Protokół Nr XLVII/05 z sesji Rady Miejskiej w Stawiskach
z dnia: 30 grudnia 2005 roku
XLVII Zwyczajna Sesja Rady Miejskiej w Stawiskach odbyła się 23 grudnia 2005 r. w Sali Konferencyjnej Nr 1 w Stawiskach ,trwała od godz. 1115 do godz. 1250
Porządek obrad:
- Otwarcie i przyjęcie porządku obrad.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
- Sprawozdanie z pracy Burmistrza między sesjami.
- Przyjęcie uchwały w sprawie : budżetu gminy na rok 2006.
- Przyjęcie uchwały w sprawie : zmian w budżecie gminy na 2005 rok.
- Zapytania i wolne wnioski.
- Zamknięcie obrad sesji.
Ad. 1
Otwarcie sesji.
I. p.Marek Sobociński - Przewodniczący Rady – otworzył XLVII Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach i powitał wszystkich obecnych na Sali Obrad.
Stwierdzenie quorum.
Na podstawie listy obecności (zał. nr 1 do protokołu) stwierdzono quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.
II. Przyjęcie porządku obrad
Przewodniczący Rady zaproponował aby pkt. 6 porządku dotyczył zmian w budżecie gminy na 2005 rok.
Propozycja zmiany została przyjęta jednogłośnie.
Porządek obrad po zmianach został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 2.
Interpelacje i zapytania radnych.
P. Zdzisław Obrycki zapytał o stan prawny mieszkania przyznanego p. Danucie Konopka budynku przy ul. Kossaka.
Ad. 3.
Przyjęcie protokołu
Protokół Nr XLVI z Sesji Nadzwyczajnej z dnia 23 grudnia 2005 r. przyjęto.
- „za” głosowało 10 radnych,
- „wstrzymało się „ 3 radnych
- 1 nie brał udziału w głosowaniu
Ad. 4.
Sprawozdanie z pracy Burmistrza między sesjami.
Burmistrz przypomniał zebranym, że gmina złożyła wnioski o dofinansowanie na dwa zadania inwestycyjne. Wnioski zostały uzupełnione ,formalne wymogi spełnione.
Burmistrz poinformował, że odbyły się dwa spotkania z przedstawicielami Agencji Nieruchomości Rolnych – 20 i 28 grudnia br. dzierżawcy wyrazili chęć ubiegania się o następną dzierżawę 10 – letnią ziemi po byłym PGR. Rolnicy z terenu gminy zainteresowani są parcelacją byłego majątku ( 250 ha) na powiększenie swoich gospodarstw rolnych. Agencja zaproponowała p. Wykowskich 100 ha i 100 do sprzedaży. Z propozycji tej nie skorzystał dzierżawca co wpłynęło na podjęcie decyzji przez Agencję, że cały majątek zostanie sprzedany rolnikom z naszej gminy i rolnikom z gmin sąsiednich ,którzy na naszej gminie posiadają ziemię.W dalszej części podziękował p.Janowi Zelkowskiemu - przedstawicielowi Powiatowej Izby Rolniczej za wkład pracy wniesiony przy negocjacjach oraz Podlaskiej Izbie Rolniczej.
Ad. 5.
Przyjęcie uchwały w sprawie : budżetu gminy na rok 2006.
Pani Skarbnik przedstawiła Uchwałę w sprawie budżetu gminy na rok 2006.
- Dochody budżetu gminy w wysokości : 10.937.818 zł
- Wydatki budżetu gminy w wysokości : 10.249.818 zł
- Spłaty kredytów długoterminowych – 688.000 zł
- Rezerwa ogólna w kwocie – 15.000 zł
- Stan długu na 31 grudnia 2005 r. – 3.914.701 zł
- Zaciągnięte kredyty - 3.714.701 zł
- Zobowiązania wymagalne – 200 zł
- Zobowiązania jednostek budżetowych - 50.000 zł
- Planowane zwiększenie długu w 2006 roku – 400.000 zł
- Kwota planowanego do zaciągnięcia kredytu w rachunku bieżącym – 400.000
- Wartość długu – 4.314.701 zł
- Planowane zmniejszenie zadłużenia w 2006 r. – 1.288.000 zł
- Kwota spłaconych rat kredytów - 688.000 zł
- Kwota spłaconego kredytu w rachunku bieżącym - 400.000 zł
- Kwota spłaconych zobowiązań wymagalnych – 200.000 zł
- „Za” przyjęciem budżetu głosowało 13 radnych
- 1 radny nie brał udziału w głosowaniu
Przewodniczący poinformował ,że budżet na 2006 rok został przyjęty.
Uchwała Nr 150/XVLII/05 w sprawie: budżetu gminy na 2006 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 6.
Przyjęcie uchwały w sprawie : zmian w budżecie gminy na 2005 rok.
P. Skarbnik przedstawiła zmiany w budżecie gminy na 2005 rok.
- „Za” przyjęciem zmian w budżecie głosowało 13 radnych
- 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu.
Uchwała Nr 151/XVLII/05 w sprawie: zmian w budżecie gminy na 2005 r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad. 7.
Zapytania i wolne wnioski.
Burmistrz udzielił odpowiedzi na zapytanie radnego Z. Obryckiego. Mieszkanie przy ul. Kossaka stanowi mienie Agencji Nieruchomości Rolnej nie urzędu gminy.
Burmistrz przedstawił dane statystyczne z 2005 r. z ewidencji ludności :
- z terenu gminy 45 urodzeń ,44 zgony ,
- z miasta :22 urodzenia ,21 zgonów.
Burmistrz wyraził podziękowania p. Andrzejowi Dzięgielewskiemu z Tafił, który na rzecz gminy wypożyczył sprzęt – na kwotę 22 tyś. zł to jest wkład w budowę drogi.
P. Robert Urban - złożył podziękowania radnym za podjęcie decyzji w sprawie budowy drogi, panu Burmistrzowi za poparcie, pani Skarbnik ,pracownikom urzędu ,którzy przyczynili się do realizacji tej inwestycji. Podziękował również sołtysom z miejscowości Tafiły i Michny za pomoc w zbieraniu wkładów ludności.
P. Zdzisław Obrycki zabrał głos w sprawie remontu chodników w mieście Stawiski. Wyraził się w negatywny sposób o pracy kierownika pełniącego nadzór nad pracownikami interwencyjnymi.
Burmistrz odniósł się do wypowiedzi radnego i zapewnił, że postara się aby takie sytuacje nie miały już miejsca w gminie.
Burmistrz poruszył dwie sprawy :
1. Zalew
Zakres robót:
- przełożenie płyt betonowych
- wzmocnić jaz (przepust)
Gmina próbowała przyśpieszyć czas realizacji bez odpowiednich decyzji, jednak nie została zachowana procedura. W 2006 roku zakres robót zostanie zrealizowany do sezonu letniego. Szczegółowych informacji zainteresowanym udzieli pracownik odpowiedzialny za w/w tematykę p. Waldemar Kamiński.
2. Hala Gimnastyczna
Jeżeli chodzi o budowę hali gmina nie dotrzymała ustalonego terminu dot. decyzji ustalających lokalizację inwestycji celu publicznego. Gmina podpisała aneks w którym ustalono, że przedłuża się o 2 miesiące termin ,od daty otrzymania decyzji lokalizacyjnych Biuro Projektowe wykona projekt Hali Gimnastycznej. Szczegółowych informacji zainteresowanym udzieli pracownik odpowiedzialny za w/w tematykę p. Bożena Majkrzak.
W strategii Rozwoju Województwa gmina jest ujęta w 2007 /2008 roku na budowę Hali Gimnastycznej natomiast w 2006 roku gmina zostanie wpisana na listę oczekujących.
P. Barbara Rzadka podziękowała w imieniu własnym i Rady Pedagogicznej Panu Burmistrzowi, radnym za podjętą decyzję w sprawie remontu szkoły Podstawowej w Porytem, sołtysom z miejscowości Poryte oraz wszystkim ,którzy przyczynili się do realizacji remontu. Zaznaczyła, że warunki pracy uległy znacznemu polepszeniu, budynek jest ładny i bezpieczny.
Następnie głos zabrał radny Andrzej Olender ,podziękował Burmistrzowi, p.Skarbnik radnym za podjęcie decyzji w sprawie inwestycji – budowy dróg na osiedlu w Stawiskach.
Zapytał czy istnieje możliwość zgłaszania usterek tych ulic. Pytanie swoje uzasadnił tym, iż był nieobecny gdyż wyjechał za granicę. Jednocześnie dodał, że cały czas utrzymywał kontakt telefoniczny z radnymi i znał problematykę zwoływanych posiedzeń sesji i komisji.
Burmistrz zabrał głos w sprawie odbioru robót na terenie gminy Stawiski. Wykonawca zostawił polisę na kwotę 1.300.000 zł (gwarancja jest 3 – letnia) jeśli są usterki należy je zgłosić do pracownika urzędu p. S. Łepkowskiego następnie będzie to monitowane do Wykonawcy.
Burmistrz przedstawił również wykaz zadań inwestycyjnych na 2006 rok:
- rozbudowa sieci wodociągowej na terenie gminy Stawiski
- przebudowa ulic na terenie miasta Stawiski
- projekty dróg gminnych
- modernizacja oczyszczalni ścieków
- przebudowa drogi Mieczki – Mieczki Pieniążki
- przebudowa drogi Barzykowo
- budowa Hali
P. Sławomir Chodnik – Dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego zabrał głos w sprawie budżetu jakim Szkoła Podstawowa w Stawiskach będzie dysponować w 2006 roku. Zaznaczył ,że jest to wiodącą szkoła w gminie, radni widzieli w jakim stanie jest obecnie – wymagalny jest remont budynku. Kwota jaką radni przeznaczyli na szkołę - 20 tyś. zł wystarczy na ogromnienie (nie działa piorunochron na szkole) oraz remont świetlicy szkolnej. Zdaniem dyrektora to żenujące aby na szkołę przyznać tak niską kwotę. Dyrektor dodał ,że szkoła wymaga remontu tj.: oświetlenie w klasach, remont podłóg i wiele innych prac remontowych. Dyrektor podkreślił, że dzieci uczą się w trudnych warunkach ale ich głos nie jest ważny w polityce ,jak ważną rolę ogrywają dorośli i ich prywatne interesy. Szkoła i problemy finansowe z nią związane nie są nawet 5 – planowe dla Rady i Burmistrza.
P. Jolanta Pieńkowska sołtys wsi Wysokie Małe - wnioskowała aby środki finansowe ze sprzedaży budynku Szkoły Podstawowej w Wysokiem Małem przeznaczyć na remont Szkoły Podstawowej w Stawiskach.
Burmistrz zaznaczył ,że remont budynku jest konieczny ale potrzeb jest w gminie wiele. Dodał, że są zadania niedokończone i należy je zrealizować. Wyjaśnił zebranym, że Burmistrz jest wykonawcą ale decyzja należy do Rady.
Burmistrz dodał, że dyrektor powinien dokonać modernizacji oświetlenia skoro jest taka motywacja, że lampy spadają dzieciom na głowę ,a nie przeprowadzić remont podłóg w klasach. Burmistrz argumentował, że budżet gminy to nie tylko wydatki związane z oświatą, to również infrastruktura wodociągowa i sanitarna wsi, gospodarka odpadami, drogi, gospodarka komunalna i ochrona środowiska, składowisko śmieci do budowy itd.
P. Sulkowski – sołtys wsi Wysokie zwrócił się zapytaniem : Dlaczego Dyrektor p.S.Chodnik nie zabezpieczył szkoły przed zimą i doszło do popękania grzejników ?.
P. S.Chodnik zwrócił się do swojego przedmówcy i oświadczył, że Pan Sulkowski ma prawo zgłosić do Prokuratury fakt o zaistniałym przestępstwie jeżeli uważa, że dyrektor jest winny.
P. Zdzisław Obrycki wyraził swoje zdanie na temat podziału środków finansowych (148 tyś. zł) zaoszczędzonych ze zmniejszeń z projektu Burmistrza - na wspólnym posiedzeniu komisji. Komisja Oświaty proponowała na remont Szkoły Podstawowej przeznaczyć 45 tyś. zł z uwagi na fakt lobowania przez Burmistrza radni zmienili decyzję i przeznaczyli 20 tyś. zł.
Radny Z.Obrycki wypowiedział się w temacie dot. remontu ulic na osiedlu w Stawiskach oraz budowy drogi do Karwowa. Pan Obrycki poinformował radę co zostało wówczas ustalone. Było wiele zarzutów do pracy inspektora nadzoru w konsekwencji miał być odwołany, gdyż działał na szkodę gminy. W dalszej części wypowiedzi radny Obrycki zapytał Burmistrza w jakim zakresie miał uwagi co do jego osoby, konkretnie czego dotyczyły.
Burmistrz odparł, że nie będzie rozmawiał z radnym cyt. : „ nie będę rozmawiał z Panem ,że doszły do Pana jakieś słuchy”
P. Z.Obrycki – cyt: „Ja od pana to słyszałem „ Burmistrz - : „Ja nic takiego nie mówiłem ”
Burmistrz wyjaśnił zebranym, że radny Obrycki krytykuje ,że kostka nie wystaje nad krawężnik a tak faktycznie nie jest.
Na co radny Obrycki odpowiedział, że jak inwestycja jest prawidłowo wykonana to wówczas on to chwali i jest zadowolony ,jeśli natomiast zadanie jest wykonane z licznymi usterkami wówczas radny mówi o tym głośno.
P. Sławomir Chodnik – zapytał czy w 2006 roku – planuje się wykonanie Projektu modernizacji Szkoły Podstawowej w Stawiskach.
Burmistrz udzielił odpowiedzi, że projekt na remont szkoły zostanie wykonany do końca stycznia 2006 r.
Dyrektor wnioskował o remont w okresie wakacji, gdyż szkoły nie da się wyłączyć i prowadzić remontu przez cały rok.
Burmistrz powiedział, że właśnie dlatego jest potrzebny kosztorys i ogłoszenie przetargu aby w trakcie 2 m-cy dokonać remontu. Pracownicy interwencyjni nie będą wykonywać tych robót lecz firma, która wygra przetarg. Motywował, że remont jest potrzebny w szkole ale należy również oczekiwać od Dyrektora racjonalnego gospodarowania budżetem szkoły. Dokonał porównania rachunków za usługi kominiarskie i ogromnienie ,wykazał różnice, że rachunki są zawyżone w porównaniu z rachunkami z Gimnazjum. Dyrektor ustosunkował się do wypowiedzi Burmistrza i podkreślił, że jego przedmówca nie ma racji. Uzasadnił ,że rachunki są wyższe dlatego, że remontowane były dwie klasy z własnych środków i wykonywana była w nich wentylacja.
P. Z.Obrycki poruszył sprawę podwyżek dla pracowników urzędu 3 % ujętych w budżecie na 2005 rok ,na pytanie radnego dlaczego nie dostali wszyscy pracownicy urzędu radny zacytował jaka padła odpowiedz burmistrza ;
„ ch… Pana obchodzi „
Burmistrz odparł ,że odpowiedź wówczas brzmiała cyt. : „ że są to kompetencje Burmistrza. Dodał cyt. ; „odrobina umiaru Panie Obrycki”
P. Z.Obrycki - cyt. : „ Ja stworzyłem grupę 7 – radnych przeciwko 8 – radnym, nie zgadzaliśmy się z Panem jak Pan rządził i do Pana przychodziłem .Powiem również o incydencie w sekretariacie ,kiedy usiadłem za biurkiem - wówczas Pan krzyczał : Co Pan tu robi ?!
Burmistrz: „Jak można usiąść za biurkiem pracownika”
P. Z.Obrycki ; „ Pan tu jest szefem”
Następnie głos zabrał p. Andrzej Olender w swojej wypowiedzi ustosunkował się do remontu w Szkole Podstawowej w Stawiskach. ,że jego realizacja jest niezbędna. Dodał, że kwota 20 tyś. zł jest zbyt mała lecz nie jest ostateczna. Radni mogą dokonać zmian w budżecie gminy na 2006 rok i zwiększyć środki finansowe na ten cel.
P. Zdzisław Obrycki zapytał jaki gmina poniosła koszt na zakup mebli do pokoju Rady Miejskiej oraz ile wynoszą diety dla radnych i Przewodniczącego za pracę w komisjach.
Przewodniczący podał koszt zakupu mebli tj. : segment , biurko, wieszak, stół, szafka na dokumentację, fotel razem ok.3.300 zł. Następnie podał kwoty diet radnemu za udział w posiedzeniu przysługuje dieta – 120 zł ,Przewodniczącemu Komisji – 140 zł natomiast Przewodniczący Rady Miejskiej otrzymuje miesięczne wynagrodzenie : 1.000 zł.
Następnie głos zabrał : p.Zdzisław Obrycki złożył wniosek formalny w sprawie odwołania radnego Andrzeja Olendra z członka Komisji Rewizyjnej.
Radny Andrzej Olender nie wyraził zgody na odwołanie go z funkcji członka Komisji Rewizyjnej.
P. Andrzej Olender złożył wniosek formalny o odwołanie p. Hanny Szymborskiej z funkcji Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Rady poinformował, że są to wnioski do rozpatrzenia na następną sesję.
Ad. 8.
Zamknięcie obrad sesji.
Przewodniczący Rady złożył życzenia noworoczne i zamknął obrady XLVII Zwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokołowała
Małgorzata Mroczkowska
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Sobociński