Protokół Nr VIII/07 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach
z dnia: 24 kwietnia 2007 roku
VIII Zwyczajna Sesja Rady Miejskiej w Stawiskach odbyła się 24 kwietnia 2007 r.
w Sali Konferencyjnej w Stawiskach ,trwała od godz.1240 do godz.16 10
W sesji udział wzięli :
Radni obecni wg załączonej listy obecności.
Sołtysi obecni wg załączonej listy obecności.
Goście zaproszeni wg załączonej listy obecności.
oraz
1.Marek Waszkiewicz – Burmistrz Stawisk
2.Janusz Kossewski - Sekretarz Gminy
3.Iwona Ofman – Skarbnik Gminy
Ad.1 Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad
I. p.Barbara Rzadka – Przewodnicząca Rady Miejskiej - otworzyła VIII Zwyczajną Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach.
Stwierdzenie quorum. Na podstawie listy obecności(zał. do protokołu)stwierdziła quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodnicząca zapoznała radnych z proponowanym porządkiem obrad :
Proponowany porządek obrad :
1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z VII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
3. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
5. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Stawisk z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok.
6. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania wspólnego projektu w ramach Schematu II działania 2.7 „Pilotażowego Programu Leader +” Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
8.Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie działki budowlanej niezabudowanej.
9.Podjęcie uchwały w sprawie programu współpracy na 2007 rok z organizacjami pozarządowymi i podmiotami , o których mowa w art.3 ust.3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
10.Przedstawienie sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Stawiskach za 2006 rok.
11.Sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami.
12. Zapytania i wolne wnioski.
13.Zamknięcie obrad sesji.
Przewodnicząca zwróciła się do radnych : Kto jest za przyjęciem porządku obrad?
W wyniku głosowania : 14 radnych „za”
Porządek sesji został przyjęty jednogłośnie.
W związku z wcześniejszymi ustaleniami na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 23 kwietnia br. z Radą Miejską Pani Przewodnicząca udzieliła głosu p.Dorocie Kozioł – Dyrektorowi Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Smolnikach.
Pani Dyrektor zwróciła się do sołtysów z prośbą o rozpowszechnienie oferty szkoły wśród młodzieży i jej rodziców. Szkoła proponuje naukę w typach szkół dziennych i zaocznych. Dziennych : technikum, liceum profilowane- profil ekonomiczno - administracyjny oraz profil rolniczo – spożywczy, zasadnicza szkoła zawodowa,2 - letnie uzupełniające liceum ogólnokształcące dla młodzieży. Zaocznych : technikum dla dorosłych , 2 – letnie uzupełniające liceum ogólnokształcące dla dorosłych. Chętnym uczniom szkoła zapewnia rozwój fizyczny na zajęciach siłowni, możliwość korzystania z nowoczesnych pracowni : komputerowej i multimedialnej, które szkoła otrzymała w ramach projektu : pracownie komputerowe dla szkół” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przewodnicząca Rady podziękowała pani Dyrektor za przedstawienie oferty.
Ad. 2 Przyjęcie protokołu z VI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
Protokół z VI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach został przyjęty.
12 radnych głosowało „za” jego przyjęciem , 2 radnych „wstrzymało się od głosu” w tej sprawie.
Ad.3 Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
Do Rady nie wpłynęły interpelacje i zapytania.
Ad.4 Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
Zarządzenia :
1) zarządzenie nr 12/07 z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok
2) Zarządzenie Nr 13/07 z dnia 2 kwietnia 2007 r. w sprawie powołania Komisji Przetargowej do przeprowadzenia przetargu na budowę drogi gminnej w Barzykowie
3) zarządzenie Nr 14/07 z dnia 16 kwietnia 2007 r. w sprawie ustalenia dnia wolnego od pracy w 2007 roku dla pracowników Urzędu Miejskiego w Stawiskach.
4) Zarządzenie nr 15/07 z dnia 20 kwietnia 2007 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Stawiskach z dnia 26.09.2003 r.
5) Zarządzenie Nr 16/07 z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie powołania Komisji Przetargowej do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę materiałów brukowych
Uchwały :
1) Uchwała Nr VII/26/07 z dnia 27 marca 2007 r. w sprawie zmian w budżecie na 2007 rok
Uchwała została wysłana do RIO w Białymstoku i po uzyskaniu pozytywnej opinii w/s planowanego kredytu został ogłoszony przetarg na kredyt. Rozstrzygnięcie przetargu 30 kwietnia 2007 rok.
2) Uchwała nr VII/27/07 z dnia 27 marca 2007 r. w/s modernizacji i oświetlenia ulic i dróg na terenie miasta i gminy Stawiski
Wykonanie : Uchwała została wysłana do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego(badana jest zgodność z prawem),trwają prace nad przygotowaniem pisma do Zakładu Energetycznego w Białymstoku ustalenie warunków planowanej inwestycji.
Teraz nastąpi wyliczenie przez Zakład Energetyczny kosztów amortyzacji. Wystąpimy z prośbą o częściowe umorzenie amortyzacji. Określenie warunków specyfikacji i następnie ogłoszenie przetargu.
O wszystkich działaniach Rada Miejska w Stawiskach będzie informowana na bieżąco.
3)Uchwała Nr VII/28/07 z dn. 27.03.2007r. w/s powiadomienia o złożeniu oświadczenia lustracyjnego.
Uchwała dotyczy Skarbnika i Sekretarza Gminy Stawiski. Wymienione w uchwale osoby zostały przez Burmistrza powiadomione o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego.
4)Uchwała Nr VII/29/07 z dnia 27.03.2007r. w/s wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej.
Sprawa dotyczy nieruchomości zabudowanej w Wysokiem Małem. Nieruchomość ta zostanie zbyta, a w tej chwili jest wyszczególniona na wykazie nieruchomości do zbycia(należało poprawić powierzchnię działki)
Inne :
1) Załatwianie spraw bieżących :
- do wypełniania wniosków o dopłaty obszarowe zostały przeszkolone osoby w Urzędzie Miejskim w Stawiskach, które pomagają w wypełnianiu wniosków rolnikom z terenu naszej gminy.
2) W okresie tym spotkałem się z sołtysami z terenu naszej gminy. Omówione zostały plany samorządu na nadchodzące lata.
Na spotkaniu tym p. Jerzy Rybicki (pełniący funkcję dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej dla dorosłych w Grabowie) przedstawił ofertę szkoły i zachęcił wszystkich do korzystania z możliwości kształcenia w tej placówce. Dotyczy to zwłaszcza młodzieży ,która przygotowuje się do przejęcia gospodarstw rolnych
3)Ponieważ cześć sołtysów to osoby nowe, pełniące funkcję pierwszą kadencję, zaplanowano również wyjazd integracyjny. Celem jednodniowego wyjazdu będzie Święta Lipka i okolice Kętrzyna oraz coroczna pielgrzymka do Lichenia organizowana w dniu 26 i 27 maja br. przez Stowarzyszenie Sołtysów Polskich.
W przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie celem określenia szczegółowych warunków planowanych wyjazdów.
4) W tym czasie rozstrzygnięto przetarg na budowę drogi gminnej w Barzykowie. Jednak cena zaoferowana przez przyszłego wykonawcę była o 12.110 zł wyższa od kwoty kosztorysowej. W związku z tym przetarg unieważniono.
W chwili obecnej ogłoszono nowy przetarg, który rozstrzygnięty zostanie dnia 7 maja br.
W dzisiejszych zmianach w budżecie RM wyraziła zgodę na zwiększenie wydatków na daną inwestycję o kwotę 5 tys.zł.
Uściślając podam kwoty :
- kosztorysowa cena przedsięwzięcia wynosi 47.884 zł
- w budżecie zaplanowane było 48.363 zł , po dzisiejszych zmianach będzie zaplanowane 53.363 zł
- cena ofertowa wyniosła 59.994 zł
W tej sytuacji należy cierpliwie czekać na rozstrzygnięcie drugiego przetargu.
4) Wczoraj został rozstrzygnięty przetarg na dostawę materiałów do budowy chodników, parkingów, poboczy i najazdów .Oferowana kwota za dostawę wyszczególnionych materiałów była około 1.500 zł wyższa od zabezpieczonej w budżecie gminy. Istniała jednak możliwość przesunięcia tych środków w obrębie paragrafu co uczyniono „zdejmując” brakującą kwotę z zakupu pospółki i przetarg rozstrzygnięto.
Dlaczego? Ceny materiałów budowlanych z tygodnia na tydzień drożeją i w przypadku ogłoszenia drugiego przetargu istniało bardzo duże prawdopodobieństwo iż kwota oferowana dodatkowo wzrośnie. Najniższą cenę zaoferował podmiot z Moniek. W chwili obecnej należy czekać czy przetarg nie zostanie zaskarżony i będzie można przystąpić do podpisania umowy.
5) Poczyniono również szereg kroków i zabiegów dotyczących finansowania przyszłej inwestycji budowy kompleksu sportowego (Hali Sportowej).Na następnej Sesji Rady Miejskiej przedstawię szczegółowo wszystkie zabiegi i rozstrzygnięcia ,które na chwilę obecną nie są jeszcze ostateczne i wiążące.
6) od mieszkańców wsi Zabiele wpłynęła do mnie petycja w której mieszkańcy domagają się budowy dodatkowego pasa ruchu ( tzw. lewoskrętu)dla jadących od strony Stawisk w stronę Szczuczyna i skręcających do Zabiela na skrzyżowaniu E 61 – Zabiele - Dzięgiele
7) Zredagowane zostało porozumienie w/s przejęcia w zarząd dróg powiatowych Porozumienie dotyczy Powiatu Kolneńskiego i Gminy Stawiski .Porozumienie zostało przedstawione Zarządowi Powiatu Kolneńskiego ,który wprowadził zmiany a z którymi nie zdążyłem się zapoznać ,gdyż porozumienie z poprawkami jeszcze do mnie nie dotarło. Myślę, że przed jutrzejszą Sesją Powiatu Kolneńskiego Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg przekaże mi to porozumienie i jeszcze w tym tygodniu zostanie podpisane.
Burmistrz Stawisk
Marek Waszkiewicz
Radny Z.Obrycki zwrócił się z zapytaniem czy istnieje możliwość dokonania przejścia pod drogą (tunel) – przy okazji remontu drogi ,dla mieszkańców prowadzących bydło z miejscowości Zabiele, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na drodze?
Burmistrz odpowiedział, że trudno jest udzielić odpowiedzi na zadane pytanie, gdyż w tej dziedzinie nie jest fachowcem.
Radny Andrzej Kiciński zabrał głos w tej sprawie. Technicznie jest to trudne do wykonania i wcześniej należało to zatwierdzić w projekcie. Poza tym wiąże się z dużym nakładem środków finansowych.
5. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Stawisk z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok.
Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt w/w uchwały.
Następnie poprosiła p.Roberta Urbana – Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie stanowiska Komisji Rewizyjnej i sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.
Pan Robert Urban Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.
Po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy Stawiski za 2006 rok przedłożonym przez Burmistrza Stawisk oraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łomży.
1.Budżet Gminy Stawiski na 2006 r. uchwalony został Uchwała Nr 150/XLVII/05 RM z dnia 20 grudnia 2005 r., według której:
- plan dochodów budżetowych ustalono na kwotę – 10.937,818 zł
- plan wydatków budżetowy ustalono na kwotę – 10.249,818 zł
2.Po zmianach dokonywanych w ciągu roku budżet przedstawia się następująco:
- plan dochodów budżetowych ustalono na kwotę – 13.779,677 zł
- plan wydatków budżetowych ustalono na kwotę – 13.091,677 zł
3.Wykonanie budżetu za 2006 r. :
- wykonanie dochodów budżetowych – 13.395.355,21 zł ( 97,21 % planu)
- wykonanie wydatków budżetowych – 12.605.631,89 zł. ( 96,29 % planu )
4.Rozchody budżetu w wysokości 688.000 zł. przeznaczono na spłaty rat kredytów.
5.Zadłużenie gminy z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2006 r. wynosi 3.026.701 zł.
6.Na zadania z zakresu administracji rządowej i inne zlecone gmina w 2006 r. otrzymała dotacje w wysokości 2.717.363,34 zł., którą wykorzystała zgodnie z przeznaczeniem.
7.Analiza sprawozdań za 2006 r. wykazała :
- należności w wysokości 60.821,80 zł. ( głównie są to należności podatkowe )
- zobowiązania niewymagalne – 2.332.621,12 zł w tym : wynagrodzenia i pochodne – 601.792,72 zł., wydatki inwestycyjne – 1.507.156,42 zł., dostawy towarów i usług – 223.671,91 zł.
8.Wykonanie planu finansowego ZGKiM za 2006 r.
- plan przychodów – 826.515 zł., wykonanie 808.654,02 zł., co stanowi 97,84 % planu;
- plan wydatków – 812.095 zł., wykonanie 808.772,27., co stanowi 99,59 % planu,
- należności – 50.225,91 zł,
-zobowiązania – 25.993.31 zł
9.Wykonanie planu finansowego samorządowych instytucji kultury za 2006 r.
- plan dochodów – 185.192 zł., wykonanie – 185.194,65 zł. ( 100 % planu )
- plan wydatków – 185.192 zł., wykonanie – 174.396,28 zł. ( 94,17 % planu ).
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – p.R.Urban - podkreślił, iż zdaniem opozycji nad gminą roztaczały się apokaliptyczne wizjE, że gmina zbankrutuje. Osobiście jestem zwolennikiem prowadzenia inwestycji na kredyt, gdyż inaczej nic się nie da zrobić. Gdy rolnik jest biedny to i gmina będzie biedna ,bo rolnik nie będzie kupował w mieście. To się wszystko wiąże. Jeżeli chcemy to zrobić bez kredytu to musimy czekać jeszcze 10 lat. Rok 2006 był ostatnim rokiem poprzedniej kadencji. Rada zaryzykowała i podjęła taka decyzję aby kredytować się i inwestować.
Radny p.Jerzy Bielawski zapytał : Czy to wystąpienie jest treścią stanowiska Komisji Rewizyjnej?
Pan R.Urban – przedstawił wykonanie budżetu gminy za 2006 rok :
1.Podatki i opłaty lokalne - dochody z podatków i opłat lokalnych (podatek rolny, podatek od nieruchomości, leśny, od środków transportowych ,od spadków i darowizn, od posiadania psów, od czynności cywilno – prawnych ,opłata eksploatacyjna, za wieczyste użytkowanie ,za zajęcie pasa drogowego) w 2006 r. wyniosły 1.005.710,33 zł co stanowi 9,00 % ogólnych dochodów.
2.Subwencje – dochody z tytułu subwencji (oświatowa, wyrównawcza, równoważąca i uzupełniająca) wyniosły w 2006 r. 7.490.586,00 zł co stanowi 55,92 % dochodów ogółem.
3.Kredyty - stan zadłużenia gminy z tytułu zaciągniętych kredytów na dzień 1 stycznia 2006 r. wyniósł 3.714.701 zł w 2006 roku spłacono raty kredytów na kwotę 688.000 zł Stan zadłużenia na dzień 31 grudnia 2006 r. wynosi 3.026.701 zł
4.Oświata - wydatki na oświatę w 2006 roku wyniosły 5.398.039,35 zł co stanowi 42,82 % ogólnych wydatków.
5.Administracja - wydatki na administrację w 2006 r. wyniosły 1.289.743,14 zł co stanowi 10,23 % wydatków ogółem
6.Inwestycje – wydatki inwestycyjne w 2006 r. wyniosły 606.786,15 zł., co stanowi 4.81 % wydatków ogółem. Inwestycje wykonane w 2006 r. to :
- sieć wodociągowa w miejscowościach Skroda Mała, Wysokie Małe, Zalesie;
- dokumentacja na drogę do Bud Stawiskich;
- przebudowa drogi Mieczki;
- przebudowa drogi do Bud Stawiskich;
- przebudowa drogi Michny-Tafiły
- projekt kompleksu rekreacyjno-sportowego;
- modernizacja oczyszczalni ścieków;
- modernizacja hydroforni Stawiski.
Przewodnicząca Rady p.Barbara Rzadka odczytała :
- pismo z dokumentacji Komisji Rewizyjnej : Komisja Rewizyjna po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2006 rok pozytywnie zaopiniowała jego wykonanie i wnioskuje o absolutorium Burmistrzowi Stawisk za 2006.
- Stanowisko Komisji Rewizyjnej
w sprawie : wykonania budżetu gminy w Stawiskach za 2006 rok i udzielenia absolutorium Burmistrzowi Stawisk
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Stawiskach po zapoznaniu się z wykonaniem budżetu Gminy Stawiski za 2006 rok pozytywnie opiniuje jego wykonanie.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Stawiskach stawia wniosek o udzielenie absolutorium dla Burmistrza Stawisk.
Następnie Przewodnicząca Rady przedstawiła :
- uchwałę Nr IV.0131 – 1 – 16/2007 składu orzekającego regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 27 marca 2007 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez burmistrza Stawisk sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006 rok z wykonania planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej zleconych ustawowo oraz realizacji zadań publicznych wynikających z porozumień z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego.
- Uchwałę Nr IV.0131 – 2 – 45/07 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 18 kwietnia 2007 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Stawiskach wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
Przewodnicząca ponownie odczytała projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Stawisk z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok.
Następnie otworzyła dyskusję w tym temacie.
Radny p.Jerzy Bielawski przekazał swoje uwagi do wykonania budżetu.
Uwagi do wykonania budżetu Gminy Stawiski w 2006 r.
Uwaga generalna dotycząca wykonania budżetu Gminy Stawiski w 2006 r. – budżet i jego zapisy swoje – wykonanie swoje - jedno z drugim miało miejscami niewiele wspólnego. Dotyczy to w szczególności ponadplanowego zaciągania zobowiązań w tym zobowiązań inwestycyjnych. Skutkiem tego w 2007 r. spłacamy zobowiązania z 2005 i 2006 r. Jest to zdaniem niektórych radnych bardzo nowoczesne rozwiązanie!
- Niepełne wykorzystanie dotacji z budżetu państwa w tym dotacji na zadania z zakresu opieki społecznej. Dział 852 pomoc społeczna dotacja - 3 097 231 zł wykorzystanie - 2 898 801 zł. Nie wykorzystano /głównie w świadczeniach rodzinnych/ 198 430 zł – nie było potrzeb!
- Pomoc na usuwanie skutków klęsk żywiołowych - dotacja 350 336 zł wykorzystanie 345 256 zł. Nie wykorzystano 5 080 zł. Może to niewielka kwota ale kilka rodzin zostało pozbawionych pomocy z tytułu zasiłku suszowego, oraz należało te środki przeznaczyć z innej puli tj. środków własnych gminy.
- Dochody z podatków i opłat lokalnych – dochody własne – niezależnie od stawek od kilku lat /w tym w 2006 r./ stoją w miejscu. W sposób znaczący rosną natomiast dochody Gminy z innych źródeł: udział w podatkach i subwencje.
- Opisy realizacji niektórych zadań więcej niż skromne, np. w zakresie remontów chodników w mieście, kwota wydatkowana – 146 402 zł. - jakie remonty zostały w ramach tego zrealizowane?
- Dział Administracja publiczna: diety dla sołtysów 2006 r. - 27 050 zł. w 2005 r.16 850 zł.
- Koszty procesów w 2006 r.: lecznica – 71 155 zł + bezpańskie psy – 17 647 zł + KS – 615 zł + usługa adwokacka – 6 588 zł + Pl. Wolności 3 – 5 592 zł = 101 597 zł.
- Dział obsługa długu publicznego - odsetki – wydatki 189 390 zł w 2005 r. 187 009 zł.
- Dział gospodarka komunalna i ochrona środowiska. Rozdział 90095 pozostała działalność, tylko wynagrodzenia osobowe pracowników gospodarczych: 2004 r. 271 531 zł, 2005 r. – 350 283 zł. 2006 r. - 409 298 zł. Razem w ciągu trzech ostatnich lat – 1 031 112 zł. Nie doliczyłem do tego kosztów składek na ubezpieczenie społeczne, „13” oraz ekwiwalentów, ale koszty brygady stałej były już przedtem. Czy na to nas stać? Czy jest potrzebne i efektywnie wykorzystane?
- Wydatki inwestycyjne w 2006 r. Razem – 606 786 zł. To niewiele więcej niż koszty zatrudnienia w brygadzie. Inwestycje wyniosły w skali budżetu 4,81%. Pozostałe koszty inwestycji zostały przerzucone na 2007 r. Są to tak duże koszty, że aby je spłacić w 2007 r. należało zaciągać kredyt na spłatę kredytów.
Rok 2006 to rok gdzie szczególnie widać wszelkiego typu rozdawnictwo publicznych pieniędzy, nieliczenie się z zapisami budżetowymi oraz ograniczeniami wynikającymi z posiadanych dochodów budżetowych oraz manipulowanie nimi w postaci 21 zmian w budżecie – co niecałe dwadzieścia dni, zmiana budżetu. Jakby od samego mieszania herbata stała się bardziej słodka.
To także rok narastających trudności z płatnościami w gminie oraz ciągle wzrastające zadłużenie zarówno w postaci kredytów jak i nieopłaconych w terminie robót. Brak dyscypliny w realizacji zarówno wydatków jak i należnych gminie dochodów.
Słyszymy, że nie ma pieniędzy, że należy zaciągać nowe kredyty aby realizować inwestycje. Może i trzeba ale nie w takiej wysokości. W tej gminie prowadząc racjonalną i oszczędną gospodarkę, przy tych dochodach jakie posiadamy można spokojnie wydawać na inwestycje swoich środków nie 600 tysięcy a dwa razy więcej.
Te wszystkie oraz inne nieprawidłowości opisane zostały w zalecenia pokontrolnych RIO. Wszystkie one były także sygnalizowane przez niektórych radnych poprzedniej kadencji. Protokół pokontrolny Regionalnej Izby Obrachunkowej jest dostępny do publicznej wiadomości na stronie internetowej RIO Białystok.
Głosować w sprawie absolutorium dla burmistrza z tytułu wykonania budżetu za 2006 rok można w trojaki sposób: „za”, „przeciw”, „wstrzymać się”.
Ja zagłosuję „przeciw” bo wykonanie budżetu było złe.
Każdy z radnych powinien ocenić jego realizację wg swoich własnych przemyśleń i podjąć właściwą decyzję. Jest faktem iż zgodnie z prawem nieudzielanie absolutorium w tym roku nie skutkuje rozpoczęciem procedury odwołania burmistrza ze stanowiska – można powiedzieć, że głosowanie nie ma żadnego znaczenia. Ma. Nasze stanowisko – wynik głosowania, może spowodować, że pan burmistrz zacznie oszczędzać i lepiej, gospodarniej realizować budżet. Myślę, że powinien Pan pozbyć się pewnych nawyków, trzeba do pracy przyjmować ludzi gdzie ich działania przyniosą pewne efekty.
p.Robert Urban – odniósł się do wypowiedzi radnego J.Bielawskiego. Podkreślił, że jest innego zdania na temat wykonania budżetu gminy za 2006 rok. Jeżeli chodzi o wysokość zaciągniętego kredytu. Rada poprzedniej kadencji kierowała się tym aby w gminie prowadzić inwestycje co wiązało się z zaciąganiem kredytów. W tej sytuacji jesteśmy na każdej inwestycji do przodu 100 tys. zł. Podał przykład gminy Mały Płock, że tam drogi również były robione na kredyt i mieszkańcy nie robią krzyku, bo korzystają z tych dróg.
Radny p.J.Bielawski poprosił o wytłumaczenia stwierdzenia cyt. ; „ Co to znaczy,że gmina jest do przodu na każdej inwestycji.”
Burmistrz odniósł się do uwag radnego p.J.Bielawskiego :
1.Jeżeli chodzi o koszty procesu za bezpańskie psy – 17 647 zł to po spisaniu porozumienia ze Schroniskiem dla bezpańskich psów gmina zapłaciła mniej niż wynikałoby to z rachunków. Poprosił o zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą tej sprawy.
2.Jeżeli chodzi o lecznicę – to jest ciągłość władzy – następca przejmuję wszystkie sprawy.
3.Niech radny Bielawski uściśli ,gdzie jest konieczne zaciąganie kredytów.
4. Mówi Pan ,że inwestycje wyniosły w skali budżetu 4,81% - to niech Pan porówna swoją kadencję i poprzednią. Tam procenty mówią ,kto więcej inwestował.
5.Protokół kontroli dotyczy roku 2005 ,a my dyskutujemy o wykonaniu budżetu za 2006 rok.
6.Burmistrz poparł wypowiedź p.R.Urbana jeżeli chodzi o to, że jesteśmy na każdej inwestycji do przodu 100 tys. zł. Należy porównać wzrost cen - na początku budowa 1 km drogi asfaltowej i w chwili obecnej. To jest ten zysk,bo odsetki nigdy nie pochłoną rosnących cen materiałów.
Radny p.A.Kiciński - ceny kosztorysowe – 20 % cena idzie w górę. W latach 2002 – 2003 ceny 5 - krotnie spadały a obecnie 20 % ceny wzrastają. Tendencja będzie wzrostowa. Należy zwrócić uwagę na koszt materiałów, robocizny.
Radny p.R.Obrycki zwrócił się z pytaniem do Burmistrza cyt. ; „ Co by było gdyby gmina nie mogła się kredytować ? „
Burmistrz odpowiedział, że gmina miała możliwość kredytowania się , jednak Burmistrz zostawił tę możliwość na następną kadencję Rady.
Na co radny Z.Obrycki - cyt. ; „ To Rada została wprowadzona w błąd? „
Burmistrz cyt. :”Nie do końca interpretowaliśmy ustawę tak jak trzeba”
Radny cyt. : „ Od początku było kłamstwo”
Radny p.J.Bielawski przedstawił wyciąg z protokołu kontroli gospodarki finansowej gminy Stawiski. Poczynione w trakcie kontroli ustalenia wykazały istotne nieprawidłowości w prowadzeniu gospodarki finansowej gminy, obciążające odpowiedzialnością Burmistrza Stawisk. Kontrola prawidłowości planowania i realizacji budżetu wykazała, że gmina nie posiada płynności finansowej.
Jeżeli chodzi o lata mojej kadencji – pieniądze ,które były ściągane do gminy w wersji nominalnej być może były mniejsze, natomiast były robione inne zdania. Ja się cieszę ,że te zadania były robione. Jedno jest najważniejsze – że można było je robić po prostu taniej. 2,5 mln zł kredytu zaciągniętego w 2005 roku nie kosztuje – nic?
Przekładając wzrost cen - wszytko pójdzie w górę, proszę mi nie tłumaczyć, że kredyty są za darmo należy je przecież spłacić. Kredyty pociągają za sobą określone wydatki. Nie sadzę, że ta sytuacja jest zdrowa. Moje wnioski i uwagi po to ,aby racjonalnie zaciągać kredyt. Drogi są potrzebne, i inne rzeczy również. Należy właściwie ustalić priorytety.
Burmistrz cyt. : „ Zaryzykowałem pewne rzeczy i nie zrobiłem tego dla siebie.
Z przyjemnością za swoje ryzyko odpowiem. Pytanie jest tylko – Czy ktoś inny będąc na moim miejscu zaryzykowałby ? To jest pytanie bez odpowiedzi. „
Jeżeli chodzi o kredyt :
1. To oczywiście kredyt kosztuje. Ale co drożej kosztuje utrzymanie 1 km asfaltu czy 1 km żwirowej drogi? Wybudowana droga ma 3 – letnią gwarancję i przez ten okres nic nas nie kosztuje. Gmina wydaje mniej na równanie dróg, podsypki, sprzęt na drogach kosztuje mniej. Wzięcie kredytu i wybudowanie drogi wyklucza nam wydatki na jej utrzymanie. Nie boję się kredytów i to jest bezpieczne. Podzielam zdanie wybitnych ekonomistów, którzy zajmują się inwestycjami w Polsce. Gminy Stawiski nie ma w rankingach ,gdzie gminy mają dobrą sytuację finansową ,ale też nie ma nas gdzie sytuacja ta jest tragiczna.
2.Jeżeli założymy, że przez 2 lata ceny wzrosły o 10 % ,to o tyle nie wzrosły koszty kredytów.
p.R.Urban odniósł się do wypowiedzi p.J.Bielawskiego w sprawie racjonalnego wydawania publicznych pieniędzy. Zaznaczył, że skoro Powiat nie ma pieniędzy na utrzymanie dróg powiatowych na terenie naszej gminy ,to gmina Stawiski przejęła drogi, ponieważ po nich jeżdżą nasi mieszkańcy. Zapytał ile lat jeszcze nasi mieszkańcy będą jeździć po dziurach. Powiat stać na wykonanie inwestycji do Jurca i może Sokół ,a więcej dróg nie będzie. Wniosek jest jeden albo Powiat zostanie albo Szpital w Kolnie upadnie.
Radny p.Z.Obrycki – zapytał dlaczego Burmistrz nie realizuje postanowień Rady. W budżecie były przeznaczone środki finansowe na budowę drogi Barżykowo. Dlaczego to wówczas nie zostało zrealizowane, teraz musimy liczyć się z większymi kosztami związanymi z tą inwestycją.
Burmistrz odpowiedział, że wykonawca na powyższą drogę przedstawił projekt w miesiącu grudniu 2006 r. – Czy w tym miesiącu miałem realizować to zadanie?
Radny p.Z.Obrycki – „ Z faktami się nie polemizuje.”
Pan J.Bielawski - odniósł się do wypowiedzi radnego p.R.Urbana - Jeżeli chodzi o tłumaczenie, że powiat nie wybuduje dróg.
Radny cyt. : „ Jeżeli chcemy na określony temat dyskutować, to trzeba się na tym znać. Jeżeli chodzi o realizację zadań drogowych na terenie powiatu, to działanie zostanie przedstawione.
Jeżeli chodzi o dyskusję na temat tego kredytowania , proszę sobie rozważyć ,żebym ja był taki nowoczesny i tak zadłużał gminę w latach 1991 – 1998 to co by teraz było? „
Radny p.A.Kiciński wnioskował ,aby w przyszłości realizowane inwestycje były finansowane ze środków własnych oraz z pieniędzy pozyskanych z funduszy unijnych.
Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie :
W wyniku głosowania :
11 radnych „za”
2 radnych „przeciw”
1 radny nie brał udziału w głosowaniu
1 radny nieobecny na sesji
Uchwała Nr VIII/30/07 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Stawisk z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
6. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania wspólnego projektu w ramach Schematu II działania 2.7 „Pilotażowego Programu Leader +” Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”.
Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały.
Następnie otworzyła dyskusję w tym temacie.
Nikt z radnych nie podjął dyskusji.
Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
Na 11 radnych obecnych wówczas na Sali – 11 głosowało za podjęciem uchwały. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/31/07 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania wspólnego projektu w ramach Schematu II działania 2.7 „Pilotażowego Programu Leader +” Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
Pani Skarbnik – Iwona Ofman przedstawiła projekt w/w uchwały.
Przewodnicząca otworzyła dyskusję w tym temacie.
Nikt z radnych nie podjął dyskusji.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie :
W wyniku głosowania : 14 radnych „za”
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/32/07 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
8.Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie działki budowlanej niezabudowanej.
Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały.
Następnie otworzyła dyskusję w tym temacie.
Nikt z radnych nie podjął dyskusji.
Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania : 14 radnych „za”
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/33/07 Rady Miejskiej w Stawiskach z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie działki budowlanej niezabudowanej stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
9.Podjęcie uchwały w sprawie programu współpracy na 2007 rok z organizacjami pozarządowymi i podmiotami , o których mowa w art.3 ust.3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały.
Następnie otworzyła dyskusję w tym temacie.
Nikt z radnych nie podjął dyskusji.
Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
W wyniku głosowania : 14 radnych „za”
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/34/07 Rady Miejskiej w Stawiskach w sprawie programu współpracy na 2007 rok z organizacjami pozarządowymi i podmiotami , o których mowa w art.3 ust. Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
10.Przedstawienie sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w Stawiskach za 2006 rok.
p.Izabela Modzelewska – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Stawiskach przedstawiła sprawozdanie z działalności placówki. Sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Radny p.Z.Obrycki zwrócił się z zapytaniem na temat finansowania remontu GOK-u w Stawiskach. Burmistrz udzielił odpowiedzi, że w obecnym czasie gmina czeka na uruchomienie Kontraktu Wojewódzkiego i liczy, że otrzyma dotację na powyższy cel. Z uwagi na fakt, iż 20 maja 2007 r. odbędą się wybory przedterminowe do Sejmiku Województwa Podlaskiego i znane będą władze województwa to wówczas po tym terminie będzie możliwe składanie i rozpatrywanie wniosków o dofinansowanie.
11.Sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami.
Sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami przedstawiła p.M.Dąbkowska- inspektor w UM Stawiski.
Radny p.M.Sobociński – zapytał, co dzieje się ze śmieciami składowanymi przy cmentarzu parafialnym w Porytem.
p.M.Dąbkowska udzieliła odpowiedzi, że jest podpisana umowa na wywóz odpadów przez ZGKiM Stawiski.
Radny p.M.Sobociński cyt.:„W jaki sposób jest realizowana uchwała w sprawie opracowania koncepcji budowy wspólnego składowiska odpadów komunalnych z gminami Grabowo i Mały Płock ?”
Burmistrz odpowiedział, iż gmina Stawiski otrzymała propozycję od miasta Łomża wspólnej budowy składowiska. Miasto Łomża będzie występowało o fundusze unijne na ten cel.
Radny Z.Obrycki zapytał o koszt rekultywacji składowiska?
p.M.Dąbkowska odpowiedziała, że rekultywacja składowiska wyniesie wg posiadanej dokumentacji 248.080,18 zł.
Ponadto p.M.Dąbkowska poinformowała, iż zgodnie z planem gospodarki odpadami za okres 2004 – 2006 składowisko odpadów w Stawiskach podlega zamknięciu w 2009 roku i już dzisiaj zastanowić się należy nad rozwiązaniem przyszłościowym gospodarki odpadami w okresie po 2009 roku.
p.Wiesław Zacharzewski – radny powiatowy zwrócił się z zapytaniem : Czy w gminie nie można zorganizować selektywnej zbiórki odpadów komunalnych?
Burmistrz odpowiedział, iż jest to do rozważenia przy realizacji budowy składowiska odpadów. Najlepszym rozwiązaniem byłoby ,aby zbiórką objąć każdą posesję, wówczas nie byłoby problemów. Jest to zadanie do realizacji w najbliższym czasie.
12. Zapytania i wolne wnioski.
Głos zabrał Burmistrz Stawisk – p. M. Waszkiewicz poruszył następujące kwestie :
Ø W związku z tym, iż Rada podjęła decyzję o zbyciu lokalu użytkowego stanowiącego własność gminy Stawiski położonego przy ul. Łomżyńskiej 8 (Ośrodek Zdrowia) Burmistrz zapewnił ,iż zostanie to sprzedane zgodnie z przeznaczeniem tzn. celem zapewnienia świadczenia usług zdrowotnych.
Burmistrz dodał, iż gmina posiada inwentaryzację lokalu.
Ø W najbliższym czasie zostanie podpisane porozumienie z firmą FOTO VILAB z Kolna dot. promocji firmy na stronie internetowej gminy Stawiski.
Ø Na forum ogólnopolskim odbył się Konkurs wiedzy z języka polskiego „MIX Humanistyczny”
Udział wzięły dzieci ze Szkoły Podstawowej w Porytem. Na 1283 uczestników z całej Polski zajęły następujące miejsca :
- K. Bagińska 18 miejsce z klasy IV SP Poryte
- L.Fabrycka 20 miejsce z klasy IV SP Poryte
- M.Brzozowski 24 miejsce - „ –
- R.Topolski 25 miejsce – „-
- B.Zajączkowski 27 miejsce – „-
- W.Zduńczyk 46 miejsce na 1419 uczestników
A najlepszy wynik uzyskała Klaudia Greloch z kl. VI zajmując 13 miejsce na 1472 ucziów.
- Burmistrz poinformował, że opiekunem tych uczniów jest p.Barbara Rzadka
Przewodnicząca Rady podziękowała p.I.Modzelewskiej – Dyrektor GOK za działalność na rzecz promocji miejscowości Poryte(widokówka) poprzez pozyskanie 500 zł ze Starostwa Powiatowego w Kolnie.
- Złożyła również podziękowanie p.Jerzemu Bielawskiemu ,który pełni funkcję Sekretarza Powiatu za fachową i merytoryczną pomoc w wypełnieniu wniosku i przydział środków finansowych.
Przewodnicząca Rady poinformowała, iż na terenie gminy Stawiski działa Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Łomżyńskiej. Zwróciła się z prośbą do mieszkańców gminy o włączenie się w tę inicjatywę. Poszukuje się talentów artystycznych : rzeźbiarzy ,malarzy, aktywistów wiejskich ,których obecność jest niezbędna do napisania monografii Gminy Stawiski a służyłoby to do popularyzacji wiedzy i promocji gminy.
- Przewodnicząca przedstawiła:Informację o działalności Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za okres od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. (informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
- Przewodnicząca Rady odczytała pismo Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Nr RIO.IV.6011 -11/06 z dnia 10.04.2007 r. w sprawie przeprowadzonej kompleksowej kontroli w okresie październik 2006 r. – styczeń 2007 r. Inspektorzy RIO kontrolowali gospodarkę finansową gminy Stawiski za rok 2005.(pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
Przewodnicząca skierowała pismo do Burmistrza z prośbą o ustosunkowanie się do przedstawionych zarzutów celem przedłożenia Radzie Miejskiej w Stawiskach.
Burmistrz Stawisk wystosował pismo Nr ORG 0114 – 15/07 z dnia 17.04.2007 r. w którym złożył wyjaśnienia w związku z zarzutami RIO.
Niniejsze pismo Pani Przewodnicząca odczytała.(pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję w tym temacie.
Radny p.Andrzej Kiciński podkreślił, aby zalecenia pokontrolne RIO były przestrzegane i przy kolejnych kontrolach nie powtarzały się te same nieprawidłowości, uchybienia i zarzuty w stosunku do prowadzenia gospodarki finansowej gminy Stawiski.
Burmistrz zabrał głos cyt.:” Takie ogrywania poprzez umorzenia podatnikowi podatek nawet nie zaświtało mi w głowie, nie należy łączyć tego zbycia nieruchomości, że ja ugrałem to. To jest tylko zbieżność spraw, nie było żadnego merytorycznego uzasadnienia. Uważam, że jeżeli umorzyłem na 4 lata podatnikowi 30 tys. zł ,to nie jest przestępstwo. Do tego typu działania Burmistrz ma prawo. Do 10 maja br. wystosuje pismo do RIO o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych.
Jeżeli chodzi o zalecenie dot. nienormatywnego zużycia materiałów w zakresie przeprowadzonych robót - gmina ma zamiar zakupić oprogramowanie komputerowe co umożliwi rozliczanie materiałów.
Jeżeli chodzi o wyjazdy służbowe p.M.Sobociński były Przewodniczący Rady zawarł ze mną umowę na używanie prywatnego samochodu w celach służbowych nie będąc do tego upoważniony przez Radę.
Burmistrz nawiązał do ustaleń inspektorów RIO dot. sprzedaży działki w Smolnikach ,w wyniku której zdaniem inspektorów zmalała sprzedaż wody o ponad 200 m 3 co wg Pana Rode znaczy ,że firma KOJA kradnie wodę.
Pojechałem do firmy Koja celem dokonania wyjaśnień. Właściciel firmy wyjaśnił, że na końcu jego posesji znajduje się hala, w której nie ma produkcji, stoi pusta. Okazało się, że miała tam miejsce awaria, długo leciała woda z rury ,aż ktoś zauważył. Usunięto awarię i tym właśnie zmniejszyło się zużycie wody. Pracownik ZGKiM spisał licznik na hydroforni od kiedy działkę przejmował właściciel, licznik jest można sprawdzić. Absurd i przez te absurdy będą ludzie mieć nieprzyjemności. Dziękuję.”
O zabranie głosu poprosił radny p.Marek Sobociński zapytał cyt. : „ Czy ktokolwiek przede mną miał umocowanie prawne do zawierania umów na używanie samochodu? To trzeba szybko naprawić.”
Następnie odniósł się do pism przedstawionych przez Panią Przewodniczącą cyt. „Ja myślę, że Rada powinna przyjąć wyjaśnienia Burmistrza do wiadomości. Rada przyjmuje wyjaśnienia Burmistrza.”
Przewodnicząca zabrała głos w przedmiotowej sprawie podkreśliła, iż są zalecenia pokontrolne do pracy Rady Miejskiej i Burmistrz ma czas do 10 maja br. aby to wyjaśnić. Ze swojej strony dodała, że wspólnie postarają się wyeliminować nieprawidłowości i uchybienia.
Burmistrz zabrał głos cyt. : „ Błędy będą ,bo tylko tam błędów nie ma ,gdzie się nic nie robi. Nie będzie na pewno tych ,które były. To jest taka presja, ciąg, taka fajna jazda , ale wejdźmy na stronę internetową innych gmin i porównajmy. Nigdzie nie ma dobrze.”
- Przewodnicząca poinformowała, że Burmistrz odpowiedział na pismo p.W.Sienkiewicz w sprawie wniosku o wykonanie dojazdu do działek.(pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
- P.Wiesław Zacharzewski odniósł się do radnego p.R.Urbana ,aby zabierając głos w dyskusji poruszał kwestie ,które są mu znane i nie wyrażał nieprawdziwych opinii.
Ad . 13 Zamknięcie obrad sesji.
Przewodnicząca podziękowała gościom za udział w sesji, radnym, sołtysom i zamknęła obrady VIII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
Protokołowała Przewodniczący Rady Miejskiej
M. Mroczkowska Barbara Rzadka