Protokół Nr XIII/07 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach
z dnia: 20 lipca 2007 roku
XIII Sesja Rady Miejskiej w Stawiskach odbyła się 20 lipca 2007 r. w Sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Stawiskach. Trwała od godziny 11 15 do godziny 13 25.
W sesji udział wzięli :
Radni wg załączonej listy obecności.
Sołtysi wg załączonej listy obecności.
Osoby zaproszone wg załączonej listy obecności.
Ad.1 Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
Pani Barbara Rzadka – Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach otworzyła XIII Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach .
Stwierdzenie qworum.
Na podstawie listy obecności radnych(załącznik do protokołu) Przewodnicząca stwierdziła qworum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.
Następnie Przewodnicząca zapoznała radnych z proponowany porządek obrad.
Proponowany porządek obrad:
- Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu Nr XII/07 Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 26 czerwca 2007 r.
- Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
- Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego z Miastem Łomża w sprawie stworzenia wspólnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu w tabeli wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych gminy.
- Podjęcie uchwały w sprawie powołania Zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników sądowych
- Zapytania i wolne wnioski.
- Zamknięcie obrad sesji.
Przewodnicząca zapytała czy są propozycję do porządku obrad?
Burmistrz zgłosił wniosek do porządku obrad w sprawie wycofania punktu 7 Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu w tabeli wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych gminy.
Burmistrz uzasadnił swoją decyzję tym, iż uchwała zostanie szczegółowo przygotowana i zostanie dokonana analiza poszczególnych stanowisk pracy w jednostkach organizacyjnych. Pisma do kierowników jednostek zostały skierowane celem dostarczenia wykazów stanowisk pracowników co wpłynie na dokonanie szczegółowej analizy bazy i wartości jednego punktu w tabeli wynagrodzeń pracowników. Projekt w/w uchwały zostanie przygotowany na najbliższe posiedzenie Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
Wobec powyższego Przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek Burmistrza.
Kto jest za wycofaniem pkt.7 z porządku obrad?
W wyniku głosowania :
12 radnych „za” przyjęciem porządku obrad, 0 „przeciw”,1 radny „wstrzymał się od głosu”
Następnie Przewodnicząca poddała pod głosowanie porządek obrad po zmianach.
Porządek został przyjęty jednogłośnie przez Radę.
Porządek przedstawia się następująco :
- Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu Nr XII/07 Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 26 czerwca 2007 r.
- Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
- Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego z Miastem Łomża w sprawie stworzenia wspólnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
- Podjęcie uchwały w sprawie powołania Zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników sądowych
- Zapytania i wolne wnioski.
- Zamknięcie obrad sesji.
Ad. 2.Przyjęcie protokołu Nr XII/07 Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 26 czerwca 2007 r.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie protokół z poprzedniej sesji.
W wyniku głosowania :
12 radnych głosowało ‘”za” przyjęciem protokołu,0 „przeciw”,1 radny „wstrzymał się „ od głosu”
Protokół z Nr XII z Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 26 czerwca 2007 r. został przyjęty.
Ad 3. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
Radni nie zgłosili żadnych interpelacji ani zapytań.
Ad. 4.Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
Burmistrz przedstawił podjęte Zarządzenia :
- Zarządzenie z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie powołania komisji do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na roboty budowlane przeprowadzane w roku 2007(dot. robót na ulicy Furmańskiej i Ogrodowej),
- Zarządzenie z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok (W przypadku wątpliwości radni mogą zapytać p. Skarbnik Gminy, która złoży wyjaśnienia),
- Zarządzenie z dnia 21 czerwca 2007 r. w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania w gminie Stawiski (dot. działań w ramach Obrony Cywilnej),
- Zarządzenie z dnia 21 czerwca 2007 r. w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania w gminie Stawiski (dot. działań w ramach Obrony Cywilnej),
- Zarządzenie z dnia 22 czerwca 2007 r. w sprawie powołania Komisji o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego,
- Zarządzenie z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie zakładowego planu kont dla budżetu jednostki gminy i jednostki budżetowej Urzędu Miejskiego w Stawiskach oraz metod wyceny aktywów i pasywów (zalecenia pokontrolne RIO),
- Zarządzenie z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie wprowadzenia zasad polityki rachunkowości (zalecenia pokontrolne RIO),
- Zarządzenie z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie instrukcji obiegu, kontroli i archiwizowania dokumentów finansowo – księgowych w Urzędzie Miejskim w Stawiskach (zalecenia pokontrolne RIO),
- Zarządzenie z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok(W przypadku wątpliwości czy pytań wyjaśnienia złoży Pani Skarbnik Gminy),
Burmistrz przedstawił podjęte uchwały :
- Uchwała Nr IX/35/07 z dnia 8 maja 2007 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w wysokości 700.00 zł.,
- Uchwała Nr IX/36/07 z dnia 8 maja 2007 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok przesłano do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łomży,
- Uchwała Nr IX/37/07 z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w wysokości 200.000 zł,
- Uchwała Nr IX/38/07 z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok (przesłano do RIO O/Łomża),
- Uchwała Nr XI/39/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu gminy Stawiski(zmiana dotyczyła aktualizacji wykazu jednostek organizacyjnych Gminy Stawiski)zalecenia pokontrolne RIO, Uchwała została przesłana do Podlaskiego urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku,
- Uchwała Nr XI/40/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie ustalenia uprawnień Przewodniczącego Rady Miejskiej jako pracodawcy dla Burmistrza Stawisk (zalecenia pokontrolne RIO) uchwała została przesłana do PUW. Przewodnicząca rady zgodnie z tą uchwałą wykonuje swoje obowiązki pracodawcy wobec Burmistrza Stawisk,
- Uchwała Nr XI/41/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Gminy.(zalecenia pokontrolne RIO) uchwała została przekazana do PUW. Radni mogą być delegowani służbowo zgodnie z zasadami określonymi w uchwale).
- Uchwała Nr XI/42/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie przyjęcia Gminnego programu Pomocy społecznej na lata 2007 – 2009 zalecenia pokontrolne) uchwała została przekazana do PUW,
- Uchwała nr XI/43/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Stawiski (Tam gdzie to możliwe zlecono wykonanie operatów szacunkowych i rozpoczęto prace przewidziane prawem przygotowawcze do zbycia mienia),
- Uchwała nr XI/44/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność gminy Stawiski w drodze przetargu (dot. gabinetu ginekologicznego w budynku Ośrodka Zdrowia),
- Uchwala Nr XI/45/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokali użytkowych w drodze bezprzetargowej stanowiące własność gminy Stawiski na rzecz ich najemców (dot. lokali w Ośrodku Zdrowia. Podjęte uchwały zostały czynności jak w przypadku innych uchwał dot. zbywania nieruchomości),
- Uchwała nr XI/46/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikat od opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości(Wysłane zostały pisma do użytkowników wieczystych – informacja o możliwości zmiany użytkowania wieczystego w prawo własności z zastosowaniem określonej w uchwale bonifikaty),
- Uchwała Nr XI/47/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok (Uchwała została wysłana do RIO celem zaopiniowania),
- Uchwała Nr XI/48/07 z dnia 11 czerwca 2007 r. w sprawie odwołania Sekretarza Gminy Stawiski(uchwała została przesłana jak inne do PUW)pan J.Kossewski objął nowe stanowisko pracy – inspektora ds. promocji gminy i kontroli wewnętrznej
- Uchwała Nr XII/49/07 z dnia 26czerwca 2007 r. w sprawie zabezpieczenia w formie welsla „in blanco „(W razie wątpliwości p.Skarbnik udzieli wyjaśnień).
Sprawy bieżące :
- W omawianym okresie rozstrzygnięto przetarg na kredyt – wygrał Bank Ochrony Środowiska w Łomży.
- Rozstrzygnięto przetarg na wykonanie podbudowy na ul.Furmańskiej i Ogrodowej.
- Trwają prace mające na celu ogłoszenie przetargu na remont - modernizację oświetlenia ulicznego w Gminie Stawiski - w chwili obecnej czekamy na ustalenia warunków przeprowadzenia remontu od Zakładu Energetycznego.
- Przekosztorysowano koszty wykonania nawierzchni na ul. Utrata .Wartość kosztorysowa wykonania nawierzchni 118.201,14 zł. W chwili obecnej niemożliwe jest więc ogłoszenie przetargu na wykonanie tej ulicy. Jedna z komisji Rady zgłosiła wniosek alternatywnych zmian w budżecie, w których znajduje się brakująca kwota i możliwe byłoby wykonanie tej ulicy.
- Czynności związane z ustaleniem pasa ruchu zjazdowego do wsi Zabiele zostały przyblokowane przez trudności w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w przypadku jakichkolwiek decyzji mieszkańcy GDDKiA mieszkańcy Zabiela i okolicznych wsi zostaną natychmiast powiadomieni.
- W związku z planowaną budową Hali Sportowej Gmina Stawiski otrzymała z Ministerstwa Sportu 1 mln zł na budowę tego obiektu. To są fundusze, których nikt nam nie odbierze chyba ,że gmina złoży wniosek o rezygnacji z budowy obiektu. W chwili obecnej należy tylko przesunąć początek finansowania na rok 2008 , a w 2007 roku złożyć wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego i próbować pozyskać na ten cel dodatkowo środki strukturalne.
- Rozstrzygnięto przetargi na nieruchomości po byłej szkole w Romanach i Wysokiem Małem oraz nieruchomość rolną w Zalesiu. Nieruchomości zostały zbyte na łączną kwotę 314.110 zł.
- Burmistrz zwrócił się do sołtysów z prośbą, aby sprawdzili w terenie czy w ich miejscowościach występują kopaliny torfu.
W końcowej części sprawozdania poruszył sprawę swojego zatrzymania przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego w Białymstoku :
Cyt. ; „ Zostałem zatrzymany w dniu 20 czerwca br. pod zarzutek korupcji. Głównym oskarżycielem jest Pan Marian Karwowski – osoba strasznie niezadowolona z moich rządów. Prokurator wnioskował o zatrzymanie mnie w areszcie na 3 miesiące. Sąd nie przychylił się do wniosku Prokuratora, stwierdził, że materiał dowodowy zebrany w sprawie to zarzuty spisane z protokołu RIO. Sąd stwierdził, że to co RIO uważa za przekroczenie finansowe czy administracyjne nie jest przekroczeniem kryminalnym. Ciekawe co Prokuratura wymyśli dalej? Media milczą to oznacza ,że dla mnie jest dobrze.”
Na tym Burmistrz zakończył sprawozdanie.
Ad. 5.Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
Pani Skarbnik przedstawiła projekt zmian w budżecie gminy na 2007 rok wraz z objaśnieniami.
Zmiany przedstawiają się następująco :
Zwiększenie planu dochodów budżetowych 256.689 zł.
- dział „Rolnictwo i łowiectwo” – zwiększenie o 4.204 zł. z wpłat mieszkańców gminy na inwestycje wodociągowe ( plan 18.396 zł., wykonanie – 22.600 zł.);
- dział „Gospodarka mieszkaniowa” – zwiększenie o 188.076 zł. ze sprzedaży mienia (wykonane dochody – 29.966 zł., sprzedano mienie w przetargu dn.09.07.07 na kwotę 314.110 zł. – Budynki po SP Romany i Wysokie Małe oraz działka w Zalesiu);
- dział „Administracja publiczna” – zwiększenie o 699 zł. z tytułu dochodów należnych jst za wydawanie dowodów osobistych;
- dział „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona p.poż” – zwiększenie o 8.791 zł. z tytułu usług odśnieżania wykonywanych przez OSP Stawiski;
- dział „Różne rozliczenia” – zwiększenie o 46.354 zł. z tytułu refundacji wynagrodzeń i pochodnych pracowników zatrudnionych w ramach prac publicznych i interwencyjnych. Do kalkulacji przyjęto dochody już wykonane (41.860,35 zł.) jak również należności wynikające z zawartych umów z PUP;
- dział „Oświata i wychowanie” – zwiększenie o 700 zł. z tytułu: 200 zł. – darowizna na organizację festynu, 500 zł. – za reklamowanie firmy ubezpieczeniowej na festynie;
- dział „Pomoc społeczna” – zwiększenie o 683 zł. z tytułu zaliczki alimentacyjnej;
- dział „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” – zwiększenie o 7.182 zł. z tytułu: 2.582 zł. – wpłaty za energię elektryczną w pomieszczeniu Posterunku Policji, 4.600 zł. – wpłaty mieszkańców Stawisk na inwestycje wodociągowo – kanalizacyjne.
Zmniejszenie planu wydatków budżetowych – 16.285 zł.
- dział „Oświata i wychowanie” – zmniejszenie o 7.400 zł. Wynika ono z pozostałości w planie po wypłaconym dodatkowym wynagrodzeniu rocznym,
- dział „Pomoc społeczna” – zmniejszenie o 885 zł. Wynika ono z pozostałości w planie po wypłaconym dodatkowym wynagrodzeniu rocznym,
- dział „Kultura fizyczna i sport” – zmniejszenie o 8.000 zł. w związku z niewielkimi wydatkami w tym dziale ( § 4210 – plan 9.000 zł. wykonanie 663,31 zł., § 4300 plan 9.800 zł. wykonanie 2.290,60 zł.).
Zwiększenie planu wydatków budżetowych – 272.974 zł.
- dział „Rolnictwo i łowiectwo” zwiększenie o 4.646 zł., z tego: 3.646 zł. na zadanie „sieć wodociągowa na terenie gminy: Barżykowo - Skroda Mała, Zalesie – Wysokie Małe – Wysokie Duże” w związku z omyłkowym ujęciem w planie kwoty dla inspektora nadzoru; 1.000 zł. – wpłaty na rzecz Izb Rolniczych, jako zabezpieczenie do końca roku ( plan – 3.646 zł., wykonanie na I półrocze – 2.728,21 zł.);
- dział „Transport i łączność” zwiększenie o 409 zł. na zadanie „Przebudowa drogi Mieczki” w związku z omyłkowym ujęciem w planie kwoty dla inspektora nadzoru;
- dział „Działalność usługowa” zwiększenie o 1.000 zł. na wypisy i wyrysy ( plan - 5.000 zł., wykonanie – 4.257,50 zł.);
- dział „Administracja publiczna” zwiększenie o 53.727 zł., z tego: 48.727 zł na wynagrodzenia i pochodne, zwiększenie to związane jest z przewidywaną do wypłaty odprawą emerytalną i potrzebą zabezpieczenia w planie wynagrodzenia dla Zastępcy Burmistrza oraz podwyżką płac dla osób odchodzących w bieżącym roku na emeryturę; 5.000 zł. na diety dla sołtysów ( plan – 24.000 zł., wykonanie – 18.200 zł.);
- dział „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona p.poż” zwiększenie o 65.000 zł. na: 5.000 zł. zakup umundurowania do OSP Jurzec i Dzierzbia, 10.000 zł. na wykonanie krat w OSP Dzierzbia ( 4.130 zł.) i instalacji wodociągowej w OSP Wysokie Małe ( 5.870 zł.), 50.000 zł. na zakup samochodu strażackiego do OSP Dzierzbia;
- dział „Oświata i wychowanie” zwiększenie o 9.670 zł. na: 700 zł. na materiały do organizacji festynu w SP Stawiski; 4.970 zł. na zakup brakujących materiałów do remontu dachu w SP Stawiski i inspektora nadzoru, 4.000 zł. na usługę związaną z przygotowaniem pomieszczenia na pracownię komputerową w SP Poryte;
- dział „Pomoc społeczna” zwiększenie o 15.952 zł. na: 5.952 zł. na wypłaty za prace publicznie użyteczne, 10.000 zł. na dożywianie, jako zabezpieczenie wkładu własnego do wniosku o zwiększenie dotacji na ten cel;
- dział „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” zwiększenie o 122.570 zł. na: 5.000 zł. na oczyszczanie miasta (plan 10.000 zł., wykonanie 8.965,54 zł.), 16.239 zł. oświetlenie ulic, 50.211 zł. na wynagrodzenie i pochodne pracowników gospodarczych, 27.120 zł. na usługi (17.120 zł. – za odłowienie bezpański psów w związku ze zgłoszeniem pogryzienia, 2.000 zł. na opracowanie programu usuwania azbestu, 3.531 zł. projekt odbudowy wiatrołapu w budynku przy ul. Polowej 26, 1.927 zł. naprawa zagęszczarki, 2.542 zł. na utylizację eternitu z budynku komunalnego), 24.000 zł. na wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. Sadowej.
Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały ,który został przygotowany na wniosek Komisji Rolnej i Rozwoju Gospodarczego na posiedzeniu komisji w dniu 16 lipca 2007 r.
Samochód OSP Dzierzbia - zdjąć z planu i dokonać zwiększenia na ul.Utrata – 30.000 zł
na zakup materiałów - 20.000 zł
W dziale „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona p. poż zwiększenie będzie wówczas o 15.000 zł a nie jak wcześniej o 65.000 zł.
Przewodnicząca otworzyła dyskusję w temacie proponowanych zmian w budżecie gminy.
O zabranie głosu poprosił p. M.Waszkiewicz.
Przewodnicząca udzieliła głosu Burmistrzowi.
Burmistrz podkreślił, iż rzadko zdarza się, aby zmiany w budżecie były dobre i usatysfakcjonowany każdego. Dwie zgłoszone propozycje są dobre.
Radny p. M.Sobociński zwrócił się z prośbą do Rady o przyjęcie zmian w budżecie gdzie propozycja dotyczy zakupu samochodu dla jednostki OSP Dzierzbia za kwotę 50.000 zł. Radny argumentował, iż za kupnem samochodu przemawia fakt, iż w chwili obecnej strażacy nie posiadają samochodu, gdyż ten który jednostka posiadała uległ awarii.
Następnie zaznaczył, iż Rada przyjęła porządek obrad sesji z propozycją Burmistrza zmian w budżecie gminy, które przewidują zakup samochodu ,dlatego też wniosek Komisji Rolnej i Rozwoju Gospodarczego nie należy przyjąć. Powołał się na art.60 Ustawy o samorządzie gminnym ,że Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy.
Po czym zwrócił się do Pani Przewodniczącej ,aby głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy zostało przeprowadzone zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym.
Przewodnicząca zarządziła przerwę w obradach.
Po przerwie.
W związku ze zgłoszonymi uwagami przez radnego p.M.Sobocińskiego Pani Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem do p.M.Waszkiewicza – Burmistrza:
Czy burmistrz akceptuje zmiany jakie wypracowała Komisja Rolna podczas posiedzenia?
Burmistrz w swojej wypowiedzi podkreślił ,iż za zgodą organu wykonawczego wprowadza się zmiany w budżecie. Rada z doświadczenia wie ,że środki finansowe były przeznaczane na różne zadania gdzie aktualnie była taka potrzeba. Po to radni analizują projekty uchwał pracują na komisjach, aby wypracować stanowiska i odpowiednie wnioski. Jeżeli Komisja Rolna wypracowała wniosek w sprawie zmian w budżecie gminy w sprawie przeznaczenia 50.000 zł na ul. Utrata 30.000 zł i 20.000 zł na zakup materiałów to należy wniosek ten poddać pod głosowanie Rady.
Burmistrz stwierdził, iż nie będzie wnosił żadnych zastrzeżeń ,jeżeli rada przyjmie pierwszy lub drugi wariant propozycji zmiany uchwały budżetowej.
O zabranie głosu w tym momencie poprosił radny p. M.Sobociński.
W swojej wypowiedzi mocno bronił zakupu wozu strażackiego dla jednostki i argumentował, iż Komisja Rolna powinna złożyć pisemny wniosek do Przewodniczącej, zarzucał ,że radni nie otrzymali propozycji projektu uchwały z uwzględnieniem zmian wnioskowanych przez Komisję Rolną na 7 dni przed posiedzeniem Sesji Rady.
Przewodnicząca odpowiedziała radnemu, iż dokładnie zna wniosek Komisji Rolnej, gdyż uczestniczyła w obradach komisji.
Radny p. M.Sobociński powołał się na przepisy zawarte w Statucie Gminy § 54 ust.2 Wniosek o przyjęcie projektów uchwał do porządku obrad najbliższej sesji wynikającej z planu pracy Rady składa się na piśmie do Przewodniczącego Rady w terminie 7 dni przed planowanym terminem sesji. Termin o którym mowa nie obejmuje dnia sesji.
Wobec powyższego zdaniem radnego wniosek Komisji Rolnej nie może być w ogóle przedstawiony na dzisiejszym posiedzeniu sesji z uwagi na fakt, iż radni wcześniej nie znali propozycji zmian o jakie wnioskuje komisja.
Radny przypomniał, iż Burmistrz wnioskował o zakup samochodu dla jednostki OSP Dzierzbia i mieszkańcy tej wsi zostali o tej możliwości poinformowani. Po czym zwrócił się do Przewodniczącej, aby przeprowadziła głosowanie zgodnie z Ustawą Samorządową.
Burmistrz zabrał głos w dyskusji, zwrócił się do radnego M. Sobocińskiego, że ma prawo skarżenia uchwały jaką podejmie Rada.
Przewodnicząca Rady zwróciła się do przewodniczących poszczególnych komisji jakie wypracowali wnioski na posiedzeniach.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Robert Urban - poinformował, że komisja nie wypracowała wniosku w sprawie zmian w budżecie gminy , na posiedzeniu radni nad projektem nie głosowali.
Przewodniczący Komisji Oświaty - Andrzej Kępa ,iż komisja nie wypracowała wniosku na podstawie,którego można było przygotować projekt uchwały.
Komisja nie poddała propozycji zmian w budżecie pod głosowanie.
Przewodniczący Komisji Rolnej – Bolesław Maliszewski poinformował, iż na posiedzeniu członkowie komisji w głosowaniu ustalili, iż wnioskują o zmianę środków finansowych w kwocie 50 tys. zł przeznaczonych na zakup samochodu strażackiego dla jednostki OSP Dzierzbia z przeznaczeniem na remont ulicy Utrata – 30 tys.zł i 20 tys. zł na zakup materiałów.
Rady p. M.Sobociński zapytał ile Przewodnicząca chce głosować projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
Przewodnicząca odpowiedziała radnemu ,iż pod głosowanie podda jedną uchwałę w sprawie zmian w budżecie z dwoma wariantami.
I wariant - przedstawiony przez Burmistrza
II wariant – wypracowany przez Komisję Rolną i Rozwoju Gospodarczego.
O zabranie głosu w dyskusji poprosił Burmistrz.
Zwrócił się do radnego, aby przypomniał sobie wszystkie zmiany jakie dotychczas przyjmowała Rada dotyczące stawek podatku, czy z reguły przyjmowane są propozycje Burmistrza, czy wnioski wypracowane na posiedzeniach komisji, które następnie Rada głosuje na Sesji.
Przewodnicząca podała również przykład głosowania przy ustalaniu stawek opłaty za wodę i ścieki. Wówczas Burmistrz proponował swoje stawki a radni wypracowane wnioski na poszczególnych posiedzeniach komisji.
Przewodnicząca przystąpiła do głosowania. Poprosiła radnych o uwagę i zaznaczyła, iż poddaje pod głosowanie wniosek Komisji Rolnej do zmian w budżecie. Dodała, że Burmistrz akceptuje w pełni te zmiany i wyraża zgodę na ich wprowadzenie.
W wyniku głosowania :
8 radnych „za” wprowadzeniem wniosku Komisji Rolnej do zmian w budżecie
0 „przeciw”
4 radnych „wstrzymał się od głosu” w tej sprawie
Przewodnicząca poinformowała, że wniosek Komisji Rolnej został przyjęty przez Radę.
Następnie Przewodnicząca poinformowała, że poddaje pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok z uwzględnieniem wniosku Komisji Rolnej.
Radny p.M.Sobociński zarzucił Przewodniczącej cyt. : „ Swoją wypowiedzią sugeruje Pani za którym wnioskiem Rada powinna głosować”.
Przewodnicząca nie zgodziła się z wypowiedzią radnego.
O zabranie głosu poprosił Przewodniczący Komisji Rolnej – p. B.Maliszewski ,który zwrócił się do swojego przedmówcy i zaznaczył ,że przecież Rada w głosowaniu wyraziła stanowisko, iż przyjmuje wniosek komisji do zmian w budżecie.
Radny p. M.Sobociński wnioskował aby poprosić na posiedzenie sesji radcę prawnego, który wyjaśni wszystkie wątpliwości związane z głosowaniem.
Burmistrz zauważył, iż Przewodnicząca posiada kompetencję, które wynikają ze Statutu Gminy i radnego ,który uniemożliwia prowadzenie obrad Przewodnicząca może usunąć z Sali.
Przewodnicząca zarządziła przerwę celem konsultacji z radcą prawnym urzędu.
Przewodnicząca powołała się na rozmowę z radcą prawnym p. Dariuszem Wąsowskim który udzielił porady prawnej w wątpliwej dla radnego sprawie.
Wobec powyższego udzieliła głosu Panu Burmistrzowi.
Burmistrz zwrócił się do Rady – w związku z tym, iż większość Rady już przyjęła wniosek Komisji Rolnej wycofuję swoje zmiany w budżecie o który wystąpił spór, czyli dokładnie : przeznaczenie środków finansowych 50.000 zł na zakup samochodu strażackiego dla jednostki OSP Dzierzbia.
Następnie dodał cyt. : „ Proszę traktować wniosek Komisji Rolnej jako mój wniosek”.
W dalszej kolejności poprosił p.Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały z uwzględnieniem zmian, które są propozycją Burmistrza.
Przewodnicząca raz jeszcze powtórzyła aby wszystko było jasne i nie było żadnych wątpliwości, iż Burmistrz wycofał swój wniosek w sprawie zmian w budżecie gminy w tej części dot. przeznaczenia 50 tys. zł na zakup wozu strażackiego, a przeznaczenie : 30 tys. zł na ul. Utratę i 20 tys. zł na zakup materiałów.
W związku z tymi zmianami o zabranie głosu poprosił zainteresowany sołtys wsi Dzierzbia – p.Andrzej Chiliński. Zwrócił się z pytaniem bezpośrednio do Burmistrza cyt. : „ Czy jest Pan za tym, aby do Dzierzbi został zakupiony samochód strażacki czy nie? „
Na co Burmistrz odpowiedział cyt. : Jestem za tym aby Rada wypowiedziała się w głosowaniu ,a ja wykonam to co Rada uchwali”.
Przewodnicząca poprosiła Panią Skarbnik, aby przedstawiła projekt uchwały z uwzględnieniem wniosku Komisji przyjętego przez Radę.
Pani Skarbnik zapoznała z projektem uchwały (projekt w załączeniu).
Radny p.M.Sobociński nadal pytał :Czy projekt Komisji Rolnej stał się projektem Burmistrza?
Burmistrz odpowiedział radnemu cyt. : „ Jest to projekt uchwały Burmistrza w obrębie ,którego nastąpiła zmiana. To nie jest projekt Komisji Rolnej.”
Następnie dodał, iż na mocy Ustawy o samorządzie gminnym na którą radny tak często się powołuje Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy i właśnie uwzględniłem ten wniosek do przygotowania projektu.
Radny p.M.Sobociński wypowiedział się raz jeszcze w tej kwestii ,iż chce dokładnie wyjaśnić sołtysowi wsi Dzierzbia, iż projekt uchwały Burmistrza przewiduje zdjęcie zakupu samochodu.
Przewodnicząca zamknęła dyskusję.
Następnie poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
W wyniku głosowania :
9 radnych „za”
1 radny „przeciw”
3 radnych „wstrzymało się od głosu”
Radny p.M.Sobociński zabrał głos, którego zdaniem Rada głosowała dwa razy ten sam projekt uchwały.
Przewodnicząca nie przyjęła uwag radnego z uwagi na fakt, iż nie miały one odzwierciedlenia w przeprowadzonym głosowaniu. Po czym zarządziła przerwę.
Po przerwie.
Radny p.M.Sobociński poprosił o udzielenie głosu cyt. ; „Chciałbym przeprosić za swoje zachowanie i uniesienia, które kierowałem zarówno do Rady i Burmistrza. Rada ma możliwość dokonywania zmian w budżecie i w związku z tym dalej zwracam się o zakup środka transportu dla jednostki”.
Przewodnicząca przystąpiła do realizacji pkt.6 porządku obrad.
Ad. 6 Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego z Miastem Łomża w sprawie stworzenia wspólnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w sprawie zawarcia Porozumienia Międzygminnego z Miastem Łomża w sprawie wspólnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Następnie poprosiła przewodniczącego Komisji Rewizyjnej – p. Roberta Urbana o przedstawienie sprawozdanie z odbytego posiedzenia.
p.R.Urnan przekazał sprawozdanie z posiedzenia komisji na ten temat :
Porozumienie dotyczy stworzenia wspólnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym budowy Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów.
Zakład Zagospodarowania Odpadów Komunalnych wybudowany będzie na terenie gminy Miastkowo.
Miasto Łomża sporządziło projekt budowlany zakładu na koszt 20.000.000 zł. Zakład będzie stanowił współwłasność gmin,(spółka handlowa),które przystąpią do budowy wspólnego przedsięwzięcia.
Miasto Łomża sporządzi projekt realizacji całego wspólnego przedsięwzięcia, który będzie uzgodniony z gminami biorącymi udział w realizacji projektu.
Miasto Łomża zobowiązuje się do podjęcia działań w celu pozyskania środków pomocowych Unii Europejskiej na realizację wspólnego przedsięwzięcia.
Współfinansowanie projektu budowy zakładu następuje według następujących zasad :
- udział poszczególnych gmin w realizacji części projektu będzie ustalony w wysokości proporcjonalnej do ilości mieszkańców zamieszkujących teren danej gminy , z uwzględnieniem wysokości uzyskanego dofinansowania ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
Zakład będzie przyjmował odpady segregowane. Koszty przyjęcia sortowanych odpadów do zakładu będą ustalone według jednakowych zasad dla wszystkich gmin biorących udział w realizacji projektu.
Realizacji budowy rozpocznie się w tym roku, jednak gmina Stawiski nie musi zabezpieczać środków finansowych, gdyż miasto Łomża w budżecie ma na to zadanie 1.000.000 zł, natomiast gmina Stawiski powinna szczegółowo określić zakres do realizacji w/w projektu.
Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania:
13 radnych „za”
0 głosów „przeciw”
0 głosów „wstrzymujących się”
Przewodnicząca poinformowała ,że uchwała została podjęta jednogłośnie.
Ad. 7 Podjęcie uchwały w sprawie powołania Zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników sądowych.
Przewodnicząca Rady zwróciła się do przewodniczących poszczególnych komisji o przedstawienie propozycji składu Zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników sądowych.
Komisja Rolna i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisja Oświaty zaproponowały, aby w skład zespołu weszli członkowie Komisji Rewizyjnej.
Radny p.M.Sobociński złożył propozycję ,aby Rada wybrała przewodniczącego Zespołu.
Przewodnicząca przystąpiła do powoływania składu Zespołu.
Zwróciła się z zapytaniem : Czy radny/a wyraża zgodę na pełnienie proponowanej funkcji?
- Robert Urban - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - wyraził zgodę na pracę w Zespole,
- Ewa Kurzątkowska - członek Komisji Rewizyjnej - wyraziła zgodę na pracę w Zespole,
- Jacek Konopka - członek Komisji Rewizyjnej – wyraził zgodę na pracę w Zespole,
- Józef Rudzki - członek Komisji Rewizyjnej wyraził zgodę na prace w Zespole,
- Jerzy Bielawski - Wiceprzewodniczący Komisji – wyraził zgodę na pracę w Zespole,
Następnie Przewodnicząca kolejno poddała pod głosowanie : Kto jest za kandydaturą radnego do pracy w Zespole.
Kto jest za kandydaturą :
- p.Robarta Urbana - w wyniku głosowania : 11 radnych „za”,1 „wstrzymał się od głosu”1 nie brał udziału w głosowaniu,
- p.E.Kurzątkowska - w wyniku głosowania : 11 radnych „za”,1 „wstrzymał się od głosu”,1 nie brał udziału w głosowaniu,
- p.J.Konopka – w wyniku głosowania : 11 radnych „za”,2 „wstrzymało się od głosu”,
- p.J.Rudzki – w wyniku głosowania : 12 radnych „za”,1 „przeciw”
- p.J.Bielawskiego – w wyniku głosowania : 12 radnych „za”,1 „wstrzymał się od głosu”
Na Przewodniczącego Zespołu Przewodnicząca Rady zaproponowała kandydaturę p.Jerzego Bielawskiego. Po czym zwróciła się do radnego z zapytaniem, czy wyraża zgodę na pełnienie tej funkcji.
Pan Jerzy Bielawski wyraził zgodę na pełnienie funkcji Przewodniczącego Zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników sądowych.
W wyniku głosowania : 12 radnych „za”,1 radny nie brał udziału w głosowaniu.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie Rady :
W wyniku głosowania : 12 radnych „za”,1 radny nie brał udziału w głosowaniu.
Przewodnicząca poinformowała, że uchwała została podjęta.
Uchwałą nr XIII/52/07 Rady Miejskiej w Stawiskach w sprawie powołania Zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników sądowych stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 8 Zapytania i wolne wnioski.
Przewodnicząca Rady przedstawiła korespondencję jak wpłynęła do wiadomości Rady :
- Łomżyński Zespół Projektowo - Inwestycyjny w Łomży informuje, iż w sprawie ustalenia na wniosek państwa Barbary i Mieczysława Bagińskich zam. Stawiski ul.550 – lecia 10 A warunków zabudowy dla zamierzenia polegającego na budowie budynku biurowo – garażowego na terenie obejmującym działki nr 781/1 i 781/2 położonym w Stawiskach działka została wydzielona na podstawie nieobowiązującego już miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jako droga dojazdowa do działek budowlanych położonych wzdłuż pasa drogi krajowej Nr 61.Przeznaczenie tego pasa gruntu potwierdzają także ustalenia przyjętego przez Radę „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m. Stawiski i fakt wybudowania w tym pasie infrastruktury komunalnej.
Przeznaczenie działki na inne cele naruszałoby w istotny sposób ustalenia dokumentu i zakłócałoby ład przestrzenny w tej części m miasta. Wobec powyższego sporządzenie projektu tej decyzji o warunkach zabudowy zgodnie z wnioskiem pastwa Bagińskich nie może być sporządzony.
Radni przyjęli do wiadomości treść niniejszego pisma, nie zajęli w tej sprawie stanowiska w żadnej formie. Rada Miejska nie przystąpiła do określenia deklaracji zawierającej zobowiązanie się do określonego postępowania.
- Pismo Waldemara Góreckiego zam. Ignacewo w sprawie sprzedaży działki.
Rada przyjęła do wiadomości.
W najbliższym czasie zostanie sporządzony Akt Notarialny.
- Zgodnie z podjęta uchwala rady Miejskiej w Stawiskach w dniu 11 czerwca 2007 r. w sprawie: ustalenia uprawnień Przewodniczącego Rady Miejskiej jako pracodawcy dla Burmistrza Przewodnicząca poinformowała : dniu 6 lipca 2007 r. Burmistrz przebywał na urlopie,10 lipca br. wyjazd służbowy do Białegostoku celem podpisania umowy kredytowej w Banku Ochrony Środowiska,
- 18 lipca br. wyjazd służbowy do Białegostoku - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Przewodnicząca przedstawiła radnym do wiadomości, iż została przedłożona umowa celem podpisania na używanie samochodu prywatnego Burmistrza do celów służbowych. Umowa zostanie podpisana po konsultacji z radca prawnym urzędu.
Przewodnicząca zwróciła się z apelem do Przewodniczących Komisji Rady o rozpoczęcie prac nad Statutem Gminy.
Ad. 9 Zamknięcie obrad sesji.
Przewodnicząca zamknęła obrady XIII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach .
Protokołowała Przewodnicząca Rady Miejskiej
Małgorzata Mroczkowska Barbara Rzadka