BIP Gminy Stawiski

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół Nr XXXVIII/13 z Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach

z dnia: 15 maja 2013 roku
w sprawie:

miejsce – UM w Stawiskach (sala konferencyjna)

początek sesji 1430 koniec 1525


Stan radnych Rady Miejskiej w Stawiskach – 15. Na sesji obecnych 13 radnych – lista obecności (zał. nr 1 do protokołu). W obradach sesji udziału nie brali radni: R. Bagiński, A. Kiełczewski. Na posiedzenie spóźnił się radny L. Ramotowski i radny J. Rudzki.

W sesji udział wziął Burmistrz Stawisk Marek Waszkiewicz (lista obecności zał. nr 2).

Obradom przewodniczyła Przewodnicząca Rady Miejskiej w Stawiskach Barbara Rzadka. Otworzyła XXXVIII Nadzwyczajną Sesję Rady Miejskiej w Stawiskach. Na podstawie listy obecności stwierdziła quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał. Poinformowała, że sesja została zwołana na wniosek Burmistrza Stawisk.

Następnie przedstawiła porządek obrad XXXVIII Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.

  1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
  2. Interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
  3. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Stawisk w okresie między sesjami.
  4. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
  5. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.
  6. Informacje.
  7. Zamknięcie obrad sesji.

Przewodnicząca Rady zapytała, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad. Rada porządek przyjęła jednogłośnie celem jego realizacji.


Przebieg obrad


Pkt 2. Interpelacje – nie zgłoszono.


Zapytania radnych:

Radny T. Chojnowski złożył zapytania o następującej treści:

1) Jakie działania zostały podjęte w związku ze zgłoszonym wnioskiem o lewoskręt na drogę powiatową w Karwowie – Konotopa?

2) Jeśli zostało podjęte to jakiej treści pismo zostało wysłane?

3) Jakie były przyczyny odwołania p. A. Rutkowskiej ze stanowiska Sekretarza Gminy Stawiski?

4) Jakie obecnie stanowisko w UM Stawiski zajmuje p. A. Rutkowska?

 

Radny T. Zalewski złożył zapytanie o następującej treści:

1) Czy gmina dokonała inwentaryzacji, rozbiórki ogrodzenia po byłym składowisku odpadów komunalnych, które funkcjonowało dotychczas poza miastem Stawiski? Zdaniem radnego ogrodzenie nie jest zabezpieczone w należyty sposób. Obecnie jego elementy znajdują się na terenie ZGKiM Stawiski. Czy uda się jeszcze odzyskać i wykorzystać z przeznaczeniem, które proponował wcześniej Burmistrz na ogrodzenie stadionu miejskiego?

 

Radny S. Chmielewski złożył zapytanie o następującej treści:

1) Czy wszyscy mieszkańcy Gminy Stawiski złożyli deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi? Jaki stanowi to procent całości?

 

Radny S. Chodnik złożył zapytanie o następującej treści:

1) Jak wygląda sprawa sprzedaży działek otrzymanych od Agencji Rolnej Skarbu Państwa? Jaką kwotę gmina zwróciła na rzecz agencji? Na jakim etapie przebiegają sprawy sądowe?


Wolne wnioski - nie zgłoszono.


Pkt 3. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Stawisk w okresie miedzy sesjami.

Sprawozdanie przedstawił Burmistrz Stawisk Marek Waszkiewicz(Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do protokołu).


Pkt 4. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały. Następnie poinformowała, że w dniu wczorajszym odbyło się posiedzenie Zespołu ds. wdrożenia nowego systemu gospodarki odpadami w gminie Stawiski. Zespół dokonał analizy złożonych deklaracji w miejscowości Stawiski, Barzykowo i Poryte. W wyniku analizy deklaracji mieszkańcy, którzy nie złożyli deklaracji zostaną w najszybszym czasie powiadomieni do dokonania niezbędnych formalności urzędowych.

Burmistrz wyjaśnił, że podczas prac przy sporządzaniu dokumentacji związanej z ogłoszeniem przetargu na odbiór odpadów w naszej gminie otrzymaliśmy najtańszy kosztorys na budowę PSZOK-u, który opiewał na kwotę 700 tys. zł. Z pozyskanych  informacji z samorządu miasta  Kolno wynika, że tamten samorząd scedował  budowę PSZOK-u na firmę, która wygra przetarg na odbiór odpadów komunalnych. W niniejszej uchwale została zapisana decyzja, która wychodzi naprzeciw żądań mieszkańców - zmiana dotyczy zdjęcia lokalizacji budowy PSZOK-u z ul. Ogrodowej w Stawiskach. Drugim ważnym argumentem zmiany w uchwale jest koszt budowy.

Ponadto Burmistrz zastrzegł, że na etapie ogłoszenia przetargu, jeżeli firmy nie zechcą wziąć na siebie budowy PSZOK-u, wówczas gmina wróci do wersji poprzedniej. Zaznaczył, że firma prywatna ma więcej możliwości stworzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów niż samorząd gminy.

Radny S. Chodnik zwrócił się z zapytaniem czy z przepisów prawa wynika, że gmina ma obowiązek utworzenia punktu?

Przewodnicząca Rady odpowiedziała, że z ustawy nie wynika jasno, jaki podmiot ma utworzyć punkt, widnieje zapis, że w gminie powinien punkt istnieć.

Zdaniem radnego S. Chodnika gmina za późno zajęła się wdrażaniem systemu w gminie. Co będzie jeżeli firma poniesie koszt budowy, a za rok nie wygra przetargu?

Burmistrz  odpowiedział, aby do sprawy nie podchodzić sceptycznie. Należy  liczyć się z tym, że zmiana lokalizacji PSZOK-u z konkretnego miejsca na inne może wpłynie na dowolność wyboru lokalizacji dla firmy, która wygra przetarg.

Przewodnicząca Rady dodała, że firmy, które będą stawały do przetargu, będą musiały zmierzyć się z wieloma dylematami, by PSZOK zlokalizowany był i funkcjonował właściwie. Nie jest to zadanie łatwe.

Radny T. Chojnowski dodał, że każda zmiana lokalizacji PSZOK-u położona blisko domów mieszkalnych będzie powodować sprzeciw mieszkańców. Według radnego gmina powinna ustalić z góry teren lokalizacji, aby był dogodny dla wszystkich, a nie zostawiać podjęcie decyzji o lokalizacji dla prywatnej firmy.

Radny A. Kiciński zakładał, że jeżeli wygra przetarg duża firma i będzie odbierać odpady z kilku gmin, zastanawiał się, nad jakością świadczonych usług. Czy nie lepiej byłoby zwiększyć częstotliwość odbierania tych odpadów? Przewodnicząca poinformowała, że regulamin nie pozwala na odbiór odpadów rzadszy niż raz w tygodniu.

Burmistrz dodał, że ideą powstania PSZOK-u jest głównie to, by gmina posiadająca PSZOK odzyskiwała minimum 15 % odpadów do ponownego przetworzenia. Poza tym firma może tylko odbierać odpady, które Gmina dostarczy do PSZOK-u raz w tygodniu.

Radny T. Zalewski zapytał, co będzie, kiedy firma zainwestuje w budowę PSZOK-u, a inna firma za rok będzie chciała ten PSZOK przejąć?

Burmistrz dodał, że Gmina miała koncepcję wybudowania budynku, w którym umieszczone miały być kontenery, magazyny. Teren byłby ogrodzony i uporządkowany. Dlatego też potencjalna firma nie musiałaby inwestować w budowę.

Prywatna firma płaciłaby za dzierżawę terenu. Poza tym firmy zajmujące się taką specyfiką pracy, są dużymi przedsiębiorstwami, z wieloletnim stażem pracy i nie należy podchodzić do sprawy z założeniem, że co roku będą się zmieniać.

Dalszej dyskusji Rada nie prowadziła. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie Rady. Obecnych podczas głosowania 13 radnych.

Rada w głosowaniu: 12 głosów „za”, 0 „przeciw”. Przewodnicząca stwierdziła, że uchwała została podjęta.

(Uchwała Nr XXXVIII/202/13 z dnia 15 maja 2013r. zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów stanowi załącznik do niniejszego protokołu).


Pkt 5. Odpowiedzi na interpelacje, zapytania radnych i wolne wnioski.

Burmistrz odpowiedział na zapytania radnego T. Chojnowskiego.

- Gmina Stawiski wnioskowała o oznakowanie zjazdu z drogi krajowej na drogę powiatową oraz ograniczenie prędkości. Z udzielonej odpowiedzi wynika, że zostanie postawiony znak drogowy: „Inne niebezpieczeństwo”. Nic innego w tej kwestii nie da się zrobić, gdyż jest to skręt z drogi krajowej, która podlega określonym normom i przepisom prawnym. Powiatowy Zarząd Dróg w Kolnie również wystąpił z wnioskiem w sprawie przebudowy niniejszego skrzyżowania.

- Na następne posiedzenie Sesji Rady odpowiedź uzyska radny S. Chmielewski – wykaz zostanie sporządzony na dzień 15 maja br.

- Dnia 9 maja br. Sekretarz Gminy A. Rutkowska złożyła pisemny wniosek o przeniesienie jej na inne stanowisko pracy. Wniosek motywowany był stanem zdrowia. Burmistrz przychylił się do prośby przenosząc p.A.Rutkowską na stanowisko inspektora do spraw oświaty i ochotniczej straży pożarnej.

- Ogrodzenie znajduje się na terenie ZGKiM Stawiski, za jego stan odpowiada kierownik. Informacja w tym zakresie zostanie udzielona na następnym posiedzeniu Sesji RM.

- Agencja Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa zwróciła się do Gminy Stawiski o zwrot 95 tys.zł. W związku z tym, że Gmina Stawiski dokonała zmiany przeznaczenia otrzymanej darowizny w rezultacie skutkowało przegraną sprawą. Obszar 3 ha został przekazany pod gospodarkę osadową natomiast działka ponad 1 ha weszła w skład obwodnicy. Agencja upomina się o obszar ok. 14 ha za kwotę ok. 385 tys. zł.


Pkt 6. Informacje.

Burmistrz poinformował, że z dokumentów urzędowych nie wynika, że wyposażenie siłowni dla parafii Poryte było zakupione z budżetu gminy Stawiski. Brak jest potwierdzeń w dokumentach księgowych oraz dokumentach GKRPAiPN Stawiski. Ponadto jeżeli sprzęt znajduje się w Zaskrodziu to miejscowość zaliczana jest do Parafii Poryte.


Pkt 7. Zamknięcie obrad sesji.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji, Przewodnicząca zamknęła obrady XXXVIII Sesji Rady Miejskiej w Stawiskach.

Protokołowała
Przewodnicząca Rady Miejskiej
Małgorzata Mroczkowska
Barbara Rzadka
Data dodania:
Data upublicznienia: piątek, 21 cze 2013 14:15
Opublikował(a): Jarosław Laskowski
Zaakceptował(a): Jarosław Laskowski
Artykuł był czytany: 2077 razy