BIP Gminy Stawiski

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XXXI/04 z sesji Rady Miejskiej w Stawiskach

z dnia: 1 grudnia 2004 roku
w sprawie:

Lista obecności w załączeniu.

Sesję rozpoczęto o godz. 1030 a zakończono o godz. 1215

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu z obrad XXX Zwyczajnej Sesji z dnia 13.10.2004 roku.
  3. Interpelacje i zapytania radnych.
  4. Sprawozdanie Burmistrza z działalności między sesjami.
    • zarządzenia podjęte przez Burmistrza w ostatnim czasie
    • realizacja uchwał Rady
  5. Podjęcie uchwał w sprawie ustalenia stawek podatków lokalnych na 2005 rok
    • od nieruchomości
    • od środków transportowych
    • obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2004 roku przyjętej do wymiaru podatku rolnego na rok 2005
  6. Sprawy bieżące
  7. Zapytania i wolne wnioski
  8. Zamknięcie obrad sesji.

Ad. 1

Przewodniczący Rady Marek Sobociński otworzył obrady Sesji, powitał wszystkich zebranych oraz gości zaproszonych Komendanta Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kolnie –P.Józefa Jasiewicza ,Przewodniczącego Rady Powiatowych Izb Rolniczych - P.Jana Zelkowskiego. Następnie poinformował zebranych, że obecni na sali są również dziennikarze, których poprosił o rzetelne i obiektywne przedstawianie faktów dotyczących pracy Rady, jednostek pomocniczych i organizacyjnych całej gminy Stawiski.

Następnie zapoznał wszystkich radnych z porządkiem obrad sesji. O zabranie głosu poprosił Burmistrz- P. Marek Waszkiewicz.
Przewodniczący udzielił głosu Panu Burmistrzowi ,który zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego i Rady aby z porządku obrad wyłączyć pkt. dotyczący rozpatrzenia skargi na Kierownika jednostki organizacyjnej z powodu licznych zapytań dotyczących dokumentacji Gminnego Ośrodka Kultury. Burmistrz powiedział, że obecnie rada nie jest w stanie wypracować stanowiska ,w grudniu Rada spotka się i na posiedzeniu zostanie wypracowane stanowisko w tej sprawie.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza w sprawie wycofania z porządku obrad punktu dot. rozpatrzenia skargi na kierownika GOK – u.


Za wycofaniem wniosku głosowało 12 radnych ,2 osoby wstrzymało się od głosowania.


Przewodniczący poinformował zebranych, że punkt ten został wycofany z porządku obrad. Następnie poddał pod głosowanie porządek obrad z poprawkami.


Za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych ,1 osoba się wstrzymała od głosowania.


Przewodniczący poprosił o zabranie głosu Pana J.Jasiewicza Komendanta PSP w Kolnie.
Komendant w swoim wystąpieniu zwrócił się do władz gminy o wsparcie finansowe przy zakupie nowego ciężkiego samochodu ratowniczo – gaśniczego. Motywował, że realizacja takiego przedsięwzięcia w sposób znaczący zwiększy zdolność operacyjnego zabezpieczenia gminy Stawiski .
Poruszył problem bezpieczeństwa na terenie powiatu w 2004 roku miało miejsce 100 zdarzeń więcej niż w ubiegłym roku. Sprzęt musi być sprawny i nowoczesny. Straż przekazała samochód Mercedes ,dla OSP Wysokie Małe oraz dla jednostki OSP Romany.

Przewodniczący dodał, że Komendant zobowiązał się ,że pozyska kwotę 200 tyś. zł od wszystkich samorządów z terenu powiatu kolneńskiego na zakup nowego samochodu. Burmistrz kontynuował ,że zakup samochodu jest niezbędny, niestety z powodu trudnej sytuacji finansowej gminy przeznaczył na ten cel kwotę 10 tyś. zł w prowizorium budżetowym.

Ad. 2

Przewodniczący poddał protokół z poprzedniej sesji pod głosowanie ,12 radnych głosowało za jego przyjęciem, 1 osoba wstrzymała się od głosowania.

Ad. 3

Interpelacje i zapytania radnych.

Radna Barbara Rzadka złożyła interpelacje do Burmistrza w sprawie funduszu nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno – wychowawcze.

Interpelacja stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

Ad. 4

Burmistrz przedstawił sprawozdanie z działalności między sesjami. Zarządzenia podjęte przez Burmistrza stanowią załączniki do niniejszego protokółu.

Burmistrz poinformował, iż odbył spotkania w sprawie czyszczenia zbiornika retencyjnego - Zalewu – w tej chwili gmina czeka na oferty zagospodarowania. Zaapelował do rolników aby zabierali ten namuł – do zagospodarowania.
Burmistrz zabrał głos również w sprawie skargi na kierownika GOK – u ,że na najbliższym posiedzeniu Rada wypracuje stanowisko w tej sprawie.
Sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

Ad. 5

Pani Iwona Ofman zapoznała z zebranych z treścią uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2005 rok.


12 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, 1 osoba wstrzymała się od głosowania.

Uchwała Nr 95/XXXI/04 stanowi załącznik do niniejszego protokółu


Radna H.Szymborska zwróciła uwagę dot. § 1 pkt.5 od przyczep i naczep ,o których mowa w art. 8 pkt. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą 7 ton i poniżej 12 ton z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – 1.280,73 r że wzrost powinien wynosić o 4 % czym to jest spowodowane?

Pani Skarbnik wyjaśniła radnej, że środki transportowe występujące na naszym terenie - podwyżka jest o 4 % natomiast te, które nie występują - stawki ministerialne.

Pani Skarbnik zapoznała zebranych z treścią uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.


Przewodniczący poddał pod głosowanie uchwałę – 14 radnych obecnych opowiedziało się za przyjęciem tej uchwały.

Uchwała Nr 96/XXXI/04 stanowi załącznik do niniejszego protokółu.


Przewodniczący Rady poinformował, że kwota podatku od posiadania psa nie uległa zmianie także uchwała z 2003 roku jest nadal obowiązująca, podatek bez zmian 20 zł. W dalszej części wypowiedzi Przewodniczący poinformował, że Rada musi odnieść się do ceny skupu żyta za 1 q - obniżyć kwotę z 37,67 na 36,00 zł.

Pani I.Ofman zapoznała zebranych z treścią niniejszej uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2004 roku przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2005 rok.


Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie.
Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę ,na 14 obecnych – wszyscy głosowali za jej przyjęciem.

Uchwała Nr 97/XXXI/04 stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

Ad. 6

Sprawy bieżące

  • wydatki związane z terenem wsi : umowa na odbiór padłej zwierzyny oraz na indywidualne opracowanie przydomowych oczyszczalni ścieków.
    Gmina ma obowiązek przygotowania programu na opracowanie tegoż programu.
  • sprawa autobusu ,który uległ samozapaleniu w układzie grzewczym. Rada musi podjąć decyzję czy podpisze umowę na przyjazdy awaryjne z PKS Łomża czy podejmie decyzję o zakupie autobusu.

Ad. 7

Głos zabrała P.H.Jeżewska – zapytała czy uzyska odpowiedź na swoje zapytanie w sprawie organizacji kolonii wakacyjnych i jakimi kierowano się kryteriami przy doborze uczestników.

Burmistrz udzielił odpowiedzi na zapytanie. Odpowiedź stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

Nadal Pani H. Jeżewska twierdziła, że uczestnicy kolonii byli dobierani niesprawiedliwie i pojechali najbogatsi.

Burmistrz zaproponował aby swoje zarzuty Pani Jeżewska sformułowała na piśmie oraz, że poprosi o listę uczestników z OPS – u z zaznaczeniem kryterium dlaczego dany uczestnik pojechał. Taką listę przedstawi na następnej Sesji Rady.

Następnie głos zabrał P. Adam Zaręba cyt. :”Panie Przewodniczący czy Pan mnie widzi czy Pan mnie ignoruje?”
Przewodniczący : cyt.:” Nie chciałbym podejmować dyskusji na ten temat”

Po chwili udzielił głosu Panu A.Zarębie, który przedstawił swój punkt widzenia na całą sprawę związaną ze skargą na kierownika GOK-u P.I.Modzelewską , Cyt:
„Przewodniczący nie skierował skargi do Komisji Rewizyjnej celem rozpatrzenia rozmawiał ze mną tylko prywatnie. Zdarzenie miało miejsce w Domu Kultury w Stawiskach około godz.17 stwierdziłem, że mój syn ma wybity ząb poszedłem do mamy sprawcy, porozmawiałem i uzgodniliśmy, że po powrocie ojca dziecka będziemy rozmawiać o sprawie. Później udałem się do Pani Dyrektor Domu Kultury, zapytałem :Czy uczestników ,którzy przebywają w Domu Kultury obowiązuje ubezpieczenie ?– Pani Dyrektor powiedziała, że nie ma pojęcia ,wie natomiast, że jest bieda i na nic nie ma. Wróciłem do domu i wykonałem telefon do Pana Burmistrza 17.44. z twierdzenia tej Pani, że zdarzenie miało miejsce o godz. 18 są bezpodstawne. Wszelkie kroki ,które poczyniła w sprawie poczyniła dopiero po telefonie Pana Burmistrza .Wśród mieszkańców naszej gminy panuje przekonanie ,że sprawca zdarzenia ten chłopiec ,który wybił mojemu synowi ząb będzie ciągany po sądach co jest moją zasługą. Co ja w tym miejscu chciałem powiedzieć, że jest to zasługa pani Izy Modzelewskiej – złożyła zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa przez nieletnich sprawców z wyciągnięciem odpowiedzialności karnej. Zrobiła z mojego syna i z tego chłopca bandytę. Zachowanie tych dzieci było bardziej odpowiedzialne niż tej Pani, bo ta Pani nic nie zrobiła jak przyszedłem do Domu Kultury to obie Panie w ping- ponga grały. Były w takim szoku, że grały w ping - ponga. Chłopiec jak dogonił mojego syna to na kolanach prosił, żeby mu wybaczył. Moja skarga była łagodna bo ja nie znałem wszystkich faktów. W sali komputerowej nie było światła ,Pani dyrektor twierdzi, że zgłaszała gdzieś, ale nie ma o takim zawiadomieniu śladu. ` Mam śmieszny regulamin napisany po zdarzeniu – śmieszny scenariusz do śmiesznego filmu – obowiązki – zakłócanie ładu i porządku publicznego. W przypadku zauważenia awarii budynku należy poinformować osobę upoważnioną – kto to jest ta osoba upoważniona czy to jest Ksiądz Proboszcz, Burmistrz , Komendant Policji czy to jest Dyrektor - ? ja dorosły ja nie wiem. Za niestosowanie się do powyższego Regulaminu będą wyciągane konsekwencje w postaci zakazu wstępu do Ośrodka -ja się pytam jakim prawem ta Pani takie kary wymyśliła? Szkoda, że nie jest napisane, że w związku, że mój syn zakłócił ten porządek ta Pani twierdzi ,że go ukarała karą.”

Pan A.Zaręba przedstawił ,że jest w posiadaniu Uchwały w sprawie Statutu GOK – u cyt: „ § 6 jakim prawem ta pani tytułuje się Dyrektor jak w statucie jest zapis kierownik. Ta Pani ma chore aspiracje, ja sobie nie życzę, żeby takie osoby zajmowały się opieką moimi dziećmi ,ja nie mówię o państwa dzieciach.

Regulamin zatwierdza Zarząd Gminy i Miasta w uzgodnieniu z Komisją Oświaty i Kultury Rady Gminy i Miasta.
Program działania Ośrodka opracowuje Kierownik i podlega on zatwierdzeniu oraz okresowej kontroli przez Komisję Oświaty i Kultury. Ja się pytam czy te uchwały są po co ,żeby co z nimi robić? Ja myślę, że państwo jesteście naszymi przedstawicielami i w jakimś stopniu to prawo stanowicie i musi być ono przestrzegane. Kto zatwierdził ten regulamin? Statut nakłada taki obowiązek. Twierdzenie tej Pani, że nie ponosi żadnej odpowiedzialności nie jest żadnym wytłumaczeniem dla mnie. Pofatygowałem się i rozmawiałem z kilkoma osobami, które prowadzą takie Ośrodki Kultury - w tym regulaminie nie wyczytałem ,że bezpośrednio ta Pani odpowiada owszem tak to jest rozmydlone ,mam prawo tak twierdzić, że Regulamin został napisany po całym zdarzeniu ,jest nie zatwierdzony i nie jest napisany od kiedy obowiązuje. Jest tylko wchodzi w życie i ....... ja zakładam, że obowiązuje od wczoraj. Wszystkie te osoby, które pracują po kilkadziesiąt lat z młodzieżą stwierdziły, że jednym z podstawowych punktów jest bezpieczeństwo uczestników, dzieci i młodzieży. Dlatego wystąpiłem ze skargą o ukaranie tej Pani nie wiem jak państwo się do tego ustosunkujecie ja bym chciał aby zgodnie z literą prawa i z własnym sumieniem podejść. Prócz tego wokół tej sprawy wytworzyła się taka niezdrowa atmosfera wychodzi na to, że mój syn nie dość ,że został pokrzywdzony to w tej chwili jest na niego nagonka ktoś próbuje przypisać mu winę ,że on jest winien ,że jakiś chłopiec będzie stawał przed sądem ,że w gminie jest głośno na łamach prasy on czuje się winny. W tej chwili zrywa się nie śpi wypisuje „Hej ludzie pomocy !” czego nigdy nie robił wysyła do mnie sygnały .Ja jadę z synem do Poradni Zdrowia Psychicznego bo coś złego się z nim dzieje. Wychodzi na to ,że jest ofiarą przestępstwa ,psy na nim się wiesza i na mnie. Dziwne jest dla mnie ,że ktoś próbuje te sprawę odwlec w czasie dla mnie sprawa jest jasna. Dziękuje bardzo.

Przewodniczący : cyt. : „Proszę czy ktoś chciałby odnieść się w tej sprawie ? „

Na sali zapanowała cisza po czym Przewodniczący poprosił o zabranie głosu Pana Jana Zelkowskiego.
Pan Jan Zelkowski mówił o odbiorze padłej zwierzyny ,że dzięki swojej działalności i zaangażowaniu w tę sprawę umowa została podpisana z firmą „Struga S.A” w Jezuickiej Strudze gmina Rojewo.

Następnie poruszył sprawę pozyskiwania funduszy europejskich. Zaapelował do wszystkich sołtysów, że istnieje możliwość organizacji szkoleń w sołectwach, które poprowadzą pracownicy z ODR – u.

Na temat wypłat dopłat bezpośrednich na terenie powiatu - 4505 podatników wydano 1433 decyzje 100 % wniosków ,którzy nie składali wniosków na onw.

Zaapelował również do mediów aby tak nie ubarwiali, że rolnicy po wejściu Polski do Unii Europejskiej będą mieli dobrą sytuację finansową. Prosił aby nie pisać, że rolnicy otrzymują wysokie dopłaty do gospodarstw rolnych.

Ad. 8

Przewodniczący Rady zamknął obrady XXXI Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach i podziękował wszystkim zebranym za udział w sesji.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Marek Sobociński

Protokołowała:

Małgorzata Mroczkowska

Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 7 lut 2006 12:06
Opublikował(a): CEZARY NERKOWSKI
Zaakceptował(a): CEZARY NERKOWSKI
Artykuł był czytany: 2133 razy