BIP Gminy Stawiski

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XXXV/05 z sesji Rady Miejskiej w Stawiskach

z dnia: 14 marca 2005 roku
w sprawie:

Lista obecności w załączeniu.

Sesję rozpoczęto o godz 1015 a zakończono o godz 1515

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu z obrad XXXIV Nadzwyczajnej Sesji z dnia 8 lutego 2005 r.
  3. Interpelacje i zapytania radnych.
  4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.
    • zarządzenia podjęte przez Burmistrza
  5. Zmiany w budżecie gminy na 2005 rok
  6. Przyjęcie uchwały w sprawie : złożenia skargi na zaskarżenie nadzorcze Wojewody Podlaskiego
  7. Przyjęcie uchwały w sprawie :nadania Statutu OPS Stawiski
  8. Przyjęcie uchwały w sprawie: zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok.
  9. Przyjęcie uchwały w sprawie: zaopiniowania projektu planu aglomeracji miasta Stawiski
  10. Sprawozdanie z kontroli Komisji Rewizyjnej przeprowadzonych w 2004 roku.
  11. Przyjęcie uchwały w sprawie: uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.
  12. Wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości po byłym Komisariacie Policji.
  13. Zapytania i wolne wnioski.
    • dyskusja dot. opłat za składowanie odpadów komunalnych
  14. Zamknięcie obrad Sesji.

Ad. 1

Przewodniczący Rady otworzył obrady sesji, powitał wszystkich zebranych po czym odczytał porządek obrad sesji.

Radny Zdzisław Obrycki zgłosił uwagę do porządku obrad, że w związku z tym, iż jest wiele wątpliwości w sprawie opłat za składowanie odpadów komunalnych prosił o nie podejmowanie uchwały w tej sprawie.

Następnie głos zabrał radny Grzegorz Truszkowski ,który zwrócił szczególną uwagę na fakt, iż Rada nie wypracowała stanowiska w tej sprawie, wnioskował o przeniesienie dyskusji jako pkt.13 na koniec obrad sesji.

Przewodniczący Rady Marek Sobociński poddał pod głosowanie porządek po zmianach.
Porządek został przyjęty jednogłośnie.

Ad. 2

Za przyjęciem protokołu po poprawce z poprzedniej Sesji głosowało 10 radnych, 1 osoba wstrzymała się od głosowania.

Ad. 3

Interpelacje i zapytania radnych

Radny Zdzisław Obrycki zwrócił się z zapytaniem:

  1. Dlaczego gmina nie pozyskała dotacji do zakupu śmieciarki ?
  2. Za jaką cenę została zakupiona śmieciarka ?
  3. Z jakich środków zrealizowany jest zakup śmieciarki ?
  4. Pytanie dotyczyło zakupu drogi dojazdowej do działek P.Sienkiewicz, czy P.Sekretarz miał ustalony limit do jakiej kwoty mógł negocjować ?

Burmistrz udzielił odpowiedzi na zadane pytania.

  1. W sprawie: śmieciarki występowaliśmy do Fundacji Rozwoju Wsi ,warunkiem do wniosku było, że myśmy przeznaczyli w budżecie 200 tyś. zł ze środków własnych za 205 tyś. zł kupiliśmy śmieciarkę i pojemniki, więc automatycznie nasz wniosek nie był premiowany w tej fundacji nie był rozpatrywany.
    • Cena śmieciarki wynosi 205 tyś. zł
    • 200 tyś. zł z kredytu 5 tyś. zł – środki własne

    Burmistrz poinformował Radę, że zostało podpisane Porozumienie między Kierownikiem ZGKiM a Burmistrzem w sprawie kwoty pozyskanej ze sprzedaży pojemników -( 90 tyś. zł ) na odpady stałe i jej wydatkowania:

    • odprowadzenie podatku VAT za te pojemniki
    • zakup sprzętu komputerowego
    • zakup oprogramowania do rozliczeń książkowych
    • koszty związane z wywozem odpadów w I kwartale 2005 r
    • płace i pochodne dla pracowników
    • utrzymanie śmieciarki ,przeglądy , naprawy,
    • zakup brakujących pojemników na odpady stałe
    • zakup pojemników i urządzeń do segregacji odpadów

W sprawie licytacji drogi

W dniu w którym obyła się licytacja Burmistrz uczestniczył w ważnej naradzie organizowanej przez ARiMR w Kolnie ,spotkanie to miało bardzo ważnych charakter, gdzie liczyła się obowiązkowa obecność i dlatego też stronę gminy reprezentował Sekretarz Janusz Kossewski. Burmistrz dodał, iż upoważnił Sekretarza do zakupu tej drogi, nie ustalił natomiast górnej granicy do której Sekretarz mógł negocjować. Burmistrz poinformował Radę, iż we wniosku skierowanym do Sądu i do Komornika uzasadnialiśmy, iż utworzenie drogi na działce 782/1 jest celem publicznym i zadaniem własnym gminy. Sąd przychylił się do wniosku , komornik przeznaczył do oddzielnej licytacji działki pod drogę i zabudowanej, jednak nie udzielił gminie prawa pierwokupu. Sąd dopuścił do licytacji ,sekretarz dokonał jednego postąpienia ,dalej nie postępował ze względu na brak górnej granicy. Nowy właściciel przelicytował i nabył tę działkę. Obecnie gmina dokona inwentaryzacji kolektora tłocznego kanalizacji sanitarnej. Dodał, że zostanie złożony wniosek do Sądu o wpis do Księgi Wieczystej z uzasadnieniem, że gmina musi mieć ten teren, ponieważ tam są nasze urządzenia techniczne.

Radny Zdzisław Obrycki zabrał głos w tej sprawie , zaznaczył, że gmina dokonała wydzielenia tej drogi , oddzieleniu drogi do licytacji , dokonała tyle starań a wreszcie sprawa spełzła na niczym. Wszystko wskazywało, że gmina zakupi tę drogę a teraz zostało to zaprzepaszczone.

Burmistrz cyt.: „ skoro jest wykazane dobro publiczne, cel publiczny i w ogóle gmina nie zakładała ,że ktoś będzie licytował z nami drogę.

Stoimy przed innym stanem prawnym jeżeli decyzja się uprawomocni ,zmieni się właściciel. Trzeba będzie zabiegać o urządzenie drogi koniecznej.”

Radny Józef Rudzki spytał cyt. : „Jeżeli w dokumentach do przetargu był zapis jako teren pod drogę ,to znaczy ,że nowy nabywca kupił drogę tzn. , że urządzi tam drogę ? Nie będzie to zgodnie z przeznaczeniem jeżeli tego nie zrobi, wiedział, że kupuje drogę „

Burmistrz odpowiedział ,że w nieistniejącym Planie Zagospodarowania Przestrzennego była przewidziana droga ,gmina wyrażała chęć zakupu tego gruntu na którym chciała urządzić drogę. Podkreślił, iż urządzenie drogi to inna procedura ,niż wykupienie gruntu na którym chcieliśmy urządzić drogę.

Na posiedzeniu Sesji obecna była P.W.Sienkiewicz, prosiła o ponowne podjęcie działań zmierzających do wykupu gruntu pod planowaną drogę publiczną.

Burmistrz stwierdził ,że nigdy tam drogi nie było , była tylko planowana . W chwili obecnej plan nie jest aktualny. Cena szacunkowa była bardzo wysoka i rada nie mogła wyasygnować takiej sumy na wykup. Burmistrz proponował też P.K.Filttrowi przeprowadzenie negocjacji i ustalenie niższej możliwej do zapłaty przez gminę ceny .Niestety K. Filter nie wyraził zgody i negocjacje o cenę nie odbyły się.

Ad. 4

Zarządzenia podjęte przez Burmistrza:

  1. Zarządzenie z dnia 28 lutego 2005 r w sprawie: powierzenia pełnienia obowiązków Dyrektora Szkoły Podstawowej w Sokołach.
  2. Zarządzenie z dnia 28 lutego 2005 r w sprawie : uchylenia regulaminu premiowania.
  3. Radna H.Szymborska zwróciła się z zapytaniem - Czy kwota przyznawanej premii będzie wliczona do zasadniczej płacy?

    Burmistrz odpowiedział ,iż będzie wliczona częściowo.

  4. Zarządzenie z dnia 28 lutego 2005 r w sprawie : powierzenia pełnienia obowiązków Kierownika Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej

Burmistrz poruszył sprawę przydziału mieszkania nad Ośrodkiem Zdrowia – przed przydziałem nie wystąpił do służb budowlanych aby zmienić charakter tych lokali. Są tam dwa lokale użytkowe ,ale nikt z fachowców nie wypowiedział się ,że nie mogą one stanowić lokali mieszkalnych. Dlatego musiałem cofnąć przydział, ponieważ w miedzy czasie Pani która dostała przydział zawarła umowę najmu z ZGKiM i wprowadziła się do tego mieszkania. Burmistrz poinformował, iż rozpisuje przetarg na te lokale. Jest to jedyna droga aby lokal ten został sprzedany bez żadnej zniżki.

Problem z podłączeniem wodociągu w miejscowości Cedry , Projekt jest wykonany lecz właściciel działki przez, którą ma przejść sieć wodociągowa do P. Józefa Zalewskiego nie wyrażał zgody.

Regulaminy zostały przez Wojewodę uchylone. Burmistrz ponownie przeprowadzi negocjacje z przedstawicielami związków zawodowych nauczycieli – 1 ZNP,1 z Solidarności.

Dodatek motywacyjny – do uzgodnienia
Dodatek mieszkaniowy – nie wymaga uzgodnień

Radna Barbara Rzadka zwróciła się z zapytaniem czy Burmistrz nie mógłby zwrócić się do Związków Zawodowych ZNP i Solidarności o wytypowanie przedstawicieli celem dalszych negocjacji.

Burmistrz odpowiedział, że wystąpi z propozycją do Związków.

Ad. 5

Zmiany w budżecie gminy przedstawiła P. Iwona Ofman Skarbnik Gminy


Za przyjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie głosowało 11 radnych na 11 obecnych na Sesji. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr 114/XXXV/05 z dnia 14 marca 2005 r w sprawie: zmian w budżecie gminy na 2005 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad. 6

Przyjęcie uchwały w sprawie :
złożenia skargi na zaskarżenie nadzorcze Wojewody Podlaskiego.

Radna Hanna Szymborska zapytała Burmistrza czy gmina będzie zaskarżać uchylone uchwały?

Burmistrz zwrócił się z prośbą aby nie podejmować decyzji w tej sprawie gdyż odbędą się ponowne negocjacje w przypadku dodatku motywacyjnego i w drodze opiniowania w przypadku dodatku mieszkaniowego.


Wobec powyższego Przewodniczący Rady zaproponował negatywne ustosunkowanie się do uchwały w sprawie złożenia skargi na zaskarżenie nadzorcze Wojewody Podlaskiego.

Żaden z radnych nie głosował „za” przyjęciem uchwały w sprawie złożenia skargi
10 - radnych głosowało „przeciw
1 – osoba „wstrzymała się od głosu”

Przewodniczący poinformował, iż uchwała została odrzucona.


Ad. 7

Przewodniczący zapoznał z treścią pisma od P. Sekretarza w sprawie uzupełnienia statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach

  • dodanie Realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • przygotowanie projektów decyzji w przypadku udzielania stypendium dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum
  • Organizacja i Zasady funkcjonowania OPS - określa regulamin Organizacyjny nadany przez Kierownika i zatwierdzony przez Burmistrza

J. Rybicki zwrócił uwagę ,że nie należy wpisywać do zadań statutu OPS pkt.2 dot. udzielania stypendium dlatego, że zostało to określone w przepisach ustawy, w drodze decyzji. Jest to decyzja Burmistrza i Dyrektora.

Radna Hanna Szymborska zwróciła uwagę aby zmienić zapis w § 2 dot. siedziby i terenu działania OPS - teren - gmina ,siedzibą – urząd.

Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem do radnych : Kto jest za przyjęciem Statutu z poprawkami : dot.:

  • § 2 siedziby
  • § 5 pkt.2 ppkt. 5 dodaniem realizacji GPPiRPA
  • dodaniem pkt.2 w § 10 dot. Organizacji i zasad funkcjonowania OPS określonych Regulaminem Organizacyjnym nadanym przez Kierownika OPS i zatwierdzonym przez Burmistrza

W wyniku głosowania ; 10 radnych „za” wniesieniem poprawek do statutu OPS, 1 osoba wstrzymała się od głosowania

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie : Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Stawiskach>
W wyniku głosowania : 10 radnych głosowało „za” przyjęciem uchwały, 1 osoba wstrzymała się od głosowania

Uchwała Nr 115/XXXV/05 w sprawie : nadania statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Stawiskach stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad. 8

Przewodniczący poinformował o zmianie jaką wprowadza się do Gminnego programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok. W programie tym skreśla się zdanie ,że członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pracują społecznie, dodaje się punkt ,iż otrzymują oni wynagrodzenie za udział w posiedzeniu 50 złotych.


Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych – uchwała została przyjęta jednogłośnie


Radny Wiesław Karwowski zwrócił się z prośbą do Burmistrza o zmianę składu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Uchwała Nr 116/XXXV/05 zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 9

Przewodniczący poddał uchwałę w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji miasta Stawiski pod głosowanie – uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała w sprawie 117/XXXV/05 w sprawie: zaopiniowania projektu planu aglomeracji miasta Stawiski stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 10

Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Stawiskach za 2004 rok przedstawiła – Przewodnicząca Komisji – Hanna Szymborska

Sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał cyt. : „ czy są jakieś pytania bądź uwagi ?”

P.J.Rybicki zapytał czy w wyniku stwierdzenia nieprawidłowości Komisja Rewizyjna określa sprawę do postępowania dyscyplinarnego.

P.H.Szymborska udzieliła odpowiedzi ,że Komisja Rewizyjna wskazuje nieprawidłowości.

P.J.Rybicki pytał czy po wskazaniu nieprawidłowości w danej jednostce KR przeprowadza rekontrolę.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że zarzuty zostały przedstawione Radzie ,wszystkie zalecenia są znane Burmistrzowi ,gdyż otrzymywał protokoły pokontrolne z posiedzeń Komisji Rewizyjnej.

Ad. 11

Uzupełnienie składu Komisji Rewizyjnej.

Radny G. Truszkowski motywował powód dlaczego Komisja zwróciła się z prośbą do Przewodniczącego Rady o uzupełnienie składu. Jeden z członków komisji przebywa za granicą, natomiast drugi pracuje i są problemy ze zwołaniem na obrady komisji. Wg niego zmiana w składzie Komisji Rewizyjnej wpłynie na zmianę składu w innych komisjach Rady zarządzone są Wybory uzupełniające na dzień 17 kwiecień br., i najlepiej będzie zaczekać do tego czasu aż się wyjaśni.

Przewodniczący zapytał czy rada chciałaby w związku z tym pkt. wnieść ?

Radny Zdzisław Obrycki zaproponował kandydaturę Barbary Rzadkiej do Komisji Rewizyjnej.

Zdaniem radnego Wiesława Karwowskiego jest to pozbawienie fachowca – nauczyciela w Komisji Oświaty.

Przewodniczący zapytał radną B.Rzadkiej o zdanie na ten temat .

Radna B.Rzadka odpowiedziała, że nie wyraża zgody na pracę w Komisji Rewizyjnej oświadczyła, iż chce pracować do końca kadencji w Komisji Oświaty.

P.Hanna Szymborska złożyła formalny wniosek o nie podejmowanie decyzji w tej sprawie.

Radny Józef Rudzki wnioskował aby Komisja Rewizyjna skoro ma najważniejszą rangę w całej radzie była 5 – osobowa tzn. miała pełny skład .

Radny Wiesław Karwowoski argumentował czy nie lepiej będzie rozwiązać wszystkie komisje i na nowo powołać składy osobowe .

Przewodniczący podsumował dyskusję i zaznaczył, że jest to bardzo ważna sprawa i należy to przemyśleć ,poddał pod rozwagę radnym zastanowić się.


Następnie poddał pod głosowanie :

Kto jest za przyjęciem uchwały sprawie uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej w Stawiskach.

Żaden z radnych nie głosował „ za”
8 „przeciw „
3 osoby wstrzymało się od głosowania

Uchwała została odrzucona.


Ad. 12

Wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości po byłym komisariacie Policji Radny Zdzisław Obrycki poprosił o wyjaśnienie czy wyrażając zgodę na sprzedaż , czy musimy podjąć ostateczną uchwałę w sprawie sprzedaży ,gdyż Rada nabywa i zbywa mienie.

Radna Hanna Szymborska czy wyrażenie zgody przez Radę jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na sprzedaż ,czy rada musi podjąć uchwałę?

Radny Józef Rudzki – wyrażenie zgody na podjęcie stosownych kroków do sprzedaży ,czyli wycena, przetarg?

Przewodniczący poinformował radnych, że na wątpliwości odpowie pracownik UM P.Zofia Chmielak.

Radny Józef Rudzki zapytał ; „Czy rada wyraża zgodę na przygotowanie dokumentacji do sprzedaży ?”

P.J.Rybicki zabrał głos w tej sprawie, że inna jest procedura sprzedawania mienia własnego a inna nabytego. Jeżeli Organ Skarbu Państwa - na warunkach określonych w Akcie Notarialnym - odstąpienie od tych warunków , może nastąpić wówczas kiedy Wojewoda wyrazi na to zgodę bądź Starosta.

Burmistrz cyt. : „ Jeśli ogłosimy w prasie na 6 tygodni mienie do sprzedaży Wojewoda może wykorzystać okres ten na cofnięcie bądź odstąpienie od darowizny. Okres ten mamy zamiar wykorzystać na umotywowanie i udowodnienie, że cel na który gmina przejmowała komisariat został spełniony ,ponieważ Centrum Informacji Gminy będzie umieszczone przy ulicy Polowej.
Jeśli chodzi o cel publiczny - urządzenie apteki w tym budynku to również cel publiczny , ponieważ apteka jest placówką ochrony zdrowia publicznego.

P.J.Rybicki zapytał; „Czy należy to do zadań własnych gminy ?”

Burmistrz odpowiedział cyt. ; „Do zadań własnych to nie należy ,my nie mówimy o zadaniach własnych gminy, mówimy o celach publicznych”

Przewodniczący Rady poprosił pracownika P.Z.Chmielak o wyjaśnienie wątpliwości związanych ze sprzedażą nieruchomości po byłym Komisariacie Policji. Czy rada wyrażając zgodę na sprzedaż od razu dokonuje sprzedaży, jak powinno się to odbyć, czy może sprzedać to Burmistrz ,czy nie musi być uchwała Rady w tej sprawie?

P.Z.Chmielak udzieliła informacji , że w tej chwili i tak może sprzedać tylko Burmistrz jako organ właściwy na mocy Ustawy o gospodarce nieruchomościami. Najpierw wydaje się Zarządzenie Burmistrza o przeznaczeniu do sprzedaży i musi to być cel publiczny .Jeśli to nie będzie cel publiczny Starosta zobowiązany jest odwołać darowiznę. Jeśli to będzie cel publiczny inny, niż określony w Akcie Notarialnym wówczas można wystąpić do Wojewody o wyrażenie zgody na zmianę tego przeznaczenia z Punktu Informatycznego na Aptekę.

Przewodniczący zapytał cyt. : „ Czyli rada nie musi podejmować uchwały?”

P.Z.Chmielak : „ Zarządzeniem przeznacza się do sprzedaży na określony cel, wywiesza się wykaz na 6 tygodni w urzędzie a po upływie tego terminu , określa się warunki sprzedaży - przetargu.”

Radny Z.Obrycki - „czyli uchwała rady nie potrzebna jest ? „

P. Z. Chmielak dodała, że mieniem gminy dysponuje Burmistrz i w formie zarządzenia przeznacza do sprzedaży nieruchomości.

Przewodniczący zamknął dyskusje w tym temacie po czym poddał pod głosowanie: Kto jest za wyrażeniem zgody na sprzedaż nieruchomości po byłym Komisariacie Policji z przeznaczeniem na urządzenie Apteki?


W wyniku głosowania : 8 osób głosowało „ za” wyrażeniem zgody ,3 osoby wstrzymało się od głosowania w tej sprawie


Ad. 13

Dyskusja dot. opłat za składowanie odpadów komunalnych Na posiedzeniu obecny był Kierownik ZKGiM – Grzegorz Malinowski.

Kalkulacja ceny wywozu pojemnika 120 litrów i 1100 litrów przez ZGKiM Stawiski

  • płace obsługi śmieciarki 65.514,24 na rok
  • koszty paliwa i przeglądów gwarancyjnych 20.073,60
  • koszty opłat środowiskowych 17.310,60

Razem koszty 102.898,44 x 20 % zysku = 123.478,13 / 1400 poj = 88,20

88,20 zł/24 odbiory na rok = 3,67 zł za pojemnik 3,67 zł x 7 % Vat = 3,93 brutto za pojemnik

W zaokrągleniu 4 zł brutto za pojemnik 120 litrów i 36 zł za pojemnik 1100 litrów

W/w kalkulacje omówiono szczegółowo po czym radni stwierdzili ,że kalkulacje należy skierować do Burmistrza celem weryfikacji kosztów. Po dokonanej weryfikacji na posiedzeniach komisji radni ustalą stawki za wywóz odpadów komunalnych.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Sobociński

Protokółowała
Małgorzata Mroczkowska

Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 14 lut 2006 15:12
Opublikował(a): CEZARY NERKOWSKI
Zaakceptował(a): CEZARY NERKOWSKI
Artykuł był czytany: 2319 razy