BIP Gminy Stawiski

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XXIV/04 z sesji Rady Miejskiej w Stawiskach

z dnia: 30 kwietnia 2004 roku
w sprawie:

Lista obecności w załączeniu.

Sesję rozpoczęto o godz. 915 a zakończono o godz. 1305

Porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  3. Interpelacje i zapytania radnych.
  4. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2003 rok i udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi.
  5. Przyjęcie planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych na rok 2004.
  6. Przyjęcie planu pracy Komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego na rok 2004.
  7. Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok.
  8. Uchwalenie Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Stawiski w latach 2004 – 2010.
  9. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w I kwartale 2004 r.
  10. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w 2004 r.
  11. Zmiany w budżecie gminy na 2004 rok.
  12. Zapytania i wolne wnioski.
  13. Zamknięcie obrad Sesji.

AD. 1

Sesję otworzył i przewodniczył Przewodniczący Rady Miejskiej Marek Sobociński. Porządek Sesji został przyjęty jednogłośnie. Powitał Panią Kierownik Hannę Góralczyk – Kierownika Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Białymstoku – oddział w Kolnie , Kierownika ZGKiM – Grzegorza Malinowskiego, Panią Aleksandrę Szyc z Gazety Współczesnej i wszystkich zebranych.

AD. 2


Za przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji głosowało 11 radnych , 2 osoby wstrzymało się od głosowania.


AD. 3

Do Rady nie wpłynęły żadne interpelacje ani zapytania

AD. 4

Pani Iwona Ofman – Skarbnik Gminy przedstawiła informacje z przebiegu wykonania budżetu za 2003 rok. Sprawozdanie z wykonania budżetu stanowi załącznik do niniejszego protokołu) Przewodniczący poinformował, że RIO pozytywnie ustosunkowała się do przedłożonego przez Burmistrza sprawozdania z wykonania budżetu za 2003 rok, oraz do wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie wyrażenia opinii o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Stawisk.


Przewodniczący poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi za 2003 rok. 11 radnych głosowało za udzieleniem absolutorium, 1 osoba wstrzymała się od głosowania.


Przewodniczący poinformował, że uchwała została przyjęta i tym samym zostało udzielone absolutorium Burmistrzowi Stawisk.

AD. 5 i AD. 6

Przewodniczący Komisji Oświaty – Zdzisław Obrycki przedstawił plan pracy komisji na 2004 rok(plan stanowi załącznik nr 1 do uchwały Nr 75/XXIV/04)

Radni jednogłośnie przyjęli plan pracy komisji. Przewodniczący Komisji Rolnej – Stanisław Kotowski przedstawił plan pracy komisji na 2004 rok(plan stanowi załącznik nr 2 do uchwały Nr 75/XXIV/04)

Radni jednogłośnie przyjęli plan pracy obu komisji.

Uchwała Nr 75/XXIV/04 stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

AD. 7

Przewodniczący zapoznał radnych z projektem uchwały w sprawie : przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok.


W wyniku głosowania plan pracy został przyjęty stosunkiem głosów 10 radnych „za”,2 osoby wstrzymało się od głosowania.

Uchwała Nr 76/XXIV/04 stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

AD. 8

Przewodniczący zapoznał z projektem uchwały w sprawie wyboru i formy prowadzenia spraw z zakresu gospodarki komunalnej na terenie miasta i gminy Stawiski oraz przyjęcia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Stawiski w latach 2004 – 2010”.


Przewodniczący poddał pod głosowanie w/w uchwały. Na 13 radnych obecnych na sali 11 głosowało „za”, 2 osoby wstrzymało się od głosowania.

AD. 9

Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w I kwartale w 2004 roku – przedstawiła Przewodnicząca Hanna Szymborska.(sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

AD. 10

Sprawozdanie ze swojej działalności przedstawił Marek Waszkiewicz – Burmistrz Stawisk(sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu oraz pisma wystosowane przez Burmistrza).

uwaga do pkt.14 - sprawozdania Burmistrz zasugerował aby Dyrektor wystosował swoje uwagi do protokołu po kontroli Zespołu Szkolno – Przedszkolnego dot.Przedszkola Miejskiego. Burmistrz zapewnił, że ustosunkuje się po wyjaśnieniach dyrektora szkoły. Należy wyjaśnić płace dla kucharek za nadgodziny.

Burmistrz poinformował ,że gmina złożyła wnioski w sprawie dofinansowania kompleksu – budowy Hali Sportowej ,do Generalnej Dyrekcji i Autostrad w sprawie remontu dróg oraz wniosek dot. dofinansowania remontu w Zespole Szkolno – Przedszkolnym. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany ok.57 tyś. zł.

Radny Olender zwrócił się z zapytaniem do Burmistrza gdzie są ławki z miejskiego parku i prosił o postawienie tych ławek, ponieważ rencistki zwróciły się do niego z tym problemem. Kierownik ZGKiM odpowiedział ,że 4 ławki zostały postawione natomiast 2 są w trakcie remontu.

Przewodniczący Rady Miejskiej odniósł się do sprawozdania z działalności Burmistrza, poinformował, że brał udział w seminarium w B- stoku – powołał się p.E.Bossy – mecenas prawa samorządowego, że radnych deleguje Przewodniczący chyba ,że obowiązki radnego wynikają z jego obowiązków pracy – ze stosunku pracy.

Burmistrz podkreślił ,że należy podawać podstawę prawną kierowanych zarzutów. Następnie skierował pytanie do Sekretarza , na podstawie jakich dokumentów stwierdził , że Pan T. Szymborski jest członkiem Klubu Sportowego. Sekretarz odpowiedział, że istnieje taka dokumentacja. Burmistrz kontynuując poinformował, że Prezes Klubu nie udostępni żadnej dokumentacji na temat jego władz ,ponieważ klub nie istnieje. Faktem jest ,że Pan Szymborski uczestniczył we wszystkich spotkaniach zarządu – jest aktywnym działaczem wobec tego na tej podstawie można przypuszczać ,że Pani H.Szymborska jest stronnicza w swojej kontroli.

Na to radny Olender zabrał głos i swojej wypowiedzi zaznaczył, że Pani H.Szymborska podjęła taką sama decyzję jak inni członkowie komisji i wykazała nieprawidłowość.

Do wypowiedzi Burmistrza ustosunkował się również radny G.Truszkowski powiedział ,że jak były podejrzenia P. H.Szymborskiej o stronniczość i brak obiektywizmu to należało zgłosić wniosek do komisji o wyłączenie radnej z obrad i komisja podjęłaby decyzję w tej sprawie. Kwestionowanie tego radny uważał ,że jest opóźnione.

Burmistrz oznajmił, że nie został zawiadomiony ,że badana jest sprawa Klubu Sportowego, zaznaczył ,że nie jest od podejrzewania i przewidywania. Komisja Rewizyjna ma funkcję oskarżycielską.

Radny A.Olender podkreślał , że komisja stwierdziła uchybienie.

Burmistrz;cyt :”tak ale jest brak zaleceń”

Radny Olender cyt.:” to Burmistrz jest gospodarzem”

Burmistrz –cyt „Warto było napisać upoważnia się Burmistrza o wystąpienie do Prezesa Klubu o zwrot bądź jej umorzenie”.

Radny G.Truszkowski –cyt„Panie Burmistrzu jest Pan stróżem wykonania budżetu, jest dotacja więc Pan ma możliwość kontroli i na bieżąco jak Pan widzi nieprawidłowość”.

Burmistrz – „Pan Żochowski nigdy rachunku na zatrudnienie swojego zięcia nie przyniósł .Na bieżąco nie mogłem stwierdzić nieprawidłowości, kontrolę prowadzi Komisja Rewizyjna.”

Radny Truszkowski zapytał czy Prezes Klubu nie powinien przychodzić z każdym rachunkiem bezpośrednio do księgowej.

Burmistrz powiedział, że Prezes rachunków nie przedkłada- przedkłada jedynie rozliczenie. Pani Skarbnik również wyjaśniła dokładnie procedurę rozliczania dotacji.

Radny Olender zapytał :Skoro klub przestał istnieć czy został sporządzony protokół zdawczo – odbiorczy.

Burmistrz poinformował ,że protokół został sporządzony i zostanie przedstawiony na następnej Sesji. Klub Sportowy jako stowarzyszenie działa, stowarzyszenie może rozwiązać Walne Zgromadzenie i Ci którzy je zakładali. Wszelkie roszczenia finansowe gminy mogą być rozpatrywane do 3 lat, jeżeli będzie trzeba Burmistrz powiedział ,że sięgnie do prokuratury. Jednocześnie oświadczył radzie, sołtysom i wszystkim zebranym ,że bierze to na siebie. Wystąpił o zwrot źle wydanej dotacji i dopóki będzie Burmistrzem Klub Sportowy – dorosłych tzw. seniorów nie będzie finansowany będą dofinansowane tylko drużyny młodzieżowe.

AD. 11

Pani Skarbnik Gminy – Iwona Ofman zapoznała ze zmianami w budżecie (Uchwała Nr 79/XXIV/04 stanowi załącznik do niniejszego protokołu

Przewodniczący poddał pod głosowanie uchwałę. Radni jednogłośnie przyjęli w/w uchwałę.

AD. 12

Przewodniczący udzielił głosu Pani Kierownik - H. Góralczyk. Pani Kierownik poinformowała, że nie ma powodów do zdenerwowania jeśli chodzi o rejestrację wszystkich przedsiębiorców ziemniaka. Rejestracja producentów na ten rok dobiega końca. Większość z rolników dokonała rejestracji. Jeśli chodzi o wyjaśnienie ,do ustawy ukazały się rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi na podstawie których rejestracja jest prowadzona. Producent ziemniaka powinien się zarejestrować na 14 dni przed rozpoczęciem produkcji. Ponieważ jest to temat nowy i z uwagi na to ,że problemy występują więc ten termin 14 – dni nie jest rygorystycznie przestrzegany. Najważniejsze jest to ,że rejestracji dokonali wszyscy producenci ziemniaków sadzeniaków. System rejestracji producentów ziemniaka umożliwia dotarcie do źródła w razie stwierdzenia choroby ziemniaka. Pani Kierownik podkreśliła, że na naszym terenie występuje bakterioza pierścieniowa – jest to bardzo niebezpieczna choroba nie ma na nią środków chemicznych do jej zwalczania. Występowanie tej choroby jest bardzo groźne, ponieważ występuje jej coraz więcej. W ubiegłym roku były dotacje do zwalczania tej choroby, oraz dotacje do dezynfekcji pomieszczeń.

Następnie głos zabrał Grzegorz Malinowski – Kierownik ZGKiM ,poinformował, że funkcję sprawuje od dnia 1 marca br. Przedstawił zadłużenie zakładu ZGKiM – na dzień 27 lutego br. 39.299 zł rejon energetyczny, zobowiązania wobec zakładu KOJA, dla Urzędu Marszałkowskiego,

Na dzień 31 marca br. zaległości zakładu wynosiły 41.740 zł. W miesiącu marcu zakład wypłacił dla pracowników 13 pensje tj. 19.514 zł oraz wynagrodzenie dla pracowników w podobnej kwocie. W latach ubiegłych 13 pensje wypłacane były w miesiącach styczeń – marzec, w tym roku czynności takie były nie poczynione. Kierownik poinformował, że wystąpił z pismem do Rady Miejskiej o zapewnienie w budżecie środków finansowych na zakup pompy do hydroforni Sokoły. Pompa została zakupiona i w razie awarii nie będzie problemu.

Radny Olender zapytał jakie kierownik poczynił kroki co do osób zalegających z opłatami za czynsz.

Kierownik powiedział, że jako zakład nie ma on takiego upoważnienia - gmina jest właścicielem i z tej strony można wszczynać postępowanie egzekucyjne.

Radny Stanisław Kotowski zabrał głos i podkreślił, że na terenie wsi Rostki są zaniki wody, przez długi okres czasu występuje problem z wydajnością wody ,brak jest po 2 – 3 godziny, od czego to zależy czy od awarii pomp. Jak długo trwa awaria wody – na wsi nie może do tego dość ,ponieważ rolnicy zajmują się hodowlą bydła i co wtedy?

Kierownik odpowiedział, że wystąpiły błędy przy projektowaniu tegoż wodociągu powinny tam być dwie pompy wówczas nie byłoby takich sytuacji. Jeżeli jedna miałaby słabą wydajność wówczas załączałaby się druga. Wyjaśnił dlaczego wnioskował o zakup pompy awaryjnej.

Radny Stanisław Kotowski ubolewał nad faktem tak długiego okresu czasu gdzie wieś będzie odcięta od dopływu wody,2 – 3 dni to jest za długo podkreślał.

Sołtys wsi Wysokie Małe – Kazimierz Sulkowski zabrał głos i zwrócił się z prośba do Burmistrza i Przewodniczącego Rady aby przedzwonić do P.Łady w sprawie remontu odcinku drogi.

Radny Olender wyszedł ponownie z inicjatywą aby zakład zapewnił mieszkańcom książeczki dot. opłat za wodę. Kierownik odpowiedział, że zakład jest w trakcie ulepszania pracy to kwestia czasu, należy zakupić program komputerowy.

Radny A.Olender poruszył sprawę zakładu gospodarki komunalnej, powiedział ,że każdy kierownik zostawia po sobie 50 tyś. zł długu. Cyt.:” Komitet Referendalny zarzucił Panu Burmistrzowi, że takiego dobrego kierownika zwolnił- więc pytam gdzie rozliczenie kierownika? Żeby udowodnić dla Komitetu ,że nie miał racji.”

Radny Olender odniósł się do ulotki Stawiskowskie Eldorado. Czy prawdą jest ,że Pan Burmistrz ,radni i sołtysi zasiadają dla pieniędzy? Jak wiadomo w całej Polsce pieniądze biorą. Pan ,który ulotkę pisał to może bał się ,że człowiek pójdzie do sądu. Jeden radny wziął 8 .508 złotych z tego Komisja Oświaty - 4.282 zł, Komisja Gospodarki Komunalnej – 1.029 zł, posiedzenia sesji - 3.197.Nam zarzucono, że my tak dużo debatowaliśmy nad szkołami było 2 komisje, a komisja w 2000 roku - 9 razy spotykali się w sprawie reorganizacji oświaty ,za tamtej kadencji radni należeli do kilku komisji i z każdej brali diety. Później na wniosek radnego Obryckiego zaprzestano brać diety z innych komisji tylko z jednej. Czy Ci co ulotkę pisali czy oni się zastanawiali jaką rolę sprawuje sołtys we wsi, lekarz, policja, ksiądz, wszyscy do sołtysa – żeby sołtysi byli dla pieniędzy to powinni dostawać średnią krajową. Jeśli chodzi o burmistrza zarobki ktokolwiek to będzie dostanie takie zarobki jakie mu się należą. Na koniec osoba, która to pisała, nie wiem czy to była uczona czy nie uczona ja bym proponował aby poszła dalej szkołę kończyć bo Olender to się piszę” e „ a nie „ę „ ja proponuje tej osobie iść do szkoły. Bo mi się zarzuca ,że ja jestem nie uczony więc podaje do ogólnej wiadomości i proszę to protokołować mam prawie takie same technikum jak Kwaśniewski – Prezydent - technikum budowlane .Byłem rok czasu instruktorem w szkole uczyłem dzieci zawodu na to mam papiery, mam świadków mam wszystko – to Olender nie jest tuman Ci panowie którzy to pisali to tumany. Ja was zapewniam, że będziecie dostawać w przyszłym roku 200 złotych.”

Radny Stanisław Kotowski ponownie wrócił do problemu awarii wody - jeśli energetyka wyłącza energie powyżej 8 godz. płaci karę umowną a u nas jak będzie lipiec – sierpień i woda w studni wyschnie to co wtedy musimy jako komisja przyjrzeć się temu problemowi i znaleźć wspólne rozwiązanie.

Radna Barbara Rzadka złożyła oficjalny wniosek ,żeby pieniądze ze sprzedaży Domu Nauczyciela i Agronomówki w Porytem zostały przeznaczone na rzecz Szkoły Podstawowej w Porytem.

Wniosek pani B. Rzadkiej został poparty przez sołtysów wsi Poryte.

Radny Olender ponownie wrócił do Ulotki Stawiskowskie Eldorado – powiedział, że zarzut też padł do Pani Dzięgielewskiej ,że pobiera dietę w wysokości 50 zł. Podkreślił, że ma ona większe obroty finansowe niż nasza gmina.

Radny Olender zwrócił się z zapytaniem do Pana Stanisława Kotowskiego czy prawdą jest ,że nabył ziemię bez przetargu od gminy. Radny S.Kotowski odpowiedział, że kupił ziemię od rolnika - Akt Notarialny jest sporządzony przez Notariusza ,a działka gminy nadal jest nie sprzedana .

Radny Olender odniósł się do problemu ,który występuje na Osiedlu 550 – lecia - są ograniczenia drogowe a kierowcy nie stosują się do obowiązujących przepisów. Wobec tego prosił Burmistrza o podjęcie działań zmierzających do zaprzestania w/w wykroczeń.

Przewodniczący zabrał głos w sprawie kontraktacji ziemniaka. Podzielił się swoimi spostrzeżeniami na ten temat, negatywnie odniósł się do Zarządu PEES – miał żal do Izb Rolniczych dlaczego nie było przedstawicieli Izb przy konstruowaniu umów ,warunki wynegocjowane są dla rolnika nie do przyjęcia.

Następnie głos zabrał Jan Zelkowski Przewodniczący Powiatowej Izby Rolniczej zasugerował Przewodniczącemu i radnym ,że zaproszeni goście nie powinni być przetrzymywani do końca obrad. Jeśli chodzi o umowy i minimalne ceny – powiedział to jesteśmy w Unii Europejskiej – to nie zakład decyduje o cenie a mianowicie Agencja Rynku Rolnego. Poinformował ,że zgłosił do Agencji, że powinno być tak ,że rolnik w chwili sadzenia rolnik o wszystkim wie. Wnioskował aby zakład kredytował środki ochrony roślin i nawozy.

Radny Wiesław Karwowski zapytał cyt. ”co konkretnie ta Izba nam pomogła rolnikom?”

Jan Zelkowski odpowiedział ,że ceny wynegocjowane minimalne w unii. Jan Zelkowski poinformował, że trwa procedura składania wniosków na dopłaty obszarowe do gospodarstw rolnych. Rolnicy mogą też skorzystać z dopłat tzw. onw 57 euro na 1 ha.

Rolnik musi spełniać następujące warunki:

  • rolnicze wykorzystanie ścieków w gospodarstwie
  • rolnicze wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych
  • nawozy naturalne i mineralne( 170 kg azotu na 1 ha użytków rolnych)
  • stosowanie środków ochrony roślin( opryskiwacz z atestem)
  • nie wypalać traw
  • segregacja odpadów (odpowiednie zbiorniki)

Na sesję została poproszona Pani Iwona Staniurska – pracownik socjalny z OPS – u aby wyjaśniła zmiany związane z zasiłkami rodzinnymi. Na podstawie zmiany ustawy o świadczeniach rodzinnych z dnia 23 listopada 2003 r ( Dz.U 2003.228.2255) Od 1maja 2004 r świadczenia rodzinne będą wypłacane przez 7 różnych Instancji.(W załączeniu wyjaśnienia) Sołtys wsi Dzierzbia J.Urbanowski zapytał :

„czy Opieka Społeczna nie mogłaby konsultować zasiłków ,które są wypłacane dla matek samotnych, które faktycznie same nie mieszkają ,na czas kontroli konkubin opuszcza w/w kobietę .Czy opieka nie może konsultować tego z sołtysem czy rada sołecką?”

Pani I.Staniurska odpowiedziała, że można się kontaktować ale pracownicy OPS – korzystają z przysługującego im prawa i dokonują kontroli mieszkań w tym celu.

Radny G.Truszkowski – powiedział aby skończyć proceder palenia w piecu w maju jeśli mamy oszczędzać.

Następnie głos zabrała Pani Hanna Szymborska - Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej aby wyjaśnić wątpliwości związane z delegowaniem radnych przez Przewodniczącego. W Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji jest to wyraźnie określone : „że termin i miejsce wykonania zadania oraz miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej określa Przewodniczący Rady Gminy w poleceniu wyjazdu służbowego natomiast czynności w stosunku do Przewodniczącego Rady dokonuje Wiceprzewodniczący wskazany przez Radę. Środek transportu określa Przewodniczący Rady w poleceniu wyjazdu służbowego.”

W dalszej części swojej wypowiedzi radna zapoznała z protokołem z pierwszego posiedzenia Klubu Sportowego z dnia 6 lipca 2002 r Przewodniczący Komisji – Antoni Domitrz,Członkowie:Jerzy Rybicki, Józef Zalewski oraz o protokołem z posiedzenia Zarządu KS Stawiski,Prezes–Kazimierz Żochowski,Wiceprezes– Michał Truszkowski, Skarbnik - Mirosław Domitrz, Członek – Stanisław Konopka, Członek – Mirosław Purzeczko, Członek – Zbigniew Wesołowski Burmistrz zaznaczył, że protokoły z posiedzenia Komisji Rewizyjnej może sporządzać pracownik ds. obsługi rady.

Radny Olender cyt : „ w związku z Referendum Androlek ty się uspokój, Ty nie brykaj, oni Cię usadzą ,tylko na to czekają córka jest w pierwszym rzędzie. Moja córka jak ja jestem radnym to jest kartą przetargową ,córką mi zamknie usta. Niestety mnie ludzie powołali na stanowisko radnego i wszystkie nieprawidłowości to będę głośno krzyczał czy moja córka pracuje czy nie, ja nie wiąże instytucji radnego z pracą córki. Jeszcze nie wygrali a już straszą.”

Radny Stanisław Sokołowski poinformował, że w połowie maja planuje zorganizować spotkanie z sołtysami aby przybliżyć temat dot. rent strukturalnych i innych ważnych tematów dotyczących rolnictwa. O terminie posiedzenia sołtysi zostaną poinformowani pisemnie.

Ad. 13

Przewodniczący zamknął obrady XXIV Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach, po czym udzielił głosu Burmistrzowi Stawisk ,który podziękował radnym za udzielenie absolutorium i zaprosił na lampkę szampana.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Sobociński

Protokółowała
Małgorzata Mroczkowska

Data dodania:
Data upublicznienia: środa, 25 sty 2006 10:06
Opublikował(a): CEZARY NERKOWSKI
Zaakceptował(a): CEZARY NERKOWSKI
Artykuł był czytany: 2230 razy