Protokół Nr VII/07 z Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach
z dnia: 27 marca 2007 roku
W sesji udział wzięli :
Radni obecni wg załączonej listy obecności.
Sołtysi obecni wg załączonej listy obecności.
Goście zaproszeni wg załączonej listy obecności.
oraz
1.Marek Waszkiewicz – Burmistrz Stawisk
2.Janusz Kossewski - Sekretarz Gminy
3.Iwona Ofman – Skarbnik Gminy
VII Zwyczajna Sesja Rady Miejskiej w Stawiskach odbyła się 27 marca 2007 r.
w Sali Konferencyjnej w Stawiskach ,trwała od godz.1150 do godz.15 40
Ad.1 Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad
I. p.Barbara Rzadka – Przewodnicząca Rady Miejskiej - otworzyła VII Zwyczajną Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach.
Stwierdzenie quorum. Na podstawie listy obecności(zał. do protokołu)stwierdziła quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodnicząca zapoznała radnych z proponowanym porządkiem obrad :
Proponowany porządek obrad :
1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z VI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
3. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
6. Podjęcie uchwały w sprawie modernizacji oświetlenia ulic i dróg w Gminie Stawiski.
7. Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia SP Sokoły w Szkołę Filialną SP
w Stawiskach.
8. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej w Stawiskach na rok 2007.
9.Sprawozdanie Komisji Statutowej z pracy nad zmianami w Statucie Gminy.
10. Zapytania i wolne wnioski.
11.Zamknięcie obrad sesji.
Po przedstawieniu proponowanego porządku obrad Burmistrz p.Marek Waszkiewicz zgłosił wniosek o zmianę do porządku :
wycofanie pkt. 7. Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia SP Sokoły w Szkołę Filialną SP w Stawiskach – ze względu na negatywną opinię Kuratorium o przekształcenie Szkoły Podstawowej w Sokołach w Szkołę Filialną Szkoły Podstawowej w Stawiskach w to miejsce wpisanie pkt. Podjęcie uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz wprowadzenie pkt.9 Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej uzasadniając, iż Rada Miejska W Stawiskach wyraziła zgodę na sprzedaż 13 sierpnia 2006 r. jednak po wycenie nastąpiła zmiana w powierzchniach dwóch działek Nr 68/3 i 63/9 po zmianie - 1,14 ha.
Przewodnicząca poddała wniosek Burmistrza pod głosowanie.
W wyniku głosowania : 15 radnych „za”
Wniosek w sprawie zmiany do porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Porządek po zmianach przedstawia się następująco :
1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z VI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
3. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
6. Podjęcie uchwały w sprawie modernizacji oświetlenia ulic i dróg w Gminie Stawiski.
7. Podjęcie uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia
lustracyjnego
8. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej
w Stawiskach na rok 2007.
9. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej.
10. Sprawozdanie Komisji Statutowej z pracy nad zmianami w Statucie Gminy.
11. Zapytania i wolne wnioski.
12. Zamknięcie obrad sesji.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie porządek po zmianach. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych. Porządek został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 2 Przyjęcie protokołu z V Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
Protokół z VI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach został przyjęty.
14 radnych głosowało „za” jego przyjęciem 1 osoba „wstrzymała się od głosu”
Ad.3 Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi.
Radny p.J.Bielawski zwrócił się z zapytaniem w sprawie: sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2006 rok, zgodnie z art.199 Ustawy o finansach publicznych powinno być ono przekazane radnym do 20 marca br.
p.Skarbnik odpowiedziała, że sprawozdanie zostało przekazane do obsługi rady.
Obsługa rady – sprawozdanie zostało przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łomży ,Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku i opublikowane na stronie internetowej BIP Urzędu Miejskiego w Stawiskach.
Burmistrz dodał, iż dotychczas nie było praktykowane kserowanie radnym tego dokumentu, skoro jest opublikowany i każdy ma do niego dostęp.
Radny Bielawski argumentował, że dokumentami oficjalnymi są dokumenty drukowane i nie wszyscy radni mogą mieć dostęp do Internetu.
W wyniku dyskusji uzgodniono ,że sprawozdanie zostanie skserowane i przekazane radnym w możliwie jak najszybszym czasie.
Ad.4 Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie między sesjami.
Burmistrz przedstawił sprawozdanie między sesjami Rady Miejskiej w Stawiskach 31 stycznia 2007 r. – 27 marca 2007 r. – stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Wraz z zapisem do sprawozdania :
Ø Spotkanie z Komendantem Powiatowym Policji na temat bezpieczeństwa na drogach w gminie.
- ograniczenie prędkości na drodze
- zainstalowanie przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną
Komenda Wojewódzka złożyła wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad o ustawienie na granicach Stawisk znaków kontrola fotoradarowa. Komendant Policji zapewnił, że odcinek Stawisk zostanie objęty częstą kontrolą fotoradarową.
Ø Porozumienie w sprawie przejęcia dróg powiatowych na terenie gminy Stawiski między Burmistrzem a Zarządem Powiatu.
Ad. 5 Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
p.Skarbnik - Iwona Ofman przedstawiła projekt Burmistrza w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
Radny p.Zdzisław Obrycki zwrócił się z zapytaniem do p.Skarbnik, ile wynosi dotacja dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Stawiskach.
Pani Skarbnik odpowiedziała - dotacja dla ZGKiM wynosi – 70.825 zł
Radny p.Robert Urban poprosił o wyjaśnienie, czy 40.000 zł na zasiłki z zadań własnych (realizacja pomocy w związku z ubiegłoroczną suszą) wystarczy na zaspokojenie potrzeb rolników ,którzy nie otrzymali pozytywnych decyzji suszowych?
Burmistrz odpowiedział, że gmina Stawiski otrzymała dodatkową dotację do zasiłków suszowych – 31.000 zł z przeznaczeniem dla rolników, którzy w protokołach szacowań podali błędne powierzchnie gospodarstw ,natomiast wnioskowana kwota 40.000 zł zostanie rozdzielona zgodnie z kryteriami wg. ustawy o pomocy społecznej(zasiłki celowe w budżecie na 2007 rok).
Radny p.M.Sobociński zapytał, czy określona jest grupa rolników ,którzy otrzymają pozytywne decyzje w sprawie suszy.
Burmistrz odpowiedział, że jest to grupa 23 rolników ,którzy otrzymają środki finansowe przyznane od Wojewody. Natomiast wnioskowane 40.000 zł rozdzielone zostanie zgodnie z kryterium dochodowym w formie zasiłku okresowego lub celowego. Stosowane będą również umorzenia w zaległościach podatkowych rolników, którzy nie otrzymali pozytywnych decyzji suszowych.
Radny p.Z.Obrycki zwrócił uwagę, że powtarzają się przypadki, kiedy rolnicy mają gospodarstwa sąsiadujące i tylko niektórzy otrzymali decyzje pozytywne. Zapytał, od czego to zależało ,czym kierowała się komisja, która sporządzała protokoły szacowań.
Burmistrz odpowiedział, że komisja szacunkowa strat zakończyła pracę 20 sierpnia 2006 r. rozporządzenie w przedmiotowej sprawie ukazało się dwa tygodnie po zakończeniu prac komisji. Błędy nie wynikały z jej prac.
Stąd prośba Burmistrza ,aby definitywnie rozwiązać problem związany z ubiegłoroczną suszą i chociaż częściowo pomóc poszkodowanym rolnikom.
Radny p.M.Sobociński zwrócił się z prośbą do Burmistrza o wskazanie ,jakie chodniki będą układane z proponowanej kwoty (25.746 zł) w zmianach w budżecie
Burmistrz odpowiedział :
- chodnik przy ulicy Smolniki
- parking przy Ośrodku Zdrowia w Stawiskach
- ul. Furmańska i Ogrodowa w Stawiskach
- wyprowadzenie krawężnika przy ulicy Kossaka w Stawiskach (w związku z modernizacją drogi krajowej)
- modernizacja poboczy we wsi Sokoły
Radny p.M.Sobociński zapytał ,czy remontowane będą chodniki w miejscowości Karwowo.
Burmistrz odpowiedział, że jeżeli mieszkańcy Karwowa spełnią wcześniej zawarte porozumienie , tzn. wpłyną wpłaty finansowe na remont wjazdów - będą realizowane czynności związane z modernizacją poboczy. Jeżeli zawarte porozumienie nie zostanie zrealizowane , roboty nie będą wszczynane w tej miejscowości.
Do Kontraktu Wojewódzkiego zostaną złożone następujące wnioski o dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego :
1 wniosek - przebudowa nawierzchni ulicy Utrata - 50 % kwoty kosztorysowej zadania
2 wniosek - przebudowa nawierzchni ulicy Projektowanej - 50 % kwoty kosztorysowej
3 wniosek - na remont Gminnego Ośrodka Kultury w Stawiskach
Radny J. Konopka wnioskował do radnych ,aby wyrazili pozytywną opinię w sprawie przydzielenia kwoty 40.000 zł na pozytywne załatwienie decyzji rolników ,których dotknęła susza w gospodarstwie.
Radny p.J.Bielawski stwierdził, iż projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok zawiera dwie propozycje uchwały : pierwszy dotyczy zmian w budżecie gminy na 2007 rok i drugi zaciągnięcia kredytu długoterminowego w kwocie 700.000 zł
20 grudnia 2006 roku Rada Miejska w Stawiskach przyjęła budżet, gdzie nadwyżka wynosiła 598.296 zł z przeznaczeniem na spłatę rat kredytów , a w dzisiejszym projekcie uchwały są założenia ,że deficyt wynosi 101.704 zł ,który gmina zamierza pokryć kredytem bankowym.
Propozycja kredytu zaciągniętego w kwocie : 700.000 zł z przeznaczeniem na :
- spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów - 598.296 zł
- wydatki inwestycyjne - 101.704 zł
Spłata kredytu na wcześniej zaciągnięty kredyt – czyli kredyt spłacamy kolejnym kredytem świadczy o dramatycznej sytuacji finansowej gminy. Nie mamy pieniędzy na spłatę zobowiązań. Będzie to już 5 kredyt do zaciągnięcia. Powinno to być zapisane w treści uchwały z przeznaczeniem dokładnie na co , aby w przyszłości nie były dokonywane zmiany. (przykład drogi Barzykowo ,która w ubiegłym roku była w budżecie gminy i została wycofana).
Radny zwrócił się do Rady o rozwagę , aby wiadomo było na co jest przeznaczony kredyt inwestycyjny – wyliczyć, i za jakie zadania inwestycyjne należy zapłacić, a co będzie na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów.
Uchwalany budżet na 2007 rok miał być w założeniach budżetem oszczędnościowym Gmina może spłacać kredyt – 15 % dolnej granicy zadłużenia. Kwota do spłaty, która jest ok. 900 tyś.zł , to kwota maksymalna na jaką tę gminę stać. Planowanie dalszych wydatków jest niemożliwe ,dlatego też Szanowna Rado ,proszę rozważyć tą sprawę , czy nie ma innej możliwości?
Burmistrz odniósł się do radnego Bielawskiego cyt.;„Czy radny nie rozumie mechanizmów, czy aż tak się boi kredytów?”
Uzasadnił, iż najlepiej byłoby nie robić nic ,spłacać kredyty i pozostawić gminę na zero w sensie kredytu - to jest możliwe w ciąg 2 lat .Gmina Stawiski dolnego kredytu ma 6,75 % do granicy 15 % , więc ten dramatyzm jest niepotrzebny. Obsługa naszego kredytu wynosi 1,2 % naszego budżetu ,dlatego zapraszam do lektury „Wspólnoty” w rankingu gmin zadłużonych, które mają ponad 10 % obsługi kredytu. Podważa Pan projekt uchwały budżetowej – uchwała ta była tworzona z pracownikami Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łomży i nie podważajmy fachowców!”
Dalej argumentował , jeżeli chodzi o dramatyczną wizje gminy, Burmistrz zaprzeczył , że nie świadczy to o dramatycznej sytuacji finansowej gminy Stawiski. Gmina Stawiski nigdy nie miała budżetu deficytowego, zawsze nadwyżkę dochodów przeznaczano na spłatę kredytów. Żeby była możliwość zaciągania nowych kredytów trzeba mieć budżet deficytowy. Stąd to zagranie formalne – wzięcie kredytu na spłatę kredytu. Przy naszym zadłużeniu - to 32 % !. Gdyby gmina wzięła 4 mln zł kredytu na budowę dróg na 10 lat, to wybudowałaby 12 km dróg od tego zapłacilibyśmy odsetki 1 mln zł , możemy nie brać tych 4 mln zł ,poczekać 10 lat i za 10 lat wybudować 2 km drogi, nie mówiąc o wskaźniku wzrostu cen. Kto się buduje, to wie jakie ma problemy ze zdobyciem materiałów. Droga do Bud Stawiskich kosztowała 850 tys. zł – 3 km w tym roku nigdy nie wybudujemy za taka cenę. W tym roku 3 km drogi przekroczy kwotę 1 mln zł. Należy wziąć od uwagę wszystkie podwyżki, koszty i inne sprawy ,które zawyżają cenę inwestycji. Już sołtysi nie przychodzą z tych miejscowości ,gdzie są pobudowane nowe drogi, tam równiarka jest niepotrzebna, tam problemu nie ma.
W tamtej kadencji przez 4 lata wydaliśmy na równiarkę ok. 500 tys.zł - to są odsetki na połowę kredytu - nie należy patrzeć na koszty kredytu. Ja nie opieram swoich słów na własnych przemyśleniach ,najtęższe głowy ekonomiczne w Polsce mówią – jak budować to budować z kredytu bo to się opłaca. Ja będę apelował przeciwnie do radnego Bielawskiego, że jeżeli chcemy realizować inwestycje, to kredyt należy wziąć ,a jeżeli chcemy się zatrzymać, to zatrzymajmy się ,zniwelujmy dług do 10 % .
Ze Wspólnoty wynika, że zadłużenie budżetu państwa zmniejszyło się do granicy 50 %, a było przy niebezpiecznej granicy w ubiegłym roku 60 % .Gmina planuje dochody na 12 mln, osiągną może 14 mln zł ( + świadczenia rodzinne). Nie dramatyzujmy w ten sposób!
Radny p.J.Bielawski – cyt; „ Szanowni Państwo , ja nie jestem przeciwny kredytowi. Nikt mi nie wyjaśni, nie udowodni i nie przekona .Jeżeli gmina ma zaciągnąć kredyt na pokrycie - wcześniej zaciągniętych kredytów w kwocie - 598.296 zł i na wydatki inwestycyjne - 101.704 zł czy jest to dobre?”
Z tego kredytu na zadania inwestycyjne przeznaczono 101.704 zł na inwestycje ,które są zaplanowane,żeby nie doszło do takiej sytuacji, że coś zostało zaplanowane i to nie wychodzi ,wówczas robimy coś innego. Przykro mi bardzo,ale nikt mnie nie przekona, że branie kredytów na spłatę kredytów, to jest dobre. To ,jaką decyzję podejmie Rada to należy do każdego radnego. Każdy ma tylko 1 głos. Chciałem przekazać tylko swoje uwagi, które uważam, że są rozsądne i roztropne.”
Burmistrz ustosunkował się do wypowiedzi radnego. Zaznaczył, że w 2003 roku rada zaciągnęła kredyt na wydatki bieżące w oświacie.
Od tamtego momentu nie było branych kredytów bieżących, tylko wszystkie kredyty inwestycyjne. Więc jest to spłata na kredyty inwestycyjne.
Jeszcze spłacamy kredyt z 2002 roku. W 2004 roku gmina miała 6 kredytów. Czyli te 4 to wcale nie jest dużo. To ,co prorokowano przez ostanie cztery lata – że już gmina leży ,jeżeli to się nie sprawdziło, więc proszę spójrzmy optymistycznie na przyszłość ,bo nikomu nie zależy aby rozłożyć tę gminę finansowo. Staram się zostawić za te pieniądze coś po sobie
zostawić, jeżeli okaże się ,że gmina będzie przystępowała do budowy hali sportowej i okaże się ,że będzie dofinansowanie ,to wówczas rada będzie zaciągała kredyt czy nie?
Radny Z.Obrycki wyraził swoje obawy związane z finansami gminy ,jeżeli okaże się faktycznie ,że gmina stanie przed podjęciem decyzji – budować hale czy nie, czy wówczas będą środki na zabezpieczenie wkładu własnego ?Przecież w ubiegłym roku gmina miała granicę do 23 % zadłużania się co by się stało gdyby granica ta nie została podwyższona do 60 % Co by się stało ?
Burmistrz odpowiedział – wówczas zastosowalibyśmy zasadę zaciskania pasa bo nie byłoby szansy robienia czegokolwiek.
Radny p.Z.Obrycki – Panie Burmistrzu – budżet został przyjęty jednogłośnie i 15 radnych głosowało za budżetem „zaciśnięcia pasa”. Można wrócić do wielu rzeczy ,jakie były mówione, ale nie warto, nie będę wracał. Było mówione ,że wystarczy pieniędzy a teraz w każdym dziale są zwiększenia środków finansowych?
Na to Burmistrz odpowiedział : „Szanowny radny Obrycki radni głosowali za budżetem oszczędnościowym, spłacamy zobowiązania i czekamy cierpliwie do 2008 roku z założeniem, że nie możemy się więcej kredytować.
Budżet zmienia się w miarę potrzeb : remont ulicy Utraty, Projektowanej, droga Barzykowo jeżeli mam okazję wykorzystać środki finansowe poprzez kredytowanie - to ja ten budżet zmienię jeszcze bardziej .
To jest wszystko chwila, jeżeli nie jesteśmy elastyczni , nie idziemy do przodu, to po prostu trwamy. Wy myślicie, że dla mnie nie lepszy byłby budżet z 20 grudnia 2006 r. powiedzieć ludziom, że nie ma środków finansowych – to do widzenia.”
Obrycki :”Proszę tak nie odwracać ,bo radni podniosą ręce za kredytem ,jak drugie tyle pozyskamy.”
Burmistrz poprosił radnego o zapoznanie się z dokumentacją jaką dysponuje, ile gmina pozyskała środków finansowych.
Inwestycje w tamtej kadencji zamknęły się 50 % - do 50 % środków własnych i środków z zewnątrz.
Przewodnicząca zamknęła dyskusję nad uchwałą w sprawie zmian w budżecie gminy.
Następnie zwróciła się do radnych :Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok w brzmieniu przedstawionym przez p. Skarbnik ?
W wyniku głosowania :
11 „za”, 1”przeciw ”,3 „wstrzymało się od głosu”
Uchwała Nr VII/26/07 z dnia 27 marca 2007 r. w sprawie : zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
Stanowi załącznik do niniejszego protokołu
Następnie Przewodnicząca zarządziła przerwę.
Po przerwie:
- wystąpienie p. Sławomira Gromadzkiego - Prezesa „Kraina Mlekiem Płynąca” w sprawie
podziału środków finansowych na obszary wiejskie dot. wspólnego przedsięwzięcia.
Zgodnie z Programem Obszarów Wiejskich program ten ma być realizowany poprzez Lokalną Grupę Działania – fundację
Pan S.Gromadzki wyjaśnił sprawę dot. przystąpienia do realizacji i sfinansowania wspólnego projektu w ramach działania ”Pilotażowego Programu Leader” + Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”
Na mocy porozumienia ,które zostanie podpisane z marszałkiem fundacja będzie zajmowała się naborem, oceną wniosków, przygotowaniem list rankingowych.
W ramach osi 3 są cztery działania skierowane do rolników
- którzy prowadzą działalność nierolniczą
- usługi dla ludności wiejskiej - działanie do samorządów (wodociągowanie, zaopatrzenie w energię i zagospodarowanie odpadów komunalnych)
- odnowa i rozwój wsi (program na poszczególne wsie – remonty renowacje szkól, remiz, świetlic wiejskich)
- mikroprzedsiębiorstwo ( firma zatrudniająca do 10 osób, nie przekraczająca obrotu 2 mnl euro)
Fundacja przygotowuje się do wdrażania tych działań. Szczegółowy zakres kompetencji zostanie określony w porozumieniu. Na szczeblu lokalnym będą dzielone środki unijne.
Do fundacji tej należą gminy : Kolno, Grabowo, Turośl, Mały Płock, Zbójna.
Jest wola kontynuowania tego programu.Na rok 2007 fundacja otrzymała 444 tys.zł z przeznaczeniem na przygotowanie tych podmiotów do składania wniosków na te działania z osi 3.Czy gmina zdecyduje się przystąpić to zależy od Rady „ W zarządzie fundacji zasiadają Burmistrzowie i Wójtowie Gmin ,które objęte są tym programem.
Dofinansowujemy imprezy organizowane przez samorząd, przez straż ,sfinansujemy doradców, którzy od początku do końca będą zajmowali się wypełnianiem wniosków o płatności z Unii Europejskiej.
- Gmina Stawiski przekazałaby dla Fundacji „Kraina Mlekiem Płynąca” - środki finansowe na realizację programu w wysokości 2.500 zł z przeznaczeniem na koszty związane z obsługą kredytu bankowego.
- Gmina Stawiski udzieliłaby poręczenia fundacji w Małym Płocku w kwocie 30.000 zł na kredyt , który powyższa fundacja zaciągnie w Banku Spółdzielczym w Kolnie na realizację projektu. Poręczenie obowiązywałby od dnia zaciągnięcia kredytu do zakończenia realizacji projektu.
W przypadku przystąpienia do porozumienia będzie 7 gmin, wówczas po podziale środków finansowych gmina może otrzymać dotacji od fundacji ok. 70 tyś. zł. oraz 2 lub 3 osoby będą zatrudnione w gminie jako doradcy.
Gmina nie ma obowiązku przystępowania do fundacji. Jednak gminy ,które należą do fundacji są w lepszej sytuacji i automatycznie należy im się określona kwota środków finansowych.
Jeżeli chodzi o realizację tego projektu ,ryzyko nie występuje w ogóle. W zarządzie są osoby doświadczone ,kompetentne, wydatki będą konsultowane z burmistrzami i wójtami.
Nowe fundusze na inwestycje w gospodarstwach rolnych to okres od czerwca 2007 r. do lipca 2007 r. z nowej puli. W ramach edycji poprzedniej zostały oszczędności i zostaną one podzielone na zasadzie losowej ,nabór będzie prowadzony w ciągu jednego dnia 16 kwietnia 2007 r. Wszystkie wnioski będą przyjęte i wybrane zostaną losowo wybrane gospodarstwa na inwestycje w gospodarstwach.
Przewodnicząca Rady zwróciła się z pytaniem, kiedy Rada powinna wyrazić swoje stanowisko w tej sprawie na podjęcie decyzji. Na podjęcie decyzji w formie uchwały Rada ma czas do końca kwietnia - początek maja 2007 r.
Radny Z.Obrycki zapytał o organizację prac,czy fundacja poradzi sobie z ilością wniosków , jakie napłyną?
Na co Prezes fundacji odpowiedział, że zatrudnieni pracownicy wykwalifikowani i kompetentni obsłużą wszystkich zainteresowanych a jeżeli chodzi o pisanie wniosków będą ogłaszane konkursy i firmy będą zajmowały się tym zakresem.
W każdej gminie zostaną zatrudnione osoby, które będą współpracowały z fundacją.
Ø P.Artur Bołdakowski – Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży Elektrociepłownia B-stok zwróciła się z prośbą o wykonanie w tym regionie 30 km od Łomży – dokonanie rozeznania odnośnie możliwości pozyskania biomasy z tego terenu. Czy istniałaby możliwość , czy rolnicy wyraziliby chęć posadzenia wierzby energetycznej. Inwestor może podpisać umowę na 20 – 25 lat ,co pozwoli na otrzymywanie długotrwałego dochodu z tej plantacji. Zwrócił się z prośbą do radnych,do sołtysów ,czy jest zainteresowanie na założenie plantacji. Informację w tej sprawie należy przekazać do pracownika - W.Kamińskiego w ciągu kilku dni ,jeżeli to możliwe.
Ad. 6 Podjęcie uchwały w sprawie modernizacji oświetlenia ulic i dróg w Gminie Stawiski.
Radny Z.Obrycki wnioskował ,aby rada zaczekała z podjęciem decyzji w tej sprawie z uwagi na fakt debaty jaka obecnie toczy się w Brukseli w sprawie wymiany żarówek na energooszczędne.Może okazać się ,iż na ten cel będzie możliwość pozyskiwania środków z dotacji unijnych.
Burmistrz odpowiedział ,że projekty regionalnych programów operacyjnych nie finansują tego typu modernizacji. Zdaniem Burmistrza będzie to długofalowy proces podobnie jak w sprawie azbestu - 50 letni.
W gminie Stawiski istnieje 736 opraw do wymiany. Po modernizacji opraw będzie 652.
Zapotrzebowanie na moc 128 tysięcy, a tutaj będzie 145 tysięcy. Procentowy spadek zapotrzebowania na energię planuje się w granicach 64,7 % więc skoro zapotrzebowania jest o 64 % mniej więc i w płacach jest o 64 % mniej.
Burmistrz wyjaśnił, iż podjęcie uchwały to pierwszy etap umożliwiający ogłoszenie przetargu i pozwalający na niezwiększanie planu na wydatki związane z oświetleniem tzn 130 tys.zł na lata 2008 – 2012 - każdego roku plan zakładałby 130 tys.zł
W ubiegłym roku koszty konserwacji wynosiły 23 tys.zł a w tym roku 30 tys.zł .Trzy lata po modernizacji – odpada nam opłata za konserwację. Obowiązywała będzie gwarancja, czyli bez opłat.
Koszty konserwacji będą rosły do momentu zmodernizowania oświetlenia ulicznego. Gmina Grabowo i Gmina Kolno już dokonała tej modernizacji.
Burmistrz podkreślił, że są dwie możliwości - można zaczekać z tą modernizacją i nadal ponosić koszty , a można rozpocząć modernizację.
Pieniądze z oszczędności będą przeznaczone na realizację tej inwestycji. Po modernizacji zapotrzebowanie na energię spadnie o 64 %.
Radny p.M.Sobociński zwrócił się z zapytaniem, czy po modernizacji lampy będą energooszczędne i jak długotrwałe będą te lampy.
Burmistrz odpowiedział, że określają to polskie normy ,specyfikacja.
Przewodnicząca zamknęła dyskusję wokół uchwały i poddała projekt pod głosowanie.
W wyniku głosowania :
15 radnych głosowało „za”, przyjęciem uchwały – uchwała została podjęta jednogłośnie
Uchwała Nr VII/27/07 z dnia 27 marca 2007 r. w sprawie modernizacji oświetlenia ulic i dróg w Gminie Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 7 Podjęcie uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały a następnie poddała go pod głosowanie.
W wyniku głosowania :
15 radnych głosowało „za”, przyjęciem uchwały – uchwała została podjęta jednogłośnie
Uchwała Nr VII/28/07 z dnia 27 marca 2007 r. w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 8 Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej w Stawiskach na rok 2007.
Przewodnicząca przedstawiła projekt w/w uchwały , po czym otworzyła dyskusję w tym temacie.
Burmistrz zabrał głos w sprawie przedstawionego projektu uchwały. W statucie Gminy nie ma określonego trybu przyjmowania planu pracy rady ,jest natomiast przyjmowanie planów pracy komisji rady. Zdaniem Burmistrza praca rady ograniczałaby się do realizacji planu pracy a z tego wynika, że do słuchania Burmistrza .Na pięć punktów planu w II kwartale, trzy przewidują wystąpienia Burmistrza. Radca prawny miał uwagi do przedstawionego projektu i należy zastanowić się nad jego przyjęciem.
Radny p.J.Bielawski ustosunkował się do wypowiedzi Burmistrza w swojej wypowiedzi podkreślił, iż plan pracy ani radzie ani burmistrzowi ,nikomu nie przeszkadza , wskazuje tylko to co powinno być zrealizowane. Rada jest po to ,aby dyskutować o najważniejszych sprawach dotyczących gminy. Jakie były dotychczas rozpatrywane tematy, tylko te ,które zostały złożone przez Burmistrza i to jest bezdyskusyjne.
Na to Burmistrz odpowiedział : cyt. : Były rozpatrywane wnioski rady.”
p.J.Bielawski podkreślił, że słusznie ,bo Burmistrz ma prawo wnioskować ,ale to nie o to chodzi. Poza tym, że pan ma prawo do tego, powinien Pan Burmistrz również rozliczyć się przed Radą ze swojej działalności. Jeszcze tego zapisu nikt z ustawy nie wykreślił i nadal on obowiązuje. Jeżeli jest w planie pracy Rady zapisane, że jest punkt :Ocena przygotowania Gminy do pozyskania środków finansowych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w latach 2007 – 2013 / to może być to zrealizowane poprzez przedstawienie informacji przez Burmistrza Stawisk. I o tym Rada powinna wiedzieć.
W imieniu Klubu proszę o przyjęcie powyższego planu ,który nie dezorganizuje pracy Rady w żaden sposób.
Radny – p.Marek Sobociński wnioskował o przyjęcie powyższego planu przez radę. Dodał, że większość gmin podjęło już uchwały w tej sprawie. Zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącej - wobec powyższego skoro nie ma planu pracy ,lto jaki jest charakter dzisiejszej sesji? Zgodnie z paragrafem 23 ust.4 Sesjami Nadzwyczajnymi są sesje nie przewidziane w planie pracy Rady.
Po czym radny dodał, iż Statut nie jest sprzeczny z Ustawą o samorządzie gminnym. Argumentował ,iż podjęcie planu pracy Rady ,to nie negatywne działanie przeciwko Burmistrzowi czy pozostałym radnym. To jest plan ,który ma służyć radnym, głosując przeciwko niemu głosujemy przeciwko sobie, przeciwko własnej pracy w Radzie.
Do wypowiedzi radnego ustosunkowała się p.B. Rzadka – Przewodnicząca zacytowała paragraf 23 ust.2
Rada odbywa Sesje Zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań rady nie rzadziej niż raz na kwartał.
Zwróciła się do radnego z pytaniem : Czy w poprzedniej kadencji rada uchwalała plan pracy? Czy tylko komisje miały swoje plany pracy ?
Zgodnie z paragrafem 98 tylko Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 grudnia każdego roku.
W statucie nie ma dokładnej procedury uchwalania planu pracy Rady Miejskiej. Zdaniem radcy uchwała powinna być przyjmowana po nowelizacji Statutu Gminy Stawiski.
Głos zabrał p.Zdzisław Obrycki ,powiedział, że mandat radnego pełni trzeci raz i nie rozumienie dlaczego jest taka niekonstruktywna dyskusja i do czego ona zmierza.
Klub „Wspólny Cel” przedłożył projekt uchwały w sprawie planu pracy ,którego rada nie posiada. Prosił aby radni nie odbierali tego negatywnie ,że jest to działanie skierowane przeciwko Radzie ,tylko służy uporządkowaniu pracy w Radzie.
Burmistrz ustosunkował się do swoich przedmówców. Zaznaczył, iż ustawa o samorządzie gminnym wyraźnie określa procedurę zwoływania sesji rady. Czy to nie wystarczy, trzeba to zapisać do planu?
Zdaniem Burmistrza plan pracy powinien wyznaczać kierunki rozwoju organu wykonawczego.
Przewodnicząca zamknęła dyskusję w tym temacie. Po czym poddała pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania :
3 radnych „za”
7 radnych „przeciw”
5 radnych „wstrzymało się „ od głosowania w tej sprawie
Przewodnicząca poinformowała, że uchwala nie została podjęta.
Ad. 9 Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej.
Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały w/w uchwały , po czym otworzyła dyskusję w tym temacie.
Radni nie podjęli dyskusji.
W wyniku głosowania :
14 radnych „za”
1 radny nie brał udziału w głosowaniu
Przewodnicząca poinformowała, że uchwała została przyjęta.
Uchwała Nr VII/29/07 z dnia 27 marca 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej stanowi załącznik do mniejszego protokołu.
Ad. 10 Sprawozdanie Komisji Statutowej z pracy nad zmianami w Statucie Gminy.
Sprawozdanie przedstawił radny p.Jerzy Bielawski – Przewodniczący Komisji Statutowej.
Celem Komisji Statutowej było przejrzenie i dostosowanie statutu do obowiązującego prawa. Komisja po analizie obecnie obowiązującego Statutu postanowiła opracować nową jego wersję.
Taką wersję komisja przedłożyła dnia 20 marca 2007 r. Pani Przewodniczącej Rady.
Następnie p.J.Bielawski przedstawił najważniejsze zmiany w projekcie Statutu Gminy Stawiski. Zaproponowal dalszy tryb pracy nad Statutem ,aby radni zapoznali się z projektem i zgłaszali ewentualne wnioski i uwagi.
Przewodnicząca zwróciła się do radnych ,aby zapoznali się ze znowelizowanym statutem i na posiedzeniach komisji , zajęli się rozpatrzeniem projektu.
Nie określono terminu spotkań komisji w tej sprawie.
Ad. 11 Zapytania i wolne wnioski
Przewodnicząca przypomniała radnym :
- o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego do Wojewody w okresie miesiąca od daty otrzymania informacji w tej sprawie.,
- o obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego do obsługi rady w terminie do 30 kwietnia br.
Przewodnicząca przedstawiła pismo z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku - pismo mieszkańca Stawisk Zdzisława Sienkiewicza dot. wykupu przez gminę drogi na działce Nr 781/2 w Stawiskach.(dokumentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
Przewodnicząca zwróciła się do Rady z zapytaniem , jakie jest stanowisko w tej sprawie.
Radni postanowili przekazać sprawę do Burmistrza zgodnie z kompetencją.
Radny p.Zdzisław Obrycki zapytał Burmistrza ,kiedy zostanie ogłoszony przetarg na zakup kostki do budowy chodników.
Burmistrz udzielił odpowiedzi, że w najbliższym czasie tzn. w okresie 2 tygodni.
Rozstrzygnięcie przetargu w miesiącu kwietniu br.
Ad . 12 Zamknięcie obrad sesji.
Przewodnicząca podziękowała gościom za udział w sesji, radnym, sołtysom i zamknęła obrady VII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
Protokołowała Przewodniczący Rady Miejskiej
M. Mroczkowska Barbara Rzadka