Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach
Rozdział I
Struktura Organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej
§ 1. Ośrodek Pomocy Społecznej zwany dalej Ośrodkiem, jest jednostką organizacyjną Gminy Stawiski, realizującą zadania w zakresie pomocy społecznej.
- Ośrodek Pomocy Społecznej jest pracodawcą dla pracowników zatrudnionych przez Kierownika Ośrodka w liczbie zapewniającej pełną realizację zadań określonych w Ustawie o pomocy społecznej, innych właściwych przepisach oraz Statucie Ośrodka.
- Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Ośrodku regulują przepisy ustaw o pracownikach samorządowych, przepisy wykonawcze do ustawy oraz przepisy Kodeksu Pracy.
- Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zlecone przez organy rządowej administracji ogólnej.
§ 2.
- Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik Ośrodka.
- Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Burmistrz Stawisk.
Rozdział II
Zakres pracy Ośrodka
§ 3.
Do ogólnych zadań Ośrodka należy:
- stymulowanie i koordynowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy w zakresie pomocy społecznej.
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań Gminy wynikających z planów i uchwał Rady Miejskiej oraz przepisów administracyjnych dotyczących pomocy społecznej,
- współdziałanie z organami rządowej administracji ogólnej i samorządu terytorialnego, instytucjami, organizacjami społecznymi, związkami zawodowymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami o charakterze charytatywnym, fundacjami, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi w zakresie pomocy społecznej,
- rozpatrywanie skarg i interwencji podopiecznych oraz wniosków, postulatów i zapytań radnych, z zakresu pomocy społecznej.
- opracowywanie propozycji do projektów planów i programów wieloletnich oraz rocznych dotyczących realizacji zadań Gminy w zakresie pomocy społecznej,
- przygotowywanie okresowych i tematycznych ocen, analiz oraz informacji dla Rady Miejskiej, Komisji Rady i Burmistrza Stawisk.
§ 4.
Do podstawowych zadań i zakresu poszczególnych stanowisk wchodzących w skład Ośrodka należy:
- Pracownik socjalny :
- udzielanie świadczeń w różnych formach osobom kwalifikującym się do pomocy społecznej, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami,
- udzielanie pomocy poszkodowanym wskutek klęsk żywiołowych, ekologicznych i innych wypadków losowych,
- bieżące prowadzenie rejestru przyznanych zasiłków: stałych, okresowych, jednorazowych i innych świadczeń oraz wydatków;
- prowadzenie zbiorczych zestawień:
- rodzin wielodzietnych,
- rodzin alkoholików,
- osób samotnie wychowującychdzieci,
- dzieci z trwałym kalectwem,
- osób w wieku poprodukcyjnym,
- inwalidów I i II grupy inwalidztwa,
- rodzin bezrobotnych.
- wydawanie decyzji na świadczenia zgodnie z ustawą o pomocy społecznej i posiadanymi uprawnieniami,
- współpraca z innymi pracownikami socjalnymi i księgowością,
- współpraca z instytucjami i organizacjami społecznymi,
- kompletowanie przepisów prawnych, artykułów i notatek prasowych w zakresie pomocy społecznej,
- zapewnienie właściwych form opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych,
- sporządzanie rozliczeń z udzielonej pomocy i sprawozdań dla jednostek nadrzędnych oraz GUS,
- uczestniczenie w pracach związanych ze specjalnymi programami rządowymi,
- prowadzenie rejestru i dokumentacji skarg i wniosków,
- obsługa komputerów i kserokopiarek,
- rozeznanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- organizowanie i prowadzenie we współdziałaniu z organizacjami społecznymi i instytucjami pracy socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy,
- opracowywanie indywidualnych planów pomocy, przygotowywanie wniosków wraz z dokumentacją przewidzianą obowiązującymi przepisami dla danego świadczenia,
- opracowywanie wniosków dotyczących problemów socjalnych Miasta Stawiski,
- współdziałanie z placówkami służby zdrowia, Rejonowym Biurem Pracy, pedagogami szkolnymi, Sądem,
- współdziałanie z placówkami pomocy społecznej oraz pracownikami socjalnymi innych instytucji, zakładów pracy, organizacji społecznych, grup charytatywnych, fundacji, itp. w realizacji świadczeń na rzecz osób kwalifikujących się do pomocy społecznej,
- utrzymywanie w stanie aktualnym kart podopiecznych,
- sporządzanie bilansu potrzeb i środków oraz projektu planu pomocy społecznej w rejonie opiekuńczym,
- prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie konieczności udzielania pomocy społecznej,
- kierowanie podopiecznych na komisję lekarską w celu ustalenia grupy inwalidzkiej,
- zamawianie dla podopiecznych wizyt lekarskich, pielęgniarskich, karetki pogotowia, itp.
- sporządzanie wniosków o alimentację
- kompletowanie dokumentacji w sprawach o umieszczenie w domach pomocy społecznej; domach małego dziecka oraz ustalanie opłat za pobyt w tych placówkach,
- prowadzenie okresowych kontroli przeznanych świadczeń oraz udział w wyjazdach interwencyjnych,
- prowadzenie rejestru udzielonej pomocy w rejonie opiekuńczym:
- rodzin wielodzietnych,
- rodzin patologicznych ( alkoholizm, narkomania ),
- osób samotnie wychowujących dzieci,
- dzieci z trwałym kalectwem,
- rodzin w wieku produkcyjnym
- osób w wieku poprodukcyjnym,
- inwalidów l i II grupy inwalidztwa,
- rodzin bezrobotnych.
- Aspirant pracy socjalnej
- wykonuje zadania pracownika socjalnego
Rozdział III
Tryb pracy Ośrodka
§ 6.
- Czas pracy Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo.
- Informacja o godzinach pracy Ośrodka musi być umieszczona w widocznym miejscu.
- Pracownikom Ośrodka przysługuje wynagrodzenie miesięczne płatne z dołu 30- go dnia każdego miesiąca
- W ciągu godzin pracy pracownikowi przysługuje 30 minut (1100 - 1130)na spożycie posiłku. Przerwa nie może zakłócić normalnego toku pracy.
- Za pracę poza wyznaczonymi godzinami pracy przysługuje czas wolny w godzinach ustalonych z Kierownikiem Ośrodka.
- Codziennie przed rozpoczęciem pracy należy podpisywać listę obecności. Spóźnienia należy osobiście zgłosić i wyjaśnić Kierownikowi Ośrodka.
- Wyjazdy i wyjścia służbowe muszą być udokumentowane delegacjami lub zapisami w książce wyjść.
- Pracownik ma prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonym w Kodeksie Pracy i zgodnym z planem urlopów.
- Dobór kadry pracowniczej w Ośrodku odbywa się w drodze postępowania kwalifikacyjnego (przygotowanie zawodowe, postawa etyczno - moralna oraz predyspozycje osobowe niezbędne do pracy w Ośrodku). Decyzja o przyjęciu do pracy należy do Kierownika Ośrodka.
- Pracownikowi wypłacana jest dodatkowe roczne wynagrodzenie według odrębnych przepisów.
- Interesanci przyjmowani są codziennie w godzinach 730 do 1545 (a przerwa w godz. od 1100 do 1130) przez pracowników socjalnych oraz w godzinach urzędowania przez Kierownika Ośrodka.
Informacja o wyznaczonych godzinach przyjęć interesantów musi być podana do publicznej wiadomości w miejscach ogólnie dostępnych przed pomieszczeniami Ośrodka.
Pracownikowi Ośrodka nie wolno odmówić przyjęcia interesanta poza wyznaczonymi godzinami pracy. Każdy pracownik musi mieć wyznaczonego zastępcę, zorientowanego w zagadnieniach i dokumentacji.
Rozdział IV
Organizacja przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw interesantów.
§ 7.
- Indywidualne sprawy interesantów załatwiane są w terminach określonych w KPA.
Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw interesantów ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków. - Kontrolę i koordynację działań w tym zakresie prowadzi Kierownik Ośrodka. Ogólne zasady postępowania określa KPA, instrukcje oraz przepisy szczególne, dotyczące organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg oraz wniosków obywateli.
§ 8.
Pracownicy Ośrodka przy obsłudze interesantów zobowiązani są do:
- udzielenia informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
- rozstrzygnięcia lub załatwienia sprawy na miejscu - w miarę możliwości, w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia.
- informowanie zainteresowanych o stanie i postępie załatwienia ich sprawy, ustnie lub pisemnie,
- powiadamianie o przysługujących środkach odwoławczych lub możliwości zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć,
- kulturalnego traktowania interesantów i zapewnienia im właściwych warunków do załatwienia spraw lub oczekiwania na ich załatwienie
- udostępnianie urządzeń i materiałów pomocniczych do wniesienia sprawy (np. napisanie podania, wypełnienie druków),
- interesanci maja prawo uzyskać informację w drodze ustnej i pisemnej, telefonicznie lub teleksem poza sprawami objętymi przepisami o tajemnicy służbowej, państwowej, itp.
Rozdział V
Zasady i tryb postępowania przy realizacji zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej.
§ 9.
- Ośrodek w zakresie i trybie ustalonym przez organy nadrzędne opracowuje projekty uchwał Rady Miejskiej oraz inne materiały sprawozdawczo - informacyjne w zakresie pomocy społecznej.
- Kierownik Ośrodka realizuje i organizuje wykonanie zadań wynikających z uchwał i wytycznych Rady Miejskiej,
- Kierownik Ośrodka w szczególności:
- zasięga opinii Komisji Rady w sprawach określonych przez Radę Miejską,
- rozpatruje interpelacje radnych z zakresu pomocy społecznej i przygotowuje odpowiedzi,
- rozpatruje wnioski radnych i komisji Rady oraz udziela odpowiedzi,
- udziela wszelkiej pomocy Komisjom Rady i radnym w przeprowadzanych przez nich kontrolach Ośrodka.
- Kierownik Ośrodka zapewnia realizację uchwał Rady Miejskiej oraz prowadzenie zbiorczych rejestrów uchwał; interpelacji i wniosków radnych dotyczących zadań wykonywanych przez Ośrodek.
Rozdział VI
Organizacja działalności kontrolnej Ośrodka
& 10.
- Kontrolą wewnętrzną objęta jest realizacja zadań określonych w:
- statucie Ośrodka,
- regulaminie organizacyjnym Ośrodka,
- w zakresach czynności pracowników,
- uchwałach Rady i Burmistrza,
- aktywach normatywnych i dyspozycjach władz nadrzędnych,
- poleceniach służbowych przełożonych.
- W kontrolach wewnętrznych uczestniczą członkowie Rady Miejskiej zgodnie z tematycznym rozdziałem pracy Rady.
§ 11.
Kontrolę zewnętrzną wykonują organy ustawowo do tego powołane, Kierownik Ośrodka zobowiązany jest do współdziałania z organami kontroli rządowej i samorządowej oraz państwowymi instytucjami przestrzegania prawa i porządku publicznego.
Rozdział VII
Zasady podpisywania i obiegu pism urzędowych i innych dokumentów.
§ 12.
Wszystkie pisma urzędowe wychodzące z Ośrodka muszą być opatrzone datą, symbolem Ośrodka oraz numerem rzeczowego wykazu akt sprawy.
§ 13.
Pisma wychodzące z Ośrodka winny być opracowane starannie, rzeczowo, zwięźle i zrozumiale oraz odpowiadać zasadom poprawności i czystości języka polskiego.
- Sprawy przedkładane Kierownikowi Ośrodka do aprobaty winny być parafowane przez pracowników, którzy odpowiadają za prawidłowość przygotowywanych dokumentów.
- Wszystkie pisma i decyzje wychodzące na zewnątrz winny być podpisywane przez Kierownika Ośrodka.