BIP Gminy Stawiski

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XXVIII/08 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach

z dnia: 30 kwietnia 2008 roku
w sprawie:
XXVIII Sesja Rady Miejskiej w Stawiskach odbyła się 30 kwietnia 2008 r.w Sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Stawiskach, twała od godziny 1340 do godziny 1640
Skład Rady – 15 radnych.
Radnych obecnych na posiedzeniu 14.
Radni nieobecni na posiedzeniu: p. Jacek Konopka.

Sołtysi wg załączonej listy obecności. Goście zaproszeni wg załączonej listy obecności.

Ad 1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.

Pani Barbara Rzadka – Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach otworzyła XXVIII Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach.
Stwierdzenie quorum.
Na podstawie listy obecności radnych (załącznik do protokołu) Przewodnicząca stwierdziła quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.
Powitała radnych, gości zaproszonych i wszystkich obecnych na sali obrad.
Następnie zapoznała radnych z proponowanym porządkiem obrad.

Proponowany porządek obrad:
  1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu z obrad XXVII Zwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 25.04.2008 r.
  3. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
  4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie miedzy sesjami.
  5. Przyjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok.
  6. Przyjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski.
  7. Przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej w Gminie Stawiski.
  8. Wolne wnioski i informacje.
  9. Zamknięcie obrad sesji.
      Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem czy są uwagi do porządku obrad.
Radni nie zgłosili uwag do proponowanego porządku obrad.
Przewodnicząca Rady zgłosiła dwa wnioski formalne do zmiany porządku obrad:
      I wniosek w sprawie wprowadzenia do porządku obrad pkt. 8 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Stawiski.
     II wniosek w sprawie wprowadzenia do porządku obrad pkt. 9 Rozpatrzenie wniosku złożonego przez radnych w sprawie odwołania z funkcji Przewodniczącej Rady Miejskiej w Stawiskach Pani Barbary Rzadkiej.

Przewodnicząca poddała złożone wnioski wg kolejności pod głosowanie Rady.
Głosowanie I wniosku.

Obecnych podczas głosowania - 14 radnych.
W wyniku głosowania: 12 radnych „za” przyjęciem I wniosku
do porządku obrad, 2 radnych wstrzymało się od głosowania w tej sprawie.

      O zabranie głosu w tym momencie poprosił radny p. M.Sobociński. Wnioskował do Przewodniczącej o zarządzenie przerwy celem wyjaśnienia, czy Przewodnicząca może zgłosić wniosek o zmianę porządku obrad w sprawie jej odwołania.
      Radny p. Z.Obrycki zwrócił uwagę, iż jego zdaniem jak zostanie wprowadzona zmiana do porządku obrad to wszystkie głosowania będą jawne.
      Burmistrz przerwał dyskusję między radnymi i wyjaśnił wątpliwości radnych. Jeżeli Rada przyjmie do porządku obrad zmiany to głosowanie dot. odwołania p. B.Rzadkiej będzie tajne zgodnie z art.19 ust.4 Ustawy o samorządzie gminnym.
Następnie Przewodnicząca poddała wniosek II pod głosowanie Rady.
Głosowanie II wniosku.

Obecnych podczas głosowania - 14 radnych.
W wyniku głosowania: 11 radnych „za” przyjęciem II wniosku do porządku obrad, 1 radny „przeciw”, 2 radnych nie brało udziału w głosowaniu.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, iż wnioski uzyskały wymaganą ilość głosów, aby zostały uwzględnione do zmiany porządku obrad.
Następnie Przewodnicząca przedstawiła porządek obrad po dokonanych zmianach:
  1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu z obrad XXVII Zwyczajnej Sesji rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 25.04.2008 r.
  3. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
  4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie miedzy sesjami.
  5. Przyjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok.
  6. Przyjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski.
  7. Przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej w Gminie Stawiski.
  8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Stawiski.
  9. Rozpatrzenie wniosku złożonego przez radnych w sprawie odwołania z funkcji Przewodniczącej Rady Miejskiej w Stawiskach Pani Barbary Rzadkiej.
  10. Wolne wnioski i informacje.
  11. Zamknięcie obrad sesji.
Po czym poddała pod głosowanie Rady porządek po zmianach.

W wyniku głosowania:
13 radnych „za”,1 radny nie brał udziału w głosowaniu.
Przewodnicząca stwierdziła, że porządek obrad XXVIII Sesji Rady Miejskiej został przyjęty przez Radę.

Ad 2.Przyjęcie protokołu z obrad XXVII Zwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 25.04.2008 r.

Protokół z obrad XXVII Zwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach został przyjęty.
9 radnych głosowało „za” przyjęciem, 4 radnych „wstrzymało się od głosu”.,1 radny nie brał udziału w głosowaniu.

Ad 3.Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.

Pan J.Bielawski jako Przewodniczący Klubu Radnych „Wspólny Cel” złożył wniosek do Przewodniczącej Rady o przeprowadzenie na sesji głosowania jawnego, imiennego w sprawach:

      - przyjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok,
      - przyjęcia uchwały zmieniającej Uchwałę Nr IX/81/07 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 2 grudnia 2007 r. w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski.

      Przewodnicząca przyjęła wniosek celem zarządzenia głosowania jawnego na podstawie art. 52 ust.2 Statutu Gminy Stawiski.

Ad 4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie miedzy sesjami.

Burmistrz poinformował, że 25 kwietnia 2008 r. odbyła się sesja podczas, której radni przyjęli dwie uchwały:

      - Nr XXVII/113/08 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Stawisk absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za 2007 rok,( wysłano PUW B-stok)
     - Nr XXVII/114/08 w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości

Zarządzenie Nr 20/08 28 kwietnia 2008 r. do odbioru końcowego zadania pt.:
Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w Świetlicy w Stawiskach i w remizach OSP Wilczewo, OSP Poryte i OSP Wysokie Małe.

Radny Z. Obrycki zwrócił się z pytaniem do Burmistrza czy konieczne było podejmowanie uchwały dot.bonifikaty?
Burmistrz odpowiedział radnemu, iż wcześniejsza uchwała nie regulowała kwestii dot. spółdzielni mieszkaniowej, obecnie w tej uchwale jest to uwzględnione.

Ad 5. Przyjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok. Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok.
Przewodnicząca Rady Miejskiej otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały.
Radny p.Z.Obrycki zapytał czy plan dochodów, który był przyjmowany przy uchwalaniu budżetu na 2008 rok kształtował się na granicy 14 mln, deficyt miał wynosić wówczas 2 mln zł. Dzisiaj jak Rada podejmie kredytu 5 mln zł to razem będzie 7 mln zł kredytu?

Pani Skarbnik odpowiedziała:
      Zmiana uchwały polega na tym, iż aktualny projekt uchwały przewiduje 6.067.472 zł. Deficyt jest zawsze różnicą między planowanym do zaciągnięcia kredytem a spłatami rat.

Radny p.J.Bielawski zapytał Burmistrza:

1) Jakie były podstawowe kryteria brane pod uwagę przy kwalifikowaniu dróg „Bezpieczna droga do szkoły”?

Burmistrz odpowiedział cyt.:
„Rozmowa z radnymi.”

Na co radny p. S.Kołakowski zapytał cyt.:
”Z którymi radnymi?”

2) Radny p. J.Bielawski:
       Całe zadanie składa się z mniejszych zadań do realizacji i w związku z tym pytam szczegółowo. Proszę powiedzieć jaka jest planowana do realizacji długość odcinka Rostki – Cedry. Skąd się zaczyna, gdzie się kończy? Jaki jest planowany koszt zadania? Wszystkie odcinki składają się na etapy, a te etapy mają swoją cenę i dlatego chciałbym to wiedzieć.
Niewiele mówią mi zadania – Rogale, Barzykowo, Skroda Mała, może być 3 metry szerokości może być 5 metry szerokości ja tego nie wiem a może być i 12 m. Proszę odpowiedzieć, żebyśmy wiedzieli o czym rozmawiamy.


Burmistrz:
       Jeżeli mówimy o miejscowości, to ja rozumiem odcinek A i B nie mówi się np. początek wsi i koniec wsi. Jeżeli pan tak chce, będziemy tak pisać. Jeżeli chodzi o drogę np. w Skrodzie Małej – to miałem na myśli obręb wsi. Od dzisiaj będę pisał początek wsi i koniec wsi i wówczas będzie dobrze. Tak?
Proszę o zadanie wszystkich pytań poproszę wówczas o 30 - minutową przerwę i przygotuje Panu odpowiedzi. Zrobimy w ten sposób i będzie Pan znał. Jeżeli chodzi o ceny kosztorysowe zostały wzięte z projektu wykonanego przez Biuro Projektowe.


Radny p. J.Bielawski:
Ja chcę znać te odległości, jeżeli chodzi o poszczególne VIII etapów”

3) Radny p.J.Bielawski:
       Proszę o wskazanie, na które drogi jest dokumentacja techniczna, na które nie ma, chcę to znać na dzień dzisiejszy. Panie Burmistrzu w uzasadnieniu do uchwał pisze Pan, że cyt. Podjęcie decyzji o kredycie w tym momencie umożliwi wykonanie powyższych zadań jeszcze w tym roku, a koszty kredytu będą relatywnie niższe od podwyżek w zakresie robocizny, co wykazuje nie tylko analiza rynku cen materiałów, usług i kredytów oraz analiza kosztów kredytów zaciągniętych przez gminę w latach 2000 – 2007 oraz analiza kosztów budowy dróg na terenie gminy na przestrzeni ostatnich lat.

Burmistrz odpowiedział, iż posiada taką analizę w formie tabelarycznej i może ją przedstawić.

Radny p.J.Bielawski:
       Jeżeli nie ma projektów, to nie ma też kosztorysów na te drogi, więc skąd wzięły się ceny, które są w projekcie uchwały w sprawie zmian budżetu ?

Burmistrz:
      Biuro Projektowe podało przybliżone ceny, które można wstawić jako szacunkowa wartość danego zadania. To jest normalna procedura w planach budżetowych. Nie jest to żadna nowość w gminie Stawiski, że często wstawiamy ceny szacunkowe od p. Czyżewskiego i ceny wzięte z dokumentacji technicznej.

Na co radny p. J.Bielawski odpowiedział, że skoro są konkretne etapy, powinny być do tego konkretne ceny.

Burmistrz odpowiedział radnemu, że osiem etapów zadania to jest nic innego jak plan zadania do wykonania. Nikt nie da jednak 100 % gwarancji i pewności, że ten plan zostanie wykonany w takim zakresie, w jakim jest zaplanowany dzisiaj. O tym doskonale wiedzą radni i pan i wszyscy sołtysi, że to jest plan. Na początku roku planowaliśmy inne zadania i plany się zmieniają. To nie są konkretne zadania, to jest planowanie zadań do wykonania. Zmiany, które zostały przedstawione w projekcie tej uchwały, są planami a nie konkretnymi działaniami.

Radny p.J. Bielawski:
       Czy kwota kredytu wpisana w uchwale też jest planem? Jak to rozumieć? Czy to, co mamy zamiar zrobić, to – plan ? Tak ? A rzeczywistością będzie to, jaki gmina będzie miała kredyt i zadłużenie na koniec roku. Czyli tak – być może nam się uda, być może będzie taniej, być może coś zrobimy. Natomiast na pewno zaciągniemy 5 mln zł kredytu.

Burmistrz:
      Liczy się kredyt skonsumowany. Jak nie wykonam ani jednego odcinka zadania, to nie zaciągnę na ten odcinek drogi kredytu. Zadłużenie będzie takie, na ile uda mi się skonsumować ten kredyt. Kredyt uda się skonsumować wtedy, kiedy zadania będzie skonsumowane.

Radny p.J. Bielawski:
      Kredyt w wysokości 6 mln nie jest planem, jest to dla mnie zobowiązanie, które gmina będzie mogła zaciągnąć, ale będzie musiała to spłacić. To jest czysty pieniądz.

Burmistrz:
      Bank nie udziela nam kredytu na niewykonane zadania . Nie wiem czy pan do końca rozumie mechanizm udzielania kredytu. Może powiat zaciąga taki kredyt bez wykonywania zadań. Natomiast gmina dostaje wtedy kredyt, kiedy jest faktura za wykonane zadanie. Jeżeli nie wykonam ulicy Witosa, żaden bank nie uruchomi mi transzy kredytu na ul. Witosa. Nie skonsumowany kredyt, nie wchodzi w stan zadłużenia gminy.
Wykorzystamy z tego dwa etapy I i II to skonsumujemy wówczas ok. 2 mln zł i to będzie zadłużenie na koniec roku nie 5.300.000 zł tylko 2 mln zł takie są realia.


Radny p.J.Bielawski:
To co Rada ma podjąć?

Burmistrz
      Podejmuje się plan kredytu. Dajecie wówczas możliwość wykonywania zadań, ile się da. Jeżeli uda się samorządowi wykonać 10 kilometrów dróg, niech ma szanse wykonać te drogi. Bo jeżeli pan mi okroi zadania dyspozycyjne (ja potrzebuje 4 miesiące na przygotowanie dokumentacji i ogłoszenia przetargu) przeciągnie się to w czasie co spowoduje, że w tym roku nie zrobimy nic. Natomiast mając do dyspozycji 7 etapów i 15 kilometrów dróg zróbmy z tego 50 % i skonsumujmy 50 % kredytu i wtedy będziemy mieli konkretnie wykonane zadanie. Bez takiej decyzji, bez planu nie można zrobić nic. Kryteria między innymi były takie, że gmina na te drogi nie dostanie żadnych środków z zewnątrz. Ulica Witosa nie ma szans na dofinansowanie, bo nie przeszła żadnego kryterium. Urząd Marszałkowski ma 200 mln zł na drogi lokalne typu gminnego, które ma wydać do 2013 roku. W tym roku wyda 137 mln zł a na lata następne będzie miał 63 mln zł To co to jest? O czym my mówimy ? Nikt nam nie pomoże w budowie dróg.
Na początku kadencji były Starosta zapewniał, że zbudujemy drogę łączącą Poryte z Konotopą. Były takie plany. Plany uległy zmianie. To samo może być i z tymi planami. W tym roku już wiadomo, że nie wybuduje się drogi Poryte – Konotopa. Trzeba planować swoje działania. Dlatego ja też proszę o danie mi możliwości planowania a później wykonywania tych planów. Nie jest wykluczone, że jeszcze raz radni dostaną projekt uchwały po wykonaniu projektów może okazać się że w niektórych zaplanowaliśmy za wysokie kwoty a w niektórych za niskie. Tak też może być. Na dzień dzisiejszy mamy to wpisane w takiej wersji.


Radny p.J.Bielawski
      W projekcie uchwały na sesje na 18 kwietnia br. mieliśmy inny zakres robót a w tym projekcie na 30 kwietnia br. - zakresy są inne, a kwoty pozostały te same. I tak np.

I etap - na 18.04. – Rostki – Żelazki,Rostki – Cedry do dr.Wojewódzkiej.Kobylin – Wysokie Małe – Wysokie Wielkie - 1.711.103 zł a I etap na 30 kwietnia wygląda tak - Rostki - Cedry, Kobylin Wysokie Małe – Wysokie Wielkie – a koszt bez zmian 1.711.103 zł

II etap – Stawiski ul.Projektowana i Witosa 283.255 zł - bez zmian

III etap – Zabiele – Konopki Monety,Zabiele do E 61,E 61 Dzięgiele,Tafiły – 885.642 zł a na 30 – Zabiele do E 61,E 61 Dzięgiele – 665.362 zł – z czego to wynika?

IV etap – Barzykowo, Skroda Mała,Chmielewo w kierunku Sokolichy - 580.000 zł A na 30 Barzykowo, Skroda Mała ,Chmielewo w kierunku Sokolichy – 503.457 zł zakres ten sam koszt inny. Z czego to wynika?

V etap – Poryte ul.Strażacka i Małopłocka ,Rogale – 630.000 zł a teraz V etap Budy Poryckie – Wilczewo – Ignacewo – Zaborowo – 621.004 zł

VI etap – było Sokoły – Mieszołki – Lisy – 590.000 zł a teraz VI etap – Poryte ul.Strażacka i Małopłocka ,Rogale – 567.775 zł – a wcześniej była kwota 630.000 zł .Z czego to wynika?

VII etap – Jurzec Wł- Dobrzyjalowo ,Jurzec Włościański – 670.000 zł a teraz VII etap Lisy – Mieszołki - 288.323 zł – zmiana zakresu i kwota mniejsza? Obecnie VIII etap – Jurzec Wl.- Dobrzyjalowo – Jurzec włościański – 709.721 zł zakres ten sam a zmiana kwoty. Podsumowując myślałem, że coś umiem, rozumiem ale widocznie niczego się dotychczas nie nauczyłem. Moim zdaniem tego pomysłu na rozum i logikę nie da się wytłumaczyć. Przykro mi ale tak to jest. Ceny zostały wzięte nie wiadomo skąd.


Burmistrz odpowiedział, że ceny szacunkowe zostały wpisane do projektu na podstawie p. Czyżewskiego. Zmiany polegają na tym, że na niektórych odcinkach już zaczęło się projektowanie. Ulica Małopłocka jest bardzo dobrze podbudowana co wpłynie na obniżenie kosztów wykonania w porównaniu z tym co planowaliśmy. Projektant nie będzie musiał zakładać podsypki żwirowo – piaskowej a to są koszty. Także to się ciągle zmienia. Kilometrażowo - jest teraz ok.1300 metrów mniej niż w pierwszym projekcie. A to wynikło między innymi z rozmów z radnymi.
Jeżeli chodzi o uwagę radnego p. S.Kołakowskiego, rzeczywiście po sesji w dniu 18 kwietnia radnego p. S.Kołakowskiego nie było podczas rozmów. Natomiast byli radni:

p.Szulc,
p.Chmielewski,
p.Kurzątkowska,
p.Urban, p.Bagiński,
p.Rudzki.


Wówczas rozmawialiśmy i radziliśmy, co trzeba zmienić, żeby było bardziej racjonalnie. Wtedy padały propozycje. Proszę o wybaczenie, ale nieobecni nie mają racji. Wówczas nie było was i nie było waszych propozycji. Proszę wybaczyć, ale w Radzie to większość ma rację i decyduje. Jeżeli chodzi o różnice w szacunkach dróg czy więcej, czy mniej to nie czyni różnicy dla wykonania zadania ogólnie. Bo i tak trzeba będzie później to zadanie urealnić tak jak w przypadku składania wniosku do Urzędu Marszałkowskiego. Nawet ceny kosztorysowe trzeba dopasować, które wyjdą ze studium wykonalności. W budżecie te ceny później trzeba będzie doprecyzować i to trzeba będzie zrobić. Nikt nie da zapewnienia radnemu Szulcowi, że etap Budy Poryckie, Wilczewo Ignacewo Zaborowo, to kwota – 621.0004 zł ,która wystarczy na realizację całego etapu. Być może Rada będzie musiała zdecydować, że pieniądze, które są zapisane wystarczą tylko na odcinek Budy Poryckie –Wilczewo – Ignacewo. W tej chwili nikt nie zapewni, bo nie wiemy. To są plany i to są szacunki.

Radny p.J.Bielawski
       Najważniejszy jest zakres, skala i sposób wykonywania zadań. Udział miasta w całej tej inwestycji to jest 5 %, to jest bardzo dużo? Biorąc pod uwagę skalę potrzeb miasta i liczebność miasta, to czy jest ta skala odpowiada skali potrzeb miasta?
Zastanawiam się dlaczego tak właśnie jest w tych propozycjach?
A co będzie jak wniosek, który został złożony na pozyskanie środków unijnych na budowę ulic w Stawiskach –Reymonta, Nowoprojektowana i Pocztowa nie uzyska wsparcia. Proszę odpowiedzieć w kilku słowach. Co wówczas będzie jak wniosek nie przejdzie?


Burmistrz:
      No więc liczmy 100 tys.zł chodniki, 200 tys,.zł uliczki, 200 tys.zł kanalizacja w ul.Łomżyńskiej, 200 tys.zł budynek urzędu - Nie ma się co licytować bo miasto na tym nie przegrywa. W ubiegłym roku miasto zgarnęło 99 % inwestycji.

Burmistrz:
      Pana pytanie ma za zadanie zróżnicowanie miasta i terenu.

p. J.Bielawski:
       Nie

Burmistrz:
       To po co to pytanie? Czy Pan się nie będzie cieszył jak wybudujemy 10 kilometrów dróg w terenie?

p. J.Bielawski:
      Nie w ten sposób! To,o co ja pytam i o czym mówię, to jest ważne. Bo drogi w terenie powinno się budować oszczędnie, z udziałem środków własnych, w sposób ekonomiczny i przemyślany. A nie na hurra! Na jedno półrocze bierzemy 5 mln zł i robimy. Jeżeli chodzi o zakres robót, jest to przedsięwzięcie z góry skazane na niepowodzenie. Nie mamy projektów,dokumentacji,ale może się coś uda. Podkreślam budować trzeba rozsądnie.

Burmistrz:
      Gmina Grabowo zaplanowała sobie ponad 5 mln zł wniosek na drogi bez nadziei, że przejdzie. Gdybym dzisiaj powiedział do Wójta zaplanuj wniosek mały na kwotę 1 mln zł bo on ma szanse realizacji, to on zrobiłby pana zdaniem lepiej niż teraz zrobił? Czyli z tego wniosek, co pan mówi, to ja mam sobie rocznie planować oszczędnie po pół metra drogi. Bez kredytu i to wtedy będzie oszczędnie. Czy tak ?

Radny p. J.Bielawski:
To ma być budowa w sposób rozsądny ?

Burmistrz:
      W swojej analizie dokonałem cen kredytów na przestrzeni 7 lat w gminie Stawiski. O ile cena kredytu w tym czasie spadła o 50 % o tyle inwestycje ciągle rosną.

Radny p. J.Bielawski:
      Wobec tego zadam szczegółowe pytanie do pani Skarbnik – W ubiegłym roku gmina zaciągnęła kredyt 700 tys. zł ile wynosiły w ubiegłym roku odsetki, a ile wynoszą w tym roku?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że jeżeli chodzi o analizę w banku PKO – to jest średnio wzrost o 0,5 %

Burmistrz
Jak Rada podejmowała decyzje o kredycie 500 tys.zł w 2001 roku to wówczas koszty wyniosły 44 %. Inwestycje drogowe Barzykowo – Budy Stawiskie 700 tys.zł – 2007 rok – wszystkie koszty 19,17 % - widać różnicę czy nie? Przy czym Budy Stawiskie – 270 tys.zł za kilometr drogi teraz jest marzenie za taki koszt pobudować 1 km drogi.

Radny p. J.Bielawski:
      Jaka to jest długość? Jaka szerokość ? To też ma znaczenie.

Burmistrz:
      5 metry szerokości i 3 km długości przeszło 800 tys.zł. Wtedy też Rada krzyczała i 4 – razy Rada podchodziła do tego tematu. Dzisiaj droga leży i niektórzy trenują na niej maratony, bo jest najrówniejszą droga w gminie i dodam najtańszą. Nie ma czasu na czekanie, że za rok może nam coś stanieje, bo za rok nam nic nie stanieje. Wiecie doskonale, że wszystko drożeje. I to jest ten pospiech, że nie ma czasu. Bo jeżeli poczekamy jeszcze następne pół roku to będzie tylko drożej. Jak się ruszą unijne fundusze to banki również podniosą oprocentowanie bo będzie zapotrzebowanie na ten kredyt. Tu nie trzeba być filozofem. Przedstawiałem radnym z gazety samorządowej - zadłużenie jednostek samorządowych w Polsce. Profesorowie ekonomii mówią, że kredyty mwydane na inwestycje to są dobre kredyty. Ja również proponuje wam dobry kredyt inwestycyjny. Wszystkie pieniądze zostaną wykorzystane z tego kredytu pójdą na drogi.

Radny p. J.Bielawski:
       Jakie gmina będzie posiadała możliwości finansowe na rok przyszły? W przypadku wykorzystania całego kredytu i realizacji zaplanowanych inwestycji w 2008 roku jakie gmina będzie miała możliwości w 2009 roku, przecież trzeba 25 % wkładu własnego, stoimy przed remontem hydroforni w Sokołach. Jak to będzie wyglądało w przypadku możliwości realizacji innych zadań ?

Burmistrz:
      Jak dobrze pamiętam ze środków własnych na budowę hali mamy zarezerwowanych 1 mln zł a spłata zadłużenia w stosunku rocznym do dochodów stanowi 6,6 % a może być nawet do 15 %. Radni na spotkaniu również pytali mnie o budowę hali. Jeżeli chodzi o 25 % rezerwy, to nie do końca mówi Pan prawdę panie radny Bielawski.10 % - dofinansowanie z Totalizatora, 10 % - PFRON, przy tym montażu gmina ma mieć 10 % zarezerwowane To jest różnica 1,5 ml zł. Wiem, że jest obawa wśród radnych i ja również mam obawy, ale są pewne decyzje, że trzeba przełamać strach i uwierzyć. Ja wierzę, że cały kredyt zostanie wykorzystany i wbudowany w drogi. W następnym roku musimy mieć zapewnione 2 mln zł jako wkład własny. Dwa tygodnie temu planowany kredyt wynosił 60 % teraz planowany kredyt stanowi 58,3 % planowanych dochodów to oznacza, że dochody budżetu gminy rosną. Nie zakończymy roku z 58 % zadłużeniem może nawet z mniejszym zadłużeniem. Ja wiem, że pan nie jest zwolennikiem kredytów.

Radny Bielawski:
Wydatki sztywne, które wpływają i wypływają. One mają wpływ na wysokość budżetu ?

Burmistrz:
       Mają wpływ na możliwość wzięcia kredytu.

Radny p. J.Bielawski
      W następnym roku trzeba będzie spłacić 1,5 mln zł kredytu z odsetkami. W 2009 – wejdzie budowa hali – to w 2010 trzeba będzie płacić wszystkie kredyty, czy mamy za co?

Burmistrz:
       Cieszę się, że będzie imienne głosowanie, bo to co się uda, to niektóre osoby nie będą mogły tego sobie przypisać. To jest ważne. Szalony pomysł mój i radnego Olendra, aby zaciągnąć 7 mln zł kredytu i wybudować wszystkie drogi, to był najlepszy pomysł, jaki samorząd mógł zrealizować. Nie byłoby dzisiaj takiego zadłużenia i dyskusji.

Radny p. J.Bielawski:
      To nie jest zakończenie procesu inwestycyjnego na drogach.

Burmistrz
      Poza 3 miejscowościami, wszystkie miejscowości będą miały już drogi. Ten projekt zaspakaja w dużej części potrzeby drogowe w gminie Stawiski.

Radny p.S.Kołakowski zapytał skoro nastąpiła zmiana: I etap przewiduje – Rostki -Żelazki - Rostki - to projekt trzeba przeciąć na pół ?

Burmistrz:
       Trzeba koniecznie nanieść zmiany. Projektant dokona tych zmian i kosztorys zostanie zmieniony. Radny p. S. Kołakowski:
       Czemu pan tak handluje, tymi inwestycjami? Na 18 kwietnia br. były inne etapy na dzisiaj są inne etapy, inna kolejność, popieram zdanie, to o czym mówił pan radny J.Bielawski. Ja nie uczestniczyłem w tym spotkaniu. Nie było mnie na spotkaniu to dlatego znikła droga?

Następnie radny p. S.Kołakowski zwrócił się do radnego p. R.Urbana, że nic już nie powinien potrzebować cyt.;
       Ty masz obwodnice u Ciebie nic nie będziemy musieli już budować. Tafiły Dzięgiele i masz połączenie
Burmistrz ustosunkował się do uwag radnego Kołakowskiego – Na wspólnym posiedzeniu Komisji radny nie kwestionował zmian o jakie wnioskował radny M.Szulc, wtedy nie było uwag i wątpliwości a dzisiaj są. Więc skąd to pytanie, to nie ja handluje tylko wykonuje polecenia Rady.
Radny Urban zwrócił się do radnego Kołakowskiego cyt. :”Panie radny Kołakowski przespałeś ten czas.!
Następnie dalej kontynuował swoją wypowiedź cyt.:
      Powiem tak. Pan radny Bielawski mówi, że trzeba budować wolniej, rozsądniej a pan Waszkiewicz Marek - Burmistrz Stawisk mówi, żeby robić szybciej, bardziej ryzykownie. To samo można porównać do sytuacji w rolnictwie. Jeden rolnik kupi ciągnik za 150 tys.zł na zakup zaciągnie kredyt, spłaca go bo chce jeździć nowym ciągnikiem, natomiast inny rolnik kupi stary ciągnik za 30 tys.zł. I jeden pracuje i drugi pracuje. Rolnik chce jeździć nowym ciągnikiem to spłaca kredyt a drugi nie spłaca i o to właśnie chodzi. Ja mogę powiedzieć tyle. Nasi wyborcy mieli do wyboru dwa warianty. Mogli głosować na p. Hannę Szymborska na Burmistrza, a jednak ludzie poparli Marka Waszkiewicza – to on teraz rozdaje karty i niestety trzeba teraz opowiedzieć się czy jesteśmy za kredytem czy nie.

Radny Z.Obrycki odniósł się do słów wypowiedzianych przez swojego poprzednika.
       To nie Burmistrz ma rozdawać karty tylko to Rada ma decydować i podejmować decyzje. Uważałem, że w tej sprawie cała Rada usiądzie i razem podejmiemy decyzje. Była taka propozycja, aby przejechać się po gminie i wybrać priorytety i każdy mógłby dyskutować. Czeka nas rozwiązanie problemu z wysypiskiem. Nasuwa się pytanie komu i za ile będziemy sprzedawać śmieci. Będziemy musieli mieć na spłatę tych kredytów czyli z własnych środków budżetowych. To skąd je weźmiemy? Będziemy musieli ustalić maksymalne podatki. Ja się boję co będzie w 2010 roku na same odsetki gmina musi mieć 1,5 mln zł. Co z budową hali? Tak jak i na własnym podwórku ludzie boją się zaciągać kredyty, bo nie wiadomo co przyniesie jutro.

Burmistrz:
       Wczoraj odbyło się spotkanie w Banku Spółdzielczym w Stawiskach. Na spotkaniu została przedstawiona informacja na temat zaciągania kredytów. To nie jest tak jak pan mówi, że ludzie nie zaciągają kredytów. Rolnicy nie czekają aby ze swoich środków coś robić przez 10 lat remontować. Jak trzeba to biorą kredyt i inwestycja jest robiona w przeciągu miesiąca. To, że gmina będzie spłacała kredyt to też jest dla mnie niepokojące. W życiu jest tak, że ten kto nie ryzykuje to śpi spokojnie. Jak będziemy realizować inwestycje w gminie to spać spokojnie nie będziemy. To właśnie rolnik, który inwestuje to spokojnie nie śpi. Tak jest wszędzie. Jak będziemy cokolwiek chcieli zrobić, to zawsze będą tarcia w Radzie i niesnaski. Zawsze będą nieporozumienia, bo będą pytania, dlaczego mamy robić to a nie to. Obawiam się pewnych rzeczy. Nie wiem jak się zachowa rząd a jak okaże się, że rząd obniży granicę zadłużenia, to wówczas będziemy do przodu. Nikt nam nie da 100 % pewności, że będziemy mieli dofinansowanie na halę, na drogi osiedlowe w Stawiskach. Konieczne jest podejmowanie ryzyka. W artykule profesora Kuleszy w wykonywaną funkcję Burmistrza czy Wójta wpisane jest ryzyko, za które nie powinien do końca odpowiadać, bo musi ryzykować, żeby cokolwiek robić.

Radny p. A.Kiciński poparł zdanie radnego Z.Obryckiego. Rada powinna wspólnie podejmować decyzje, pojechać, obejrzeć drogi ,w jakim są stanie a następnie podjąć razem decyzje i wybrać kolejność. Nie robić dróg jak nie ma przepustów, mostów to najpierw trzeba wykonać. Nie należy zaczynać roboty od końca.

Radny p.A.Kiciński podkreślił, że dlatego będzie głosował za kredytem, bo ryzyko jest gminie Stawiski potrzebne. Była taka sytuacja już na ulicy 550 – lecia. Ta ulica też miała być zbudowana bez ryzyka i byłaby budowana przez 20 lat do dziś. Ryzyko jest potrzebne po prostu, bo te pieniądze nie zostaną skonsumowane, zostanie po nich pamiątka. Oczywiście, że boję się jak wszyscy.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że odbyło się wspólne posiedzenie przed sesją na kredyt i wówczas dyskusja była prawie żadna. Jedynie radny Michała Szulc upominał się o swoją drogę.

Radny Z.Obrycki zwrócił uwagę, że radni dostali dokumenty i nie było żadnej dyskusji. Tu głównie chodzi o dyskusje o priorytety.

Burmistrz
       Panie radny na dzisiejszą sesje też pan dostał dokumenty i dyskutuje pan.

Radny p. M.Sobociński
       Dzisiaj stajemy przed dylematem czy wziąć kredyt. Wnioskuje do radnych, żeby nie dzielić skóry na niedźwiedziu. Jest radnym rzucone 8 etapów zadań inwestycyjnych a ilu radnych znajdzie zadowolenie, to się okaże. Czy rzeczywiście wszystkie inwestycje będą wykonane, to się okaże. Myślę, że radni jeszcze powinni się spotkać i wybrać najważniejsze drogi do realizacji. Moim zdaniem spotkać się wszyscy radni z Burmistrzem i spojrzeć na to z innej strony ,nie tylko tak, że każdy radny myśli o swojej drodze. Trzeba określić co jest ważniejsze co bardziej potrzebne w gminie. W Budziskach nie ma drogi o swojej wsi to nie będę mówił.

A co Ty chcesz ? Masz wszystko! – głos z Sali.

      Róbcie tam gdzie są drogi ważne. Jeżeli weźmiemy kredyt to co stanie się ze śmieciami w gminie. Na pewno będziemy musieli wysoko podnieść opłaty za śmieci. Budowa wysypiska, budowa hali to są wielkie znaki zapytania. W Dzierzbi jak była budowana droga powiatowa droga 2 – warstwowa o dł. 2 km o szerokości 5 m kosztowała 500 tys. zł .Czy rzeczywiście inwestycje tak podrożały – nie wiem to było 6 lat temu. Panuje w Radzie takie przekonanie, weźmy ile się da, bo później będzie drożej. Ja nie chce się nad tym zastanawiać. To nie tak ma być, że radni Ci, którzy nie uczestniczyli w posiedzeniu to nie dostali nic. Tu jest rada niech rozmawia może nie jest jeszcze za późno, wybrać najważniejsze drogi, które mają być robione i ile na nie wziąć kredytu. Wg mnie to jest robota na siłę. Trzeba się nad tym zastanowić.

Radny p. M.Sobociński porównał sytuację w gminie do aktualnie panującej sytuacji wkraju i przytoczył słowa Rzecznika Rządu „Koalicjanci są niepotrzebni, bo później kłócą się między sobą. „

Radny kontynuował:
       Te 8 etapów i tak nie będzie zrealizowane i Wy się pokłócicie. Wy o tym doskonale wiecie, że nie dla wszystkich wystarczy środków finansowych na realizację tych inwestycji.

Burmistrz
      uwaga do radnego jak zaczynał pan wypowiedź to powiedział pan,że stoi pan przed dylematem, pan wie jak pan będzie głosował. Pan nie ma dylematu – dylemat to znaczy wątpliwość. Pan tej wątpliwości nie ma, pan wie jak ma głosować.

Radny p.M.Sobociński
      Rada powinna to przemyśleć, rozważyć i podjąć decyzje.

Burmistrz:
       Jak był pan w piątek na spotkaniu, to tłumaczyłem panu, że nie ma czasu bo odczekanie miesiąc, dwa miesiące to później nie ma czasu na sporządzanie dokumentacji i ogłaszanie przetargu. Nie jesteśmy w stanie później przygotować dokumentacji rozstrzygnąć przetargu i wykonać inwestycję.

Radny p. S.Kołakowski:
      To skoro jest dokumentacja na dwie drogi – to niech rada zagłosuje na te dwie drogi i byłoby tyle wówczas zdążymy. Jak dobrze pamiętam miał być ogłoszony przetarg na kompleksowe wykonanie projektów byłoby taniej. Dalej ogłaszany jest pojedynczo. W grupie projekty byłyby tańsze.

Przewodnicząca Rady argumentowała, iż w miejscowości Poryte ulica Strażacka powinna być dawno zrobiona, wtedy, kiedy była robiona droga powiatowa Dzierzbia – Poryte. Stan ten drogi jest fatalny. Siada zawieszenie, niszczą się samochody. Należało więc dołożyć wszelkich starań aby wtedy wykonana była droga przez Poryte. Dziś nie byłoby na jej temat dyskusji i nie byłaby ujęta przy kolejnym etapie oraz zaciągany na nią kredyt.

Radny Z.Obrycki:
       Jak okaże się, że Kino nie dostanie dofinansowania, to co wówczas ? Z jakich środków dokończy pan remont GOK – u. Co będzie jak nie uzyskamy środków finansowych na zadanie –Pocztowa, Reymonta i Nowoprojektowana.

Burmistrz odpowiedział, że wówczas Rada będzie musiała rezygnować z jednej drogi ,żeby wykonać ją we własnym zakresie. Jeżeli nie dostaniemy dofinansowania, to będziemy musieli zrezygnować z remontu Urzędu Miejskiego i wówczas zrobimy GOK. Nie ruszył jeszcze Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i dlatego nic jeszcze nie wiemy.

Radny p. Z.Obrycki
       A co myśli pan dalej robić z biurowcem po byłej Stacji Hodowli Roślin?

Burmistrz odpowiedział;
      To może innym razem, to nie ten temat, nie przy tej uchwale.

Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych z pytaniem - Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji w związku z planowanym do zaciągnięcia kredytem o którym mówi uchwała.
Radni nie podjęli już dalszej dyskusji.
Wobec tego Przewodnicząca zamknęła dyskusję wokół projektu uchwały.

       Przewodnicząca przedstawiła procedurę głosowania. Zgodnie z art.52 ust.2– Statutu Gminy zarządziła jawne głosowanie imienne projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok.

Odbyło się głosowanie.
W wyniku głosowania:
Radny Robert Bagiński – „ZA
Radny Jerzy Bielawski – „PRZECIW
Radny Stefan Chmielewski - „ZA
Radny Andrzej Kiciński - „ZA
Radny Andrzej Kępa - „ZA
Radny Sławomir Kołakowski „WSTRZYMAŁ SIĘ
Radny Jacek Konopka – nieobecny
Radna Ewa Kurzątkowska „ZA
Radny Bolesław Maliszewski „ZA
Radny Zdzisław Obrycki „PRZECIW
Radny Józef Rudzki „ZA
Radna Barbara Rzadka „ZA
Radny Marek Sobociński „PRZECIW
Radny Michał Szulc „ZA
Radny Robert Urban -„ZA
Przewodnicząca Rady poinformowała, że uchwała została przyjęta.
W wyniku głosowania:
10 radnych „za”,3 radnych „przeciw”,1 radny „wstrzymał się ” od głosu.

Uchwała Nr XXVIII/115/08 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Przewodnicząca zarządziła przerwę w obradach sesji.

Ad 6. Przyjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski.

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski.
Przewodnicząca otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały.

Radni nie podjęli dyskusji wokół projektu. W związku z tym Przewodnicząca Rady zamknęła dyskusję wokół projektu uchwały.

Następnie Przewodnicząca zarządziła głosowanie jawne imienne na wniosek Klubu Radnych „Wspólny Cel” dot. przyjęcia w/w projektu uchwały.
Odbyło się głosowanie.
W wyniku głosowania:
Radny Robert Bagiński – „ZA
Radny Jerzy Bielawski – „PRZECIW
Radny Stefan Chmielewski - „ZA
Radny Andrzej Kiciński - „ZA
Radny Andrzej Kępa - „ZA
Radny Sławomir Kołakowski „WSTRZYMAŁ SIĘ
Radny Jacek Konopka – nieobecny
Radna Ewa Kurzątkowska „ZA
Radny Bolesław Maliszewski „ZA
Radny Zdzisław Obrycki „PRZECIW
Radny Józef Rudzki „ZA
Radna Barbara Rzadka „ZA
Radny Marek Sobociński „PRZECIW
Radny Michał Szulc „ZA
Radny Robert Urban -„ZA

Przewodnicząca poinformowała, że uchwała została przyjęta. W wyniku głosowania:
10 radnych „ZA”,3 radnych „PRZECIW”,1 radny „WSTRZYMAŁ SIĘ”
Po czym Przewodnicząca zarządziła przerwę w obradach.

Uchwała Nr XXVIII/116/08 z dnia 30 kwietnia 2008 r. zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad 7. Przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej w Gminie Stawiski.
Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały.
W projekcie przedstawiono podwyżkę diet dla sołtysów. Propozycja zakłada zryczałtowaną dietę w wysokości 13 % minimalnego wynagrodzenia za pracę. Na dzień dzisiejszy wynosi ona 146,38 zł.

Z kwoty należnej za dany miesiąc diety, potrąca się 10 % za każdą nieobecność przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej na posiedzeniu sesji lub posiedzeniu organizowanym przez Burmistrza Stawisk.

Przewodnicząca otworzyła dyskusję wokół projektu uchwały.
Radny p. A.Kiciński poprosił o przedstawienie skutków finansowych przejścia radnych na ryczałt i sołtysów.Jeżeli brakuje w budżecie pytanie kieruję do Burmistrza, skąd Rada pokryje brakujące środki finansowe?

Pani Skarbnik poinformowała, iż brakująca kwota to w przybliżeniu ok. 1.300 zł. Nie były brane pod uwagę nieobecności, mco również ma wpływ na wysokość środków.Jeżeli chodzi o skutki finansowe diet radnych,jeden radny jest nieobecny,więc koszty ulegną zmniejszeniu.Pani Skarbnik nadmieniła,że przy ustalaniu projektu uchwały Burmistrz oświadczył,iż w przypadku braku środków finansowych różnicę pokryje z rezerwy budżetowej.

Radny p.A.Kiciński zaznaczył, iż głównie chodzi mu o sprostowanie artykułów prasowych,które podawały nieprawdę,że radni podnieśli sobie diety o 50 %.
Burmistrz poinformował, iż w budżecie gminysą zabezpieczone środki finansowe. Jeżeli zabraknie ,różnica zostanie pokryta z rezerwy.

p.Stanisław Sokołowski – sołtys wsi Sokoły podziękował Burmistrzowi za złożenie projektu uchwały i podkreślił ważną rolę jaką jego zdaniem pełni sołtys we wsi.

Radny p. M.Szulc wypowiedział się w kwestii pobierania zryczałtowanych diet przysługujących za udział w sesjach i komisjach Rady. Z jego wyliczeń wynika,że za udział w jednym posiedzeniu np. w miesiącu kwietniu radnemu wychodzi 40 zł. W związku z tym, iż nie było więcej głosów w dyskusji ,Przewodnicząca zamknęła dyskusję wokół projektu uchwały.

Następnie poddała pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania:
12 radnych „za” 2 radnych „wstrzymało się” od głosu

Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta. Rady p. J.Bielawski podsumował dyskusję stwierdzając, iż dzisiejsze posiedzenie sesji spowodowało podenerwowanie wśród sołtysów, ale było ono mniejsze i bardziej kulturalne niż wówczas, kiedy ustalane były diety dla sołtysów, kiedy to jeden z sołtysów wypowiedział się na temat Rady używając słów, cyt.:

Rada to chamstwo i dziadostwo”.

Radny p. J.Bielawski zwrócił się do sołtysów, aby liczyli się z wyrażanym zdaniem, gdyż każdy ma prawo je mieć, jednak są pewne granice, których po prostu się nie przekracza.

Przewodnicząca podsumowała dyskusję i zwróciła się z apelem do sołtysów i radnych ,aby szanowali się nawzajem.

Uchwała Nr XXVIII/117/08 w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej = w Gminie Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Stawiski.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że w związku z tym, iż na podstawie Statutu Gminy § 47, może wystąpić z inicjatywą uchwałodawczą na dzisiejsze posiedzenie sesji taki projekt został przygotowany. Na ostatniej sesji również wnioskował o to radny p. J.Bielawski tak więc projekt został przygotowany. Dodała, że projekt uchwały był konsultowany z radcą prawnym urzędu.

Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały.

Radny p. Z.Obrycki zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącej, że skoro uchwała została podjęta on dziś nie wie, czy ma głosować za przyjęciem tego projektu, czy odrzuceniem.

Przewodnicząca odpowiedziała,że po to jest dyskusja, aby radni mogli zabrać głos i przekazać swoje uwagi i wątpliwości.

O zabranie głosu poprosił Burmistrz. Wyjaśnił, iż radni ,którzy chcą utrzymać poprzednią uchwałę w mocy, będą oczywiście głosować przeciwko temu projektowi.

Przewodnicząca Rady odpowiedziała, iż pismo p.Okuniewskiego wpłynęło do biura obsługi Rady 2 kwietnia br. ,więc obowiązują terminy. Niech Rada wypowie się w formie głosowania. Przewodnicząca dodała, iż jeżeli chodzi o pisma dot. tej sprawy były one czytane na poprzedniej sesji.

Radni nie podjęli dalszej dyskusji nad projektem powyższej uchwały, wobec tego dyskusja została zamknięta.

Po czym Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt uchwały.

W wyniku głosowania:
1 radny głosował „za” przyjęciem uchwały,7 radnych „przeciw”,5 radnych „wstrzymało się” od głosu w tej sprawie.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że uchwała nie została przyjęta. W związku z tym obowiązuje uchwała podjeta na sesji w dniu 20 lutego 2008 r.

Ad 9. Rozpatrzenie wniosku złożonego przez radnych w sprawie odwołania z funkcji Przewodniczącej Rady Miejskiej w Stawiskach Pani Barbary Rzadkiej.

       Przewodnicząca Rady poinformowała, iż Rada powinna powołać Komisję Skrutacyjną celem przeprowadzenia głosowania w sprawie odwołania jej z pełnionej funkcji. Następnie Przewodnicząca odczytała treść wniosku złożonego przez radnych w sprawie odwołania jej z pełnionej funkcji.

Przewodnicząca zaznaczyła, że miała możliwość wprowadzenia do porządku obrad punktu dot. rozpatrzenia w/w wniosku.

Radny p.Marek Sobociński zakwestionował wypowiedź Przewodniczącej, iż ma wątpliwości jeżeli chodzi o wprowadzenie wniosku do porządku obrad. Zdaniem radnego do porządku obrad zgłaszać wnioski może: Burmistrz, Komisje Rady i Kluby radnych. To nie były kompetencje Przewodniczącej.

Przewodnicząca odparła, iż w Statucie Gminy art. 31 umożliwia zgłoszenie wniosku do porządku obrad przez Komisje, Klub radnych i Burmistrza natomiast art. 39 tego samego Statutu cyt.

       Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących zmiany lub uzupełnienia porządku obrad.

Radny Z.Obrycki stwierdził, iż porządek obrad otrzymaliśmy wcześniej przed sesją i w porządku nie było punktu w sprawie rozpatrzenia dlatego dzisiaj jest problem.
Na co Przewodnicząca odpowiedziała, iż dokumenty na sesję zostały wysłane zgodnie z procedurą. Jeżeli chodzi o wniosek radnych w sprawie odwołania z treści wynika, iż wnioskujecie o rozpatrzenie niezwłocznie.

Radny odparł, iż obecnie nasuwa mu się pytanie kto powinien ten wniosek wprowadzić. Burmistrz zabrał glos w dyskusji i powiedział, że wg niego wszystko jest w porządku i procedury zostały zachowane.
Radny p.Z.Obrycki zwrócił uwagę, iż wniosek był Klubu radnych.

Burmistrz
       To Przewodnicząca złożyła wniosek formalny w sprawie rozpatrzenia wniosku złożonego przez Klub radnych „Wspólny cel”.


Przewodnicząca podkreśliła, iż złożyła wniosek w sprawie rozpatrzenia wniosku – to było wyraźnie powiedziane zgodnie z art.39 obowiązującego Statutu Gminy.

Radny p.M.Sobociński:
      I tak prawnicy z Wydziału Nadzoru Prawnego rozstrzygną nasze wątpliwości. To jest w tej chwili nieważne.

Przewodnicząca:
       W związku z tym, żeby rozpatrzyć taki wniosek musimy zachować obowiązującą procedurę.

Radny p. J.Rudzki włączył się do dyskusji w tym temacie. Podkreślił, iż Przewodnicząca jest radną i ma takie same prawo jak każdy radny, czyli miała możliwość złożenia wniosku formalnego do zmiany porządku obrad. Rada wypowiedziała się w formie głosowania. Wniosek uzyskał wymaganą ilość głosów i w chwili obecnej dyskusja jest zbędna.

Przewodnicząca poinformowała, że aby przeprowadzić tajne głosowanie należy powołać Komisję Skrutacyjną zgodnie z procedurami glosowania zawartymi w Statucie. Radni zgłosili kandydaturę Zdzisława Obryckiego i Józefa Rudzkiego do pracy w Komisji Skrutacyjnej.

Radny Zdzisław Obrycki – wyraził zgodę na pracę w komisji.
Radny Józef Rudzki wyraził zgodę na pracę w komisji.
Radny p. Robert Bagiński zgłosił kandydaturę radnej p. E.Kurzątkowskiej.
Radna p. Ewa Kurzątkowska nie wyraziła zgody na pracę w komisji.
Radny p.Marek Sobociński zwrócił uwagę, aby Rada wyłoniła brakującego członka komisji skoro jest nieobecny radny Jacek Konopka. Nie należy pytać się kto chce pracować w komisji.
Burmistrz podkreślił, że skład Komisji Skrutacyjnej nie jest obowiązujący na stałe. To nie jest stała komisja, tylko doraźna.
Radny p. Andrzej Kiciński zgłosił kandydaturę p. Andrzeja Kępy.
Radny p. Andrzej Kępa nie wyraził zgody na pracę w komisji.
Radny p. Bolesław Maliszewski zgłosił kandydaturę p. Stefana Chmielewskiego.
Radny p.Stefan Chmielewski wyraził zgodę na pracę w komisji.
Przewodnicząca Rady zwróciła się do radnych Czy sa jeszcze inne kandydaturę do pracy w Komisji Skrutacyjnej.

W związku z tym, iż radni nie zgłosili kolejnych osób Przewodnicząca zarządziła glosowanie nad zamknięciem listy kandydatów zgodnie z art.54 ust.3 statutu Gminy.
Kto jest za zamknięciem listy kandydatów do składu Komisji Skrutacyjnej.

W wyniku głosowania :
13 radnych głosowało „za”,1 radny „wstrzymał się” od głosu

Przewodnicząca stwierdziła, iż lista została zamknięta. Do pracy w Komisji Skrutacyjnej zostali zgłoszeni a tym samym wybrani i zatwierdzeni przez resztę Rady.

p. Zdzisław Obrycki
p. Józef Rudzki
p.Stefan Chmielewski


      Radny Z.Obrycki zaproponował, aby p.Józef Rudzki został przewodniczącym Komisji Skrutacyjnej. Przewodnicząca zasugerowała aby członkowie komisji wybrali spośród siebie przewodniczącego.
Dokonano wyboru, przewodniczącym został p. J.Rudzki. Zgodnie z art.53 ust.2 Przewodniczący p. Józef Rudzki objaśnił sposób głosowania. Następnie przystąpiono do przeprowadzenia głosowania. Przewodniczący rozdał 14 ponumerowanych kart wyborczych, ostemplowanych pieczęcią Rady i odczytał kolejno z listy nazwiska radnych. W ten sposób odbyło się tajne głosowanie.
Przewodnicząca zarządziła 15 minutową przerwę w obradach celem przeliczenia głosów, sporządzenia protokołu i podania wyników przez Komisję Skrutacyjną.
W przerwie obrad w Sali Rady Nr 2 pracowała Komisja Skrutacyjna.
Po przerwie J.Rudzki – Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej przedstawił protokół z pracy komisji.
Komisja stwierdziła, iż na 15 radnych Rady Miejskiej w Stawiskach na sali obecnych było 14 radnych. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów ważnych oddano 13,nieważnych 1.
Za odwołaniem głosowało 5 radnych, przeciw 8 radnych.

Komisja Skrutacyjna stwierdziła, że p. Barbara Rzadka nie została odwołana z funkcji Przewodniczącej Rady Miejskiej w Stawiskach.

Przewodniczący przekazał całą dokumentacje z procedury głosowania. Karty z oddanymi glosami i protokół z przeprowadzonego glosowania stanowią załącznik do protokołu niniejszej sesji.

       Przewodnicząca podziękowała Komisji Skrutacyjnej za pracę. Podziękowała radnym za zaufanie i ponowne powierzenie funkcji Przewodniczącej Rady. Dodała, że skoro ma przeciwników to nie odbiera tego negatywnie, jest to dla niej budujące. Jeśli popełnia błędy to zaznaczyła, że nikt nie urodził się nieomylny. Jeżeli chodziło radnym o kwestię dot. uchylonej uchwały to z danych wynika, że wcześniej w roku 2006 jak nie pełniła funkcji przewodniczącej, również była jedna uchwała uchylona.

Ad 10. Wolne wnioski i informacje.
p.A.Kurpiewski – sołtys wsi Poryte zaprosił wszystkich obecnych na Gminne Obchody Dnia Strażaka do Ochotniczej Straży Pożarnej w Porytem i na mszę do kościoła w intencji strażaków w dniu 3 maja br. na godz.12 00 Przewodnicząca podziękowała za zaproszenie i zapewniła, że Rada weźmie udział w uroczystościach.
Radny p.Marek Sobociński złożył podziękowania Burmistrzowi za gruntowny remont remizy OSP w Dzierzbi, radnemu powiatowemu p. W.Zacharzewskiemu za remont drogi do miejscowości Dzierzbia.
Panu Burmistrzowi i V-ce Burmistrz za przekazany samochód strażacki, jaki otrzymała jednostka OSP Dzierzbia.

Mieszkanka Stawisk p. Wanda Sienkiewicz zwróciła się do Rady o podjęcie przez Radę działań umożliwiających dojazd do działek, których właścicielem jest jej mąż Zdzisław Sienkiewicz. Pani W.Sienkiewicz poinformowała o swojej sytuacji prawnej, iż gmina powinna z budżetu przeznaczyć na urządzenie drogi dojazdowej do działek. Przez 33 lata nie korzysta z własności.
Przewodnicząca Rady podkreśliła, że radni znają historię jak państwo Sienkiewiczowie sprzedawali działki nie myśląc wówczas, że zamknie im to na długie lata możliwości dojazdu do posesji.
       Pani W.Sienkiewicz zwróciła się z prośbą do Rady o umożliwienie dojazdu do działek. Na tym dyskusja została zakończona. Przewodnicząca Rady przedstawiła pismo z Komendy Powiatowej Policji w sprawie dofinansowania na zakup parawanu osłaniającego miejsce zdarzenia (koszt około 2.600 zł)
Rada negatywnie ustosunkowała się do prośby Komendanta.

Ad 11. Zamknięcie obrad sesji.
Przewodnicząca Rady podziękowała wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknęła obrady XXVIII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.

Protokołowała
M.M



Przewodnicząca Rady Miejskiej
Barbara Rzadka

Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 3 cze 2008 13:32
Opublikował(a): Przemysław Niedźwiedzki
Zaakceptował(a): Przemysław Niedźwiedzki
Artykuł był czytany: 2280 razy