BIP Gminy Stawiski

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XLIII/05 z sesji Rady Miejskiej w Stawiskach

z dnia: 25 listopada 2005 roku
w sprawie:

XLIII Sesja Rady Miejskiej w Stawiskach odbyła się 25 listopada 2005 r. w Sali Konferencyjnej Nr 1 Urzędu Miejskiego w Stawiskach ,trwała od godz. 1120 do godz. 1550

Porządek obrad:

  1. Otwarcie i przyjęcie porządku obrad.
  2. Interpelacje i zapytania radnych.
  3. Przyjęcie protokołu Nr XLI Sesji z dnia 25 października 2005 r. oraz Nr XLII Sesji z dnia 17 listopada 2005 r.
  4. Sprawozdanie z pracy Burmistrza między sesjami.
  5. Przyjęcie uchwały w sprawie rezygnacji z funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie :
    • Zmiana uchwały w sprawie limitów na Wieloletnie Programy Inwestycyjne
    • Zmiana uchwały w sprawie budżetu na 2005 rok.
  7. Przyjęcie uchwały w sprawie : określenia w drodze regulaminu wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw nauczycielom szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Stawiski.
  8. Przyjęcie uchwały w sprawie: określenia w drodze regulaminu stawek nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania dla nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Stawiski.
  9. Przyjęcie uchwały w sprawie: ustalenia regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Stawiski oraz podziału środków pieniężnych na nagrody pomiędzy organem prowadzącym a dyrektorami szkół, a także tryb zgłaszania kandydatów do nagród.
  10. Zapytania i wolne wnioski
    • pisma kierowane do Rady Miejskiej w Stawiskach
  11. Zamknięcie obrad sesji.

Ad. 1

Otwarcie sesji.

I. P. Marek Sobociński- Przewodniczący Rady – otworzył XLIII Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach witając radnych i przybyłych gości.
Stwierdzenie quorum.

Na podstawie listy obecności (zał. nr 1 do protokołu) stwierdzono quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.

II. Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady zapytał czy radni wnoszą uwagi do porządku obrad.
Radny Grzegorz Truszkowski złożył wniosek o wprowadzenie do porządku obrad - zmiany kolejności pkt.10 – pisma kierowane do Rady Miejskiej Stawiskach na pkt.6
Radny Andrzej Śmiarowski złożył wniosek - wybór Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej przed pkt.10 Zapytania i wolne wnioski

Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego G.Truszkowskiego:
3 radnych głosowało „za” przyjęciem zmiany
3 radnych „przeciw”
7 radnych „wstrzymało się od głosowania”

Przewodniczący oznajmił, że wniosek radnego upadł.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego A.Śmiarowskiego
11 radnych głosowało „za” przyjęciem zmiany
2 radnych „wstrzymało się od głosowania”

Przewodniczący poddał porządek po zmianach pod głosowanie :
11 radnych głosowało „za” przyjęciem zmiany
1 radny „przeciw”
1 radny „wstrzymał się od głosowania”

Ad. 2

Interpelacje i zapytania radych.

W związku z tym, że do Rady wpłynęło pismo ze Starostwa Powiatowego w Kolnie dot. odwołania darowizny na rzecz Gminy i Miasta Stawiski - Komisariatu Policji przy ul. Plac Wolności Przewodniczący udzielił głosu Panu Krzysztofowi Kowalczykowi.

Pan Krzysztof Kowalczyk - Geodeta Powiatowy wyjaśnił uregulowania prawne dot. darowanej nieruchomości.
Zgodnie z art.13 ustawy o gospodarce nieruchomościami cyt. :
„ art.13 . 1 Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw ,nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży ,zamiany i zrzeczenia się oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę ,użyczenia ,oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążone ograniczonymi prawami rzeczowymi ,wnoszone jako wkłady pieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych raz jako majątek tworzonych fundacji.
2.Nieruchomość może być, z zastrzeżeniem art.59 ust.1 , przedmiotem darowizny na cele publiczne, a także przedmiotem darowizny dokonywanej między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego, a także między tymi jednostkami. W umowie darowizny określa się cel, na który nieruchomość jest darowana. W przypadku niewykorzystania nieruchomości na ten cel darowizna podlega odwołaniu, z zastrzeżeniem ust.2a.
2a. Darowizny nieruchomości stanowiącej przedmiot własności Skarbu Państwa dokonuje starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej - za zgodą wojewody, a nieruchomości stanowiącej przedmiot własności jednostki samorządu terytorialnego jej organ wykonawczy – za zgoda rady albo sejmiku. Odstąpienie od odwołania darowizny następuje za zgodą organu,który wyraził zgodę na jej dokonanie. Zgodnie z tymi uregulowaniami,żeby Starosta mógł zarządzać mieniem musi uzyskać zgodę Wojewody ,jeżeli darowizna nie jest wykorzystywana na cel określony w Akcie Notarialnym. Pan Kowalczyk dodał, że za każdym razem czynności wykonane przez Starostę muszą być poprzedzone zgodnie z ustawą odpowiednimi decyzjami Wojewody.

W tym wypadku na wniosek Burmistrza został zmieniony cel dn. 28.09.br wskazany nowy cel – na urządzenie lokali socjalnych dla ofiar przemocy w rodzinie lub ofiar klęsk żywiołowych.

Następnie p. Krzysztof Kowalczyk zapoznał zebranych z treścią pisma z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego z Białegostoku Nr RR.IV.M.A.773 – 9/2/04 z dnia 14 listopada 2005 r. w sprawie zajęcia stanowiska w sprawie sprzedaży przez Burmistrza Miasta Stawiski darowanej nieruchomości.

W związku z powyższym Starosta złożył oświadczenie o odwołaniu darowizny na rzecz Gminy Stawiski. Starosta w oświadczeniu wzywa Burmistrza do złożenia oświadczenia woli o przeniesieniu własności darowanej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w formie aktu notarialnego, w terminie 30 dni od otrzymania oświadczenia.

Burmistrz zabrał głos w tej sprawie: poinformował, że przygotowywana jest procedura odwoławcza ,gmina poniosła koszt na remont budynku – nowej lokalizacji dla Komisariatu Policji przy ul. Polowej. Burmistrz dodał, że apteka jest celem publicznym gdyż jest to świadczenie usług zdrowotnych a w Polsce nie ma aptek państwowych.

Burmistrz oświadczył, że nie złoży oświadczenia woli o przeniesieniu własności darowanej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa.

P. K.Kowalczyk zaznaczył,że darowizna została określona na konkretny cel a nie na ogólny.
Burmistrz poinformował, że pomiędzy Komendantem Powiatowym Policji i Komendantem Wojewódzkim zostało zawarte porozumienie dot. wygaśnięcia zarządu trwałego Policji w ramach zbycia części lokalu Komisariatu,że gmina urządza Komisariat Policji w innym miejscu. Porozumienie zostało spisane 25 maja 2005 roku między Burmistrzem Stawisk a Komendą Wojewódzką Policji na mocy,którego Burmistrz dokonał użyczenia lokalu na działalność Posterunku Policji.

Przewodniczący zabrał głos i pokreślił, że burmistrz zapewniał radnych ,że gmina nie będzie musiała zwracać pieniędzy za sprzedany lokal.

P. K.Kowalczyk poinformował, cyt. : „ z opinii Wojewody wynika, że prawo zostało naruszone”.

Radny Zdzisław Obrycki - zapytał czy nie powinno być zapisu w Akcie Notarialnym ,że nieruchomość ta została sprzedana na urządzenie apteki.

Burmistrz poinformował, że Starosta Powiatowy wiedział na jaki cel została sprzedana nieruchomość. Przytoczył art.86 ust.1 Apteka jest placówką ochrony zdrowia publicznego w której osoby uprawnione świadczą w szczególności usługi farmaceutyczne.(Dz.U z 2004 r. Nr 53 poz.533) Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne.

Burmistrz dodał cyt. : „ że nie mógł spełnić tego celu publicznego na utworzenie Punktu Informatycznego. Cała nieruchomość miała być przeznaczona na Punkt Informacji Gminy wraz z mieszkaniami zamieszkującymi w tym budynku - z zachowaniem praw lokatorów. W punkcie startu gmina nie mogła spełnić tego celu publicznego”.

P. Hieronim Mierkowski – zapytał Burmistrza cyt. : „ czym kierował się jak przyznawał wraz z komisją mieszkanie p.Szczechowskiej i później jaki cel chciał osiągnąć jak sprzedawał mieszkanie z meblami? Dodał, że umowa jaką ma p. Szczechowska jest nadal ważna. Prosił aby Burmistrz odpowiedział na te pytania.

Radny Grzegorz Truszkowski zapytał jak Burmistrz zamierza zrealizować podjętą uchwałę w sprawie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Stawiski.

Dodał, że Unia Europejska wprowadzi wymóg posiadania oczyszczalni ścieków w gospodarstwie. Może to wpłynąć na dopłaty bezpośrednie jakie pobierają rolnicy.

Burmistrz odpowiedział, że firma miała zbierać osoby chętne do przystąpienia do programu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Dodał, że szczegółowo udzieli odpowiedzi na następnej sesji.

Ad. 3

Przyjęcie protokołu z XLI i XLII sesji.

Protokół z XLI Sesji z dnia 25 października 2005 r. przyjęto jednogłośnie na 13 radnych obecnych ,13 głosowało za jego przyjęciem.

Protokół z XLII Sesji z dnia 17 listopada 2005 r. przyjęto jednogłośnie na 13 radnych obecnych, 13 głosowało za jego przyjęciem.

Ad. 4

Sprawozdanie z pracy Burmistrza między sesjami.

Sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

Radny Grzegorz Truszkowski poruszył sprawę remontu instalacji elektrycznej w Urzędzie Miejskim w Stawiskach. Poinformował, że w sprawie remontu instalacji elektrycznej był spisany protokół uzgodnień na 23 tyś. zł a do zapłacenia teraz jest 40 tyś. zł. W swojej wypowiedzi podkreślił, że Ustawa o zamówieniach publicznych wyraźnie określa ,że jeśli koszt remontu przewyższa 6 tyś. Euro ( około 24 tyś.zł netto) to wymagalne jest aby odbył się na to przetarg.

Burmistrz odparł, że na roboty te jest dokumentacja „zapytania o cenę”.

Ad. 5

Przyjęcie uchwały w sprawie rezygnacji z funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.

Komisja Skrutacyjna została wybrana na okoliczność odwołania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Stawiskach p.A.Śmiarowskiego.

Odbyło się głosowanie tajne w wyniku, którego Komisja Skrutacyjna stwierdziła , że Wiceprzewodniczący nie został odwołany.

P. Zdzisław Obrycki wyraził swoją irytację ze względu na to, że radny A.Śmiarowski na łamach prasy wyraził negatywne zdanie na temat pracy rady a teraz radni dają mu znów mandat zaufania aby sprawował funkcję Wiceprzewodniczącego.

P. A.Śmiarowski odparł ,że decyzja należała do rady i zgodnie z prawem nadal będzie pełnił funkcję Wiceprzewodniczącego.

Ad. 6

Podjęcie uchwał w sprawie :

  • Zmiana uchwały w sprawie limitów na Wieloletnie Programy Inwestycyjne

Radny Grzegorz Truszkowski wnioskował aby nie podejmować decyzji o zaciągnięciu kredytu na inwestycje. Zdaniem radnego sytuacja finansowa gminy jest bardzo trudna, gmina nie ma na wydatki bieżące. W przyszłym roku będziemy mieli 200 tyś. zł zobowiązań wymagalnych, kredyt w wysokości 680 tyś. zł + odsetki od kredytu wg. wyliczeń 1.138 tyś. zł w związku z tym zwrócił się z prośbą do radnych aby nie zaciągać kredytu. Następnie dodał, że gmina poniesie koszt za przegraną sprawę związaną z Klubem Sportowym KS Stawiski oraz przegraną sprawę z Lecznicą.

Radny Zdzisław Obrycki poparł stanowisko swojego przedmówcy w sprawie sytuacji finansowej gminy,że należy zastanowić się nad kredytem. Następnie wnioskował aby głosowanie w sprawie zaciągnięcia kredytu odbyło się imienne. Przewodniczący udzielił odpowiedzi, że głosowanie imienne byłoby niezgodne z prawem.

Aby upewnić się czy głosowanie nad kredytem jest zgodne z prawem Przewodniczący ogłosił prezerwę podczas,której miał to ustalić z radcą prawnym.

Po przerwie w posiedzeniu Sesji uczestniczył Pan Kamiński – Marszałek Województwa Podlaskiego. W swoim wystąpieniu wspomniał o dobrej współpracy z Burmistrzem Stawisk. Podkreślił, że dokona wszelkich starań aby złożone wnioski do ZPORR zostały rozpatrzone pozytywnie. W obecnej chwili wnioski są poddane pod ocenę a następnie na Zarządzie Województwa będzie podjęta decyzja rozstrzygająca. Dodał, że wodociągowanie gminy jest najważniejszą inwestycją w gminie, a zaraz po tym budowa dróg.

Pan Marszałek omówił, że jest to ostatnie działanie 3.1 ,na które wpłynęło 114 wniosków a do podziału jest 18 milionów na inwestycje.

W sprawie budowy Sali Gimnastycznej poinformował, że tworzony jest nowy Program na lata 2006 – 2008.Ponadto zapewnił zgromadzonych ,że będzie czynił wszelkie starania aby budowa Hali została zrealizowana. Zaznaczył ,że możliwe jest dofinansowanie w wysokości 70 % wartości inwestycji ,natomiast pozostałą część gmina musi sama sfinansować.

Radny Zdzisław Obrycki zapytał dlaczego Polska wykorzystuje tylko 3 % pieniędzy unijnych.

P. Kamiński odpowiedział, że rozliczanie wniosków (z lat 2004 – 2006) odbywa się po zakończeniu inwestycji w 2008 roku.

Przewodniczący zapytał jakie są kryteria punktowania wniosków, w sytuacji gdy gmina składa wniosek wspólnie ze starostwem ,czy wówczas szanse na pozyskanie dofinansowania są większe.

Pan Marszałek udzielił odpowiedzi, że wnioski oceniane są przez niezależnych ekspertów. Dodał, że województwo podlaskie ma za małą kwotę do rozdysponowania na budowę infrastruktury.

Radna Barbara Rzadka – zapytała co zdaniem Marszałka należałoby zrobić w przypadku inwestowania :” Czy inwestować w inwestycje, które należy dokończyć czy rozpoczynać nowe inwestycje?”

Marszałek odpowiedział, że dobry gospodarz powinien iść w kierunku dokończenia inwestycji a nie rozpoczynania nowych.

Radny Zdzisław Obrycki – poruszył problem wniosków składanych o dofinansowanie jakie prawo obowiązuje przy ich rozpatrywaniu?

Marszałek odpowiedział, że wnioski rozpatrywane są na miejscu, dwa razy w roku jest kontrola z Unii Europejskiej. Polska jest pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej i musi dostosować się do obowiązujących wymogów prawnych.

W końcowej części swojej wypowiedzi Pan Marszałek podziękował Burmistrzowi za zaproszenie na spotkanie i raz jeszcze zaznaczył, że uczyni wszystko aby wnioski złożone przez gminę zostały rozpatrzone pozytywnie i gmina otrzymała dofinansowanie. Przewodniczący poinformował radnych, że po konsultacji z prawnikiem nie może odbyć się głosowanie imienne na temat kredytu.

Następnie Pani Skarbnik przedstawiła Projekt uchwały w sprawie zmiany na Wieloletnie Programy Inwestycyjne.

Zmiany dotyczyły:

  • wprowadzenia poz.7 : przebudowa dróg gminnych : ulice Parkowa, Sadowa, Spokojna, Steczkowskiego i droga Karwowo
  • wprowadzenia poz.11 Sieć wodociągowa na terenie gminy : Borzykowo – Skroda Mała Zalesie – Wysokie Małe- Wysokie Duże finansowanie dróg w 2005/2006
  • poz.13 – Przebudowa drogi gminnej Stawiski – Tafiły – Michny -kredyt 648.268,-
  • poz.14 -Przebudowa drogi gminnej do wsi Jurzec Szlachecki - kredyt 439.355,-
  • poz.15 – Przebudowa drogi Mieczki – Mieczki Pieniążki – (na lata 2005 – 2007) –łączne nakłady finansowe 200.000,- , 66.000,- w 2005 r.,50.000,- w 2006 r.
  • poz.16 – Przebudowa ulic Pocztowa, Reymonta, Witosa łączne nakłady finansowe – 1.755.381,

Dodaje się zadania do realizacji :

  • poz.19 – Przebudowa ulicy Furmańskiej i Ogrodowej - 50.000,
  • poz.20 – Wykonanie przyłączy wodociągowych - 15.000,
  • poz.21 – Przebudowa nawierzchni drogi do Bud Stawiskich – 920.000,
  • poz.22 – Przebudowa drogi Borzykowo – 70.000,
  • poz.23 – Modernizacja oczyszczalni ścieków – 30.000,

Radny Robert Urban - w sprawie zaciągnięcia kredytu. Przypomniał radnym z jakimi problemami borykali się jak zaczynali kadencję. Podejmowano wówczas bardzo ważne decyzje związane z reorganizacją sieci szkół. Dodał, że nie należy negatywnie postrzegać wszystkich spraw , związanej z kredytem, należy patrzeć przez pryzmat zrealizowanych inwestycji w tym czasie. Radny Andrzej Śmiarowski – poruszył sprawę budowy drogi ulicy 550 – lecia w Stawiskach, że poprzednia Rada nie dokończyła tej inwestycji i zostawiła zobowiązania obecnej radzie.

Radny Grzegorz Truszkowski powiedział,że żadną sztuką jest inwestowanie za kredyt ,jest to bardzo niebezpieczne dla gminy, gdyż następcom zostawimy bardzo wysokie zadłużenie.

Radny Zdzisław Obrycki odniósł się do pracy byłej kadencji ,powiedział,że owszem podejmowane były trudne decyzje ale nie doprowadzono do ogromnego zadłużenia gminy. Zapytał jakie będzie zadłużenie na 2007 rok, następnie prosił o to aby dana była gwarancja na to, że w nowym budżecie na 2007 rok wystarczy na potrzeby bieżące i inne wydatki, jeżeli takiej gwarancji nie otrzyma radny oznajmił, że będzie głosował przeciw zadłużania gminy.

Pani Skarbnik odpowiedziała,że nie jest w stanie dać takiej gwarancji.

Radny nadal kontynuował ,wyliczył jakie środki finansowe musimy zapewnić w budżecie : na projekt Hali , mamy deklaracje p.Marszałka ,który będzie popierał nasz wniosek ,na inwestycje również brakuje środków finansowych , wyliczył koszty przegranych procesów.

Burmistrz zabrał głos w sprawie finansów gminy, poinformował zebranych,że radny S.Kołakowski rozmawiał z Dyrektorem Banku w Stawiskach,którego zdaniem nie ma zagrożenia dla budżetu gminy. Burmistrz uzasadniał, że kredyt inwestycyjny nie jest złym kredytem bo w momencie zakończenia inwestycji kredyt już się zaczyna zwracać. Dodał, że rolnicy z terenu naszej gminy jeżeli chcą inwestować to zaciągają kredyt w banku. Radny Grzegorz Truszkowski przedstawił swoje wyliczenia na temat budżetu na 2006 rok realne dochody gminy wyniosą około 9.500.000 zł + zadania celowe,które nie skutkują żadnymi korzyściami finansowymi,ponieważ muszą być wydane na konkretny cel. Dług na 31 grudnia 2005 r. podany w prowizorium budżetowym wynosi około 4.000.000 Dlatego też w stosunku do realnych dochodów bez celowych dotacji deficyt gminy nie będzie wynosił 30 % lecz 42 %.

Przewodniczący zapytał czy pani Skarbnik mogłaby praktycznie wytłumaczyć realizację inwestycji budowy drogi do Bud i jej finansowanie.

Pani Skarbnik odpowiedziała : termin realizacji inwestycji 2005/2006 ,rozstrzygnięcie przetargu jest liczone jako początek rozpoczęcia inwestycji. Następnie dodała, że Regionalna Izba Obrachunkowa ma 30 dni na sprawdzenie uchwały czy jest zgodna z prawem. Z chwilą rozstrzygnięcia przetargu Rada wprowadza uchwałę o wydatkach niewygasających pieniądze przekazuje się na oddzielny rachunek bankowy do chwili zapłaty 300.000,- natomiast 600.000,- brakujące – w 2007 r. ustalony termin realizacji inwestycji nie podlega zmianie.

Przewodniczący zapytał czy w związku z tym firma,która wygra przetarg nie będzie miała obaw w sprawie finansowania?

Pani Skarbnik odpowiedziała ,że zostanie to zawarte w umowie o finansowaniu.

Pan Przewodniczący zapytał czy następna kadencja rady musi dotrzymać warunków zawartej umowy i dokończyć finansowanie?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że umowa jest gwarancją dla firmy ,która wygra przetarg.

Radny Grzegorz Truszkowski zapytał cyt. : „Jak Burmistrz dokończy wodociągowanie gminy kiedy gmina nie pozyska dofinansowania?”

Burmistrz stwierdził, że kilkakrotnie udzielał już odpowiedzi na to pytanie ,że zagrożona jest tylko inwestycja budowy ulic Pocztowa, Reymonta, Witosa w Stawiskach.

Radny Zdzisław Obrycki ponownie wrócił do tematu zadłużenia gminy, że społeczeństwo będzie negatywnie postrzegać radnych, że doprowadzili do zadłużenia gminy. Radny twierdził, że należy wziąć odpowiedzialność za głosowanie w sprawie kredytu.

Zdaniem radnego Andrzeja Śmiarowskiego grupie radnych chodzi wyraźnie o to aby nie inwestować w budowę drogi do Bud Stawiskich.

Radna Barbara Rzadka zapytała czy radni poprzedniej kadencji, którzy podejmowali decyzje o budowie gimnazjum wzięli pod uwagę to ,że nie będzie realizowany Program Wychowania Fizycznego ?

Radny Zdzisław Obrycki odniósł się do radnego p. Andrzeja Śmiarowskiego, że popierał jego wniosek w sprawie budowy drogi a jest radnym ,który powinien reprezentować interesy mieszkańców miasta Stawiski. Następnie odniósł się do inwestycji na terenie miasta i wsi, wg niego podział finansów powinien być wg zasady 1/3 na miasto a pozostała cześć na tereny wiejskie. Wyraził swoje pretensje ,że odbyła się sesja 13 lipca w godzinach wieczornych i fakt ,że radni podjęli ważną decyzje w sprawie kredytu. Radny w swojej wypowiedzi poruszył kwestie etyki, że każdy radny powinien godnie reprezentować społeczność lokalną pełniąc swoją funkcję powinien kierować się interesem publicznym i dobrem wspólnym mieszkańców a nie dbać o swoje prywatne interesy.

Następnie udzielił odpowiedzi na pytanie zadane przez p.B.Rzadką w sprawie budowy gimnazjum. W tym czasie dofinansowanie można było pozyskać na inwestycje już rozpoczęte.

Reforma oświaty wprowadziła zmiany,które wiązały się z tym, że Gimnazjum nie mogło funkcjonować razem ze Szkoła Podstawową w tym samym budynku. Rada wówczas musiała podjąć decyzję o budowie Gimnazjum.

Radny Stanisław Kotowski wrócił do tematu zaciągnięcia kredytu na budowę drogi do Bud Stawiskich i rozstrzygnięcia przetargu. Podzielił się swoimi obawami związanymi z finansowaniem tej inwestycji, czy znajdzie się jakaś firma ,która zgodzi się na takie warunki finansowania.

Następnie głos zabrał pan Jan Zelkowski – Przewodniczący Powiatowej Izby Rolniczej,wyraził on swoje zdanie na temat zaciągania kredytu, negatywnie odniósł się do kredytów konsumpcyjnych , jeżeli kredyt jest zaciągany na inwestycje wówczas jest to jego zdaniem pozytywna decyzja radnych. Nawiązał do przyszłorocznych wyborów samorządowych aby Ci sami radni ,którzy obecnie sprawują mandat zdobyli zaufanie ludzi i zakończyli niezbędne inwestycje drogowe w gminie.

Zdaniem Zdzisława Obryckiego można było skonstruować budżet oszczędnościowy i więcej funduszy przeznaczyć na inwestycje z budżetu,lepiej gospodarować środkami własnymi.

Burmistrz odparł, że w 2005 roku zostały wykonane remonty remiz, remont budynku po byłej lecznicy, zatrudniania pracowników w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych. Przewodniczący zacytował art.48 ust.1 Ustawy o Finansach Publicznych.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredytu i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na :

  • pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetu jednostki samorządu terytorialnego
  • finansowanie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach jednostki samorządu terytorialnego
  • spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów

Zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe , z przeznaczeniem na cel , o którym mowa w ust.1 pkt.1 ,podlegają spłacie lub wykupowi w tym samym roku, w którym zostały zaciągnięte lub wyemitowane.

Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek formalny radnego Grzegorza Truszkowskiego cyt. : „Nie zwiększać kredytu na wydatki inwestycyjne”

2 „za” przyjęciem wniosku głosowało
9 „przeciw”
2 radnych wstrzymało się od głosowania


Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie : zmiany uchwały w sprawie limitów na Wieloletnie Programy Inwestycyjne

9 radnych głosowało „za”
1 „przeciw”
3 radnych wstrzymało się od głosowania

Uchwała Nr 138/XLIII/05 z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie : zmiany uchwały w sprawie limitów na Wieloletnie Programy Inwestycyjne stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


  • Zmiana uchwały w sprawie budżetu na 2005 rok.

P.Iwona Ofman – Skarbnik Gminy zapoznała z projektem uchwały w tej sprawie i zmianami.


Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.
9 radnych głosowało „za”
1 osoba wstrzymała się od głosowania
1 osoba nie brała udziału w głosowaniu

Uchwała Nr 139/XLIII/05 z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie : zmiana uchwały w sprawie budżetu na 2005 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad. 7

Przyjęcie uchwały w sprawie : określenia w drodze regulaminu wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw nauczycielom szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Stawiski.


Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę w tej sprawie.

Uchwała Nr 140/XLIII/05 z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie : określenia w drodze regulaminu wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw nauczycielom szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Stawiski stanowi załącznik do protokółu.


Ad. 8

Przyjęcie uchwały w sprawie: określenia w drodze regulaminu stawek nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania dla nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Stawiski.


Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę w tej sprawie.

Uchwała Nr 141/XLIII/05 z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie: określenia w drodze regulaminu stawek nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania dla nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Stawiski stanowi załącznik do protokółu.


Ad. 9

Przyjęcie uchwały w sprawie: ustalenia regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Stawiski oraz podziału środków pieniężnych na nagrody pomiędzy organem prowadzącym a dyrektorami szkół, a także tryb zgłaszania kandydatów do nagród.


Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę w tej sprawie.

Uchwała Nr 142/XLIII/05 z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie: ustalenia regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Stawiski oraz podziału środków pieniężnych na nagrody pomiędzy organem prowadzącym a dyrektorami szkół, a także tryb zgłaszania kandydatów do nagród stanowi załącznik do protokółu.


Ad. 10

Zapytania i wolne wnioski

  • pisma kierowane do Rady Miejskiej w Stawiskach
    - pismo p.W.Sienkiewicz

Przewodniczący zapoznał z treścią pisma p.W.Sienkiewicz a następnie zapytał Burmistrza czy w Projekcie budżetu na 2006 rok przewidział środki finansowe na wykup drogi. Burmistrz udzielił odpowiedzi negatywnej,że nie przewidział środków finansowych na ten cel.

- pismo p.A.Szczechowskiej
Przewodniczący zapoznał z treścią pisma p.A.Szczechowskiej,następnie skierował je do Komisji Rewizyjnej celem rozpatrzenia.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p.G.Truszkowski, poinformował radnych, że sprawą tą Komisja Rewizyjna już się zajmowała na posiedzeniach komisji. Następnie przytoczył protokoły z dnia 6.10.2005 r. i 07.10.2005 r. ze spotkania z radcą prawnym.

Radny Grzegorz Truszkowski wnioskował o powołanie Radcy Prawnego – biegłego celem wydania niezależnej opinii w tej sprawie.

Przewodniczący zapytał czy radni wyrażają zgodę na powołanie w tej sprawie biegłego celem sporządzenia opinii prawnej. Pani Skarbnik udzieliła odpowiedzi, ze dla p. Szczechowskiej zostały zwrócone pieniądze za koszt remontu.

Radny Z. Obrycki- zapytał w jaki sposób zostały zwrócone pieniądze za materiały na remont. Pani Skarbnik udzieliła odpowiedzi, że po konsultacji z radcą prawnym pieniądze zostały przekazane na konto - zgodnie z prawem. p.Hieronim Mierkowski zapytał czy przy spisywaniu Aktu Notarialnego Burmistrz poinformował ,że lokal jest obciążony ,ponieważ zamieszkuje w nim rodzina. Dodał ,że Burmistrz nie poinformował Notariusza o obciążeniach tej nieruchomości.

Przewodniczący poddał pod głosowanie Kto jest za wyrażeniem zgody na powołanie biegłego w sprawie sporządzenia opinii prawnej ?

9 radnych głosowało „za”
0 „przeciw”
4 radnych ”wstrzymało się od głosowania"

Radny Z. Obrycki – zapytał o dalszy przebieg procedury. W dalszej części wypowiedzi postawił wniosek formalny w sprawie : uchylenie uchwały dot. rozpatrywania skarg dotyczących działalności Burmistrza i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Stawiski.

Przewodniczący odpowiedział, że uchwała musi obowiązywać, ponieważ została podjęta jako zalecenie pokontrolne i w innych gminach również są takie uchwały.

Następnie radni podjęli dyskusję na temat remontu drogi powiatowej w miejscowości Dzierzbia.

Radna B. Rzadka cyt.: „My tu walczymy wyciągamy do siebie pazury dosłownie o wszystko, o każdy kawałek drogi, o każdą rzecz. Porytem został ulany odcinek drogi asfaltowej.Droga jest pięknie ulana po niej się płynie jak się jedzie. Moi wyborcy przyszli do mnie i poinformowali mnie, że nie do końca zostało to zrobione jak należy. Asfalt został wylany na prywatne podwórka do Dzierzbi . Ja mam prośbę do Pana Burmistrza żeby to wyjaśnił. Jestem radną z tego terenu i zgłaszam to Pana Burmistrza, który jest gospodarzem gminy. Wyasfaltować komuś podwórko to nie igła w stogu siana.

S. Kołakowski – zabrał głos i zaznaczył, że osoba ta u której został wylany asfalt na podwórko mogła to sfinansować.

P. B. Rzadka odpowiedziała : „ ja nie wiem i dlatego wnioskuje aby to sprawdzić.”

P. S. Kołakowski zaznaczył, że nie należy kogoś posądzać,gdyż można mieć później problemy za pomówienia.

B. Rzadka: cyt” Ja tylko mówię to, co powiedzieli mi mieszkańcy. Myślałam, że dostanę aprobatę, że skoro walczymy o te pieniądze to należy tego dopilnować . Ja nie jestem od tego, pracuję w szkole i nie jestem w stanie pilnować. Ja nie jestem osobą, która by skarżyła.

P. S. Kołakowski cyt; „ ale to wynika z tego co mówisz”

P.B.Rzadka zaprzeczyła ,że mówiła to do Przewodniczącego- a Pan Przewodniczący – „Barbara trzeba pilnować” Przewodniczący – nie przypominam sobie takich słów i proszę nie wciągać mnie w takie rozgrywki.

P. B. Rzadka –cyt: „przypomina Pan dobrze sobie Panie Przewodniczący na Wspólnym Posiedzeniu Komisji. Powiedział Pan - Basia mówiłem pilnować.”

Przewodniczący- cyt. : „ Dziękuję Pani, Pani Basiu, że wciąga mnie Pani w sprawy o których nie wiem. W każdym bądź razie jestem bardzo ostrożny w formułowaniu wniosków co powiedziała przed chwilą Pani Basia. Dlatego, że można zrobić krzywdę komuś i jednocześnie sobie. Nie przypominam sobie naszej rozmowy. Pamiętam była wcześniej rozmowa: Basia pilnuj, żeby ewentualnie z tej masy bitumicznej podlepić te dziury, które są po drodze.

P. B.Rzadka – cyt. „ Marek nie bądź taki perfidny”

Przewodniczący – cyt. „ Jeżeli ma Pani zarzut to niech Pani poda bo tu mnie Pani oskarża o coś. To jest jakiś atak na mnie”

Radny J. Rudzki – cyt. „ Ja myślę, że trzeba sprawdzić czy rozjazd został zrobiony zgodnie z prawem i tylko do tego można się przyczepić”.

Burmistrz zapewnił, że sprawę wyjaśni w Starostwie i poinformuję radę.

Przewodniczący odparł cyt. : „ Panie Burmistrzu to nie należy pytać to należy sprawdzić ze względu na bardzo poważny zarzut.”

Radna Barbara Rzadka cyt; „ ja nie powiedziałam pod niczyim adresem żadnych zarzutów ,ja tylko mówię to co powiedzieli mi moi wyborcy i proszę panie Przewodniczący pod moim adresem nie kierować ,bo ja nie jestem żadnym śledczym ,jestem normalną radną.

Przewodniczący cyt; „ Ja nie wiem czemu Pani kieruje to do mnie.”

P.B.Rzadka – ponieważ Pan cały czas mówi o zarzutach.

Radny Z.Obrycki - „słyszałem osobiście, że to dla Pana kolegi położono ten asfalt”

Przewodniczący – „skoro Pani Basia ma jakieś zarzuty to trzeba to bardzo poważnie potraktować bo nawet najście na kogoś niesłuszne to już jest mocnym przestępstwem. Będziemy tego pilnować”

P.B.Rzadka – ja nie mam zarzutu do nikogo, ja mam prośbę żeby sprawdzić czy to zrobiono zgodnie z planem.

Przewodniczący cyt. : „Ja mogę tylko Panią zapewnić, że to co Pani powiedziała zostanie dokładnie zapisane i wyjaśnione.”

Następnie głos zabrał radny Zdzisław Obrycki zapytał dlaczego wszyscy pracownicy nie otrzymali 3 % podwyżki ,którą ustaliła Rada.

Burmistrz odpowiedział, że nie wszyscy musieli otrzymać wystarczy ,że pracownicy otrzymali po 6 % tak więc – to daje średnio 3 %. Radny Grzegorz Truszkowski dodał, że skoro nie dostali to źle wykonują swoją pracę to Pan Burmistrz może ich wymienić.

Burmistrz odparł cyt. : „ nie należy się wszystkim pracownikom po równo ,należy skończyć z takim dzieleniem. Miałem takie prawo i z niego skorzystałem”

Zdaniem radnego Z.Obryckiego przydzielone podwyżki dla pracowników OPS – u są wbrew logice ,gdyż tam niezgodnie z prawem przydzielono dla Pani Rodacy Nemerenco pomoc finansową.

Burmistrz odpowiedział, że pracownikom podwyżki przydzielił Kierownik OPS nie Burmistrz.

W końcowej części sesji radny Wiesław Karwowski wnioskował o zmianę Inspektora Nadzoru w zakresie dróg p.Pawelczyka.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Sobociński

Protokółowała
Małgorzata Mroczkowska

Data dodania:
Data upublicznienia: środa, 15 lut 2006 17:52
Opublikował(a): CEZARY NERKOWSKI
Zaakceptował(a): CEZARY NERKOWSKI
Artykuł był czytany: 2121 razy