BIP Gminy Stawiski

Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Stawiskach

Rozdział I

Struktura Organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej

§ 1. Ośrodek Pomocy Społecznej zwany dalej Ośrodkiem, jest jednostką organizacyjną Gminy Stawiski, realizującą zadania w zakresie pomocy społecznej.

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej jest pracodawcą dla pracowników zatrudnionych przez Kierownika Ośrodka w liczbie zapewniającej pełną realizację zadań określonych w Ustawie o pomocy społecznej, innych właściwych przepisach oraz Statucie Ośrodka.
  2. Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Ośrodku regulują przepisy ustaw o pracownikach samorządowych, przepisy wykonawcze do ustawy oraz przepisy Kodeksu Pracy.
  3. Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zlecone przez organy rządowej administracji ogólnej.

§ 2.

  1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik Ośrodka.
  2. Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Burmistrz Stawisk.

Rozdział II

Zakres pracy Ośrodka

§ 3.
Do ogólnych zadań Ośrodka należy:

  1. stymulowanie i koordynowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy w zakresie pomocy społecznej.
  2. zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań Gminy wynikających z planów i uchwał Rady Miejskiej oraz przepisów administracyjnych dotyczących pomocy społecznej,
  3. współdziałanie z organami rządowej administracji ogólnej i samorządu terytorialnego, instytucjami, organizacjami społecznymi, związkami zawodowymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami o charakterze charytatywnym, fundacjami, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi w zakresie pomocy społecznej,
  4. rozpatrywanie skarg i interwencji podopiecznych oraz wniosków, postulatów i zapytań radnych, z zakresu pomocy społecznej.
  5. opracowywanie propozycji do projektów planów i programów wieloletnich oraz rocznych dotyczących realizacji zadań Gminy w zakresie pomocy społecznej,
  6. przygotowywanie okresowych i tematycznych ocen, analiz oraz informacji dla Rady Miejskiej, Komisji Rady i Burmistrza Stawisk.

§ 4.
Do podstawowych zadań i zakresu poszczególnych stanowisk wchodzących w skład Ośrodka należy:

  1. Pracownik socjalny :
    • udzielanie świadczeń w różnych formach osobom kwalifikującym się do pomocy społecznej, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami,
    • udzielanie pomocy poszkodowanym wskutek klęsk żywiołowych, ekologicznych i innych wypadków losowych,
    • bieżące prowadzenie rejestru przyznanych zasiłków: stałych, okresowych, jednorazowych i innych świadczeń oraz wydatków;
    • prowadzenie zbiorczych zestawień:
      • rodzin wielodzietnych,
      • rodzin alkoholików,
      • osób samotnie wychowującychdzieci,
      • dzieci z trwałym kalectwem,
      • osób w wieku poprodukcyjnym,
      • inwalidów I i II grupy inwalidztwa,
      • rodzin bezrobotnych.
    • wydawanie decyzji na świadczenia zgodnie z ustawą o pomocy społecznej i posiadanymi uprawnieniami,
    • współpraca z innymi pracownikami socjalnymi i księgowością,
    • współpraca z instytucjami i organizacjami społecznymi,
    • kompletowanie przepisów prawnych, artykułów i notatek prasowych w zakresie pomocy społecznej,
    • zapewnienie właściwych form opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych,
    • sporządzanie rozliczeń z udzielonej pomocy i sprawozdań dla jednostek nadrzędnych oraz GUS,
    • uczestniczenie w pracach związanych ze specjalnymi programami rządowymi,
    • prowadzenie rejestru i dokumentacji skarg i wniosków,
    • obsługa komputerów i kserokopiarek,
    • rozeznanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
    • organizowanie i prowadzenie we współdziałaniu z organizacjami społecznymi i instytucjami pracy socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy,
    • opracowywanie indywidualnych planów pomocy, przygotowywanie wniosków wraz z dokumentacją przewidzianą obowiązującymi przepisami dla danego świadczenia,
    • opracowywanie wniosków dotyczących problemów socjalnych Miasta Stawiski,
    • współdziałanie z placówkami służby zdrowia, Rejonowym Biurem Pracy, pedagogami szkolnymi, Sądem,
    • współdziałanie z placówkami pomocy społecznej oraz pracownikami socjalnymi innych instytucji, zakładów pracy, organizacji społecznych, grup charytatywnych, fundacji, itp. w realizacji świadczeń na rzecz osób kwalifikujących się do pomocy społecznej,
    • utrzymywanie w stanie aktualnym kart podopiecznych,
    • sporządzanie bilansu potrzeb i środków oraz projektu planu pomocy społecznej w rejonie opiekuńczym,
    • prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie konieczności udzielania pomocy społecznej,
    • kierowanie podopiecznych na komisję lekarską w celu ustalenia grupy inwalidzkiej,
    • zamawianie dla podopiecznych wizyt lekarskich, pielęgniarskich, karetki pogotowia, itp.
    • sporządzanie wniosków o alimentację
    • kompletowanie dokumentacji w sprawach o umieszczenie w domach pomocy społecznej; domach małego dziecka oraz ustalanie opłat za pobyt w tych placówkach,
    • prowadzenie okresowych kontroli przeznanych świadczeń oraz udział w wyjazdach interwencyjnych,
    • prowadzenie rejestru udzielonej pomocy w rejonie opiekuńczym:
      • rodzin wielodzietnych,
      • rodzin patologicznych ( alkoholizm, narkomania ),
      • osób samotnie wychowujących dzieci,
      • dzieci z trwałym kalectwem,
      • rodzin w wieku produkcyjnym
      • osób w wieku poprodukcyjnym,
      • inwalidów l i II grupy inwalidztwa,
      • rodzin bezrobotnych.
  2. Aspirant pracy socjalnej
    • wykonuje zadania pracownika socjalnego

Rozdział III

Tryb pracy Ośrodka

§ 6.

  1. Czas pracy Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo.
  2. Informacja o godzinach pracy Ośrodka musi być umieszczona w widocznym miejscu.
  3. Pracownikom Ośrodka przysługuje wynagrodzenie miesięczne płatne z dołu 30- go dnia każdego miesiąca
  4. W ciągu godzin pracy pracownikowi przysługuje 30 minut (1100 - 1130)na spożycie posiłku. Przerwa nie może zakłócić normalnego toku pracy.
  5. Za pracę poza wyznaczonymi godzinami pracy przysługuje czas wolny w godzinach ustalonych z Kierownikiem Ośrodka.
  6. Codziennie przed rozpoczęciem pracy należy podpisywać listę obecności. Spóźnienia należy osobiście zgłosić i wyjaśnić Kierownikowi Ośrodka.
  7. Wyjazdy i wyjścia służbowe muszą być udokumentowane delegacjami lub zapisami w książce wyjść.
  8. Pracownik ma prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonym w Kodeksie Pracy i zgodnym z planem urlopów.
  9. Dobór kadry pracowniczej w Ośrodku odbywa się w drodze postępowania kwalifikacyjnego (przygotowanie zawodowe, postawa etyczno - moralna oraz predyspozycje osobowe niezbędne do pracy w Ośrodku). Decyzja o przyjęciu do pracy należy do Kierownika Ośrodka.
  10. Pracownikowi wypłacana jest dodatkowe roczne wynagrodzenie według odrębnych przepisów.
  11. Interesanci przyjmowani są codziennie w godzinach 730 do 1545 (a przerwa w godz. od 1100 do 1130) przez pracowników socjalnych oraz w godzinach urzędowania przez Kierownika Ośrodka.
    Informacja o wyznaczonych godzinach przyjęć interesantów musi być podana do publicznej wiadomości w miejscach ogólnie dostępnych przed pomieszczeniami Ośrodka.
    Pracownikowi Ośrodka nie wolno odmówić przyjęcia interesanta poza wyznaczonymi godzinami pracy. Każdy pracownik musi mieć wyznaczonego zastępcę, zorientowanego w zagadnieniach i dokumentacji.

Rozdział IV

Organizacja przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw interesantów.

§ 7.

  1. Indywidualne sprawy interesantów załatwiane są w terminach określonych w KPA.
    Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw interesantów ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
  2. Kontrolę i koordynację działań w tym zakresie prowadzi Kierownik Ośrodka. Ogólne zasady postępowania określa KPA, instrukcje oraz przepisy szczególne, dotyczące organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg oraz wniosków obywateli.

§ 8.

Pracownicy Ośrodka przy obsłudze interesantów zobowiązani są do:

  1. udzielenia informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
  2. rozstrzygnięcia lub załatwienia sprawy na miejscu - w miarę możliwości, w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia.
  3. informowanie zainteresowanych o stanie i postępie załatwienia ich sprawy, ustnie lub pisemnie,
  4. powiadamianie o przysługujących środkach odwoławczych lub możliwości zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć,
  5. kulturalnego traktowania interesantów i zapewnienia im właściwych warunków do załatwienia spraw lub oczekiwania na ich załatwienie
  6. udostępnianie urządzeń i materiałów pomocniczych do wniesienia sprawy (np. napisanie podania, wypełnienie druków),
  7. interesanci maja prawo uzyskać informację w drodze ustnej i pisemnej, telefonicznie lub teleksem poza sprawami objętymi przepisami o tajemnicy służbowej, państwowej, itp.

Rozdział V

Zasady i tryb postępowania przy realizacji zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej.

§ 9.

  1. Ośrodek w zakresie i trybie ustalonym przez organy nadrzędne opracowuje projekty uchwał Rady Miejskiej oraz inne materiały sprawozdawczo - informacyjne w zakresie pomocy społecznej.
  2. Kierownik Ośrodka realizuje i organizuje wykonanie zadań wynikających z uchwał i wytycznych Rady Miejskiej,
  3. Kierownik Ośrodka w szczególności:
    • zasięga opinii Komisji Rady w sprawach określonych przez Radę Miejską,
    • rozpatruje interpelacje radnych z zakresu pomocy społecznej i przygotowuje odpowiedzi,
    • rozpatruje wnioski radnych i komisji Rady oraz udziela odpowiedzi,
    • udziela wszelkiej pomocy Komisjom Rady i radnym w przeprowadzanych przez nich kontrolach Ośrodka.
  4. Kierownik Ośrodka zapewnia realizację uchwał Rady Miejskiej oraz prowadzenie zbiorczych rejestrów uchwał; interpelacji i wniosków radnych dotyczących zadań wykonywanych przez Ośrodek.

Rozdział VI

Organizacja działalności kontrolnej Ośrodka

& 10.

  1. Kontrolą wewnętrzną objęta jest realizacja zadań określonych w:
    • statucie Ośrodka,
    • regulaminie organizacyjnym Ośrodka,
    • w zakresach czynności pracowników,
    • uchwałach Rady i Burmistrza,
    • aktywach normatywnych i dyspozycjach władz nadrzędnych,
    • poleceniach służbowych przełożonych.
  2. W kontrolach wewnętrznych uczestniczą członkowie Rady Miejskiej zgodnie z tematycznym rozdziałem pracy Rady.

§ 11.

Kontrolę zewnętrzną wykonują organy ustawowo do tego powołane, Kierownik Ośrodka zobowiązany jest do współdziałania z organami kontroli rządowej i samorządowej oraz państwowymi instytucjami przestrzegania prawa i porządku publicznego.

Rozdział VII

Zasady podpisywania i obiegu pism urzędowych i innych dokumentów.

§ 12.

Wszystkie pisma urzędowe wychodzące z Ośrodka muszą być opatrzone datą, symbolem Ośrodka oraz numerem rzeczowego wykazu akt sprawy.

§ 13.

Pisma wychodzące z Ośrodka winny być opracowane starannie, rzeczowo, zwięźle i zrozumiale oraz odpowiadać zasadom poprawności i czystości języka polskiego.

  1. Sprawy przedkładane Kierownikowi Ośrodka do aprobaty winny być parafowane przez pracowników, którzy odpowiadają za prawidłowość przygotowywanych dokumentów.
  2. Wszystkie pisma i decyzje wychodzące na zewnątrz winny być podpisywane przez Kierownika Ośrodka.
Data powstania: poniedziałek, 27 lut 2006 12:23
Data opublikowania: poniedziałek, 27 lut 2006 12:30
Opublikował(a): Izabela łoszewska
Zaakceptował(a): Agnieszka Rutkowska
Artykuł był czytany: 5027 razy

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO). Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych zgodnie z zapisami zawartymi w „KLAUZULI INFORMACYJNEJ O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH”. Serwis korzysta również z plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.