załącznik nr 2 do protokołu), potwierdzili swoje uczestnictwo w obradach.
PRZEBIEG OBRAD
Pkt.1
Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach Barbara Rzadka przewodniczyła obradom Rady. Otworzyła XV Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach. Powitała radnych oraz zaproszonych gości (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 3 do protokołu)
Stwierdzenie quorum.
Przewodnicząca Rady stwierdziła na podstawie listy obecności, że w sesji uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne.
Przyjęcie porządku obrad.
Proponowany porządek obrad:
- Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z obrad XIV Sesji rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 29 lipca 2011r.
- Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
- Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
- Przedstawienie informacji o przebiegu wykonania
budżetu gminy Stawiski;
o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej; o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury za I półrocze 2011roku. - Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia w Miejskim Przedszkolu w Stawiskach prowadzonym przez Gminę Stawiski.
- Wolne wnioski i informacje.
- Zamknięcie obrad sesji.
Do porządku obrad Marek Waszkiewicz Burmistrz Stawisk zgłosił wniosek o wprowadzenie po punkcie 7 jako pkt.8 Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej. Wprowadzenie niniejszej uchwały wynika z zalecenia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.
Innych wniosków o zmianę porządku obrad radni nie zgłosili.
Przewodnicząca poddała wniosek Burmistrza pod głosowanie Rady.
Rada w głosowaniu 15 „za”, przyjęła wniosek do porządku obrad.
Następnie Przewodnicząca poddała porządek obrad po zmianach pod głosowanie Rady:
W wyniku głosowania:15 radnych „za”. Przewodnicząca przeszła do jego realizacji.
Pkt.2
Przyjęcie protokołu z obrad XIV Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 29 lipca 2011r.
Przewodnicząca poinformowała Radę, że protokół został wyłożony do wglądu na posiedzeniu Komisji Oświaty w dniu 29 lipca 2011r. oraz na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 30 sierpnia 2011r., dotychczas do protokołu nie wpłynęły żadne uwagi.
W tym miejscu głos zabrał radny Sławomir Chodnik.
Radny stwierdził, że protokół nie odzwierciedla wiernie przebiegu sesji, brakuje wszystkich poruszanych przez radnych zagadnień i opisu wszystkich części sesji.
Wobec czego radny oświadczył, że będzie głosował przeciw jego przyjęciu. Innych uwag do protokołu radni nie wnieśli.
Przewodnicząca poddała protokół pod głosowanie. W wyniku głosowania: 12 radnych „za”, 1 „przeciw”, 2„wstrzymało się” od głosu.
Protokół oznaczony Nr XIV/11 został przyjęty przez Radę.
Pkt.3
Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
Radny Tadeusz Zalewski złożył wniosek o podjęcie dyskusji przez Radę nad celowością redukcji etatu higienistki w Szkole Podstawowej w Stawiskach. Na zwołanym w dniu wczorajszym tj. 29 sierpnia br. komisji oświaty, w której uczestniczyli dyrektorzy, radni zostali poinformowani, że w SP Stawiski higienistka pracować będzie tylko na pół etatu, co stanowi 4 godziny dziennie. Szkoła w Stawiskach łącznie ze szkołami filialnymi liczy 360 uczniów w wieku 6 – 13 lat. Zgodnie z obowiązującymi przepisami nauczyciel nie ma prawa podać w szkole dziecku żadnego leku, ani tabletki przeciwbólowej, jak również kropli żołądkowych. Niemożliwe również jest opuszczenie przez nauczyciela sali lekcyjnej w czasie, kiedy dziecko źle się czuję w czasie lekcji. Dzieci przebywają w szkole nie cztery godziny dziennie, ale siedem - osiem. Obowiązkiem radnych jest troska o dobro i bezpieczeństwo dzieci oraz zapewnienie opieki medycznej. Radny podkreślił, że redukcja etatu to troska o budżet gminy. Celowym w takiej sytuacji, zdaniem radnego byłoby, ograniczenie miesięcznych wydatków na utrzymanie Rady Miejskiej, w tym diet radnych. Radny wnioskował, aby z uzyskanych oszczędności nastąpiło uzupełnienie etatu higienistki szkolnej.
Następnie głos zabrał Burmistrz, który ustosunkował się do swojego przedmówcy stwierdzeniem, że higienistka również nie ma uprawnień, aby podawać dzieciom lekarstwa w szkole. Nie może ona również podejmować żadnych działań medycznych. Burmistrz zwrócił uwagę radnemu, że jeżeli chodzi o pracę w szkołach filialnych, to higienistka usług tych nie świadczyła. Burmistrz podał przykład, że w gimnazjum zatrudniona jest pielęgniarka szkolna, która pracuje na pół etatu i takie rozwiązanie sprawdza się, pielęgniarka pracuje w danym roku szkolnym 10 miesięcy.
Radny Sławomir Chodnik nawiązał do redukcji etatów w szkołach. Zwrócił się do Burmistrza z pytaniem, co było powodem zwolnień ludzi. Ponadto dodał, że jego zdaniem, dzieci nie będą miały należytej opieki w świetlicy szkolnej w Stawiskach. W SP Stawiski zmniejszyło się 3,5 etatu dot. obsługi, 3-4 etaty w gimnazjum, zmniejszyły się etaty w SP Poryte, jedna nauczycielka straciła pracę z SP Stawiski. Wobec takiego stanu rzeczy radny Chodnik zapytał Burmistrza, dlaczego są tak drastyczne cięcia w oświacie.
Burmistrz odpowiedział, że powyższe działania są ukierunkowane i zmierzają w stronę racjonalizacji zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych gminy Stawiski. Działania te objęły także Urząd Miejski.
Burmistrz podkreślił, że w placówkach oświatowych nastąpił przerost zatrudnienia, jednak za późno jest na jakiekolwiek zmiany, jeśli chodzi o etaty nauczycielskie. W przyszłości będzie można tego dokonać np. w bibliotece. Z danych uzyskanych w okresie letnim wynika, że jednego dnia uczniowie wypożyczają zaledwie kilka lub kilkanaście książek. Burmistrz podzielił się swoimi uwagami w tym temacie. Poinformował, że w maju 2012 roku wykaz osób zatrudnionych w szkołach będzie weryfikowany.
Następnie głos zabrała Agnieszka Rutkowska Zastępca Burmistrza Stawisk i stwierdziła, że radny Sławomir Chodnik jest w błędzie. Dzieci na pewno będą miały zapewnioną opiekę w świetlicy, gdyż z arkusza organizacyjnego wynika, że jest tam przydział 1,5 etatu, co daje 39 godzin tygodniowo.
Radny Jan Kurzątkowski zwrócił się z zapytaniem, kiedy zostanie włączone oświetlenie uliczne w gminie?
Burmistrz odpowiedział radnemu, że odpowiedzi udzieli w pkt. Wolne wnioski i zapytania.
Radny Sławomir Chodnik odniósł się do wypowiedzi Pani Burmistrz. Wyliczył, że od 700 do 1530 dzieci przebywają w świetlicy - to dokładnie codziennie 8,5 godziny. Uczniowie uczęszczają do szkoły pięć dni w tygodniu pomnożyć to przez 8,5 godz., to wychodzi 42,5 godziny. Tak więc dzieci nie będą miały zapewnionej opieki nauczyciela - zaznaczył radny.
Następnie radny Sławomir Chodnik zauważył, że Burmistrz stosuje działanie pt. „urealnienie wydatków w oświacie” co zdaniem radnego oznacza zwalnianie ludzi. Radny argumentował, że kiedy szkoły filialne były likwidowane, wówczas uzasadnieniem miały być pozytywne rezultaty tej decyzji. W oświacie miało być lepiej, a co mamy teraz, to dokładnie widać. Jeżeli chodzi o kwestię higienistki pani Zenobii Kozikowskiej, to powyższą decyzją uczniowie pozbawieni zostali podstawowej opieki w szkole, która jest bezwzględnie potrzebna. Radny kilkakrotnie podkreślał, że rola higienistki w szkole jest bardzo ważna. Radny przybliżył, jak ważną rolę odgrywa pani Zenobia Kozikowska w szkole wśród uczniów. Zapewnia im opiekę. Gabinet higienistki to azyl, gdzie uczniowie mogą przyjść, wyżalić się, wypłakać i tam zawsze znajdą ukojenie i pocieszenie. Nie można też pominąć sytuacji życiowej tej osoby. Jest to osoba samotna, żyjąca bez własnej rodziny, bez rodziców i skazywanie jej w tej chwili na 470 złotych jest zdaniem radnego nieludzkie.
Radny zakończył apelem i prośbą do Burmistrza o wycofanie się z powyższej decyzji, która jest bardzo szkodliwa dla tej osoby.
Burmistrz zwrócił się do radnego, że kwestia, jaką radny poruszył, nie jest interpelacją ani zapytaniem. Ponadto Burmistrz dodał, że powierniczką dzieci i ich opiekunką jest pedagog pracujący w szkole. Zdaniem burmistrza do sprawy nie należy podchodzić indywidualnie. W gminie Stawiski jest ponad 400 osób bezrobotnych wśród, których są rodzice, którzy mają dzieci na wychowaniu i nie posiadają stałego dochodu.
Pytania radnego Tomasza Chojnowskiego:
1) Czy znany jest Burmistrzowi projekt „Komputer z dostępem do Internetu” współfinansowany w 85% przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Radny wnioskował, aby rozważyć możliwość uczestniczenia w tym projekcie.
Burmistrz odpowiedział, iż nie zna założeń tego programu.
2) Czy odnośnie ogłoszonego przetargu na kredyt kontaktował się z urzędem jakikolwiek bank?
Skarbnik Gminy Iwona Ofman odpowiedziała, że Bank Gospodarski Krajowej złożył zapytania. Treść powyższych zapytań znajduje się pod ogłoszeniem na BIP. Trudno powiedzieć, co było powodem niezłożenia oferty.
Radny zapytał, co będzie, kiedy drugi przetarg na kredyt nie zostanie pozytywnie dla gminy rozstrzygnięty.
Skarbnik Gminy Iwona Ofman odpowiedziała, że Gmina udzieli zamówienia z wolnej ręki i przystąpi do negocjacji z bankami.
Radny zapytał, w jakim zakresie będą prowadzone negocjacje.
Skarbnik Gminy Iwona Ofman odpowiedziała, że będzie uzgadniana marża i vibor.
3) Czy mamy w gminie plany odnośnie inwestycji wodociągowej w 2012 roku? Co będziemy robić w przyszłym roku?
Czy gminę będzie stać na partycypację przy budowie placu zabaw przed szkołą w Porytem? Koszt budowy ok.68 tys. zł. jest to 50% dofinansowania ze środków unijnych, pozostała kwota jako wkład własny.
Burmistrz odpowiedział, że budżet na 2012 rok będzie konstruowany na przełomie września i października i wówczas będzie to czas do dyskusji w tym temacie.
4) Czy w 2012 roku jest planowane asfaltowanie dróg?
Burmistrz powtórzył odpowiedź, gdyż dotyczy to budżetu na 2012 rok. Podczas prac nad konstruowaniem budżetu na 2012r. będzie możliwość dyskusji na ten temat.
Ponadto Burmistrz dodał, że trwa dyskusja w powiecie nad współfinansowaniem drogi powiatowej na terenie gminy Stawski : Budy Poryckie - Wilczewo – Ignacewo.
Radny zapytał - Czy gmina będzie składać wniosek na inwestycje powyższych dróg?
Burmistrz odpowiedział twierdząco radnemu. W dniu dzisiejszym odbędzie się sesja Rady Powiatu i radni powiatowi podejmą decyzje o przyszłych inwestycjach.
5) Czy jest możliwość pozyskania w chwili obecnej środków finansowych z Urzędu Pracy w Kolnie? Czy jest określona pula środków finansowych przydzielona dla gminy Stawiski ?
Agnieszka Rutkowska Zastępca Burmistrza Stawisk odpowiedziała, że środki finansowe można będzie pozyskać na przełomie października/listopada br. Będą to środki z przeznaczeniem na organizację prac interwencyjnych i staży dla dorosłych.
Następnie głos zabrał Burmistrz Stawisk Marek Waszkiewicz.
Na poprzedniej sesji radny Tomasz Chojnowski zwrócił się z dwoma pytaniami :
1) Czy jest możliwość prawna, aby mieszkaniec gminy mógł nagrywać na własny użytek przebieg sesji?, 2) Czy można zamieszczać te nagrania w Internecie i udostępniać w sieci? Burmistrz odpowiedział radnemu, że radca prawny nie widzi przeciwwskazań, co do rejestracji przebiegu obrad, szczególną uwagę radca zwrócił na przepisy Kodeksu Cywilnego o tzw. dobrach osobistych w szczególności dotyczących wizerunku - regulacja art.23, która nie dotyczy osób publicznych.
Radny Mariusz Zabielski poruszył temat zamknięcia szkoły w Sokołach. Radny wnioskował o przeznaczenie budynku celem utworzenia w tym miejscu świetlicy środowiskowej. Radny wnioskował o spotkanie Burmistrza z mieszkańcami Sokół w celu uzgodnienia przeznaczenia budynku.
Burmistrz pozytywnie odniósł się do prośby radnego. Termin spotkania zostanie ustalony, a mieszkańcy poinformowani w stosownym czasie.
Radny Sławomir Chodnik zwrócił się do Burmistrza z pytaniem, czy w obliczu zwolnień ludzi, redukcji etatów celowy był wydatek w wysokości 21 tys. zł związany z organizacją pikniku nad zalewem. Radny dodał, że w jego słowniku wartości brakuje miejsca na takie rzeczy.
Burmistrz odparł radnemu, że jego słownik wartości, to prywatna sprawa radnego i nie jest to temat do dyskusji. Jeżeli chodzi o racjonalizację zatrudnienia, to w Szkole Podstawowej w Stawiskach nie ma fizycznych zwolnień. Zostały ograniczone etaty, pracownicy otrzymali umowy na ½ , ¾ etatu, będą otrzymywali zasiłek dla bezrobotnych, co wskazuje na normalny ruch kadrowy.
Burmistrz zwrócił się do radnego, aby nie analizował tylko i wyłącznie sytuacji higienistki, tylko na problem bezrobocia w gminie spojrzał szerzej. Burmistrz zwrócił uwagę radnemu, aby nie mówił, że 10 osób straciło pracę, gdyż fakty są inne.
Radny Sławomir Chodnik zaznaczył, że wnioskuje, aby Burmistrz odniósł się do wydatkowanej kwoty w wysokości 21 tys. zł na piknik. W kwestii zwolnień radny wyliczył pracowników, którzy zostali zwolnieni z gimnazjum w Stawiskach.
Radny nawiązał do polityki finansowej prowadzonej w gminie. Zapytał zebranych, co myślą na ten temat, kto według nich powinien ponieść odpowiedzialność za taki stan finansów w gminie. Zdaniem radnego to nie ludzie, którzy tracą pracę, mają ponosić odpowiedzialność za taki stan rzeczy. Wcześniej uwagi do budżetu zgłaszał Bielawski, teraz radnego Chodnika nazywa się czarnowidzem. Szuka się oszczędności, brakuje środków finansowych, bo trzeba spłacać długi, to zwalnia się ludzi.
Burmistrz odparł radnemu Chodnikowi, że go nie rozumie. Najpierw radny zarzuca, że gmina nie pozyskuje środków, a teraz kiedy gmina pozyskała na piknik dofinansowanie ze środków UE, to radny takie działania również neguje.
Burmistrz nawiązał do poprzednich kadencji i zaciąganych kredytów. Rada zaciągała kredyty, które były przeznaczane na budowę dróg, nie były to kredyty konsumpcyjne, po drogach tych jeżdżą mieszkańcy gminy i oni również muszą odczuć ciężar sytuacji finansowej gminy.
Burmistrz odniósł się również do lat dziewięćdziesiątych, kiedy to Sławomir Chodnik również pełnił funkcję radnego gminy i w tamtych czasach gmina zaciągała kredyty konsumpcyjne.
Radny Sławomir Chodnik zwrócił się z prośbą do Burmistrza, aby wyartykułował, co rozumie pod pojęciem kredyt konsumpcyjny. Czy zdaniem Burmistrza wydatki na oświatę to konsumpcja?
Burmistrz odpowiedział radnemu, że w tamtych latach kredyty były zaciągane z przeznaczeniem na wynagrodzenia dla nauczycieli, czyli na konsumpcję. Taka jest definicja bankowa takiegoż kredytu. Nie ja tę nazwę wymyśliłem.
Radny Tomasz Chojnowski zwrócił się z pytaniem do Izabeli Łoszewskiej – Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach, jak wygląda sytuacja finansowa w ośrodku.
Pani Izabela Łoszewska – Problem związany z organizacją usług opiekuńczych został rozwiązany. Osoby wymagające opieki taką pomoc mają zapewnioną. Usługi opiekuńcze będą świadczyli pracownicy socjalni zatrudnieni w Ośrodku Pomocy Społecznej, pracownik gospodarczy zatrudniony na czas nieokreślony oraz pracownik zatrudniony na czas określony.
Ponadto został złożony wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy o 2 etaty w tym celu. Jeśli chodzi o środki finansowe, zostały zabezpieczone z budżetu państwa oraz otrzymaliśmy pulę na niektóre świadczenia od Wojewody. Otrzymaliśmy również zwiększoną dotację na dożywianie. Nie zaczął się jeszcze sezon zimowy, nie ma podań na zakup opału. Na dzień dzisiejszy nie ma żadnych innych problemów.
Radny Tomasz Chojnowski zapytał pani Kierownik, czy orientuje się, żeby wśród klientów OPS były osoby zainteresowane zakupem komputera z dofinansowaniem przez gminę 85%.– komputer z dostępem do Internetu.
Kierownik Izabela Łoszewska odpowiedziała, że nie posiada takiej wiedzy czy klienci OPS byliby zainteresowani takim projektem.
Pkt.4
Sprawozdanie Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
Sprawowanie przedstawił Burmistrz, stanowi ono załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt.5
Przedstawienie informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Stawiski; o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej; o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury za I półrocze 2011roku.
Pani Iwona Ofman Skarbnik Gminy przedstawiła powyższą informację.
Uwagi radnego Sławomira Chodnika:
1) W dziale „Gospodarka mieszkaniowa” na planowaną kwotę ok.280 tys. zł po stronie dochodów osiągnięto tylko 8% za I półrocze br. Z powyższych dochodów wynika, że gmina nie osiągnie dochodów zaplanowanych w tej kwocie, kiedy pozyskaliśmy tylko 24 tys. zł.
Ogłoszone zostały przetargi, jednak są to niewielkie kwoty szacunkowe, co stanowi poważne zagrożenie dla budżetu. Radny podkreślił, że przy konstruowaniu budżetu plan dochodów gminy został znacznie zawyżony, co również miało miejsce po stronie wydatków, gdyż te same kwoty zostały zapisane w planie wydatków i zapewne już zostały wydane. W tej sytuacji jest to jasne zagrożenie dla budżetu gminy.
Agnieszka Rutkowska Zastępca Burmistrza Stawisk ustosunkowała się do wypowiedzi radnego w taki sposób, aby cierpliwie zaczekać na rozstrzygnięcie przetargów. W sierpniu ze sprzedaży mienia osiągnęliśmy ok.18 tys. zł. Jeżeli nie sprzedamy tych nieruchomości, wówczas będziemy zastanawiali się, jak rozstrzygnąć całą sytuację.
2) Niepokój budzi wykonanie dochodów w Dziale „Dochody od osób prawnych osób fizycznych „Wysokość osiągniętych dochodów dowodzi, że gmina nie osiągnie planowanych w tym dziale dochodów.
Iwona Ofman Skarbnik Gminy poinformowała, że z płatnością podatku od nieruchomości osób prawnych, zalegają praktycznie dwie instytucje – Spółdzielnia Usług Rolniczych w Stawiskach oraz Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Stawiskach. Z danych finansowych wynika, że w ciągu miesiąca do budżetu gminy komornik ściągnie tylko 800zł. Zalega nam również ZGKiM, który złożył wniosek o odroczenie terminu płatności i w miarę potrzeb wpłaca nieduże sumy.
3) Wpływy z opłaty targowej są bardzo niskie. Do budżetu gminy wpłynęło zaledwie 1 tys. zł. Z czego wynika tak niska ściągalność?
Burmistrz odpowiedział radnemu, że na powyższe pytanie udzieli odpowiedzi radnemu po uzyskaniu informacji od pracownika, który zajmuje się poborem powyższej opłaty. Odpowiedź zostanie przygotowana na następną sesję.
4) Różne rozliczenia finansowe - jest również niskie wykonanie planu dochodów – 17%.
Iwona Ofman Skarbnik Gminy odpowiedziała, że konstruując budżet zakładano, że w 2011 roku zatrudnienie pracowników gospodarczych będzie się odbywało tylko i wyłącznie ze środków w przypadku, kiedy gmina otrzyma zwrot. W trakcie realizacji budżetu nie wszyscy pracownicy byli zatrudniani w ramach robót publicznych, prac interwencyjnych, byli również pracownicy zatrudniani ze środków własnych, dlatego tak przedstawia się wykonanie dochodów. Na dzień dzisiejszy jest to kwota 50 tys. zł.
Rady Sławomir Chodnik zauważył, iż jest to kolejna kwota, która została zawyżona w dochodach budżetu gminy, która jest nie do wykonania, co stanowi poważne zagrożenie dla budżetu.
Burmistrz odparł radnemu, że to nie zależy od gminy. Środki, otrzymuje Powiatowy Urząd Pracy w Kolnie jako dotację rządową i nikt nie mógł przewidzieć takiego stanu rzeczy, że około dziesięciokrotnie zostaną obcięte środki finansowe na ten cel. Do Rady Zatrudnienia w Kolnie należy Jan Zelkowski, który jest obecny na sesji i może potwierdzić, że jest taka sytuacja. Po odbytych naradach z dyrektorem biura pracy wynika, że najprawdopodobniej gmina otrzyma dofinansowanie do tychże robót na przełomie października i listopada br.
Rady Sławomir Chodnik zwrócił uwagę na wysokie wykonanie dochodów w jednostkach organizacyjnych gminy – placówkach oświatowych. Poruszył braki finansowe, jakie mogą być związane z zakupem opału, energii i materiałów. Zapytał, z czego gmina będzie pokrywała wydatki w szkołach.
Burmistrz odparł, że nie było takiej sytuacji, aby w szkołach zabrakło światła, bądź przestano ją opalać. Do takiej sytuacji nie dojdzie. Odniósł się do radnego, że przyszłość widzi tylko i wyłącznie w czarnych kolorach.
Na co radny odparł, żeby Burmistrz odpowiedział na zadane pytanie. Skąd będą pieniądze na powyższe wydatki?
Burmistrz odpowiedział, że został ogłoszony przetarg i energia będzie o wiele tańsza, w dziale tym Burmistrz nie widzi żadnego zagrożenia. Na początku roku szkolnego odbędzie się narada z dyrektorami szkół, której tematem będzie rozwiązanie powyższej kwestii. Poza tym
racjonalizacja zatrudnienia w oświacie daje nam oszczędności.
Radny Sławomir Chodnik porównał wydatki związane z zakupem środków czystości w Szkole Podstawowej w Stawiskach i urzędzie. W szkole na powyższy zakup wydano 160zł a w urzędzie 3600zł. Na materiały biurowe w urzędzie wydano 20tys. zł, w szkole 2 tys. zł.
Następna kwestia, którą poruszył radny, dotyczyła przekroczenia wydatków związanych z używaniem telefonów komórkowych - 76% wykonania tj.5,5 tys. zł, 60% wykonania telefony stacjonarne, 64% delegacje, zakup materiałów i wyposażenia 85% .
Burmistrz przekonywał radnego, że nie można porównywać administracji szkoły i urzędu, te dwie instytucje różnią się charakterem działalności i w urzędzie wykorzystuje się o wiele więcej materiałów biurowych i innych niezbędnych materiałów. Jeżeli chodzi o środki czystości, w szkole nie dokonywano zakupów w tym roku, gdyż były zapasy z poprzedniego roku. W urzędzie tworzonych jest wiele aktów prawnych, decyzji, co wymaga dużego nakładu papieru. Jeżeli mówimy o oszczędności, to pracownik z obrony cywilnej zatrudniony jest na 1/3 etatu i tego nikt nie przelicza, nikt tego nie chce spostrzec. Wykonuje on wiele planów obronnych gminy na wypadek, np. ataku terrorystycznego, które pochłaniają ogromną ilość papieru. To tylko przykład.
Burmistrz podkreślił, że wydatki te nie są żadnym zagrożeniem są sygnałem, aby dokładnie przyjrzeć się i dokonać analizy. Poza tym w Polsce inne gminy również mają takie wykonania i jest norma.
Na co radny Tomasz Chojnowski odparł, że norma w gminach - łączna kwota wydatków jednostek samorządu terytorialnego w Polsce wyniosła 78 miliardów, co stanowiło 39,4 % kwoty wydatków w tym roku w Polsce.
Przewodnicząca wtrąciła, że do gmin tych należą również bogate gminy, które dopłacają jeszcze mieszkańcom.
Po czym Przewodnicząca ogłosiła przerwę w obradach.
Po przerwie.
Radny Sławomir Chodnik zwrócił się z pytaniem do radnego Józefa Rudzkiego czy radnemu znane są wydatki związane z zakupem oleju napędowego i benzyny do pojazdów służbowych w gminie za pół roku.
Radny Józef Rudzki odpowiedział, iż nie posiada takiej wiedzy.
Radny Sławomir Chodnik przybliżył koszty związane z zakupem paliwa - 14tys. zł, zakupem części - 5tys. zł, naprawy - 9 tys. zł razem ok.28tys. zł.
Radny zapytał czy w tej dziedzinie nie należałoby zacząć również od oszczędzania. Zdaniem radnego powyższa kwota mogłaby być wydana na inny cel, np. na umowę dla pracownika.
Burmistrz odpowiedział, że jest to pole do oszczędności.
Radny Sławomir Chodnik zapytał czy ogłoszony był przetarg na remont dachu na budynku w Dzierzbi. Koszt tych prac to kwota 60tys. zł, gdzie remont dachu na szkole w Stawiskach wyniósł niewiele więcej.
Burmistrz odparł radnemu, że roboty zostały wykonane przed zbliżającą się zimą w ubiegłym roku i nie było czasu na ogłoszenie przetargu. Pracę były wykonywane późną jesienią. Gdy brakuje czasu na ogłoszenie przetargu, a prace trzeba koniecznie wykonać, zapisy w ustawie o zamówieniach publicznych pozwalają na udzielenie zamówienia z wolnej ręki. Burmistrz stwierdził, że wykonanie dachu było celowe, gdyż istniało zagrożenie w postaci katastrofy budowlanej, czyli zawalenia się tegoż dachu.
Radny Sławomir Chodnik zwrócił uwagę na dochód z mieszkań przeznaczonych do sprzedaży w tymże budynku. Wartość wszystkich mieszkań, które zostały wystawione na sprzedaż, to kwota około 55tys. zł. Wobec tego radny pogratulował Burmistrzowi robienia takiego biznesu.
Burmistrz odparł, że należy dokładnie zapoznać się z kosztorysami, bo w tej chwili nie wiemy dokładnie, jakie są ceny mieszkań.
Na co radny Sławomir Chodnik odparł, że posługuje się wiedzą jaką przekazała Skarbnik Gminy.
Burmistrz odparł, że trudno jest pamiętać dokładnie, nie korzystając z dokumentów, a poza tym gmina nie prowadzi działalności gospodarczej i uwaga o prowadzeniu biznesu jest nie na miejscu.
Dodatkowo remont dachu na tym budynku zamyka inne wydatki na ten budynek. Jeśli mieszkania te zostaną zbyte na rzecz najemców gmina nie będzie partycypowała już w żadnych remontach, nie będzie dokładała do utrzymania tych mieszkań.
Radny Sławomir Chodnik powiedział, że dlatego mówi o tych wydatkach, ponieważ wszystko to dzieje się w tym czasie, kiedy Burmistrz zwalnia ludzi. Gmina sprzedaje mieszkania, a w zasadzie, dopłaca do tego.
Na co Burmistrz odparł radnemu, że pracownicy zwalniani są przez dyrektorów szkół, natomiast Burmistrz jest kompetentny zwalniać pracowników w urzędzie.
Radny Sławomir Chodnik nie zgodził się z wypowiedzią Burmistrza. Powiedział, że arkusze organizacyjne szkół, w których jest określona liczba etatów, zatwierdzane są przez burmistrza, a podpis dyrektora nie ma ważnej wagi.
Dalszej dyskusji Rada nie prowadziła. Wobec czego Przewodnicząca zamknęła dyskusję w tym punkcie i przeszła do realizacji następnego punktu porządku obrad sesji.
Pkt.6
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011rok.
Projekt uchwały przedstawiła Iwona Ofman – Skarbnik Gminy.
Radny Tadeusz Zalewski zapytał z czego gmina pokryje deficyt 555.854zł, jeżeli pozytywnie nie zostanie rozstrzygnięty przetarg.
Burmistrz odpowiedział radnemu, że o tym myśleć będziemy wtedy, kiedy nie otrzymamy kredytu.
Innych pytań radni nie zgłosili.
Przewodnicząca zamknęła dyskusję i poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania: 15 radnych „za”.
Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta.
Uchwała Nr XV/61/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 sierpnia 2011r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt.7
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia w Miejskim Przedszkolu w Stawiskach prowadzonym przez Gminę Stawiski.
Przewodnicząca poinformowała Radę, że ostatni paragraf uchwały został zapisany w następującym brzmieniu : § 8. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodnicząca otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały.
Rada dyskusji nie podjęła w tym temacie.
Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie Rady.
W wyniku głosowania : 15 radnych „za”.
Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała został podjęta.
Uchwała Nr XV/62/11 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 sierpnia 2011r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia w Miejskim Przedszkolu w Stawiskach prowadzonym przez Gminę Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pkt 8.
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej.
Projekt uchwały przedstawiła Przewodnicząca Rady. Następnie głos zabrał Burmistrz. Opłata adiacencka dotyczy właścicieli nieruchomości, których wartość wzrosła na skutek budowy urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków jednostki samorządu terytorialnego.
Burmistrz zaznaczył, że w gminie wprowadzenie powyższej opłaty nie przyniosłoby oczekiwanych rezultatów. Proces naliczania opłaca się i jest realizowany w dużych polskich gminach. W naszej gminie koszt wyceny nieruchomości przewyższy uzyskaną opłatę adiacencką z tego tytułu.
Rada dyskusji nie podjęła w tym temacie.
Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania : 0 „za”,15 „przeciw”.
Przewodnicząca stwierdziła, ze projekt uchwały został odrzucony.
Pkt.9
Wolne wnioski i informacje
Przewodnicząca przekazała pozdrowienia dla Rady Miejskiej i sołtysów od Mieczysława Bagińskiego, który nie mógł przybyć na obrady sesji.
Radny Jan Kurzątkowski zapytał o godzinę rozpoczęcia zajęć w szkołach w gminie Stawiski.
Burmistrz udzielił odpowiedzi radnemu, że w Szkole Podstawowej w Stawiskach i szkołach filialnych oraz gimnazjum zajęcia będą rozpoczynały się o godz. 820, natomiast w Szkole Podstawowej w Porytem zajęcia będą rozpoczynały się o 800.Zmiana ta pozwoli na zaoszczędzenie przy dowozie uczniów około 18km dziennie, a i dzieci na tym skorzystają.
Radny Stefan Chmielewski wnioskował o uzupełnienie poboczy na drodze Zalesie – do drogi krajowej 61(uzupełnić brakujący asfalt);
Burmistrz zapytał radnego, czy właściciele sąsiednich działek nie zgłaszają uwag.
Radny Andrzej Kiciński zabrał głos w kwestii zaciągania kredytów przez gminę w poprzedniej kadencji, kiedy również pełnił funkcję radnego. Radny zaznaczył, że chce ponieść odpowiedzialność za wzięcie powyższych kredytów. Chce ponieść pełną odpowiedzialność za wybudowanie boiska orlik, za wykonanie ul. Projektowanej, ul. Reymonta, drogi w Porytem, drogi w Karwowie i innych.
Następnie radny zwrócił się do Burmistrza z prośbą o wysłanie równiarki na drogę gminną Cedry – Rogale. Z inicjatywy społecznej Rydzewskiego Edwarda, który zadeklarował przekazanie żwiru, wyrównalibyśmy doły i wyrwy w drodze.
Radny Antoni Kiełczewski wnioskował o remont poboczy na drodze Mieszołki – Lisy. Radny dodał, że droga jest na gwarancji i warto byłoby z tego skorzystać.
Radny Sławomir Chodnik podkreślił, że nie jest przeciwko ludziom, ani przeciwko inwestycjom drogowym, tylko przeciwko sposobowi finansowania powyższych inwestycji ,że dokonywane były one z kredytu. Budżet gminy to tak jak w domu , kiedy mnie nie stać na zakup mercedesa, to go nie kupuję. Droga do banku jest najprostsza, jak widzimy odbija się teraz to na nas wszystkich.
Radny Sławomir Chodnik wystąpił do sołtysów z zapytaniem, czy chcieliby oddać swoje gospodarstwa a za ich wartość wybudować drogi w gminie. Czy godziliby się na taki stan rzeczy, że nie mieliby gospodarstw i zostaliby bez środków do życia, a mieliby drogi, to wówczas byłoby w porządku?
Burmistrz zwrócił się do sołtysów, aby dosłownie nie brali tego, co mówi radny, ponieważ nie ma takiego umocowania w prawie, aby Rada zabrała sołtysom gospodarstwa. Burmistrz zaznaczył, że droga to potrzeba pierwszej kategorii, a przytoczony przez radnego mercedes, to luksus. Kiedy rodzinom brakuje na pierwsze potrzeby, idą do banku i zaciągają kredyt. Do radnego Chodnika Burmistrz zwrócił się z prośbą, aby zaprzestał stosować demagogię.
Przewodnicząca Rady dodała, że pełni funkcję radnej trzecią kadencje i ma porównanie, jaki stan nawierzchni dróg w gminie był w 2002 roku, a jaki jest teraz gminie. Jej zdaniem powinno mieć się z tego tytułu satysfakcję, o czym będzie wielokrotnie wspominać na kolejnych sesjach. Nasze wioski wyglądają zupełnie inaczej, podoba się to ludziom z zewnątrz, którzy również dostrzegają zmiany.
Radny Jan Kurzątkowski zapytał - Czy zostało wynajęte mieszkanie w szkole w Jurcu?
Burmistrz odpowiedział, że było zainteresowanie lokatorów, jednak zrezygnowali ze względu na zbyt wysoki czynsz.
Radny Powiatu Kolneńskiego Wiesław Zacharzewski poruszył ewentualną budowę drogi Wilczewo – Ignacewo. W budżecie powiatu jest zaplanowane na ten cel ok.600tys. zł. Sąsiednie gminy z tego powodu nie wykazały aprobaty, tak więc temat podlega dalszej dyskusji. Rada Powiatu stoi przed podjęciem decyzji w tej sprawie. Budżet powiatu jest również zadłużony, wskaźnik dochodzi do 50%, jednak szereg inwestycji jest prowadzonych.
Środki finansowe pozyskane ze sprzedaży mienia po byłej szkole w Smolnikach, mogłyby być przeznaczone na wydatki w gminie Stawiski.
Radny poinformował, że będzie prowadzony remont chodników i nawierzchni drogi przy ul. Plac Wolności w Stawiskach. przeznaczona na to wstępna kwota to – 50tys. zł na zakup kostki. Termin realizacji – jesień 2011r.
Pkt.10
Zamknięcie obrad sesji.
Po zrealizowaniu przyjętego porządku obrad Przewodnicząca zamknęła obrady XV Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
Protokołowała | Przewodnicząca Rady Miejskiej |
M.M | Barbara Rzadka |